Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
SU IK-krav og SKAT
Fra : Sibber

Dato : 24-11-06 23:11

Lad os antage at jeg har tjent 20.000 kr. mere end jeg måtte for 2006.
Sådan som jeg har forstået det, så modtager jeg en rabat på det
mellemste beløb mellem det laveste fribeløb 6.010 kr. og det mellemste
15.010 kr, altså 4.500 kr. Derefter skylder jeg så SU 15.500 kr.
Derudover har jeg betalt skat af noget af SU'en, da mit månedlige
fradrag ikke dækker hele beløbet, de penge får jeg tilbage i skat.
De penge jeg skylder, er ca. 3 gange SU. Når jeg skal betale 3 gange SU
tilbage, så får jeg vel også penge tilbage i skat pga. der til hver af
de 3 udbetalinger er brugt mit månedlige fradrag, som jeg jo så ikke har
brugt længere fordi pengene skal tilbagebetales.
Er dette korrekt forstået?
Hvordan fungerer det så med hensyn til de penge jeg får tilgode hos
SKAT? Har jeg først betalt for meget i SKAT når jeg har tilbagebetalt
gælden til SU, eller er det når kravet er rejst imod mig?

Fra : the j's

Dato : 29-11-06 21:42

Sibber skrev:
> [...]
> SKAT? Har jeg først betalt for meget i SKAT når jeg har tilbagebetalt
> gælden til SU, eller er det når kravet er rejst imod mig?

Jeg er desværre i den uheldig situation at jeg flere gange har måtte
betale su tilbage, så nu skal du bare høre

Hvis du tjener 20.000kr formeget er regne stykket sådan:

tjent for meget: 20.000kr
"rabat": 50% af 8.000kr
Du skylder så: 16.000kr

De 16.000kr skal du betale tilbage til su-styrelsen, når du har gjort
det sender de dig et stykke papir som du skal gå ned på
skattekontoret med. Når du aflevere det vil de så give dig den skat
tilbage som du har betalt af de 16.000kr. Skat bruger som regle 2
måneder på at udbetale dig pengene.

Jeg har aldrig haft mit fradrag på SU'en, men jeg vil tror at Skat ser
på det på den måde at du har tjent 16.000kr mindre samlet set, og
så indgår dit fradrag slet ikke i den beregning. (med mindre du har
en indkomst der samlet set er på mindre end 35.000kr, men så skal du
jo nok ikke betale su, tilbage...)

De gange hvor jeg har betalt su tilbage, har jeg fået skatte pengene i
september/oktober.

Det er en udbredt misforståelse at man betaler klip tilbage, det er
ikke tilfældet, du betale præcis så meget tilbage som du har tjent
for meget, og du får ikke klippene tilbage, de går tabt.

Håber dette var svar på dit spørgsmål

Fra : the j's

Dato : 29-11-06 21:46

the j's skrev:

> [...]
> ikke tilfældet, du betale præcis så meget tilbage som du har tjent
> for meget, og du får ikke klippene tilbage, de går tabt.

Lige et lidt offtopic tip, du skal være opmærksom på at du har krav
på befordringsfradrag ligesom hvis du ikke var studerende, eventuelle
rabat ordninger gennem su-styrelsen forhindre ikke at du får
befordringsfradrag samtidig.