Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
konvertering til billigeste huslån?
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 19-11-06 20:11

jeg har et bank lån i bg bank på 130.000kr (resterende beløb) jeg betaler
7,25% i rente. der tilskrives renter hvert kvartal. jeg kan betale
4500-5000kr om måneden.
hvordan kan dette gøres bedre og eller billigere ? hvilke banker eller lign
skal man henvende sig til? er det billigere hvis banken kan tage pant i
noget ? hus,bil,motorcykel eller båd evt

jeg kan omgående barbere en del af ved at opsige min pensionsopsparing. men
der af betaler jeg så 60% i skat mod 40% når jeg bliver gammel og hæver den
til den tid. men måske er det ligemeget til den tid, for det bliver brugt
til at øge friværdien i huset. idet at jeg betaler en del af hus lånet med
det. så kan friværdien vel bruges som en slags pensionsopsparing ?

på forhånd tak

mvh
klaus nielsen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-11-06 20:06

Klaus Nielsen wrote:
> [...]
> skal man henvende sig til? er det billigere hvis banken kan tage pant i
> noget ? hus,bil,motorcykel eller båd evt

Det kan vel ændres til et kreditforeningslån med pant i hus, o.l. ?
(Jeg må tilstå at jeg ved ikke meget om det)

Man kan få lavere rente på den måde. og derimod længere løbetid.

Det er dog min personlige erfaring at man skal være opmærksom på hvilken
lånetype man vælger. For at betale mindst muligt i løbetiden. Totalt.

En lidt højere rente i banklån, med kort løbetid, kan konkurrere med et
kreditforeningslån med lav rente, _men_ med høje startomkostninger.

Jeg mener at jeg på et tidspunkt konkluderede at for beløb under ca.
100.000 kr er det billigere med banklån, der tilbagebetales hurtigt,
f.x. under 5 år. Fremfor et f.x. 10-årigt lån i kreditforening.
Lavere beløb: Bank. Højere beløb: kreditforening.
Selvfølgelig afhængig af løbetider for lånet.

Banker/Sparekasser kan også "sælge" krediforeningslån. Ihvertfald langt
de fleste.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/