| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | kursmål? Fra : Asbjoern S. | 
  Dato :  30-10-06 16:57 |  
  |   
            Hej,
 
 Et meget simpelt spørgsmål. Hvad er (et) kursmål?
 
 vh. Asbjørn
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Ludvigsen (30-10-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  30-10-06 20:11 |  
  |  
 
            Den 30-10-06 16.56 skrev Asbjoern S. følgende:
 > Et meget simpelt spørgsmål. Hvad er (et) kursmål?
 Det er, hvad man forventer, en kurs vil være i fremtiden.
 Ser du på de forskellige eksperters kursmål for forskellige 
 virksomheder, vil du forstå, hvorfor det er svært at spå om fremtidens 
 aktiekurser. Det er ikke usædvanligt, at der kan være endog ganske stor 
 forskel på deres kursmål for den samme virksomhed.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Servostyring: Styresystem til biler...
 http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=servostyring
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Asbjoern S. (31-10-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Asbjoern S. | 
  Dato :  31-10-06 08:00 |  
  |   
            > > Et meget simpelt spørgsmål. Hvad er (et) kursmål?
 >
 > Det er, hvad man forventer, en kurs vil være i fremtiden.
 >
 > Ser du på de forskellige eksperters kursmål for forskellige
 > virksomheder, vil du forstå, hvorfor det er svært at spå om fremtidens
 > aktiekurser. Det er ikke usædvanligt, at der kan være endog ganske stor
 > forskel på deres kursmål for den samme virksomhed.
 
 Mange tak,
 Det er blot, når kursmål stiger, hvilket burde være positivt, så er
 det altid i følge med en forholdsvis negativ artikel. F.eks. stiger
 kursmålet men rådet om at "købe" bliver ændret til "neutral". Hvis
 kursmålet stiger, må der vel være potentiale til at kursen stiger,
 hvilket burde betyde, at det burde ændres til "køb meget" i stedet?
 
 vh. Asbjørn
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Ludvigsen (31-10-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  31-10-06 12:46 |  
  |  
 
            Den 31-10-06 07.59 skrev Asbjoern S. følgende:
 >>> Et meget simpelt spørgsmål. Hvad er (et) kursmål?
 >> Det er, hvad man forventer, en kurs vil være i fremtiden.
 > Det er blot, når kursmål stiger, hvilket burde være positivt, så er
 > det altid i følge med en forholdsvis negativ artikel. F.eks. stiger
 > kursmålet men rådet om at "købe" bliver ændret til "neutral". 
 Det har jeg nu ikke lagt mærke til.
 > Hvis
 > kursmålet stiger, må der vel være potentiale til at kursen stiger,
 > hvilket burde betyde, at det burde ændres til "køb meget" i stedet?
 Bemærk, at kursmålet ikke nødvendigvis er højere end den aktuelle kurs. 
 Hvis dagens kurs er 400 og en analytiker hæver et kursmål fra 350 til 
 375, så er det langt fra givet, at det vil påvirke kursen positivt. Og 
 samme mæglerfirma kan sagtens ændre anbefalingen fra køb til neutral i 
 samme ombæring (omend det vist vil være usædvanligt, hvis de har en 
 køb-anbefaling på en aktie med en "for høj" kurs).
 Inden man som investor stormer ud og køber eller sælger en aktie, efter 
 en analytiker har hævet eller sænket kursmålet, bør man også lige 
 sammenligne med andre analytikeres kursmål, der kan være meget stor forskel.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Liden Tue kan vælte stort læs: Dansk verdensmester i brydning...
 http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=liden_tue_kan_vælte_stort_læs
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Asbjoern S. (31-10-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Asbjoern S. | 
  Dato :  31-10-06 19:59 |  
  |   
            > Det har jeg nu ikke lagt mærke til.
 
 > Bemærk, at kursmålet ikke nødvendigvis er højere end den aktuelle kurs.
 > Hvis dagens kurs er 400 og en analytiker hæver et kursmål fra 350 til
 > 375, så er det langt fra givet, at det vil påvirke kursen positivt. Og
 > samme mæglerfirma kan sagtens ændre anbefalingen fra køb til neutral i
 > samme ombæring (omend det vist vil være usædvanligt, hvis de har en
 > køb-anbefaling på en aktie med en "for høj" kurs).
 >
 > Inden man som investor stormer ud og køber eller sælger en aktie, efter
 > en analytiker har hævet eller sænket kursmålet, bør man også lige
 > sammenligne med andre analytikeres kursmål, der kan være meget stor forskel.
 
