Ballerup mastermixer
Fra : Henrik Hansen

Dato : 12-11-06 16:43

Hej

Er her nogen i denne gruppe som ved noget om Ballerup MasterMixer??
Hvordan finder man ud af hvilken årgang maskinen er??
Kan man evt se det ud fra prod.nummer??
Eller findes der andre måder til at finde ud af det på??
Motorstørrelser og lign??

Hvor kan man evt. finde maskinens samlede specifikationer..
Tekniske data??

MVH
Henrik H

Fra : Peter Westh

Dato : 12-11-06 17:41

"Henrik Hansen" <hsh@ziex.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Motorstørrelser og lign??
>
> Hvor kan man evt. finde maskinens samlede specifikationer..

Jeg ved ikke om det er noget du kan bruge, men jeg ligger inde med
instruktions- og opskriftbogen til min egen mastermixer. Det er 3. oplag,
trykt i 1956. Den indeholder tegninger af motorens opbygning o. lign, dog
ikke egentlige tekniske data. Hvis det er noget du kan bruge kan jeg scanne
den ind og poste den i dk.binaer.

Ballerup Museum har i øjeblikket en udstilling med tilten "Da mor fik
motor", hvor de blandt andet viser et udvalg af Fabrikant Helmuth A.
Jensens Ballerup-maskiner. Den løber til 31. december. Det var måske et sted
at søge yderligere oplysninger.
http://www.ballerupmuseum.dk/udstillinger/serudstilling

Jeg har ikke selv besøgt udstillingen, men skal helt sikkert på
søndagsudflugt derud inden jul. Så kan man også besøge Grantoftegaard, der
ligger lige ved siden af. http://www.grantoftegaard.dk/

Så vidt jeg kan Google mig frem til producerer Helmuth A. Jensen A/S i dag
savklinger, men det er da ikke utænkeligt at de har noget i arkivet. Se
http://www.vikingsaw.dk

MVH

Peter

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-11-06 18:51

Henrik Hansen <hsh@ziex.net> wrote:
> [...]
> Motorstørrelser og lign??
>
> Hvor kan man evt. finde maskinens samlede specifikationer..

Jeg kender desværre ikke til Ballerup MasterMixer, men kan fortælle at
jeg har en Ballerup Juniormixer, som jeg købte omkring 1958, og den
fungerer stadig upåklageligt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kent

Dato : 12-11-06 20:21

> [...]
> Motorstørrelser og lign??
>
> Hvor kan man evt. finde maskinens samlede specifikationer..

Køb en Electrolux Assistent. Det er den samme maskine, og den
koster ca. 2000 kr. Så har du en super-ælter m.m. til langt efter du
ikke længere kan tygge smør .

Kent.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-11-06 20:04

Henrik Hansen wrote:

> [...]
> Motorstørrelser og lign??
>
> Hvor kan man evt. finde maskinens samlede specifikationer..

Modspørgsmål: Hvad skal du bruge det til.?

Det er en gammel maskine. Jeg har set en masse i tidens løb, tilbage i
70'erne, da jeg reparerede dem via mit job.

Så derfor er mit råd: Spørg et firma der reparerede dem. De hedder
typisk elektromekaniske værksted eller noget i den stil.
Skriv hvor du du ca. bor, så kan jeg evt. hjælpe dig med et navn.

Jeg er ikke ajour, og ved ikke om der idag sælges en maskine der hedder
Mastermixer, og det er den du spørger til.
Men mit modspørgsmål er det samme.

Overvej gruppen dk.teknik.el
Se www.usenet.dk for oversigt over danske grupper.

FUT: dk.teknik.el

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Kent

Dato : 13-11-06 20:43

"Jørgen Rasmussen" <jo-ra@tdc-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er ikke ajour, og ved ikke om der idag sælges en maskine der hedder
> Mastermixer, og det er den du spørger til.

Som jeg skrev, hedder maskinen i dag Electrolux Assistent!

http://www.electrolux.dk/node35.asp?prodID=35573

Den viste model er med timer, men den kan også fåes uden timer.
Det er den, jeg har.

Blev i øvrigt "Bedst i test" i forbrugerrådets blad, "Tænk", i marts i år.

Som standard er maskinen først og fremmest en "ælter" - og til det
er det den bedste maskine på markedet. Som ekstra udstyr kan
man fx. en kødhakker, og den er helt fortrinlig. Meget bedre end fx.
Kenwoods. Tit er maskinen i øvrigt på tilbud inkl. kødhakkeren til
ca. 2000,00 kr.

Kent.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 14-11-06 19:28

Kent wrote:

Klip

> Som jeg skrev, hedder maskinen i dag Electrolux Assistent!

Jamen, det er stadig ikke det der spørges om.
Såvidt jeg kan se har Henrik en gammel maskine, eller vil finde en. Og
har brug for at vurdere årgangen.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Kent

Dato : 14-11-06 22:03

Du skrev:

"Jeg er ikke ajour, og ved ikke om der idag sælges en maskine der hedder
Mastermixer, og det er den du spørger til."

.... og det er dét, mit sidste indlæg gik på.

Kent.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 15-11-06 18:57

Kent skrev:
> [...]
> Mastermixer, og det er den du spørger til."
>
> ... og det er dét, mit sidste indlæg gik på.

Hej

Jeg vil blot for god ordens skyld lige fortælle at historien er som
følger...
Mine svigerforældre købte en "Ballerup Mastermixer" engang sidst i
50'erne...Da de er "landboere" og selv havde grise og de var en stor
familie og dermed lavede store mængder mad sku der selvsagt osse hakkes
en hel del kød...den nævnte "Ballerup Mastermixer" købte de ...såvidt
jeg lige husker.. brugt.. og den blev flittigt brugt i rigtig mange
år...lige indtil den "døde"
Nu kan de ikke undvære sådan en god og solid maskine i deres
dagligdag...de køber stadig en gris til jul..og laver stadig hakkemad...!!
Nu har de anskaffet sig en "ny" brugt "Ballerup Mastermixer"....men
typeskiltet er ..desværre..ulæseligt!!
Nu er det sådan at svigerfar er teknisk interesseret og elsker at vide
alt om ydelser på alle maskiner, motorer og lign...derfor ku han tænke
sig at se hvad den nyindkøbte maskine yder...hvor mange watt..o lign
og så var det jeg tænkte at nyhedsgrupper ku være det rette sted at søge
den slags oplysninger.....det ku jo være at en eller anden vidste
noget...osv osv...

Nå men det var blot det jeg ville sige...!!

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-11-06 20:35

Kent wrote:

> Du skrev:
>
> "Jeg er ikke ajour, og ved ikke om der idag sælges en maskine der hedder
> Mastermixer, og det er den du spørger til."
>
> ... og det er dét, mit sidste indlæg gik på.

Og hvem kan gætte hvad du svarer på.? Jeg kunne ihvertfald ikke.
HVORDAN kan du tro at jeg ved det.???

Du har ikke fortjent en kommentar, men jeg bruger alligevel tid på det.

Tror du virkelig jeg/Henrik er tankelæsere.?

Hvordan skal vi der læser, gætte på hvad du kommenterer, når du ikke
gider klippe i teksten du kommenterer.? Det var ret udbredt engang. Som
det jeg har gjort her.
Voila.!

Jeg ved at det bliver stadig mere umoderne at følge reglerne, men på
www.usenet.dk kan også _du_ læse hvordan man gør når man besvarer et
indlæg.

Forvent ikke flere kommentarer til dine elendige indlæg.
Det næste niveau jeg kan finde på at bruge mod dig, bliver "forbudt for
børn", og det er du ikke værd.

Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Kent

Dato : 15-11-06 21:30

> [...]
>
> Forvent ikke flere kommentarer til dine elendige indlæg.
> Det næste niveau jeg kan finde på at bruge mod dig, bliver "forbudt for

Hold da kæft for en gang pladder.

Dét nægter jeg alligevel at svare igen på.

Kent.

Fra : ufo

Dato : 15-11-06 19:14

On Nov 15, 6:57 pm, Henrik Hansen <h...@ziex.net> wrote:

> [...]
> og så var det jeg tænkte at nyhedsgrupper ku være det rette sted at søge
> den slags oplysninger.....det ku jo være at en eller anden vidste

Ved ikke om det hjælper, men jeg har en BM fra midt 80'erne, sådan
cirka. Den opgiver 400 W som ydelse - iflg typeskiltet. Har osse
brugsanvisningen et eller andet sted. Skrig bare op, hvis du skal bruge
mere info. hilsen Esther