Ynk=foragt. Du vil eje og ikke hjælpe den ~
Fra : Bo Warming

Dato : 29-09-06 08:01

Ynk=foragt. Du vil eje og ikke hjælpe den svage

De værste skandaler i velfærdssamfundet udspringer af medlidenhed, som
ikke styrker fællesskabet, men er skjult, sadistisk destruktiv
alles-kamp-mod alle, og er uden det fair play som åben, ærlig
markeds-konkurrence har.

Mors ynk med baby er OK. Placebokunstneren Jesus ynk med spledalske
var OK.

Men der er skadelighed på flere planer i, at godgørere er
formynderiske og ikke gør, det, der gavner den svage, - det er ofte
motiveret af et ønske om at gøre den hjulpne afhængig og undertrykt,
som en narkoman, der "ejes" af sin pusher.

" At vise medlidenhed er tegn på foragt, for man har klart
ophørt at frygte , når man ynker. Nietzsche

"I alle slags kvindelig opofrelse viser der sig et element
af moderkærlighed. Nietzsche

"The most terrifying words in the English language are: I'm from the
government and I'm here to help." Ronald Reagan

" Den, der lever blandt de gode, lærer at lyve medlidenhed. Men
medlidenhed gør luften tung for alle frie sjæle. Thi de godes dumhed
er uundgrundelig. Nietzsche

Had er stimulans der får os til at leve, men medlidenhed
dræber og gør svag.Balzac

Medlidenhed med vennen skal gemme sig under en hård skal, og
på den skal du knække en tand. Sådan vil medlidenheden få sin finhed
og sødmefuldhed. Nietzsche

Når en tibetansk bjergged har fået en torn i foden, er det
ikke et dansk problem. " Mogens Glistrup.

Skal jeg endelig være medlidende, da helst på afstand.
Nietzsche(svarnde til Jesu advarsel imod beregnende taknemlighedsgæld:
lad ikke højre hånd vide de gode gerninger venstre hånd gør)

Det er ikke så farligt at gøre de fleste mennesker ondt som
at gøre dem alt for meget godtLa Rochefoucauld

Dræb ikke fluen på din vens pande med en økse. Kinesisk
ordsprog

Du har mig alt for grusomme øjne, og kigger lystent efter
lidende. Måske din vellyst har forklædt sig som medlidenhed?Nietzsche

For sandheden står over al medlidenhed. Maxim Gorki

Fra medlidenhed til ringeagt er der kun ét skridt.
August Strindberg 1849-1912

Grusomheden er blevet forfinet til MEDLIDENHED i den grad at
man benægter, at denne har noget med grusomhed at gøre. På samme måde
er kønsdriften blevet forfinet til amour-passion, trællesindet til
lydighed, ynkeligheden til ydmyghed Nietzsche

Hjælp mig ikke op,før jeg er faldet. Ordsprog

I kærligheden er medlidenheden den blideste form for foragt.
Jean Bernard-Luc

It is a strange simple economy of this world- people only
gets what they give -and those who have not enough imagination to
perceive the mere outward of things,and feel pity what pity can they
give except scorn. Oscar Wilde

Medlidenhed er rettens dyd, og ingen bortset fra tyrannerne
anvender den grusommere. William Shakespeare

Medlidenhed = Elendighedens gadefejer. = Den syges
næstekærlighed. George Bernard Shaw

Slem egenskab ved medlidenhed. Medlidenheden har tit
ledsager en særegen uforskammethed: thi da den for enhver pris vil
hjælpe, er den hverken i forlegenhed med helbredelsesmidlerne eller
med sygdommens beskaffenhed og årsag, men kvaksalvererer modig løs på
sin patients sundhed og gode navn. Nietzsche

meag Uden en eneste undtagelse har fattigdom og elendighed altid
øget i takt med mængden af kritikløs velgørenhed" Thomas Malthus 1793
i "An Essay on the principle of Population"

meag Ved de fleste velgerninger, der udvises mod ulykkelige, ligger
der noget oprørende i den intellektuelle letfærdighed, hvormed den
medlidende spiller skæbne; han ved intet om hele den indre følgerække,
som hedder ulykke for mig og for dig. Nietzsche

meagg De medlidende naturer,der til enhver tid er
parate til at komme ulykken til hjælp, er sjældent tillige de
sig medglædende: under andres lykke har de intet at gøre, er
overflødige, føler sig ikke i besiddelse af deres overlegenhed
og kommer derfor let til at ytre misfornøjelse.Nietzsche

"Medlidenhed med alle" - det ville betyde hårdhed og tyranni
over for dig, min kære nabo! - Nietzsche

MARKEDSGENNEMSIGTIGHED ER BEDST Ægte barmhjertighed udfolder
sig kun i overskuelige grupper. Gandhi

De moderne filosoffers begunstigelse og overvurdering af
medlidenheden er nemlig noget nyt: filosofferne var tidligere enige om
netop det værdiløse i medlidenheden. Jeg behøver blot at nævne Platon,
Spinoza, La Rochefoucauld (1613-1680)og Kant, fire ellers så indbyrdes
forskellige ånder, men dog enige om ét, at ringeagte medlidenheden.
Nietzsche .

Af de ikke-egoistiske kvaliteter er medlidenheden
særlig anti-liv - for når vi ynker andre, svækker vi os selv, og vi
gavner ikke den vi ynker Nietzsche

En samtale mellem unge og gamle slutter
sædvanligvis med foragt eller medlidenhed fra begges hold. Samuel
Johnson

There is in man a specific lust for cruelty, which infects
even his passion for pity and makes it savage. Nietzsche

Demokratiets ondeste led er dem, der sidder i vores
revalideringscentre. De gør skade for de socialt handicappede.
Glistrup

"Har vi en menneskeret - krav på arbejde, krav på at blive
lykkelige. Nej, en sådan ret har hverken mennesket eller den laveste
orm." Nietzsche

At beklage de ulykkelige er ikke noget, der kommer i Strid med
Kødets Lyster.
Tværtimod, man er glad ved at kunne give dette Venskabsbevis og skaffe
sig Ry for Menneskekærlighed uden at give noget for det.Pascal

Den regering, der er stor nok til at give dig alt, hvad du
ønsker, er stor nok til, at tage det hele fra dig
Barry M. Goldwater

En ven, hvis håb vi ikke kan gavne, vil vi hellere have som
fjende. Nietzsche Morgenrøde 1880

Det almindelige påskud for dem, som volder andres ulykke,
er, at de vil deres bedste. Vauvenargues, Luc De
Clapiers De (1717-1745)

Den, som giver noget stort bort, møder ingen taknemmelighed,
for modtageren har allerede gennem gaven fået tilstrækkeligt at bære
på. Friedrich Nietzsche

Someone gives us all, he has, and we are his. Eric Hoffer

Naturen har givet mange evne til medlidenhed, men få evnen
til medglæde. Hebbel

I can sympathize with people's pains, but not with their pleasures.
There is something curiously boring about somebody else's happiness.
Aldous Huxley 1894 - 1963

BEDRE END MEDYNK ER MEDGLÆDE

Du vil også ønske at hjælpe, men kun dem hvis nød du
forstår, fordi de har en lidelse og et håb sammen med dig . jeg vil
lære dem det, som få nu forstår, og allermindst disse medlidenhedens
prædikanter:medglæden Nietzsche

Glem ikke at give, men giv og glem. Inskription på en
museums-ske fra Skåne.

I kærligheden er der endnu egoisme, ikke i
moderkærligheden. Balzac

Der er noget sært kedsommeligt over andres lykke.
Aldous Huxley

[...]

Alle og enhver kan vise medfølelse med en ven i modgang, men
det kræver virkeligt format at sympatisere med en ven, der har succes.
Oscar Wilde

Enhver kan have medfølelse med en vens lidelser; men man
skal have en god karakter for at glæde sig over hans fremgang.
Oscar Wilde

Enhver kender ordet "misundelse" - men hvorfor hedder det
modsatte ikke "undelse"? Johannes Møllehave

Limbo. I can sympathize with people's pains, but not with
their pleasures. There is something curiously boring about somebody
else's happiness. Aldous Huxley 1894 - 1963

The intimacy of a superior person, makes you bitter -
because you think it cannot be returned. Nietzsche

VI VIL EJE DEN VI HJÆLPER

We are better pleased to see those, on whom we confer
benefits, than those

Vi holder mere af dem vi giver til, end af dem der giver
til os. La Rochefouceauld

Næstekærlighed er trang efter ny ejendom.Nietzsche

Næstekærlighed skaber en mangfoldighed af synder.Oscar Wilde

Næstekærlighed skjuler en mangfoldighed af synder.Biblen 5
steder

Vi værdsætter ikke vores venner efter deres evne til at underholde os,
men efter vores evne til at underholde dem. Evelyn Waugh

Hvordan kan det være, at vi fyldes med medlidenhed, når vi
ser en haltende mand på gaden, mens en haltende ånd fylder os med
raseri?Joh - det kommer af, at den haltende mand godt ved, at det er
ham der går skævt og os andre, der går lige, mens den haltende ånd
derimod hårdnakket påstår, at det er ham der tænker lige, og vi andre
skævt.. Pascal

"Mennesker er taknemlige i samme omfang som de er
hævngerrige.Jonathan Swift( og Pope) citeret af Nietzsche

Det tilsyneladende smukke, som kaldes "en vennegave". Men
man kalder også taknemmeligheden en form for hævn: Taksigelsen efter
modtagelsen af en velgerning eller en gave er ligesom en immateriel
mod-gave, en formel, hvormed gavemodtageren prøver at neutralisere
eller netop: hævne det indgreb i hans eksistens, som gaven betyder.
Wolfgang Schivelbusch " Paradiset, smagen og fornuften"

Er du i stand til at give dine medmennesker gaver, er det
dig, der bør sige tak. Soya

YNK er indvævet i HAD og MISUNDELSE

Harmen over de andres ulykke er den mandlige bror til
medlidenheden. Nietzsche

"Uforskammet!", sagde den portugisiske and, "ligner De mig
med katten, det rovdyr! Ikke en ond blodsdråbe er der i mig; jeg har
taget mig af Dem og god omgang skal jeg lære Dem". Og så bed hun
hovedet af sangfuglen, den lå død. "Hvad er nu det!", sagde hun, "kunne
han ikke tåle det Ja, så var han såmænd ikke for denne verden. Jeg har
været som en moder mod ham, det ved jeg! For hjerte har jeg! Og alle
ænderne samlede sig om den lille døde sangfugl; ænderne har stærke
passioner, enten har de det med misundelse eller med medlidenhed, og
da der her ikke var noget at misunde, så var de medlidende."
H.C. Andersen

Medlidenhedens forgyldte skede dækker over misundelsens
dolk, Friedrich Nietsche