 Ja, jeg er så også forholdsvis ny til aktiemarkedet, og jeg har kun
 min egen aktie at referere til, hvilket måske er alt for ensidigt et
 grundlag:
 
 - UBS løfter kursmålet til 535 kr. fra 444 kr. efter endnu et
 regnskab der var bedre end ventet, skriver European Marketscope. UBS
 fastholder sin neutrale anbefaling af Novozymes.
 
 - Kursmålet ryger op på 545 fra tidligere 530 og estimaterne for
 driftsindtjeningen i år og de følgende to år hæves med 2-3 pct. Den
 stærke kursudvikling i Novozymes-aktien over det seneste får dog
 analytiker Søren Samsøe til at sænke anbefalingen til "køb" fra
 "stærkt køb".
 
 - Investeringsbanken Casenove har sænket sin anbefaling af aktierne i
 den danske enzymkoncern Novozymes efter den seneste stigning i
 aktiekursen. Den nye anbefaling er den neutrale "in-line"
 
 vh. Asbjørn
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Ludvigsen (31-10-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  31-10-06 20:30 |  
  |  
 
            Den 31-10-06 19.58 skrev Asbjoern S. følgende:
 > Ja, jeg er så også forholdsvis ny til aktiemarkedet, og jeg har kun
 > min egen aktie at referere til, hvilket måske er alt for ensidigt et
 > grundlag:
 > 
 > - UBS løfter kursmålet til 535 kr. fra 444 kr. efter endnu et
 > regnskab der var bedre end ventet, skriver European Marketscope. UBS
 > fastholder sin neutrale anbefaling af Novozymes.
 Selvom kursmålet stiger pænt meget, så læg mærke til, at aktien også kan 
 være steget en hel del, siden det gamle kursmål blev fastsat.
 Hvis kursmålet på 444 blev fx sat i juli, kan kursen have været nede på 
 cirka 370, altså en overkurs på 74. I dag ligger kursen på 468, så her 
 vil et kursmål på 535 ligge 67 over kursen - altså 7 kurspoint dårligere 
 end da det gamle kursmål blev fastsat.
 Ser du på den procentvise gevinst, hvis kursmålet opfyldes, var der ved 
 det gamle kursmål en stigning på 20 procent, ved det nye er der kun en 
 stigning på 14 procent. Altså en klart dårligere investering, selvom 
 kursmålet er hævet.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Rustvogn: En bil der er godt angrebet af rust i såvel undervogn som i de 
 bærende dele af karosseriet...
 http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=rustvogn
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Asbjoern S. (01-11-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Asbjoern S. | 
  Dato :  01-11-06 14:35 |  
  |   
            
Kim Ludvigsen skrev:
 > Den 31-10-06 19.58 skrev Asbjoern S. følgende:
 >
 > > Ja, jeg er så også forholdsvis ny til aktiemarkedet, og jeg har kun
 > > min egen aktie at referere til, hvilket måske er alt for ensidigt et
 > > grundlag:
 > >
 > > - UBS løfter kursmålet til 535 kr. fra 444 kr. efter endnu et
 > > regnskab der var bedre end ventet, skriver European Marketscope. UBS
 > > fastholder sin neutrale anbefaling af Novozymes.
 >
 > Selvom kursmålet stiger pænt meget, så læg mærke til, at aktien også kan
 > være steget en hel del, siden det gamle kursmål blev fastsat.
 >
 > Hvis kursmålet på 444 blev fx sat i juli, kan kursen have været nede på
 > cirka 370, altså en overkurs på 74. I dag ligger kursen på 468, så her
 > vil et kursmål på 535 ligge 67 over kursen - altså 7 kurspoint dårligere
 > end da det gamle kursmål blev fastsat.
 >
 > Ser du på den procentvise gevinst, hvis kursmålet opfyldes, var der ved
 > det gamle kursmål en stigning på 20 procent, ved det nye er der kun en
 > stigning på 14 procent. Altså en klart dårligere investering, selvom
 > kursmålet er hævet.
 >
 > --
 > Mvh. Kim Ludvigsen
 > Rustvogn: En bil der er godt angrebet af rust i såvel undervogn som i de
 > bærende dele af karosseriet...
 >  http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=rustvogn
ok, ok. Det giver mening. Mange tak.
 vh. Asbjørn
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |