Tiger Music
Fra : Holst

Dato : 24-11-06 20:36

For nogle måneder siden var det oppe i medierne, at Tiger-butikkerne
ville til at udgive musik. De ville udgive ukendt musik af ukendte
kunstnere og sælge cd'erne for sølle 20 kr. Næppe noget, som hverken
butikken eller kunstneren bliver rig på, men hensigten var, at trække de
ukendte kunstnere frem i lyset.

For kort tid siden opdagede jeg, at de første 4 cd'ere er blevet udgivet:

http://www.tiger.dk/tigermusic/

men jeg har endnu ikke fået investeret i nogle af dem. Det virker til at
være meget forskelligartet musik, de har valgt at udgive. Pudsigt, men
forfriskende.

Er der nogen, der har hørt de enkelte udgivelse og kan udtale sig om den?

Fra : Martin Bak

Dato : 28-11-06 12:32

> [...]
> sælge cd'erne for sølle 20 kr. Næppe noget, som hverken butikken eller
> kunstneren bliver rig på, men hensigten var, at trække de ukendte

Et rigtig godt initiativ. Desværre har Tiger ikke magtet at udnytte
potentialet i initiativet til, at lave en ordentlig lancering og sikre
massiv medieomtale og airplay, hvilket ellers er det mest interessante for
de signede kunstnere.
Jeg havde for eksempel ikke hørt om initiativet før jeg så denne post.

En rigtig god ide er dermed blevet lidt af en fuser, desværre.

Martin

Fra : Holst

Dato : 29-11-06 10:58

Martin Bak wrote:

> [...]
> de signede kunstnere.
> Jeg havde for eksempel ikke hørt om initiativet før jeg så denne post.

Det er jo et spørgsmål om, hvor meget man følger med i medierne

Men jeg tror ikke, at det på noget tidspunkt har været hensigten, at der
skal ske en større lancering af de kunstnere, som bliver udgivet. Når
man sælger albummet for en sølle 20'er, så kan der bestemt ikke blive
mange penge i overskud til PR.

Mit indtryk er, at hensigten med Tiger Music hovedsagelig er at være med
til, at nogle ukendte bands faktisk BLIVER udgivet - noget de ellers
ikke ville være blevet.

De forskellige bands har derved faktisk fået en egentlig cd i hånden,
som de selv kan bruge i deres egen promovering. Den kan de sende til
radiostationer, aviser og lignende vedlagt en pressemeddelelse.

Konceptet ved Tiger Music lægger vist ikke op til andet end udgivelse,
distribution i Tigers omkring 50 butikker over hele landet og endelig
omtale i deres reklameavis.

> En rigtig god ide er dermed blevet lidt af en fuser, desværre.

Ja, de kunne bestemt godt have givet det noget mere opmærksomhed,
navnlig her hvor de for allerførste gang udgiver noget musik.

I forgårs smuttede jeg forbi en Tiger-butik og købte de fire første
album. Jeg kom af med den formidable sum af 80 kr. Og det er slet ikke
så ringe igen. Det er interessant musik, men måske ikke udgivelser, der
retfærdiggør den helt store reklamekampagne.

Sætter man bare cd'en på, så er den umiddelbart lydmæssigt lige så god
som andre cd'ere eller radioen. Jeg skal ikke afvise, at man vil bemærke
en ringere kvalitet i produktionen, hvis man begynder at nærlytte til den.

Selve musikken er en helt anden diskussion. De fire udgivelser dækker
musikalsk meget bredt. Kommentarerne nedenfor er udelukkende baseret på
én enkelt gennemlytning, hvor musikken primært blev spillet i
baggrunden, mens jeg sad ved computeren og arbejdede. Så mine meninger
skal helt bestemt tages med et gran salt. Måske bliver pladerne bedre
(eller dårligere) efter flere gennemlytninger.

Stainless og Turpin er jævne rockalbum. Ingen dør af at høre dem, men de
er nu heller ikke særligt opsigtsvækkende. 20 kr. for hver af disse
album er så absolut ikke spild af penge, men havde jeg betalt 100 kr.,
havde jeg nok følt lidt, jeg havde spildt mine penge.

Alex Mendez er meget mærkeligt en cubansk singer-songwriter. Det er
absolut ikke min genre, og jeg finder albummet ret kedeligt at lytte til.

Mest interessant er Klezmofobia med deres album "Tantz!". Det er
klezmermusik, hvilket kom som noget af en overraskelse for mig. Man
forventer ikke ligefrem, at det er den slags musik, Tiger Music vil
udgive. Er man til folkemusikken/verdensmusikken, så synes jeg
umiddelbart, at Klezmofobia er et interessant bekendtskab. Det kan vel
beskrives lidt som klezmermusik i en moderne påklædning. Dette album er
helt klart de 20 kr. værd og også meget mere.

Så status er:

- 1 godt album
- 2 jævne
- 1 kedeligt

Det er egentlig en okay høst for 80 kr. Jeg glæder mig helt klart til de
næste udgivelser fra Tiger Music.

Fra : Martin Bak

Dato : 29-11-06 11:58

> [...]
> skal ske en større lancering af de kunstnere, som bliver udgivet. Når man
> sælger albummet for en sølle 20'er, så kan der bestemt ikke blive mange

Min pointe er, at initiativet er så usædvanligt og går så meget på tværs af
tidens dogme der jo ellers dikterer, at nye kunstnere på forhånd skal stille
med en garanti for airplay og omtale, feks ved deltagelse i Stjerne for en
aften, Scenen er din, Popstars eller Karrierekanonen inden nogen vil
overveje en udgivelse, så alene initiativet berettiger til en massiv
redaktionel og dermed gratis pressedækning, næsten uanset musikkens
kvalitet. Den ulejlighed har Tiger tilsyneladende ikke gjort sig. Man kan
undres over hvorfor, for presseomtalen ville jo kunne gavne Tiger´s butikker
generelt, også udover cd-produkterne.
Jeg bliver normalt anset for at være lidt af en nyhedsfreak, men jeg har
altså ikke tidligere hørt om initiativet.

Tak for anmeldelserne iøvrigt ;)

Martin

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 02-12-06 13:19

Martin Bak skrev:

>Jeg bliver normalt anset for at være lidt af en nyhedsfreak, men jeg har
>altså ikke tidligere hørt om initiativet.

Modtager du reklamer (og læser i dem) for det har været nævnt i sådan en
for flere måneder siden

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk