Dansk pressefrihed er styrtdykket
Fra : Patruljen

Dato : 24-10-06 12:45

Denmark er droppet ned fra en delt førsteplads på grund af alvorlige
trusler mod tegnerne bag Muhammed-tegningerne, der blev publiceret i
efteråret 2005«, skriver Journalister uden Grænser i deres rapport.

http://politiken.dk/indland/article189731.ece

Best regards Bruun

Fra : Joakim

Dato : 24-10-06 13:05

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Ja. Når pressefriheden blandt andet måles på trusler mod - her
tegnerne af muhammed-tegningerne, må det nødvendigvis føre til en
lavere placering for DKs vedkommende. Man kan så diskutere om denne
parameter giver et retvisende billede af pressefriheden?

Fra : Konrad

Dato : 24-10-06 13:44

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> lavere placering for DKs vedkommende. Man kan så diskutere om denne
> parameter giver et retvisende billede af pressefriheden?

Det siger ingen verdens ting om pressefrihed. Men det er vel i sidste ende
ligegyldigt. Vi må naturligvis forvente, at DF og regeringen arkiverer disse
smagsdommeres "rapport" lodret, ikke sandt?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-06 14:07

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> [...]
> ligegyldigt. Vi må naturligvis forvente, at DF og regeringen arkiverer disse
> smagsdommeres "rapport" lodret, ikke sandt?

Hvorfor dog det? De har næppe modtaget den, og uanset hvad arkiverer man
vel alt lodret.

I hængemapper .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 24-10-06 14:31

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> [...]
> disse
> smagsdommeres "rapport" lodret, ikke sandt?

Det er en lidt mærkelig måde at opgøre pressefrihed på, men måske har de
talt med Tøger Seidenfaden og hørt hvordan han selv har tænkt sig at takle
fremtiden

Jeg hørte iøvrigt i dag på P1 "Klubværelset". Man ævlede og bævlede om hvad
vi dog skulle gøre for igen at blive populære i fx Damaskus, hvor der var en
dansk reporter, som var meget ked af at vi - efter hans mening - var nummer
to hadeobjekt efter Israel.

Ikke ét ord om at Syrien er et diktatur, hvor folk ikke kunne genkende
pressefrihed, hvis de blev ramt i nakken af den. Reporteren, som var med på
den med, at vi skulle være populære i diktaturet, fortalte at der under
Ramadanen havde været en tre timers udsendelse om DFU-videoen. Folk han
mødte bagefter, havde dog fået fuldstændig forskellige ting ud af den, da
man jo intet kender til vores måde at leve på. Bare det at et ungdomsparti
kan sige, hvad der passer dem, og holde fest med øl osv, det er jo åbenbart
helt uden for deres fatteevne.

Hvorfor - og hvordan, skulle vi dog kunne gøre os populære hos befokninger,
som intet som helst ved om os og vores værdier, som ikke kan fordrage dem,
og som går rundt med de mest utrolige forvrængede ideer om hvad vi står for.
Reporteren skulle en tur i bus ud i ørkenen, - man sætter en DVD på, og det
første man ser er brændende danske flag og Fogh som afbrændes. Det kunne
ikke falde disse mennesker ind, at det er DEM der pisser på os igen og igen,
og på en langt værre måde end en latterlig tegnekonkurrence i en lille
ungdomsgruppe fra et småparti.

Jeg vil godt æde sytten høje hatte på, at vi kunne plastre landet over med
kæmpemoskéer, give muslimer dobbelte lønninger og halve skatter, og
alligevel ville vi miste alt i samme øjeblik en eller anden uforvarende kom
til at tabe en Koran i en vandpyt.

Det er fuldstændig gak at forvente rationelle reaktioner fra Mellemøsten, -
hvor alle VED, iflg Egypt Today, at israelerne har plantet sprøjter med HIV
på alle badestrande ned langs Rødehavet. Vi taler simpelthen ikke samme
sprog, om vi kommer til det, når islam er blevet indført i Danmark, det ved
jeg ikke

Iflg The Economist - som ellers altid er meget tilbageholdende med noget som
helst negativt om MØ, så er der efterhånden en koncensus af
konspirationstanker i alle de mellemøstlige lande, for første gang er
shiiaer og sunnier på linje, - begge grupper er lige langt ude i fantasier
om forfølgelse fra vores side.

Det irriterer mig at der aldrig er nogen i sådanne P1 udsendelser som siger
"hør nu her hvordan hænger dit eller dat sammen" det er som om man skal æde
det hele råt, hvis det er noget med at vi er nogle usle kryb.

"Tonen i Danmark" skal vi undskylde for, i lande hvor en voldtaget kvinde
bliver slået ihjel evt. stenet, og en homoseksuel ditto, det er jo
fuldstændig rablende absurd vanvid.

