Lagkage - med krav ;-)
Fra : Dorthe

Dato : 30-10-06 12:56

Hej NG

Jeg har nogle lyse lagkagebunde, jeg gerne vil bruge til en lagkage. Dog
bryder jeg mig ikke om kagecreme og jeg er ikke gode venner med husblas
uanset, hvad jeg gør.

Så er der nogen der har en idé til en lækker lagkage uden disse to ting?

/Dorthe

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 30-10-06 12:59

Dorthe skrev:
> [...]
> uanset, hvad jeg gør.
>
> Så er der nogen der har en idé til en lækker lagkage uden disse to ting?

Jeg selv kan godt lide at dryppe bundende med en opløsning af sukkervand
og cognac eller rom. Derpå smører jeg et tyndt lag kakaosmør (50g mørk
chokolade smeltet med 50 g usaltet smør). Imellem lagene vælger jeg
noget forskelligt frugt... Nogen gange laver jeg en citroncreme i det
ene lag (æggeblommer, sukker, citronsaft, smør der varmes op til 55
grader i en tykbundet gryde) og i et andet lag frugt blandet med flødeskum.

Pynten kan være alt fra chokoladeovertræk, flødeskum og marcipan.

Man kan lave en udmærket creme af knuste "kakao-rutebiler" blandet med
flødeskum. Men den falder meget tungt!

Hilsen Jesper

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-10-06 17:47

Dorthe <nospam@nospam.no.thanks> writes:

> Jeg har nogle lyse lagkagebunde, jeg gerne vil bruge til en lagkage.
> Dog bryder jeg mig ikke om kagecreme og jeg er ikke gode venner med
> husblas uanset, hvad jeg gør.

Pisk flødeskum og bland det med blendede hindbær. Brug det mellem
bundene, evt. sammen med bananskiver, og som pynt på siderne. Dæk
overfladen med chokoladeglasur.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Jette-Kirsten Larsen

Dato : 31-10-06 08:56

"Dorthe" <nospam@nospam.no.thanks> skrev i en meddelelse
> [...]
> uanset, hvad jeg gør.
>
> Så er der nogen der har en idé til en lækker lagkage uden disse to ting?

Den neme er :

1 hel pakke rutebiler (Chokolademarengs)
½ liter piskefløde
+ smag efter behov

Knus/ mal groft alle rutebilerne
pisk fløden . 2/3 af flødeskummet blander du rigtig godt med rutebilerne
derefter kan du tilsætte forskelligt efter smag. Jeg bruger nogle gange 2
tsk. nescafé, så smager den af mokkabønner andre gange kommer jeg lidt
appelsinkoncentrat i ( ublandet saftevand) Så smager det som orangegrene
Andre gange igen en sjat sprut efter lyst.
Og nej, hvis man kommer lidt i til at give den smag, er den heller ikke så
vammelsød.
Derefter pyner du lagkagen som vanligt med den sidste 1/3 fløden og hvad du
nu ellers har lyst til !! evt mokkabønner eller kand. appelsiner eller ??

Fantasi, fantasi, fantasien er go´!!

Vh
Jette-Kirsten

Fra : Marianne

Dato : 31-10-06 11:22

> Så er der nogen der har en idé til en lækker lagkage uden disse to ting?

Avocado-lagkagen fra Camilla Plum's 'Ælle bælle frikadelle'. Den er suveræn.
Kort fortalt: Avocadocreme: Avocado, citron, flormelis. Dernæst jordbær:
friske eller til nød frosne (som fx denne årstid) plus florsukker + noget
stivelse efter smag (flødeskum, råcreme, husblas). Pyntes med glasur rørt
med citronsaft.

mvh
marianne