MEGET blød chokoladekage??
Fra : Rikke og Per

Dato : 07-11-06 11:58

Har netop for første gang bagt "Verdens bedste chokoladekage" (fra "Alle
tiders opskriftsamling").
I opskriften, som bl.a. består af 2 æg og 200 g kogechokolade, står der at
kagen skal bage ca. 20 minutter ved 200 grader og at den skal være ret blød.
Min kage har bagt 25 minutter og jeg har konstateret, efter afkøling og
efter glasur, at kagen er MEGET blød og nærmest er flydende i midten.
Kan det tilrådes at spise den (tænker her på om æggene har fået varme nok)?

m.v.h.
Per

Fra : Keysersoce

Dato : 07-11-06 13:29

Den skal være sådan, og hvorvidt du vil spise den er nok op til dig
selv. Men du går glip af noget hvis du smider den ud.
Sålænge æggene har været oppe over omkring 70 grader skulle der
ikke være nogle problemer.

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-11-06 14:40

Rikke og Per <prikke@mail.dk> wrote:
> [...]
> konstateret, efter afkøling og efter glasur, at kagen er MEGET blød
> og nærmest er flydende i midten. Kan det tilrådes at spise den

Mums, den lyder godt nok lækker. Jeg ville ikke betænke mig på at
spise den, det er noget andet end kød der ikke er stegt nok.

Hvis du er lidt betænkelig m.h.t. at bruge friske æg i kagen, så kan
du jo også købe hele æg der er pasteuriset. Du kan få disse som
blommer for sig og hvider for sig. Jeg bruger altid pasteuriserede
æggeblommer i koldskål om sommeren.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-11-06 14:49

Tove Krieger wrote:

> Mums, den lyder godt nok lækker. Jeg ville ikke betænke mig på at spise
> den, det er noget andet end kød der ikke er stegt nok.

Du mener fjerkræ? Jeg skal ikke nyde noget af godt oksekød, der er
> [...]

> jo også købe hele æg der er pasteuriset. Du kan få disse som blommer for
> sig og hvider for sig. Jeg bruger altid pasteuriserede æggeblommer i

Puha, den slags skal jeg heller ikke nyde noget af

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-11-06 15:06

Kevin Borbye Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

> [...]
> "stegt nok".

> Puha, den slags skal jeg heller ikke nyde noget af

Hvorfor dog det ? Jeg skal ikke nyde noget af Salmonella når det er
til en ret der ikke bliver opvarmet. Jeg ved godt at
Salmonellabakterier hovedsagelig sidder på skallen, men alligevel.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-11-06 15:10

Tove Krieger wrote:

> Hvorfor dog det ?

Fordi det rent ud sagt smager forfærdeligt. Jeg vælger konsekvent
etablisementer fra, når jeg én gang har fået serveret røræg eller
lignende fremstillet af pasteuriserede æg.

Helt ærligt, så hellere undvære retter med æg.

> Jeg skal ikke nyde noget af Salmonella når det er til
> en ret der ikke bliver opvarmet.

Så er det nok meget godt, du ikke er hyppig middagsgæst hos mig

> Jeg ved godt at Salmonellabakterier
> hovedsagelig sidder på skallen, men alligevel.

Men alligevel hvad? Risikoen for alvorlige salmonellainfektioner er
stort set ikke tilstedeværende, hvis man behandler sine råvarer ordentligt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-11-06 15:21

> [...]
> etablisementer fra, når jeg én gang har fået serveret røræg eller
> lignende fremstillet af pasteuriserede æg.

Jeg kunne ikke drømme om, at lave røræg e.l. lavet af pasteuriserede
æg. Heller ikke æggekage, men i en kage betyder det ikke noget.

> Helt ærligt, så hellere undvære retter med æg.

> Så er det nok meget godt, du ikke er hyppig middagsgæst hos mig

Det tror jeg også. Rødt kød er ikke lige mig.

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 18-11-06 20:37

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Du mener fjerkræ? Jeg skal ikke nyde noget af godt oksekød, der er "stegt
> nok".

Der er akkurat lige så mange skadelige bakterier i oksekød...

> Puha, den slags skal jeg heller ikke nyde noget af

Kan du huske historien om kiksekagen for et par år siden? Forestil dig at
være værten, der serverede den...

/Lars

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-11-06 21:35

Lars Lauridsen <crazy_jellyfishNOSPAM@hotmail.com> wrote:
> "Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er akkurat lige så mange skadelige bakterier i oksekød...

Jeg er vis på, at når man karakteriserer sig selv som madsnob, så ser
man altså stort på den slags "petitesser". (Se tråden om glaskartofler
d. 16/11)

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 18-11-06 22:56

"Tove Krieger"

> Jeg er vis på, at når man karakteriserer sig selv som madsnob, så ser man
> altså stort på den slags "petitesser". (Se tråden om glaskartofler d.
> 16/11)

Altså bakterier og chancen for at gøre sine gæster alvorligt syge?

/Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-11-06 22:51

Tove Krieger wrote:

> Mums, den lyder godt nok lækker. Jeg ville ikke betænke mig på at
> spise den, det er noget andet end kød der ikke er stegt nok.

Hvorfor? Hvilken fare udgør kød, der ikke er "stegt nok"? Er der f.eks.
trikiner i dansk svinekød? Er der da trikriner i oksekød?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-11-06 00:15

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor? Hvilken fare udgør kød, der ikke er "stegt nok"? Er der
> f.eks. trikiner i dansk svinekød? Er der da trikriner i oksekød?

Jeg har ikke nævnt Trikiner. Jeg spiser hovedsagelig kalkun og
kyllinger eller retter med hakket kød. Jeg ved godt at flæske- og
oksesteg kun har bakterier på ydersiden og derfor ikke behøver at
gennemsteges. Personligt bryder jeg mig ikke om rødt kød, men nu var
det jo også æg der blev spurgt om.

Fra : Margit

Dato : 09-11-06 14:37

"Rikke og Per" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter glasur, at kagen er MEGET blød og nærmest er flydende i midten.
> Kan det tilrådes at spise den (tænker her på om æggene har fået varme

hvor finder jeg opskriften på chokoladekagen?

Mvh Margit

Fra : Max

Dato : 10-11-06 08:02

Hej Margit

> hvor finder jeg opskriften på chokoladekagen?

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=15138

Mvh Max

Fra : Tina

Dato : 10-11-06 09:49

> Hej Margit

> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=15138

Den hedder godt nok det samme som den trådstartren spørger til, men jeg tror
ikke, det er den som Rikke og Per har prøvet at lave. I deres indlæg skriver
de:

I opskriften, som bl.a. består af 2 æg og 200 g kogechokolade, står der at
kagen skal bage ca. 20 minutter ved 200 grader og at den skal være ret blød.
/citat slut/

Opskriften i DK-kogebogen indeholder ikke kogechokolade, kun kakao, og den
skal bages 35-40 minutter, ikke de 20 minutter, trådstarteren skriver.

Tina

Fra : Dorte Klerke

Dato : 10-11-06 10:48

"Tina" <Spørg@vedvejkrydset,dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Opskriften i DK-kogebogen indeholder ikke kogechokolade, kun kakao, og den
> skal bages 35-40 minutter, ikke de 20 minutter, trådstarteren skriver.

Men kunne være denne her
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=24997 den har både
200 g chokolade og 2 æg og bages 20 min og skal være blød.

Dorte

Fra : Tina

Dato : 10-11-06 13:41

"Dorte Klerke" <dorte@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Men kunne være denne her
> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=24997 den har både
> 200 g chokolade og 2 æg og bages 20 min og skal være blød.

Det lyder mere rigtigt, set i forhold til, hvad trådstarteren skriver.

Tina