Laekker mad til 35
Fra : Vibe

Dato : 22-11-06 09:55

Hej Gruppe,

Saa er jeg tilbage til min nytaarsaftensmenu, da et nyt problem er
opstaaet.

Jeg sad uvidende i Amman, Jordan (hvor jeg stadigvaek sidder) da jeg
sidst skrev og bad om raad til min nytaarsaftensmenu (da er jeg trods
alt tilbage i gode gamle Danmark). I gaar fandt jeg ud af, at vi bliver
35 - jeg troede at vi blev omkring 20.

Min storebror (som informerede mig om mandtallet i gaar aftes) synes
at alle skal tage en ret med, og der stejlede jeg fuldstaendig. Det er
sgu' da ikke god nytaarsstil. "Thomas, du tager laksetaerte med,"
"Stine, du staar for salat" og saa videre. Nej, jeg mener at naar man
inviterer gaester, saa skal de hverken daekke bord, rydde op, lave mad,
eller noget andet. De er mine *gaester* og skal foele sig som saadanne.

Vi bliver fire mand i koekkenet, saa der er masser af hjaelp til
skraelleri, anretteri og andre i'er.

Forretten er enten tun carpaccio eller kamperejer med papayasalsa.

Desserten bliver paerer i roedvin med hyldeblomssaft.

Men hvad skal jeg lave af hovedret til saa mange mennesker? Jeg har
fire blus (og, snoeft, det er ikke engang gas...) og en "normal"
stoerrelse ovn. Kaempe gryder kan laanes af foraeldre.

Vi gaar efter noget laekkert koed, nogle laekre kartofler og nogle
laekre groentsager, hoe-hoe - ikke super kreativt. Jeg regner med at
bage noget fraekt, groft broed om morgenen, dertil et par forskellige
hjemmelavede omgange kryddersmoer. Men altsaa, kan det lade sig goere?
Har I nogen forslag eller erfaringer jeg kan traekke paa?

Tusind tak,

Vibe

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 22-11-06 11:32

Vibe wrote:

> Men hvad skal jeg lave af hovedret til saa mange mennesker? Jeg har
> fire blus (og, snoeft, det er ikke engang gas...) og en "normal"
> stoerrelse ovn. Kaempe gryder kan laanes af foraeldre.

Jeg ville ikke turde satse på ret meget mere end den "faste, sikre"
oksefilet. Køb en hel, velhængt oksefilet, del den (den kan formentlig
ikke være i ovnen hel) og koldsteg den fra om morgenen. Kog en gedigen
oksefond og lav en smaskforbudt rødvinssovs på den - med fløde.

Hvis du vil se 35 mennesker blive rigeligt mætte af 70 små kartofler,
skal du lave pommes fondant.

Spæd selv til med andet grønt, men hold dig fra salaten. Er salat et
must, kan den serveres lige efter hovedretten - eller før, hvis man er i
dét humør.

Det virker måske "kedeligt", men hvis det er lavet ordentligt efter
ovenstående anvisninger, så er der dårligt noget bedre. I hvert fald
ikke, hvis det skal være ladesiggøreligt til så mange.

Jeg har selv lavet ovenstående (bare en halv oksefilet) til 20
mennesker, og jeg var overrasket over, hvor lidt, de satte til, når man
bare sørgede for de helt koncentrerede, indkogte, korrektstegte sager.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : sbjoern

Dato : 22-11-06 11:45

I skal da have Paella. Det er sjældent at man får muligheden for at lave mad
til så mange mennesker og netop Paelle er som skabt til mange mennesker.
http://www.pasqualinonet.com.ar/images/Paella-765w.jpg

Ellers kan jeg anbefale Jambalaya. Den plejere at være en også at være en
succes når der skal være fest
http://soleildanslacuisine.free.fr/photos/jambalaya.jpg

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-11-06 11:48

"Vibe" <vibefriborg@hotmail.com> on onsdag 22. november 2006 at 9:54 +0100
wrote:
>Men hvad skal jeg lave af hovedret til saa mange mennesker? Jeg har
>fire blus (og, snoeft, det er ikke engang gas...) og en "normal"
>stoerrelse ovn. Kaempe gryder kan laanes af foraeldre.

Jeg vil da foreslå noget god helstegt okesefilet - du kan eventuelt
intervalstege det - Brun filetterne (hårdtåi en gryde, giv dem 10 minutter
i ovnen, tag ud og dæk af, ind med dem du ikke havde plads til i første
runde, osv. Du får et glimrende resultat ud af det.
Der er nærmest uendeligt mange variationsmuligheder på tilbehørssiden

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Vibe

Dato : 22-11-06 12:35

Kevin Borbye Edelvang wrote:
> Jeg ville ikke turde satse på ret meget mere end den "faste, sikre" oksefilet.

...og..

Frank Løkkegaard wrote:
> Jeg vil da foreslå noget god helstegt okesefilet

Den er jeg med paa - oksefilet, it is. Man siger vel omkring de 300
gram per person? Eller er det lige i overkanten, naar nu der er tre
retter mad plus krans-cake? En god tredjedel af dem, der kommer er
store, sultne, mandlige fodboldspillere. Hvis 300 gram er den magiske
vaegt, bliver det rundt regnet ti kilo oksefilet (hold da helt
nytaarsfest - det er meget koed!). Det er vel omkring tre styks filet?

Koedet skal ud naar det rammer de 58 grader har jeg laest mig til et
eller andet sted. Saa det er ti minutter ved hoej varme, gaar jeg ud
fra? Hvor lang tid skal de saa hvile?

Kevin Borbye Edelvang wrote:
> Hvis du vil se 35 mennesker blive rigeligt mætte af 70 små kartofler,
> skal du lave pommes fondant.

I foelge min amerikanerkogebog er det noget med noget
hvidloegskartoffelmos bagt i smaa terriner.. Er det det, du mener? Det
smager helt klart droengodt, men jeg har bare ikke tredive terriner..

Det groenne tilbehoer er jeg ikke saa bekymret over.. Det skal jeg nok
finde ud af. Og jeg har absolut ikke taenkt mig at servere salat. No
way - bare rolig. Det bliver jo helt fedtet ind i sauce og en ekstra
tallerken med salat er altsaa lige i overkanten, synes jeg, naar man
serverer mere end to retter.

Tak for hjaelpen :)

- Vibe

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 22-11-06 13:08

Vibe wrote:

> [...]
> vaegt, bliver det rundt regnet ti kilo oksefilet (hold da helt
> nytaarsfest - det er meget koed!). Det er vel omkring tre styks filet?

Tja, jeg ville godt turde sætte det ned, måske til 200 g. Husk
(naturligvis) at skære i papirstynde skiver.

> Koedet skal ud naar det rammer de 58 grader har jeg laest mig til et
> eller andet sted. Saa det er ti minutter ved hoej varme, gaar jeg ud
> fra? Hvor lang tid skal de saa hvile?

Det her forstår jeg ikke. Du kan ikke stege en oksefilet på 10 min. Du
steger dem bedst fra om morgenen i en ovn på 60-70 grader (hvis den er
temperaturstabil). Så slipper du også for at bekymre dig om, hvor lang
tid, den skal have, og man kan stege dem i flere lag i ovnen. Hvis din
ovn ikke er stor nok, kan du bruge Franks metode.

> I foelge min amerikanerkogebog er det noget med noget
> hvidloegskartoffelmos bagt i smaa terriner.. Er det det, du mener? Det
> smager helt klart droengodt, men jeg har bare ikke tredive terriner..

Nej. Det er små, runde kartofler med skræl, godt vasket, som nedsænkes i
rigelige mængder smeltet smør ved forholdsvis lav varme og steges godt
møre. Det tager noget tid og smørret skal dække. Det smager intet mindre
end fantastisk og mætter ufattelig meget... Uhm, nu får jeg helt lyst
til hjemmelavet bearnaise, det skulle du også overveje... Evt kunne man
jo snyde og bruge smørret to gange, hvis du ikke får kartoflernes smør
for mørkt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-11-06 13:27

"Vibe" <vibefriborg@hotmail.com> on onsdag 22. november 2006 at 12:35
+0100 wrote:

> [...]
>vaegt, bliver det rundt regnet ti kilo oksefilet (hold da helt
>nytaarsfest - det er meget koed!). Det er vel omkring tre styks filet?

Det er mere end rigeligt - med tre retter og lidt forskelligt tilbehør
ville jeg ikke beregne ret megetmere end det halve, altså mellem 150 gr.
og 200 gram. Jeg har for kort tid siden lavet mad til et bryllup med 20
gæster hvor jeg brugte 3,5 kg kød- der var stadig skiver til overs.
Her havde man fået en skaldyrsforret og selvfølgelig lidt godt brød. Det
mætter alt sammen

>Koedet skal ud naar det rammer de 58 grader har jeg laest mig til et
>eller andet sted. Saa det er ti minutter ved hoej varme, gaar jeg ud
>fra? Hvor lang tid skal de saa hvile?

10 minutter - hele pointen er at man hele tiden har noget i gang i ovnen.
At den første runde kommer til at hvile i 20 minutter inden serveringen er
jo helt perfekt - og anden runde kommer sikkert også til at passe helt
pænt - en steg kan holdes varm i rigtig lang tid. Husk i øvrigt at når du
dækker den af, at bruge bagepapir i stedet for alu-folie. Hvis man bruger
alufolie steger kødet videre, og det er man jo ikke interesseret i.

Varmen skal ikke være alt for høj - jeg ville ikke gå over 170 grader, så
hellere lægge nogle minutter til stegetiden.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-11-06 13:28

Kevin Borbye Edelvang <virker@ikke.invalid> on onsdag 22. november 2006 at
13:08 +0100 wrote:
> [...]
>tid, den skal have, og man kan stege dem i flere lag i ovnen. Hvis din
>ovn ikke er stor nok, kan du bruge Franks metode.

Jeg tror såmænd blot at du er kommet til at blande to ting sammen - jeg
læser det sådan at det er hviletiden der spørges til ved intervalstegning.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-11-06 13:33

13:08 +0100 wrote:
> [...]
>til hjemmelavet bearnaise, det skulle du også overveje... Evt kunne man
>jo snyde og bruge smørret to gange, hvis du ikke får kartoflernes smør

det smager simpelthen himmelsk. Det vil være et flot tilbehør.
Derudover ville jeg servere stegte perleløg, nogle smørsauterede
sukkerærter og en æble/blomme/løgkompot:
Nok til 30 personer: 10 æbler 10 store blommer 3 store rødlæg.
Løget hakkes groft, blomemrne udstenes og skæres i både - det samme med
øblerne. Med i gryden med det hele sammen med en kop vand. Når det
begynder at koge i bunden af gryden, så skru lidt ned og lade stå i en god
halvtimes tid - konsistensen skal være som en lidt grov rabarberkompost.
Smag til med en smule ingefør og lidt salt og sukker.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Vibe

Dato : 22-11-06 13:37

Kevin Borbye Edelvang wrote:
> Tja, jeg ville godt turde sætte det ned, måske til 200 g.

Perfekt. Jeg har ogsaa en tendens til at lave for meget.

>Husk (naturligvis) at skære i papirstynde skiver.

Sae'foe'li! Jeg supplerer den syleskarpe kniv, min storebror talentet.

> Du kan ikke stege en oksefilet på 10 min.

Det var efter bruning, (som Frank Løkkegaard foreslog:"Brun filetterne
(hårdt i en gryde, giv dem 10 minutter i ovnen, tag ud og dæk af, ind
med dem du ikke havde plads til i første runde, osv. Du får et
glimrende resultat ud af det.")

Jeg var bare ude efter temperaturen paa ovnen i de ti minutter...

> [...]
> tid, den skal have, og man kan stege dem i flere lag i ovnen. Hvis din
> ovn ikke er stor nok, kan du bruge Franks metode.

Og de bliver ikke toerre af dette? Jeg har proevet at langtidsstege,
man aldrig paa saa lav en temperatur... Hvor mange timer ender det med
at faa? (for nogle er morgenen klokken 6, for andre klokken 10).

Eller rettere: Bliver de roede (der maa gerne vaere en del roedt koed)
og hvad er kernetemperaturen naar jeg skal hive dem ud?

> Nej. Det er små, runde kartofler med skræl, godt vasket, som nedsænkes i
> rigelige mængder smeltet smør ved forholdsvis lav varme

Hold da helt kaeft. Er du i familie med Atkins? De maa komme an paa en
proeve. Det lyder ret heftigt, med et potentiale for guddommelighed.
Glaeder mig til at lave en proevesmagning. Men det er godt nok meget
smoer, naar man skal lave kartofler til saa mange mennesker...

>Uhm, nu får jeg helt lyst til hjemmelavet bearnaise, det skulle du også overveje..

Det smager ogsaa godt, men jeg synes det er lidt for meget halvfemser
(a la tunmousse og rejecocktail), hvis jeg skal vaere helt aerlig. Det
er bare ikke moderne at servere bearnaise, selv hvis den er god.

Tak igen igen,

vibe

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 22-11-06 16:09

Vibe wrote:

> [...]

> Eller rettere: Bliver de roede (der maa gerne vaere en del roedt koed)
> og hvad er kernetemperaturen naar jeg skal hive dem ud?

Se, det smarte ved koldstegning er, at det ikke KAN blive tørt. Det
bliver perfekt og har en ens, rødlig lyserød farve gennem HELE stegen,
ikke kun i midten. Kødet bliver SMØRmørt og kan spises med plastikske.

Du skal naturligvis bruge stegetermometer. Efter min smag skal
kernetemperaturen være 54-55, andre mener 58, prøv dig frem. Om de
kommer ind kl 6 eller kl 10 gør ikke den store forskel - de kan ikke få
for meget ved denne metode, kun for lidt. Skulle de ikke være "klar" en
times tid før spisning, skruer du bare op på 100 - så skal det nok redde
dem (men så skal du være obs med termometeret.

> [...]
> Glaeder mig til at lave en proevesmagning. Men det er godt nok meget
> smoer, naar man skal lave kartofler til saa mange mennesker...

Det er guddommeligt. Kartoflerne bliver som smør hele vejen igennem og
med en let, nøddeagtig smag. Skrællen bliver en anelse "dybstegt" og
lækker gyldenrynket.

> Det smager ogsaa godt, men jeg synes det er lidt for meget halvfemser
> (a la tunmousse og rejecocktail), hvis jeg skal vaere helt aerlig. Det
> er bare ikke moderne at servere bearnaise, selv hvis den er god.

Tja, sovs er måske i det hele taget lidt umoderne. Faktisk kan disse
ting jo også gå an uden sovs. Jeg tror, jeg vil lave det hele til mine
nytårsgæster også - men jeg må hellere servere min berømmede
hummerbisque til forret, ellers bliver stamgæsterne sure.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Vibe

Dato : 22-11-06 13:59

Frank Løkkegaard wrote:

> Derudover ville jeg servere stegte perleløg, nogle smørsauterede
> sukkerærter og en æble/blomme/løgkompot:

Hold kaeft, hvor lyder det godt. Kompotten kan jo laves i forvejen,
hvilket er dejligt. Fjollet spoergsmaal: hvilken temperatur har
kompotten ved servering? Jeg ville umiddelbart tro
stuetemperatur...Eller hvad? Det er for oevrigt godt nok ved at blive
en smoerret affaere det her, med Kevins pommes kalorius (som jeg
VIRKELIG glaeder mig til at proeve) og dine smoersauterede aerter. Jeg
tror maaske jeg skipper kryddersmoer, men laver stadigvaek broed.

Og jeg forestiller mig de der smaa tavler man kan stille paa
bordet, hvorpaa med sirlig skrift staar:

***
Nytaar 2006

Kaemperejer med Papaya- og Mangosalsa

Lime Vodka Sorbet

Oksefilet med Pommes Fondants, Perleløg, Smørsauterede Sukkerærter &
Kompot af aebler, blommer og roedloeg

Paerer i roedvin

Kransekage

***
Spoergsmaal:
Hvis vi siger vi er 30, og hver gi'r en 450-krone seddel, har vi 13.500
at koebe ind for. Dette skal daekke mad, vin, oel, champagne og
velkomstdrink. Sprutten plejer vi at dele ud - altsaa folk faar besked
paa at tage en flaske dit eller dat med.

Mange hilsener

Vibe, som bliver helt sulten og glaeder sig til hun kommer hjem til sit
koekken om tre uger!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-11-06 14:13

"Vibe" <vibefriborg@hotmail.com> on onsdag 22. november 2006 at 13:58
+0100 wrote:
> [...]
>velkomstdrink. Sprutten plejer vi at dele ud - altsaa folk faar besked
>paa at tage en flaske dit eller dat med.

Det skulle så rigeligt dække.
Med hensyn til champagne, så skulle du overveje den rusiske Krimskoye -
jeg har serveret den de sidste par år og det er karakteristisk at der
aldrig er levnet en eneste sjat af den, hvormod der ofte er efterladt en
hel del af den franske.
Hvor i landet skal festen holdes?
Hvis det er i Københavnsområdet fås den med sikkerhed i den russiske
butik, der ligger i Nørre Voldgade.
Er du i det sydlige jylland kan man med fordel smutte en tur til Citti i
Flensborg - der føres den til absolut rimelige priser (ca. 75 kroner
flasken mod de ca. 150,- den koster herhjemme)

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Vibe

Dato : 22-11-06 15:02

Frank Løkkegaard wrote:
> Med hensyn til champagne, så skulle du overveje den rusiske Krimskoye -

Har ikke hoert om den foer. Fortael, fortael! Den er forhaabentlig ikke
for soed? 150 kroner er godt nok meget, synes jeg.. Saa jeg haaber den
er det vaerd?

> Hvor i landet skal festen holdes?

Jeg bor i Koebenhavn K, saa jeg smutter forbi den russiske butik (som
jeg ikke anede eksisterede!). Der kan man vel ogsaa faa Starka vodka,
som jeg er blevet paabudt at servere til sorbeten...

Tusind tak for al hjaelpen - I faar alle sammen en stor tak i min
velkomsthilsen - lige inden Dronningen gaar i gang :)

Knus,

Vibe

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-11-06 15:54

"Vibe" <vibefriborg@hotmail.com> on onsdag 22. november 2006 at 15:02
+0100 wrote:
>Har ikke hoert om den foer. Fortael, fortael! Den er forhaabentlig ikke
>for soed? 150 kroner er godt nok meget, synes jeg.. Saa jeg haaber den
>er det vaerd?

Den er overhovedet ikke sød, den er frisk, perlende og fyldt med
smagsnuancer, ganske som en god champagne skal være.

>Jeg bor i Koebenhavn K, saa jeg smutter forbi den russiske butik (som
>jeg ikke anede eksisterede!). Der kan man vel ogsaa faa Starka vodka,
>som jeg er blevet paabudt at servere til sorbeten...

Der ligger vist også en på HC Andersens Boulevard der hedder butik Moskva.

Et interessant alternativ til Starka(som altså er aldeles fortrinlig) er
den sibiriske Altai og Moskovskaja Kristall.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Vibe

Dato : 22-11-06 16:46

> [...]
> bliver perfekt og har en ens, rødlig lyserød farve gennem HELE stegen,
> ikke kun i midten. Kødet bliver SMØRmørt og kan spises med plastikske.

Jeg haaber fileten/fileterne kan vaere i ovnen. Det lyder helt perfekt.
Specielt naar man tanker paa hvor meget andet man kan lave i
mellemtiden

> Det er guddommeligt. Kartoflerne bliver som smør hele vejen igennem og
> med en let, nøddeagtig smag. Skrællen bliver en anelse "dybstegt" og
> lækker gyldenrynket.

Jeg er helt paa dupperne. Glaeder mig meget til at smage dem! Kan
desvaerre foerst proeve om en tre ugers tid naar jeg er tilbage i
Danmark. Smoer er skidedyrt i Jordan, hvor jeg befinder mig i
oejeblikket. Hvor lang tid tager det cirka for de 70-100 smaa kartofler
at koge faerdige, vil du tro (altsaa, saadan cirkus - en time eller
halvanden, eller..?)? Og virker gaffeltricket ogsaa med smoerkogte
"tofler" naar man skal finde ud af om de er faerdige? Har for oevrigt
googlet lidt paa pommes fondants og de fleste opskrifter gaar ud paa at
haelde kvartdelte bagekartofler i et fad med krydderier???

> Faktisk kan disse ting jo også gå an uden sovs.
I teorien er jeg enig. Men mine fodboldspiller venner ville tude. Og
jeg er sgu' ogsaa ret glad for sauce - mest til at dyppe broedet i,
egentlig.

> Men jeg må hellere servere min berømmede
> hummerbisque til forret, ellers bliver stamgæsterne sure.

Det er ogsaa noget af det skoenneste der findes - og en dejlig ret at
servere nytaarsaften. Vi fik det bare sidste aar, hos min kammerat, og
saa er det sgu' ikke saa sjovt at diske op med...

Endnu en gang tak for al hjaelpen!

- Vibe, som smiler smoerret

Fra : Gainsbourg

Dato : 23-11-06 02:26

Jeg synes, at din menu har udviklet sig meget positivt siden rødvinstema'et
i den den sidste tråd. Det lyder alt sammen lækkert, om end jeg stadig nok
ville substituere desserten med noget lettere, da hovedretten tegner til at
blive temmelig tung Men alt i alt lyder det super lækket alt sammen og
jeg giver dig fuldstændig ret i, at sammenskudstema altså ikke er særlig
festligt og sjældent leder til de store kulinariske oplevelser.

Mht champagnen så bliver jeg altså nødt til at anbefale "Cremant de
Bourgogne" i stedet for en kedelig mousserende vin eller en traditionel
champagne. Jeg ved godt at det er blevet en trend vin nu som kan fåes alle
steder og at den ikke er så "indforstået" som før - men det ændrer jo ikke
på, at det er en fantastisk vin til 70-80 kr flasken, som sagtens kan
konkurere med mousserende vine i 250+ kr's klassen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Peter Græbe

Dato : 23-11-06 22:42

Gainsbourg skrev:

> (...) om end jeg stadig nok
> ville substituere desserten med noget lettere, da hovedretten tegner til at
> blive temmelig tung

Desserten er såmænd ikke så voldsom endda. En enkelt conference-pære, et
pænt lille stykke is og højst en skefuld af den ret koncentrerede
vin/hyldebærsovs per næse er da ikke slemt? Jeg formoder, at der
serveres portionsanretninger, når der nås til desserten. Hvis folk selv
øser op af dyppelsen, bliver selv det mest velmente råd jo desolat.
Derimod kan der rejses indvendinger mod to gange is i en så begrænset
menu.