Jeg er glad for at have læst et par artikler af venstreorienterede, som
råber vagt i gevær over vores utrolig naive snakken islamister og
kraft-religiøse efter munden, men det er også to kvinder som selv har prøvet
islam på kroppen i Iran. Den ene er forkvinde for et kommunistisk parti, og
den anden er SF'er i DK.

Fra : Konrad

Dato : 25-10-06 07:22

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> dansk reporter, som var meget ked af at vi - efter hans mening - var

Det er da også problematisk. Det kan vel ikke være et succeskriterie at være
forhadt i andre verdensdele. Prøv at se hvordan du selv meget stereotypt
(som alle andre, inkl undertegnede) opfatter "fjenden" 10.000 km væk, og du
følger trods alt meget med. Og ofrestil dig så, hvordan Danmark - altså
"fjenden" - kan se ud for den bazarhandlende i Damaskus, der jo ikke oplever
nogen nuanceret debat eller stillingtagen, men en staidg strøm af diverse
"sager" omkring krænkelser af profeten, undertrykkelse af muslimer, en
åbenlyst lyvende statsminister på arabisk TV mv som udstrømmer fra det lille
land oppe mod nord, hvor hovedstaden hedder Sverige. Det må der da kunne
rettes op på.

> Ikke ét ord om at Syrien er et diktatur, hvor folk ikke kunne genkende
> pressefrihed, hvis de blev ramt i nakken af den.

Jo - Journalister uden Grænser nævner da alle lande. Og vi ved jo godt at
pressefriheden er ikke-eksisterende i Syrien. Syriske systemkritikere må som
minimum tage til Libanon, der jo er meget mere frit og demokratisk.

I øvrigt læste jeg en pudsig historie den anden dag om Egypten. En
meningsmåling viste, at svjh 80% af alle egyptere ikke aner hvad
meningsmålinger er! Det siger jo ret meget om niveauet. Det giver ingen
mening at forsøge at overføre vestlige værdibegreber på lande eller
befolkninger som er ude af stand til at forstå bare det teoretiske grundlag
for disse værdier.

Pressefrihed er en vestlig opfindelse - vi ved godt, hvad der menes med
pressefrihed, og det vi mener, det er selvsagt det eneste universielt
gudgivne rigtige, og det skal resten af verden indrette sig efter. Og derfor
eksisterer der organisationer som Journalister uden grænser, der igennem
diverse spektakulere rapporter uddeler karakterer til alverdens lande.
Problemet er blot, at det ikke betyder særlig meget for andre end dem der
laver dem. Om Danmark er nummer 19, 1 eller 37 er temmelig ligegyldigt. Det
ændrer hverken på vores opfattelse af pressefrihed eller dansk praksis på
lovområdet. Hvorfor skulle det forholde sig anderledes for f.eks Syrien?

Det eneste der i mine øjne kan forandre situationen, for f.eks Syrien - er
da netop hvis Syrien og den syriske befolkning får et mere positivt indtryk
af vesten, herunder Danmark, og selv får et ønske om tilmærmelse i form af
handel mv - og her kan krav om forskellige former for minimumsstandarder så
bruges instrumentielt. Ligesom de "tigerspring" som visse østeuropæiske
lande har taget reformmæssigt, for at blive klar til EU og NATO. Hvis
Danmark foragtes af den syriske befolkning, er der intet incitament til at
forandre noget som helst for det syriske regime.

(...)
> [...]
> kæmpemoskéer, give muslimer dobbelte lønninger og halve skatter, og
> alligevel ville vi miste alt i samme øjeblik en eller anden uforvarende

Jeg tror koran/muhammed-"forargelsen" mere er et symptom en noget reelt. Det
dækker over andre mere dybtliggende problemstillinger. Havde JP's tegninger
kun været for sjov, og havde Danmark ikke i forvejen profilieret sig som
"islamkritisk" (set udefra, akkurat som vi kan generalisere over muslimske
lande) så havde der ikke været nogen sag.

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-10-06 09:10

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote in message

> [...]
> en
> nummer
>
> Det er da også problematisk. Det kan vel ikke være et succeskriterie at

Selvfølgelig ikke noget succeskritierie, men heller ikke noget
succeskriterie at fylde folk med eventyr om hvordan vores værdier er.

> [...]
> lille
> land oppe mod nord, hvor hovedstaden hedder Sverige. Det må der da kunne

De har jo brug for fjendebilleder, så vi kan kun rette op ved at blive
nærmest et muslimsk land.

> [...]
> som
> minimum tage til Libanon, der jo er meget mere frit og demokratisk.

Jamen, i DEN udsendelse nævnte man slet ikke at Syrien jo ikke er et land
med en mulighed for åben debat, - som den tidligere syriske kvinde, Sultan,
siger så havde hun aldrig hørt andet end muslimske "stemmer" før hun forlod
Syrien.

> [...]
> mening at forsøge at overføre vestlige værdibegreber på lande eller
> befolkninger som er ude af stand til at forstå bare det teoretiske

Overføre kan vi slet ikke, vi kan højst forsøge at rydde lidt op i bjerget
af misforståelser, og det er vel også hvad vores institut i Cairo arbejder
med.

> [...]
> lovområdet. Hvorfor skulle det forholde sig anderledes for f.eks Syrien?

Uden pressefrihed og ytringsfrihed forbliver et land på feudal-stadiet, og
det rammer desværre også os i nakken. Det er jo os der hele tiden skal
levere det de mangler, Egypten har vi jo betalt en formue til efterhånden.

> [...]
> Danmark foragtes af den syriske befolkning, er der intet incitament til at
> forandre noget som helst for det syriske regime.

Det syriske regime skal nok sørge for at Danmark foragtes, og hvis ikke DK,
så andre lande. De sidder jo på TV, og på fx DVD'er til busser, så de kan
holde hadet i kog uendeligt.

> [...]
> "islamkritisk" (set udefra, akkurat som vi kan generalisere over muslimske
> lande) så havde der ikke været nogen sag.

Havde JPs tegninger været for sjov, så havde det jo betydet, at ingen var
bange for muslimsk vold pga tegninger af profeten, og så havde hele
situationen været totalt anderledes.

Det der ER et faktum er, at muslimer over hele verden bliver mere og mere
radikaliserede og anti-vestlige, det er også helt sikkert, at man er
voldsomt optaget af ethvert tænkt og reelt overgreb på Koranen eller
profeten. At det så derudover passer styrerne helt perfekt, gør jo ikke
sagen mindre alvorlig.

Som før nævnt, så er selv en hyper-moderne superuddannet og begavet muslim
som amerikanske Muqtedar Khan af den overbevisning, at et overgreb på en
Koran er "langt værre" end overgrebene på mennesker i Abu Ghreig fængslet.
Og han er så moderne, at han opfordrer muslimer til at forlade USA og finde
et muslimsk land, hvis de ikke har andet end kritik af landet og Vesten at
byde på.

Men jeg er glad for der er kommet en anti-islamistisk kvinde i SF i
Hvidovre, man må håbe hun kan sparke lidt til de naive Seidenfadere, og få
dem til at stoppe op og tænke over hvad de har gang i. Hun har en kronik i
Berlingeren fra sidste uge, den kan anbefales.

Fra : Konrad

Dato : 25-10-06 18:34

> Selvfølgelig ikke noget succeskritierie, men heller ikke noget
> succeskriterie at fylde folk med eventyr om hvordan vores værdier er.

Jeg tror det helt enkelt kan gøres op i "doing by example" eller hvad man
kalder den slags. Det lyder sikkert som en kliche, men i den del af verden
havde Danmark førhen et bedre ry. Der var en journalist der under
indledningen til Irakkrigen kunne berette om hvordan han kunne møde folk på
Vestbredden der pludselig så skævt til Danmark - det havde han aldrig
oplevet før (Måske var det den forkætrede Ole Sippel?) Uanset om det er
uretfærdigt eller ej : DK har fået dårlig reklame pga DF. Og
Muhammedtegningerne. Og indvandrings og asyllovgivningen. Og
krigsdeltagelse. Og Foghs afvisning. Og DFU'ernes stunt. Jo mere der hældes
på, desto større "betydning" får næste led i rækken sådan nærmest
logaritmisk.

Det samme gælder jo på vores syn på islamisme og muslimer. "I går" blev et
angreb på turister ved Luxor i Egypten ikke identificeret med islam
generelt, eller muslimer som sådan. Nej - det var sekteriske terrorister der
ville ødelægge turismen som Egypterne kæmpede en forbitret kamp imod. I dag
er der jo folk der helt gravalvorligt identificerer en hvilken som helst
lille bitte ting med samtlige muslimer i hele verden. I hvert fald i denne
gruppe.

Jeg ved ikke hvilke "eventyr" du hentyder til. De værdier som angiveligt
forsvares - demokrati, frihed og tolerance - burde Danmark som førhen da
kunne evne at realisere som eksempel til efterfølgelse, og dermed opnå
anerkendelse og en direkte vej til indflydelse.

> Prøv at se hvordan du selv meget stereotypt
>
> De har jo brug for fjendebilleder, så vi kan kun rette op ved at blive
> nærmest et muslimsk land.

Altså, hvis du mener, at det mener /de/, så naturligvis. Du mener vel også
at de muslimske despotier burde blive demokratiske og åbne. Det ville da i
hvert fald løse utrolig mange af vore allerstørste problemer.

> [...]
Sultan,
> siger så havde hun aldrig hørt andet end muslimske "stemmer" før hun

Jeg ved ikke hvilken udsendelse du taler om. Har ikke set særlig meget TV
den sidste uges tid. Jeg har tanke på Journalister uden Grænsers
2006-opgørelse, den hvor Danmark er røget ned på en 19 plads
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=19388 Syrien er #153.

> [...]
> det rammer desværre også os i nakken. Det er jo os der hele tiden skal
> levere det de mangler, Egypten har vi jo betalt en formue til efterhånden.

Vi kan da lade være med at betale. Det har ikke noget med pressefrihed at
gøre.

> Det syriske regime skal nok sørge for at Danmark foragtes, og hvis ikke
DK,
> så andre lande.

Ikke hvis der ikke eksisterer et grundlag hvormed Danmark kan lægges for
had. Danmark blev ikke lagt for had i 70'erne, 80'erne og 90'erne - mig
bekendt.

> Havde JPs tegninger været for sjov, så havde det jo betydet, at ingen var
> bange for muslimsk vold pga tegninger af profeten, og så havde hele
> situationen været totalt anderledes.

Jeg vil ikke diskutere disse tegninger igen, men med for "sjov" så mener jeg
for sjov, altså hvor sjov også kan dække over alvor og subtile pointer ala
satire. Men garneret med et målrettet manifest parret med et i udlandets
øjne enigt "arrogant" Danmark, kan det selvklart kun tolkes som en
frontalprovokation. Man kan godt argumentere for et synspunkt uden at gøre
op med "pli" eller konduite (som vi faktisk diskuterede lang tid før det
hele gik amok!!). Troels Lund Poulsen siger i Folketinget "Hr. Rune Lund" og
ikke "det autonome voldsforherligende tungepiercede kvaj til medlem af
kvajelisten Rune Blund".

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-10-06 09:42

> [...]
> hældes
> på, desto større "betydning" får næste led i rækken sådan nærmest

Danmark havde et godt ry fordi man intet kendte til "det lille land nordpå"
og dets værdier.
Selvfølgelig har vi fået dårlig reklame, men som mange siger så var
muhammedkrisen en kæmpefordel mht at få forskelle bragt frem i lyset,
forskelle som så kunne diskuteres åbent, - at det blev os der skulle betale,
det må vi jo finde os i. Vi er jo også så gode at det er meget rimeligt,
folk som står på hovedet for at hjælpe andre mennesker og lande, får altid
en kniv i ryggen, det skal man være forberedt på.

> [...]
> lille bitte ting med samtlige muslimer i hele verden. I hvert fald i denne

Selvfølgelig kan man gå for vidt, men det ER et faktum at muslimerne i
verden er mere samlede i deres had mod os og vores værdier, det kan du fx
læse om på The Economist. Og langt over halvdelen har jo da også støttet bin
Ladens kamp mod os og vores værdier, nu har mange droppe ham selv, men
tænker jo på samme måde stadigvæk. Det er helt rigtigt, at man dengang med
Luxor, ikke ville have tænkt, at det havde noget særligt med islam at gøre.
Egypterne er jo ambivalente nu da de godt ved de lever af turismen.

> [...]
> kunne evne at realisere som eksempel til efterfølgelse, og dermed opnå
> anerkendelse og en direkte vej til indflydelse.

Med eventyr mener jeg at de havde hver deres idé om hvad Danmark stod for,
og måske noget med en havfrue og andet godt fra havet. De vil IKKE have
demokrati, frihed og tolerance, desværre, det står jo forskere mere og mere
klart, - de vil have "nogle" ting som gør tilværelsen lettere og evt. lidt
mildere herskere, men et system som vores er slet ikke på deres ønskeseddel.
De fleste mennesker i verden anser det som en selvfølge, at dem der er imod
et styre, eller imod fx en religion, skal forfølges og kastes i fængsel. Det
var noget der slog mig da jeg talte med folk i mange verdensdele.

> [...]
> at de muslimske despotier burde blive demokratiske og åbne. Det ville da i
> hvert fald løse utrolig mange af vore allerstørste problemer.

Problemet er som sagt at de nærmest er vaccinerede imod tanken om et
sekulært samfund, og at det går mere og mere i den retning, altså med
modstand mod en sekularisering og med omfavnelse af mere og mere sharia. Så
det bliver ikke i vores tid, vi vil se åbenhed og demokrati i Mellemøsten
eller fx i Pakistan og Bangladesh.

> [...]
> den sidste uges tid. Jeg har tanke på Journalister uden Grænsers
> 2006-opgørelse, den hvor Danmark er røget ned på en 19 plads

Det var "Klubværelset" på P1, en times udsendelse om vores rygte i MØ, og om
hvordan vi skulle gøre os populære igen. Ingen stillede spørgsmålstegn om
hvorfor vi skulle være populære, skal vi også forsøge at blive populære hos
fx Taliban? Ja, selvfølgelig, hvis man skulle tage et sådant program på
ordet.

> der
> på

> Vi kan da lade være med at betale. Det har ikke noget med pressefrihed at
> gøre.

Uden presse- og ytringsfrihed ingen velstand, ingen velstrand men kun
befolkningstilvækst = vi må betale hvad de mangler, og modtage deres evt.
jihadier, som er rasende over at vi er rigere end dem.

> [...]
>
> Ikke hvis der ikke eksisterer et grundlag hvormed Danmark kan lægges for
> had. Danmark blev ikke lagt for had i 70'erne, 80'erne og 90'erne - mig

Der eksisterer altid et grundlag, alt er ændret siden 70'erne, nu har vi den
verdensomspændende islamiske genfødsel og nu har vi en stor muslimsk gruppe
i Danmark, hvor bare fire pct kan lave så megen støj at de kan være i
medierne hele tiden, - hvordan mon det vil se ud når de bliver 10 - 15%, mon
ikke de kommer til at fylde 50%, som sådan en "portion" allerede gør fx hos
lægen?

Og nu ER vi kommet på det psykologiske verdenskort hos verdens muslimer, så
ethvert tænkt eller reelt overgreb mod "islam" vil blive udbasuneret i hele
den muslimske verden. Og der vil altid være et eller andet man kan blive
knotten over. Den med at DF mener skolebørn burde have mad under Ramadanen,
vil sikkert komme til at gå som vandrehistorie i hele verden: "Den danske
regering vil nu fastspænde alle muslimske børn og tvangsfodre dem med samme
redskaber man tvangsfordrer gæs med i Frankrig" og den vil blive udbygget og
udbygget : "Alle muslimske børn i Danmark bliver taget fra forældrerne i
Ramadanen, fastspændt i skolerne mens man læser af Bibelen og de bliver
tvangsfodret med flæskesteg og minkfoder, mens man river Koraner i stykker"

> [...]
> og
> ikke "det autonome voldsforherligende tungepiercede kvaj til medlem af

Men for det første kunne ingen vide at det blev andet end noget helt lokalt
at JP bragte nogle tegninger af profeten, tegninger som jo iøvrigt var
ganske uskadelige og ikke nedgørende overhovedet. For det andet går
ytringsfriheden ikke ud på at vise "pli" over for folk som truer med at
dræbe hvis man kritiserer en religion. Vi kommer ingen vegne med pli, når vi
er oppe mod mullaher som lover en million dollars for at få dræbt
fuldstændig uskyldige mennesker, inkl altså tegnere som overhovedet ikke
tegnede profeten i JP.

Læs evt. Sam Harris og hans påvisning af at det ikke bare er
"fundamentalister" og rabiate, som er problemet det er hele baglandet af
tilhængere af menneskefjendske doktriner, som gør de første mulige.

Jeg så for ikke ret længe siden en tyrkisk muslimsk kvinde - en eller anden
ping - sige at "Vi skal ikke alene forsvare os mod angreb for vores
islamiske tro, men også kunne forklare over for de radikale hvorfor vi ikke
går ind for deres tolkning af islam" - sådan ca. Altså, de rabiate radikale
føler man så stort tilhørsforhold til at man SKAL forklare over for dem
hvorfor man ikke selv er rabiat. Jeg mener, vi følte jo ikke, at vi var nødt
til at forklare over for Blekingegadebanden, hvorfor vi ikke delte deres
radikalitet. De radikale muslimer ER jo helt autentiske muslimer, og tager
hele tiden udgangspunkt i Allahs evige ord i Koranen, og det kan ingen
muslim komme udenom.

En bid fra Hvidovres nye SF-bestyrelsesmedlem:

Kulturrelativisme har skabt en omfattende ligegyldighed blandt en del
intellektuelle over for de kulturelle og religiøse overgreb og
undertrykkelsen. Kulturrelativisterne lider af en tankegang, hvor man ikke
længere kan have et standpunkt og ikke kan adskille reaktionisme fra
frisind, undertrykkelse fra frihed og frigørelse og den religiøse brutalisme
fra demokrati. I respektens navn retfærdiggør de islamiske kræfter
aggression og deres bestræbelser for at undergrave de grundlæggende
rettigheder som f.eks. frihed og ytringsfrihed. Kulturrelativisterne
forsvarer de reaktionære islamiske kræfter ved at kræve respekt og
hensyntagen til disse kræfter og deres krav. I deres verden kan de ikke
adskille almindelige folk med muslimsk baggrund og de islamiske kræfters
interesser. Beskyttelse af folk med indvandrer- eller muslimsk baggrund over
for uretfærdigheder og diskrimination bliver i kulturrelativisternes
opfattelse betragtet som forsvar af islam, imamer og de islamiske kræfter og
deres krav om overholdelse af de religiøse forbud og påbud.

På samme måde som kulturrelativisterne kræver islamisterne respekt og accept
for religionen og de religiøse gerninger. De betragter også enhver
forkastelse af islam som en forkastelse af folk med muslimsk baggrund. De
kræver også respekt for de religiøse følelser, der meget nemt kan blive
krænket ved den mindste kritik af religionen og dermed kan retfærdiggøre
islamisternes aggression og vold.

Det kulturrelativistiske krav om respekt over for religion og især islam er
en stor hjælp for de islamiske kræfter til at undergrave de basale og
menneskelige rettigheder i de vestlige lande og få mere magt og indflydelse
på samfundet.

