Købe fois gras i DK?
Fra : Peter eller Line

Dato : 19-11-06 14:01

Hej alle

De par gange jeg har skulle bruge fois gras, er jeg altid endt op med en
eller anden form for postej, selvom emballagen sagde ægte gåselever? Men det
jeg ville have var den rigtigte fede gåselever man kan skære i skiver
og/eller stege.

Hvor køber man det i DK?

Venligst
Peter

Fra : Anette

Dato : 19-11-06 14:19

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk>
> [...]
> det jeg ville have var den rigtigte fede gåselever man kan skære i skiver

Magasin plejer at have lidt af det(det var vist næsten bandlyst nogle år,
men jeg har da set det for nyligt).
Ellers er det en god ide lige at være opmærksom, hvis man skal ud at flyve
fra Kastrup.... det er af og til på tilbud i Fine Food.

Anette

Fra : Torben Madsen

Dato : 19-11-06 14:47

Det kan også købes i Metro pt.
mvh
Torben Madsen

Fra : Brian S

Dato : 19-11-06 14:58

> Hvor køber man det i DK?

Ved det desværre ikke, men der er en stor fransk kæde, som
eksporterer det:

http://www.valette.fr/2-6239-Produit.php?cate=2 (scroll godt der ned
af)

Det er faktisk ikke så kostbart.

"Entier" er den betegnelse, som sorterer de forabejdede foie gras
produkter fra.

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-11-06 18:36

Peter eller Line skrev i 45605571$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk
dette:

> Hvor køber man det i DK?

Hvis man befinder sig i det nordlige Jylland har Dreislerkoncernens
supermarkeder det på deres gourmethylder - endda i flere udgaver. Og der er
tale om bloc de foie gras, ikke paté. Der er både ande- og gåselevere i
udvalget.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ufo

Dato : 19-11-06 21:39

On Nov 19, 2:00 pm, "Peter eller Line" <peterl...@mobilixnet.dk>
wrote:
> .......fede gåselever man kan skære i skiver
> og/eller stege.
>
> Hvor køber man det i DK?

Løgismose (som ligger ude på Toldboden i Kbh) plejer at ha det.
Og hvis du har en go' slagter i dit lokalområde, så burde det være
muligt at få ham til at skaffe det hjem.

Hilsen esther

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 20-11-06 07:49

Prøv lige at læse dette link inden du farer ud og mæsker dig i Fois Gras!!

Det er et produkt som man kun kan tage afstand fra. Dem som spiser det burde
**** have samme behandling som gæssene!

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/foisgras

Hilsen
Peter

Fra : Padre

Dato : 20-11-06 08:33

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> wrote in message

> Prøv lige at læse dette link inden du farer ud og mæsker dig i Fois Gras!!

Who cares - det er bare gæs for fanden.

--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Hanne

Dato : 20-11-06 09:01

> Who cares - det er bare gæs for fanden.

Du plejer da ellers at have nogle rimeligt fornuftige indlæg, men det
sluttede så åbenbart her - med mindre der manglede en smiley!

Hanne

Fra : Padre

Dato : 20-11-06 09:23

"Hanne" <hb@duer.ikke> wrote in message

> Du plejer da ellers at have nogle rimeligt fornuftige indlæg, men det
> sluttede så åbenbart her - med mindre der manglede en smiley!

Man kan jo ikke være enig i alting, og der manglede ingen smiley.

Det er OK, at der er folk, som ikke selv vil spise foie gras, men ligesom
det er folks egen sag, hvad de *ikke* vil spise, er det også folks egen sag,
hvad de *vil* spise.

Foie gras smager fantastisk, og jeg er træt af folk, som vil have alt, hvad
der smager godt, forbudt.

Er der i øvrigt nogen i gruppen som har fulgt med i landbrugskommissærens
forslag til at "modernisere" vinindustrien i Europa?

Jeg læste en avisartikel om det i sommers, og siden har jeg næsten ikke
turdet åbne aviser af skræk for læse mere.

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 20-11-06 11:32

Den bemærkning siger meget om menneskers intelligens, og hvorfor verden
efterhånden ser ud som den gør både mht. miljø og dyreetik.

Der er nogen som skulle skydes med lunken kattelort til de døde af det.. Og
nej - her mangler heller ingen smiley!

Hilsen
Peter

Fra : Padre

Dato : 20-11-06 17:42

> [...]

> efterhånden ser ud som den gør både mht. miljø og dyreetik.
>
> Der er nogen som skulle skydes med lunken kattelort til de døde af det..

Ja ja ja - hvis dyr er så fantastiske så gift dig med et.

plonk

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-11-06 23:14

Peter Løhde Svarre wrote:

> Den bemærkning siger meget om menneskers intelligens,

Dine bemærkninger i denne tråd siger også så rigeligt om din mangel på
dømmekraft. Vi er mange højt intelligente mennesker, der absolut ikke
synes, "det er synd for dyrene", men tværtom nyder dyrenes offergaver i
taknemmelighed. Sig dog, du er uenig med os, i stedet for at kalde os
dumme, så slipper du for at udstille dig selv som fordomsfuld.

> og hvorfor verden
> efterhånden ser ud som den gør både mht. miljø og dyreetik.

Gud frels mig for dyreetik; efter min mening er "dyreetik" måske det
tåbeligste begreb i verden.

> Der er nogen som skulle skydes med lunken kattelort til de døde af det.. Og
> nej - her mangler heller ingen smiley!

*Sådan* et statement siger til gengæld en del om dets afsenders åndelige
kapacitet.

"Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens." - Schiller

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Henry Vest

Dato : 20-11-06 17:21

Padre wrote:

> Foie gras smager fantastisk, og jeg er træt af folk, som vil have alt,
> hvad der smager godt, forbudt.

Nu er det jo ikke fordi det smager godt, nogen vil have det forbudt. Det er
pga. eventuel dyreplageri.

--
Henry Vest

Fra : Max

Dato : 20-11-06 09:30

Hej Padre

> Who cares - det er bare gæs for fanden.

Og selvfølgelig kommer sådan en bemærkning
fra noget der bare en kvinde :)

Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-11-06 09:02

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> wrote in

> Prøv lige at læse dette link inden du farer ud og mæsker dig i Fois
> Gras!!

Det er da rigtigt at nogen mennesker mener at produktionen er ondsindet.

Men der er også nogen der mener det ikke er tilfældet. Heriblandt det
Franske Nationale Institut for Landbrugsforskning (www.inra.fr).

Det fremføres bl.a. at man blot udnytter en naturlig funktion hos
trækfugle, som kan lagre fedt i leveren inden de lange flyvninger.

Det fremføres ligeledes at fuglene ikke skulle have en naturlig
kvælningsrefleks, og derfor ikke føler ubehag ved processen.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er rigtigt, blot opfordre til at
hver enkelt gør hvad deres samvittighed byder dem. Efter selv at have
tjekket.

Fakta er ihvertfald at fuglene selv gør det i naturen, og i fangenskab
står fuglene selv for opbygningen af optil halvdelen af fedtleveren. Kun
de sidste 2-3 uger tvangsfodres fuglene for at skabe så stor en fedtlever
som muligt.

> Dem som spiser det burde **** have samme behandling som gæssene!

Det er sjældent fremmende for forståelsen at fordømme folk.

fut til dk.politik hvor videre debat retteligt hører hjemme.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-11-06 11:52

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gras!!
> Det er et produkt som man kun kan tage afstand fra. Dem som spiser

Gaaaaab.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-11-06 15:59

Peter Løhde Svarre skrev i 45614fcc$0$856$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
dette:
> Prøv lige at læse dette link inden du farer ud og mæsker dig i Fois
> Gras!!

Ignorant. Man 'mæsker' sig ikke i foie gras. man NYDER det!

> Det er et produkt som man kun kan tage afstand fra.

Endeligt. Jo mere og jo flere der gør det, des bedre. Det er jo nok den
eneste måde prisen kan komme ned på.

> Dem som spiser
> det burde **** have samme behandling som gæssene!

Verden er uretfærdig. De, der får samme behandling (fodring at tomme
kalorier), må være dem, der er faste kunder hos MacD og lignende templer for
den dårlige smag.
Og de spiser nok ikke foie gras.

vh
Jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Joan

Dato : 20-11-06 21:34

har bare lige lyst til at høre?

Er der nogen af jer krakilere der nogensinde har spist lørdagskylling
- eller koteletter?

Jeg synes Fois Gras smager vidunderligt - og meget af det vi stopper i
hovedet har omkostninger for de arme "leverandører" ... Men sådan er
virkeligheden uheldigvis.

Om 100 år vil man sikkert tale lissådan om de polske arbejdere. Ikke
at jeg har tænkt mig at æde dem, men alligevel ...

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 20-11-06 21:58

Det er op til forbrugerne at ændre det.

Så længe der er nogle som køber 5 kyllinger for 100 kr. så er der et marked
for producenterne.

Og det vil der givetvis altid være. Men jeg er dog fortrøstningsfuld - idet
flere og flere gerne vil betale ekstra for at gøre sit til at dyrene er
behandlet etisk korrekt. Dvs. de har fået naturligt foder uden
vækstfremmere. De har haft plads til at bevæge sig på. Man har tilstræbt så
godt som man nu kan at skabe ordentlige forhold for dyrene.

Jeg kan blot tale for mit eget vedkommende. Jeg forsøger - så godt jeg nu
kan - at sikre mig at det kød jeg spiser kommer fra dyr som er behandlet
etisk korrekt. Det gør jeg blandt andet ved at undgå de superbillige tilbud.
Men man kan aldrig sikre sig helt for der svindles naturligvis også med det.

Men folks smag er naturligvis forskellig - ligesåvel som kultur er det. Og
måden vi behandler vores dyr på er jo som bekendt kulturbestemt.

Hilsen
Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-11-06 22:07

> - idet flere og flere gerne vil betale ekstra for at gøre sit til at
> dyrene er behandlet etisk korrekt.

Pis med dig. Du kan stoppe dit "etisk korrekt" derop, hvor solen aldrig
skinner. Du skal ikke kommer her og spille frelst. Det kan du gøre i
dk.livssyn, i dk.livssyn.kristendom eller i kirken, hvor du tydeligvis hører
bedre hjemme.

> Jeg kan blot tale for mit eget vedkommende. Jeg forsøger - så godt
> jeg nu kan - at sikre mig at det kød jeg spiser kommer fra dyr som er
> behandlet etisk korrekt.

Du er godt nok råslem at høre på. Din selvhøjtidelighed og dit hykleri når
sjældent sete højder - og dét er noget af en præstation her på usenet.
Tillykke.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 21-11-06 07:08

Kære Jens Bruun!

Din kommentar tyder på at jeg har rørt din samvittighed. Det er jeg glad
for.

Mange hilsner
Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 21-11-06 10:11

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hvis man nu vælger at se bort fra dine agressive udfald, som er fuldstændig
malplacerede, så har jeg det, ligesom flere andre, rigtig svært med din
frelsthed. Jeg synes al denne snak om "etisk korrekt" behandling af dyr
beror på en illusion. Det eneste "etisk korrekte" er at leve af
nedfaldsfrugt. Alt hvad man måtte gøre derudover hviler på det fundamentale
dilemma, at man må slå ihjel for at sikre sin overlevelse. Dertil kommer det
mere omfattende dilemma, at vi mennesker holder liv i horder af dyr under
aldeles unaturlige forhold, alene for at spise dem og/eller deres sekreter
og/eller klæde os i deres hud og hår. De fleste af disse dyreracer er
endvidere fremavlet af mennesker gennem årtusinder, og ville ikke overleve
fjorten dage i det fri. Så al tale om at give dem "et naturligt liv" berør
på en fundamental misforståelse.

Vi og dyrene lever i et symbiotisk forhold. Vi holder dem i live og skalter
og valter med deres død efter vores forgodtbefindende. Det kommer man ikke
ud over, uanset hvor meget øko-hippie man er. Der er selvfølgelig forskelle
på, hvordan man behandler dyr, men det er højest gradsforskelle.

> Det er op til forbrugerne at ændre det.
> Så længe der er nogle som køber 5 kyllinger for 100 kr. så er der et
> marked for producenterne.

Enig, men det har jo ikke noget med foie gras at gøre (desværre!) .

> [...]
> idet flere og flere gerne vil betale ekstra for at gøre sit til at dyrene
> er behandlet etisk korrekt. Dvs. de har fået naturligt foder uden

Hvad i himlens navn har vækstfremmere med etik at gøre?

/P

Fra : Brian S

Dato : 20-11-06 22:23

> [...]
>
> Du er godt nok råslem at høre på. Din selvhøjtidelighed og dit hykleri når
> sjældent sete højder - og dét er noget af en præstation her på usenet.

Tag dig ikke af Jens Bruun, Peter.
Han skaber sig altid som en fornærmet overlæge fra 1920'erne.
Selvhøjtidelighed og hykleri er netop hans kendetegn.
Dine synspunkter nuancerer - og hører naturligt - til synspunkterne i
denne nyhedsgruppe.

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 21-11-06 07:35

Tak Brian!

Jens Bruun tager jeg mig ikke af - der skal som du helt rigtigt nævner være
plads til en nuanceret debat.

Hilsen
Peter

Fra : Padre

Dato : 21-11-06 09:02

Henry Vest skrev:

> Nu er det jo ikke fordi det smager godt, nogen vil have det forbudt. Det er
> pga. eventuel dyreplageri.

Det havde jeg sådan set regnet ud

Der er bare det ved det, at jeg ikke er sikker på, at der er så meget
dyreplageri i det. Den udsendelse, jeg engang så om foie gras, viste
mig en flok gæs som kæmpede om at komme til, da det var fodringstid.
Det regner jeg ikke med at de ville gøre, hvis det var ubehageligt for
dem at få en slange stukket ned i helsen.

Det er bizart at måtte skrive det, men man skal huske på at dyr ikke
er mennesker, og at de derfor har et ganske andet perspektiv på
tilværelsen, bla forsdi deres sanseapparat er fundamentalt forskelligt
fra vores. Fsva spørgsmålet om at tvangsfodre gæs og ænder er det
altså sådan, at de ikke har noget væsentligt mod at få en slage
stukket ned i halsen, de vil bare have noget mad, og det kan kun gå
for langsomt.

For mig at se er det etiske problem med foie gras, at man er nødt til
at slå dyret ihjel for at få det, for jeg syens sagens kerne er
spørgsmålet: har vi ret til at slå dyr ihjel for at spise dem? Jeg
er nemlig sikker på, at hvis du kunne forklare gåsen, hvad du ville
gøre ved den, så ville den sige, at opfedningen havde den for så
vidt ikke noget imod; at blive dræbt derimod .................

Men når man synes det er OK at slå dyr ihjel for at spise dem (og det
tror *jeg* fuldt og urokkelig fast på) så synes jeg ikke, at en rask
lille gang opfedning er noget problem i den sammenhæng. Vi opfeder
også alle de andre dyr vi spiser, vi gør det bare ikke helt så
effektivt.

--
padre

Fra : Henry Vest

Dato : 21-11-06 14:18

Padre wrote:

> Der er bare det ved det, at jeg ikke er sikker på, at der er så meget
> dyreplageri i det.

Det kan godt være du har ret. Derfor skrev jeg også eventuel dyreplageri.
Hvis det faktisk ikke er dyreplageri, så kan jeg heller ikke se noget
problem i at spise fois gras.

> Men når man synes det er OK at slå dyr ihjel for at spise dem (og det
> tror *jeg* fuldt og urokkelig fast på)

Det gør jeg også.

> så synes jeg ikke, at en rask
> lille gang opfedning er noget problem i den sammenhæng.

Det er det måske ikke. Men jeg mener nu ikke der generelt, er nogen
modsætning mellem, på den ene side at sige det er i orden at slå dyr ihjel,
og på den anden side sige der skal være grænser for hvordan vi behandler
dyrene.

--
Henry Vest

Fra : Brian S

Dato : 21-11-06 14:37

Peter eller Line skrev:
> [...]
> jeg ville have var den rigtigte fede gåselever man kan skære i skiver

Metro i Sydhavnen har frisk (ufrossen) ANDE fois gras i dag.
Kr. 398,- pr. kg.