> [...]
> på, at det er en fantastisk vin til 70-80 kr flasken, som sagtens kan
> konkurere med mousserende vine i 250+ kr's klassen.

Ogaå Alsace leverer udmærket cremant. Hvis boblerne udelukkende skal
anvendes kl. ca. 0:00 sammen med kransekage, bør man vel først og
fremmest gå på jagt efter noget i den (helt) søde ende. Og der kan det
måske volde lidt problemer at få fat i en passende cremant?

Peter Græbe

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 26-11-06 11:22

Peter Græbe wrote:

> [...]
> fremmest gå på jagt efter noget i den (helt) søde ende. Og der kan det
> måske volde lidt problemer at få fat i en passende cremant?

Ja. Klokken 12 skal det naturligvis være Spumante d'Asti. Intet andet
duer, hvis du spørger mig (det skulle da lige være en Moscato d'Asti,
men der forventes jo rigeligt med bobler dén aften :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Vibe

Dato : 23-11-06 08:33

Gainsbourg wrote:

> [...]
>om end jeg stadig nok ville substituere desserten med noget lettere, da hovedretten tegner >til at blive temmelig tung

Takker, takker! :) Jeg er ogsaa ved at vaere helt glad for den!
Jeg bliver lige noedt til at indskyde at jeg har lavet en ordentlig
broler (paapeget af min far, som ejer kogebogen med paere-desserten i
<Simremad og Ting Der Tager Tid>). Siruppen til paererne er lavet af
roedvin og hyldeBAERsaft, ikke hyldeblomst. Jeg er en klovn. En lettere
dessert foreslaar du? Paere-tingen har vaeret i menuen lige siden dens
spaede start i Vibes baghjerne, og hun er blevet helt glad for den :)
Saa du maa hjaelpe mig lidt paa vej... Paererne sidder temmelig godt
fast. Jeg naegter at servere en eller anden laekker chokoladekage og
eksotisk frugt. Det har vi faaet de sidste tre (!) aar.

Desuden sagde min far, som er en af mine absolut yndlingskokke, og den
der har faaet mig til at elske at lave mad (nu skal jeg "bare lige"
blive rigtig go' til det...), at der nok stadigvaek er liiiige meget
alkohol i retterne. Og at det ville vaere synd at gaa fra vodkasorbet
til roedvin med oksen... Han foreslog at smide vagtler (eller
ortolaner, fnis!) ind mellem rejerne og vodkasorbeten eller i stedet at
lave lidt om paa raekkefoelgen og smide nogle oste paa bordet ogsaa:

~1. Skaldyr (med hvidvin)
~2. Okse (rødvin (som overlever frostvarerne)
~3. Sorbet
~4. Ost (vel en anden, måske kraftigere rødvin)
~5. Dessert (her behøver man vel for pokker ikke at drikke noget til?)

>og jeg giver dig fuldstændig ret i, at sammenskudstema altså ikke er særlig
> festligt og sjældent leder til de store kulinariske oplevelser.

Vi er enige. Min storebrors ide var at jeg for en gangs skyld har
makeuppen paa, og haaret sat naar gaesterne kommer. Han huskede mig paa
sidst jeg skulle lave mad til 20, hvor jeg haeldte en liter sauce ned
over min kjole en halv time foer gaesterne kom (heldigvis var kjolen
brun, og taenk, der var ikke nogen der lagde maerke til det!). Der var
ogsaa en del kommentarer om mit konstante stresseri og hersen rundt med
folk i koekkenet hele dagen. Men mest, ville han bare gerne have at jeg
kunne have en afslappende nytaarsaften.

Men helt aerligt, det er sgu'da en del af det fede ved at lave mad til
mange! Jeg elsker stresseriet og at jeg altid ender med et kvarter til
brusebad, benbarbering, makeuplaegning, haarsaetning, etc. Naar man
endelig saetter desserten paa bordet, opvaskemaskinen er i gang og alle
er halvfulde, helglade, og stopmaette.. er det det hele vaerd.

> Mht champagnen så bliver jeg altså nødt til at anbefale "Cremant de
> Bourgogne" (...) det er en fantastisk vin til 70-80 kr flasken, som sagtens kan
> konkurere med mousserende vine i 250+ kr's klassen.

Yes, my boys! Det er en prisklasse jeg kan lide! Tusind tak for
forslaget! Er den overhovedet til at finde i midten af december naar
jeg returnerer til Margrethes Eget Land?

Endnu en gang - jeg er saa glad for al hjaelpen jeg har faaet! Tusind
tak, alle!

Varme hilsener,

Vibe

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-11-06 11:40

Vibe skrev:

> [...]
> ~4. Ost (vel en anden, måske kraftigere rødvin)
> ~5. Dessert (her behøver man vel for pokker ikke at drikke noget til?)

Hej Vibe

jeg synes din planlægning er ved at være god.
Angående vin til ost, så vil jeg fraråde dig at købe en dyr kraftig
rødvin. Der er godt nok tradition for at gøre det, men fornylig var der
en undersøgelse (kan simpelthen ikke huske af hvem, men eet eller andet
madinstitut) der viste, at oste generelt bare ikke går godt med røde
vine. Ostene sætter sig overalt i smagsløgene og kun meget få røde vine
kan smages ordentligt derefter. De afprøvede mange vine, og deres
konklusion var ret klar: sødlige vine, f.eks. sauternes eller
muscat-dessertvine og Banyuls egner sig bedst. En sød portvin f.eks. LBV
-typen er også god.

Vi spiser en del ost af forkskellige typer. Lagrede oste og skimmeloste
gør sig faktisk glimrende med de søde sauternes-vine.

Håber i får en forrygende aften

Jesper

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 26-11-06 11:20

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
>
> Vi spiser en del ost af forkskellige typer. Lagrede oste og skimmeloste
> gør sig faktisk glimrende med de søde sauternes-vine.

Helt enig. Endelig er folket begyndt at fatte, hvad gourmeter har sagt i
årtier.. En Gewürtztraminer er i øvrigt lækker til lettere, runde oste.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Vibe

Dato : 27-11-06 09:56

> [...]
> duer, hvis du spørger mig (det skulle da lige være en Moscato d'Asti,
> men der forventes jo rigeligt med bobler dén aften :)

Hej Kevin! Hvad vi ikke lige fik delt med gruppen er at Peter og jeg
snoed lidt og diskuterede menuen, udenfor gruppen. Fy skamme. Det som
Peter ved og jeg ikke har faaet skrevet til gruppen, er at jeg kun har
taenkt mig at servere boblerne klokken DING DONG. Derfor skal det vaere
en der passer til kransekagen...

Vinmenuen er lidt tricky... Altsaa, det er et publikum, som elsker god
mad. Og som virkelig ville saette pris paa "fin" mad, ogsaa. MEN, der
er kun nogle enkelte som ogsaa saetter pris paa fin vin. Det vil sige,
stoerstedelen kan ikke smage forskel paa en god vin og en ... oeh ...
meget god vin. Derfor synes jeg ogsaa det ville vaere synd at servere
fem-seks forskellige vine. Det ville simpelthen vaere spildt - ikke som
perler for svin, men maaske naermere som kartoffelchips til folk uden
taender.

Tanken er derfor:

- Chips og velkomstdrink
- Rejer (lidt staerke) med (soed og syrlig) salsa og hvidvin
- Okseboergen med roedvin
- Sorbeten med et glas vodka
- Ostene med et glas portvin
- Paererne med de sjatter man nu engang har tilbage.

Jeg forstaar ikke helt hvordan man kan servere en Gewurztraminer, som
godt nok er en af mine favoritter, til osten midt i en menu, efter man
lige har drukket roedvin. Jeg kan sagtens forestille mig en skovtur med
oste og vindruer i munden paa ens kaere og Gewurztraminer i glasset -
det lyder raalaekkert. Men efter en tung roedvin, ville det da vaere
synd? Eller er det bare mig som ikke kan foelge med?

Er I andre for oevrigt enige med Peter om at to gange is saa taet paa
hinanden er problematisk?

To hurtige til dig, Kevin, hvis du har overskud

1. Saadan cirkus hvor laenge vil du tro at de der 70 kartofler tager
foer de er faerdige med at koge i smoerret? Er stadigvaek i gang med at
overbevise storebroderen, om at nytaarsstressen er paa et niveau, hvor
der er tid til at laegge makeup, snakke med gaesterne, etc.
2. Det er dine kartofler som kommer paa bordet den 31., da de
simpelthen lyder saa go'e (nu er der kun 19 dage til jeg er tilbage i
Danmark - saa skal de afproeves!!!). Men jeg kan ikke helt forstaa, at
naar man googler "pommes fondants" (proevede selv at finde ud af
kogetiden), faar man 152.000 hits om nogle ovnstegte firkantede 'tofler
med krydderier... ???

Mange hilsener,

Vibe
Som vil gaa ud i koekkenet og blande en kop Neskaffe med lidt
pulvermaelk. Og som VIRKELIG glaeder sig til at se sin kaffemaskine
igen.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 27-11-06 10:11

Vibe skrev:

> [...]
> Peter ved og jeg ikke har faaet skrevet til gruppen, er at jeg kun har
> taenkt mig at servere boblerne klokken DING DONG. Derfor skal det vaere

Ja, så skal den jo være sød.

> [...]
> det lyder raalaekkert. Men efter en tung roedvin, ville det da vaere
> synd? Eller er det bare mig som ikke kan foelge med?

Jeg ville helt sikkert foretrække en sødere vin efter en "stor"
rødvin og så gemme tramineren til en dag, hvor menuen var mindre
tung. Jeg gjorde bare opmærksom på den gode sammensætning :)

> Er I andre for oevrigt enige med Peter om at to gange is saa taet paa
> hinanden er problematisk?

Jeg synes, det mest korrekte er, at sorbeten ligger inden osten, hvor
du har lagt den. Sådan må det være.

> To hurtige til dig, Kevin, hvis du har overskud

Jojo :)

> 1. Saadan cirkus hvor laenge vil du tro at de der 70 kartofler tager
> foer de er faerdige med at koge i smoerret?

Tja, bumbum, jeg har lavet sådan en 70 stykker en gang i to pander, og
det tog vist 1 times tid ved lidt under middel varme, før de var klar,
men fik alligevel noget ekstra tid, fordi JEG ikke var klar, tror det
var halvanden time i alt. De "koger ikke ud", når du laver dem på
denne her måde - så du behøver ikke være super bange for dem. Men
glæd dig til at få det prøvet selv inden. Man bør aldrig servere
mad til så mange mennesker, man ikke har lavet før. Og koldsteg en
halv oksefilet ved samme lejlighed, så du får tjek på, din ovn er
egnet til det.

> [...]
> naar man googler "pommes fondants" (proevede selv at finde ud af
> kogetiden), faar man 152.000 hits om nogle ovnstegte firkantede 'tofler

"Pommes fondant" er sådan en overbetegnelse, der for den gastronomisk
kyndige antyder kartoffel kogt i fedt. Minikartofler med skræl på
kogt i smør er således blot en variant - som jeg jo så anbefaler.

Man kan også skære kartoflerne ud og koge dem i andefedt eller andet.
Kartoflernes "kød" bliver nogenlunde på samme måde, min metode er
bare lettere at håndtere, ser flottere ud, og smager efter min mening
himmelsk.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Vibe

Dato : 27-11-06 10:32

Kevin wrote:
> Jeg ville helt sikkert foretrække en sødere vin efter en "stor"
> rødvin og så gemme tramineren til en dag, hvor menuen var mindre
> tung. Jeg gjorde bare opmærksom på den gode sammensætning :)

Som, ogsaa, skal afproeves. Som sagt, er jeg temmelig pjattet med
Gewurztraminer, som ofte faas i Netto til rigtig rimelige priser, og
derfor tit befinder sig i mit SU-koeleskab. Nu skal jeg bare lige finde
een, der gider at spise et helt maaltid bestaaende af oste sammen med
mig, saa jeg kan afproeve sammensaetningen!

> Jojo :)
Taktak! Og du er fandeme hurtig til at svare! Darjligt!

> Tja, bumbum, jeg har lavet sådan en 70 stykker en gang i to pander,
Skal det vaere pander? Da jeg kun har de fire blus, havde jeg
forestillet mig hele moletjavsen i en hoej gryde. Er det dybt
forfaerdeligt?

> De "koger ikke ud", når du laver dem på denne her måde - så du behøver ikke være super > bange for dem.
Perfekt!

> Man bør aldrig servere mad til så mange mennesker, man ikke har lavet før.
Det toer jeg heller ikke! Een ting er mislykket mad til fire. Mislykket
mad til 35, er virkelig en daarlig start paa et nyt aar. Hoe-hoe.

> Og koldsteg en halv oksefilet ved samme lejlighed
Altsaa, med alt det mad der skal afproeves, juleaften og julefrokoster,
faar jeg sguda aldrig skruet mig ned i nytaarsoutfittet! Puha. Der er
ogsaa lige en del falafel- og shawarmasandwiches, hummus, fuul og
mensaf der skal braendes af.

> "Pommes fondant" er sådan en overbetegnelse, der for den gastronomisk
> kyndige antyder kartoffel kogt i fedt. Minikartofler med skræl på
> kogt i smør er således blot en variant - som jeg jo så anbefaler.

Saa er den forklaret!

Du er en engel!

Mange varme og taknemlige hilsener,

Vibe

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 27-11-06 18:31

Vibe wrote:

> Skal det vaere pander? Da jeg kun har de fire blus, havde jeg
> forestillet mig hele moletjavsen i en hoej gryde. Er det dybt
> forfaerdeligt?

Hvem ved? Jeg har altid lavet det i pander, halvt fyldt med flydende
smør. Måske en idé kunne være at lave det i god tid og så varme det
forsigtigt i ovnen med masser af smeltet smør over.

> Du er en engel!

Nja :)

> Mange varme og taknemlige hilsener,

Selv tak. Lad høre, hvordan det ender. Tror som sagt, jeg laver noget,
der ligner et spejl af den hovedret :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Vibe

Dato : 28-11-06 09:34

> [...]
> smør. Måske en idé kunne være at lave det i god tid og så varme det
> forsigtigt i ovnen med masser af smeltet smør over.

Har vistnok faaet fedtet mig til at laane et ekstra blus af min far og
et par dybe pander af min mor Saa det bliver hoejst sandsynligt
lavet som du plejer...

> Selv tak. Lad høre, hvordan det ender. Tror som sagt, jeg laver noget,
> der ligner et spejl af den hovedret :)

Saa var der den laekre hummerbisque til hovedret. Hvad er ellers paa
menuen, hvis jeg maa spoerge? Man er jo nysgerrig ...

Mange hilsener,

Vibe
som skal genforenes med sit koekken og sin egen seng om 18 dage. Og
glaeder sig ubeskriveligt.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 28-11-06 16:44

Vibe wrote:

> Saa var der den laekre hummerbisque til hovedret. Hvad er ellers paa
> menuen, hvis jeg maa spoerge? Man er jo nysgerrig ...

Jeg tror blot det bliver til tre retter. Erfaringsmæssigt kan folk ikke
meget mere nytårsaften. Så Bisquen (på to levende hummere,
naturligvis... Vi døber dem gerne med franske navne, inden de ryger i
gryden), oksefilet med kartoflerne, en sovs og noget grønt, som senere
bestemmes... Måske Vichy-gulerødder, de er altid populære..

Jeg ved ikke med desserten endnu, men mine faste festdesserter er
forskellige crème bruléer, en vidt berømmet tiramisù, måske en
hjemmelavet isanretning eller noget helt syvende.. Jeg skal lige have
det clearet med min køkkenassistent.

> Mange hilsener,
>
> Vibe
> som skal genforenes med sit koekken og sin egen seng om 18 dage. Og
> glaeder sig ubeskriveligt.

Ja, det lyder rart. Sengen og køkkenet er også mine favoritsteder ;)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Vibe

Dato : 02-01-07 13:30

Tusind tak til alle der gav en hånd med nytårsmenuen! I er mine
helte!

Det var simpelthen noget af det bedste mad jeg nogensinde har lavet.
Menuen blev ændret en lille smule og blandt andet fik vi en helt anden
forret og dessert efter nogen tids diskussion om plads i fryseren og
genopvarming af pærer og hvordan det dog skulle fungere..

Det blev til:

Blinis med røget ørred, ishavsrogn, creme fraiche 38, rødløg og en
skive lime.

Koldstegt oksefilet med pommes fondants, perleløg, sukkerærter og
blomme-æble-rødløgskompot.

Kolde citronpandekager

* "Blinisserne" var perfekte - de blevet lavet aftenen i forvejen og
der var samlebånd i køkkenet. Nemt, hurtigt og møj lækkert.

*Jeg har aldrig serveret så flot og lækkert kød. Jeg havde nærmest
tårer i øjnene da det blev skåret ud. Komplimenter fra alle sider.
Yay! Kartoflerne blev kogt i gryde - dækket til med smør, da vi ikke
havde to blus til dem, men kun et enkelt - og de var så møre og
lækre, det var helt utroligt. Alle var imponerede. Dagen i forvejen
lavede min roommates kæreste en fond til saucen af stegeben. Den var
mørk som bare helvede, ikke et skvæt kulør i, og bare vidunderlig.
Kompotten blev også lavet dagen i forvejen og var skideflot - lækkert
tilbehør. Samme med sukkerærter og perleløg. Super duper. Alle var
helt på toppen.

* Citronpandekagerne var fantastiske.. Opskriften er fra Politikens
Dessertkogebog og den viderebringes hermed... Den kan KLART anbefales -
confiten er supersyrlig, mens citroncremen er dejlig sød - og med
pandekagen som bæreren af retten, var det bare perfekt. Ikke et øje
tørt.

Kransekagen sørgede min svigerinde for og den var perfekt :)

Værtinden blev vist lidt for fuld lidt for hurtigt, men både
overboerne og naboen kom ind og festede med os... Så det må sgu da
siges at være en nytårsaften med stil.

8 pers.

Pandekagedej:
100 gr. hvedemel
65 gr sukker
3 æg
65 gr smeltet smør
1 tsk. fintrevet frisk ingefær
1/4 liter sødmælk

Citroncreme:
2 blade husblas
150 gr god hvid chokolade
1/4 liter piskefløde
fintrevet skal af 1½ citron

Citronconfit:
Fileter af 4 store citroner
100 gr sukker
4 spsk vand
korn fra ½ vanillestang + den tomme stang
1 tsk maizena
+ lidt vand

(Forberedes gerne dagen før)

PANDEKAGEDEJ:
Bland mel og sukker og pisk det godt med alle æggene. Smelt smørret
på den pande, hvori pandekagerne skal steges. Pisk det smeltede smør
og fintrevet frisk ingefær i. Pisk til sidst mælken i, og
pandekagedejen er klar til brug. Steges ved god varme på en
tefalpande, cer er cirka 25 cm. i diameter.

CITRONCREME:
Læg husblassen i blød i ½ liter kolds vand i ½ time. Hak chokoladen
fint. Bring fløden i kog og tag grden af varmen. efter 5 minutter,
hældes den varme fløde over den finthakkede chokolade og der røres,
til næsten al chokoladen er smeltet. Vrid husblassen fri for vand og
kom den direkte i den lune fløde sammen med fintrevet citronskal. Når
al chokoladen er smeltet, passeres cremen gennem en sigte. Citroncremen
afkøles i køleskab mindst 3 timer eller gerne til næste dag.

CITRONCONFIT:
Skær bund og top af citronerne. Lad citronerne stå på bunden og
skær med en skarp kniv hele skallen af. Skær nu den 'nøgne' citron i
fileter ved hele tiden at skære langs lamellerne (dette synes jeg
altså selv er nemmest bare at gøre med fingrene...). Kog
citronfileter, sukker, vand, vanillekorn og den tomme stang i 3
minutter for svag varme. Fisk vanillestangen op. Udrør maizenaen i
lidt koldt vand. Confiten skal kun jævnes en anelse med
maizenablandingen - absolut ikke tkne. Afkøl helt inden servering.
Confiten kan opbevares på køl i 2-3 dage. (Jeg valgte faktisk at
gøre confiten tyk, og det passede mig fint... det må man selv om).

SAMMENLÆGNING OG SERVERING:
Læg alle de kolde pandekager ud på et bord. Pisk den kolde
citroncreme luftig med en håndmikser og fordel den på pandekagerne.
Stryg cremen tyndt ud med en paletkniv, så den dækker hele
pandekagen. Rul pandekagerne omhggeligt sammen, læg dem på et fad med
lige bund og dæk med film. Stil fadet i køleskabet 1-2 dage inden
servering. Skær hver af de helt kolde citronpandekager i 2 meget skrå
skiver - enderne bruges ikke. Anret skiverne elegant oven på hinanden
(sådan at den ene hviler oven på den anden, som et skævt tårn). Lun
citronconfiten og server straks (med pandekagerne oven på confiten).

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 02-01-07 14:24

Vibe wrote:

> Tusind tak til alle der gav en hånd med nytårsmenuen! I er mine
> helte!

Det var rart at høre! Jeg lavede også en lækker oksefilet med pommes
fondant, her suppleret med rødbedechips, gulerødder vichyoise,
sukkerærter og sauce bordelaise.

Min dessert blev en klassikker: Crème brulée... Jeg har meget svært ved
at lave den dessert så sjældent, som jeg burde af hensyn til vægten :)

Forretten blev hummerbisquen som forudsagt, men med en appetizer af
hjemmelavet fois gras terrine først.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-01-07 13:37

"Vibe" <vibefriborg@hotmail.com> on tirsdag 2. januar 2007 at 13:29 +0100
wrote:
>Tusind tak til alle der gav en hånd med nytårsmenuen! I er mine
>helte!

Godt at høre - og velkommen hjem!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311