Hver gang, der er tale om islam i Danmark, drejer diskussionen sig tit om,
hvorvidt islam skal fortolkes anderledes, eller om vi nu skal uddanne
imamer, eller om hvor meget islam skal reformeres. Det er, fordi man i de
vestlige lande ikke forstiller sig indvandrere uden religion. Religionen er
begyndt at spille en så stor rolle i enhver omtale af indvandrere i medierne
og i de politiske diskussioner, at den har været med til at bilde en del af
de unge andengenerationsindvandrere ind, at de ikke er andet end »muslimer«,
og at de ikke har anden identitet end netop, at de er religiøse. Det har
ført til, at flere unge piger med en etnisk baggrund er begyndt at gå med
tørklæde og skabe sig en religiøs identitet. For det er som om, det er det,
samfundet forventer af dem, det er det, de hele tiden hører om. Det er med
til at splitte borgerne og opdele dem i grupper, alt efter hvilken etnisk og
religiøs baggrund de har. Det har kun de ekstremistiske grupper gavn af og
ikke de almindelige borgere, som gerne vil komme hinanden ved og leve sammen
i fred.

Fra : Konrad

Dato : 29-10-06 18:56

> Danmark havde et godt ry fordi man intet kendte til "det lille land
nordpå"
> og dets værdier.

Helt forkert. Danmark havde et godt ry, fordi Danmark ikke hyklede og
overholdte sine egne basale værdier. Det er ret gennemgående - hvor mange
lande havde et godt forhold til både Sovjet og USA? - hvor mange har et godt
forhold til både Israel og Palæstina? etc. Danmark er jo førhen blevet
opfattet som, noget humanitært og uegennyttigt - den nye profil, med f.eks
at markere sin stillingtagen til ytringsfrihed i form af profetforhånelser,
som alle og enhver ved er ekstraslemt i muslimers øjne, får naturligvis
dette billede til at krakelere. Eller hvorfor gik Danmark - i modsætning til
det overvejende flertal af europæiske, demokratiske lande - med i
Irakkrigen? De kan altså **også** tænke og ræsonnere og fabulere, dernede.

> Selvfølgelig har vi fået dårlig reklame, men som mange siger så var
> muhammedkrisen en kæmpefordel mht at få forskelle bragt frem i lyset,

Ja - det er jeg helt enig i. Desto længere tid der går, desto "større"
bliver Roses projekt faktisk på sigt. En helt enorm bunke potentielle
problemer er blevet afmonteret og gennemdebateret i kraft af Muhammedkrisen.

> [...]
> folk som står på hovedet for at hjælpe andre mennesker og lande, får altid
> en kniv i ryggen, det skal man være forberedt på.

Det har Danmark ikke fået før.

> Selvfølgelig kan man gå for vidt, men det ER et faktum at muslimerne i
> verden er mere samlede i deres had mod os og vores værdier, det kan du fx
> læse om på The Economist.

Jeg synes bestemt også vi har en trend der trompeterer til samlet had imod
den muslimske verden. Der er jo ikke grænser for hvad vi kan fortænke
muslimerne i at tænke og mene - helt analogt til mellemøstens mange
"indtryk" af vesten, eller Israel. Det vrimler jo med hjemmesider, bøger,
politiske statements etc om hvor slette muslimerne er, hvordan de blot
venter på at overtage hele Europa mv.

Det kan du så vælge at se stort på, eller tolke som "forsvar" imod
muslimernes noia ditto - mao "det var de andre der begyndte" - men ikke
desto mindre er det en realitet. Se f.eks denne gruppes utrolig mange indlæg
om hvor onde, inteligente og manipulerende muslimer er - hvordan de alle
blot venter på at blive mange nok, som Camre jo siger fra Folketingets
talerstol. Eller en hel trådsstart der kun har title" Obsession" samt en
tekst der er et link til "directors cut" udgave af en film, der ikke handler
om andet end hvor ond islam er, at den er værre end nazisme og at alle
muslimer fører krig med vesten.

>Og langt over halvdelen har jo da også støttet bin
> Ladens kamp mod os og vores værdier, nu har mange droppe ham selv,

Har de ligefrem støttet ham? Spørgsmålene har jo været formuleret som "ser
du op til Bin Laden" o.lign - man har vist aldrig lave et bredere
undersøgelse der afdækkede hvorvidt muslimer i hele verden generelt bakker
op om terrorisme. I øvrigt er den med at de har "droppet" ham vist isoleret
til Tyrkiet.

> [...]
gøre.
> Egypterne er jo ambivalente nu da de godt ved de lever af turismen.

Det er de jo ikke bare nu, men sådan har det været hele tiden. Egypterne har
kendt til islamistisk terror inden vi kunne stave til Bin Laden - og de har
overlevet alligevel.

> [...]
> klart, - de vil have "nogle" ting som gør tilværelsen lettere og evt. lidt
> mildere herskere, men et system som vores er slet ikke på deres

Det er klokkeklart. Helt sikkert. Nogle vil gerne, naturligvis, og de bliver
så ved særlige lejligheder hevet frem som "eksponenter" for resten af
befolkningerne. Det gælder i øvrigt også jeres yndlingsmuslim Hirsi - hun er
jo "rigtig, rigtig god" .- submission er et "mesterværk", som Jesper
Langballe kalder det - og hun kan få Venstres "Frihedspris" - men hun taler
hun altså kun sin egen sag, og ikke på 400 mio muslimske kvinders vegne.

> [...]
Det
> var noget der slog mig da jeg talte med folk i mange verdensdele.

Ja, for det er jo det de fleste kender til. Det er fuldkommen identisk med
"typedanskerens" umiddelbare forventning om, at det nok er mest retorik og
vi sikkert nok kommer overens i sidste ende. Danskerne kender ikke så meget
til absolutisme, og derfor forventer de ubevidst, at alle andre også har
bløde punkter og er villige til at indgå kompromis.

Sådan er det. Hvis du lod de selvsamme mennesker der går ud fra at
systemkritikere kastes i fængsel vokse op i Danmark, ville det aldrig falde
dem ind.

> Problemet er som sagt at de nærmest er vaccinerede imod tanken om et
> sekulært samfund,

Så er det da underligt at 80% stemte ved valgene i Irak, at vi har samme
slags valgdeltagelse i Palæstina og Libanon. Når du siger "de" tænker du på
en særlig kerne af indpiskere - ikke den brede befolkning.

> [...]

> det bliver ikke i vores tid, vi vil se åbenhed og demokrati i Mellemøsten

Det skal du overhovedet ikke sige. Jeg kan huske debatten op til murens
fald. I Eleva2ren eller hvad det nu hed, sad et panel som skulle profetere
over hvad der mon nu ville ske. INGEN troede at muren ville falde, og da
slet ikke at DDR og BRD ville blive forenet. Hans Sølvhøj, hed han vist,
Dronningens gamle og respekterede hofmarskal sagde meget overbevisende : Det
bliver ikke i vores levetid. 20 år før vi ser en reel opblødning er lavt
sat. ALLE var rørende enige (husker ikke de andre, men det har været typer
ala Erim Merier Carlsen, Seidenfaden etc) - 3 måneder efter var DDR og BRD
genforenet!

Hvorfor ikke? Der var heller ingen - ikke engang CIA, som jo stod bag
Shahen, som havde forventet at islamisterne rent faktisk kunne gennemføre en
revoluition - og at den ville lykkes.

> [...]
hos
> fx Taliban? Ja, selvfølgelig, hvis man skulle tage et sådant program på

Hvis der med "populær" menes "ikke-fjende", så ja. Det er da i hundredfold
bedre.

(...)

> Uden presse- og ytringsfrihed ingen velstand,

Hvorfor ikke? Der findes flere dollarmillionærer i Peking end der gør i
Californien, mig bekendt.

>ingen velstrand men kun
> befolkningstilvækst = vi må betale hvad de mangler, og modtage deres evt.
> jihadier, som er rasende over at vi er rigere end dem.

Omvendt kunne det jo lukke af for raseriet. Vi ved fra eksemplet Afghanistan
i forbindelse med Norge, at Simon Spies' presseparole - al omtale, selv
dårlig omtale, er god reklame - skal vendes helt om når vi taler om
islamistiske terrorister. Deres horisont er ofte så snæver, at enhver omtale
er dårlig omtale! ; Bare man bliver omtalt, er man jo tilsyneladende i
farezonen for at blive lagt for had.

> [...]
mon
> ikke de kommer til at fylde 50%, som sådan en "portion" allerede gør fx

Ja - det er ikke rare udsigter, set på den led. Omvendt er der jo ikke
ligefrem noget der tyder på en eskalering i mængden af muslimske
indvandrere, i kraft af de love som befolkningen bakker bredt op omkring.

> Og nu ER vi kommet på det psykologiske verdenskort hos verdens muslimer,

> ethvert tænkt eller reelt overgreb mod "islam" vil blive udbasuneret i
hele
> den muslimske verden.

Ja. I en periode, i hvert fald.

> [...]
> Ramadanen, fastspændt i skolerne mens man læser af Bibelen og de bliver
> tvangsfodret med flæskesteg og minkfoder, mens man river Koraner i

Sikkert. Men egentlig symptomatisk : Du må ty til en overdrivelse om
muslimer for at redegøre for hvordan du mener de tænker Et eller andet
sted er det jo morsomt. Jeg kender udemærket til de vilde historier i
Mellemøsten som særligt tildeler jøder "æren" for alskens ting og sager -
men vi er jo ved at være efter den, herhjemme. Der er snart ikke grænser for
hvad man kan tiltænke muslimer og "dhimmier". Naser Khader praktiserer blot
taqiya, kan jeg læse i denne gruppe - han er den allerværste islamist i
forklædning. I dag kan jeg læse, at "velmenere" udelukkende praktiserer
asylreglerne efter bogen, for ligesom at afpresse befolkningen til at være
mere eftergivende, så landet kan blive islamiseret hurtigere.

Det er muligt at danskerne er ved at blive integreret ind i islamisternes
sort-hvid univers - hvad ved jeg - men et eller andet sted synes jeg det
trods kulturelle forskelle virker til at være ret ensformigt, hvordan
befolkninger rundt omkring sådan "kaperer" fremmede kulturer de konfronteres
med.

Lund"

> Men for det første kunne ingen vide at det blev andet end noget helt
lokalt
> at JP bragte nogle tegninger af profeten,

Nej - Rose kunne naturligvis ikke forudse statsministerens reaktion, dvs den
totalt afvisning, DA det blev et spørgsmål på diplomatniveau. Det ville jeg
selv ikke have kune forudse, og jeg blev ret forundret dengang. Vi ved ved
hvad det endte med.

>tegninger som jo iøvrigt var
> ganske uskadelige og ikke nedgørende overhovedet.

Det er der jo stærkt delte meninger om. Set i en dansk optik er de
naturligvis mere banale end tegninger i skolebøger - men set i sammenhæng
med manifestet og arrogancen er de netop ikke uskyldige, og det er præcis
det jeg mener i ovenstående.

> For det andet går
> ytringsfriheden ikke ud på at vise "pli" over for folk som truer med at
> dræbe hvis man kritiserer en religion.

Ytringsfriheden er går i det hele taget ikke ud på at fornærme nogen som
helst. Hvadenten de begynder at græde eller true med bål og brand.

> Vi kommer ingen vegne med pli, når vi
> er oppe mod mullaher som lover en million dollars for at få dræbt
> fuldstændig uskyldige mennesker, inkl altså tegnere som overhovedet ikke
> tegnede profeten i JP.

Du ved da godt, at det er ren retorik. Der er jo ingen herboende muslimer
som har truet med noget som helst, udover de drenge man har fundet frem til,
som har truet JP.

> Læs evt. Sam Harris og hans påvisning af at det ikke bare er
> "fundamentalister" og rabiate, som er problemet det er hele baglandet af
> tilhængere af menneskefjendske doktriner, som gør de første mulige.

Problemet i den sammenhæng, det har Naser Khader og andre jo også været inde
på, at man tog samtlige muslimer som "gidsler", og dermed satte en
kædereaktion i gang. En "normal" muslim vil jo ikke hidse sig op og true
alverden - men ALLE muslimer bliver da stødt, hvis man man bevidst forhåner
profeten og skriver at man da bare har at æde den, med mindre man vil
sidestilles med terrorister. Jeg bliver sgu da også indigneret, når jeg ser
Dannebrog blive brændt af på Vestebredden - men jeg stemmer jo ikke dermed
på Dansk Folkeparti.

> [...]
ikke
> går ind for deres tolkning af islam" - sådan ca.

Det tror jeg er rigtig mange intellektuelles problem i den mellemøstlige
verden. Ikke alene skal de nå ud over en barriere af mistro og
fejlfortolkninger fra deres vestlige ligestillede - de skal sørme slæbes
igennem et slambad fra deres egne.

>Altså, de rabiate radikale
> føler man så stort tilhørsforhold til at man SKAL forklare over for dem
> hvorfor man ikke selv er rabiat.

Naturligvis. Uffe Ellemann fik rigtigt på puklen, da han vovede et ikke
politisk korrekt synspunkt under Muhammedkrisen. Han havde også behov for at
forklare sin holdning overfor det gamle parti. Det *er* da ikke underligt,
at man tager de strøminger i ed, som florerer i det samfund man bebor.

>Jeg mener, vi følte jo ikke, at vi var nødt
> til at forklare over for Blekingegadebanden, hvorfor vi ikke delte deres
> radikalitet.

Det er noget ganske andet. Du går i lige linie fra en "tyrkisk kvindelig
ping" der forklarer sin stillingtagen overfor sine direkte
meningsmodstandere, til en sammenligning med det danske samfunds straf til
en flok bankrøvere? Det er altså stadigvæk ikke ulovligt at være radikal.

(..snip..)

Fra : @

Dato : 24-10-06 15:21

On Tue, 24 Oct 2006 14:04:33 +0200, "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>lavere placering for DKs vedkommende. Man kan så diskutere om denne
>parameter giver et retvisende billede af pressefriheden?

desværre jo,

alene det at der i et land findes umennesker der kan finde på at true
aviser og journalister gør at pressefriheden bliver mindre

/Albert Camus/

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-06 13:43

Patruljen <Patruljen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> trusler mod tegnerne bag Muhammed-tegningerne, der blev publiceret i
> efteråret 2005«, skriver Journalister uden Grænser i deres rapport.

Det kan Seidenfaden vel ikke leve med?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk