Mads betydning for kropslugt
Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-06 09:15

Hvilken mad gør kroppen lugtende?

Japanere mener at alle vesterlændinge lugter af harsk smør, også når
de er nyvaskede, og det er nok fordi vi spiser mere fedt og protein
end risspiserne og stofskiftet bliver dermed anderledes.Også når man i
et par uger spiser vegetarisk og fisk som japanerne.

Når man har stærkt lugtende prutter og stort volumen af dem efter at
have spist meget løg, kål og ærteplanter(bønner incl) så er det ikke
kun pga meget svovl i denne mad, men også fordi vegetarstofskiftet
ikke er det naturlige for os(pga vore vaner og i mindre grad genetike
enzymer), og minimal diæt incl af kød vil nok give mindst lugt, i de
fleste tilfælde

"Faktorernes orden er ligegyldigt" når maden blandes i mavesækken og
tilberedning er også ret ligegyldigt - for uanset varmebehandling
bliver maden nedbrudt til de samme byggesten i tarmen, de samme
aminosyrer.

At jeg selv har stærk kropslugt/og eller sådant hævdes, er nok dels
pga paradentose, dels pga. at jeg er madglad i en sådan grad at jeg er
overvægtig, og da jeg således indtager mere mad end hvad let
forbrændes, så må noget udstødes som affaldsstoffer fx de
nedbrydninsprodukter som har dårlig lugt, merkaptaner, andre
svovlforbindelser, og visse aminer.

DR2-tv-program om emnet rummede meget popsnak som næppe er
videnskabelig underbygget - har man lugt er det ikke nemt at slippe af
med den og vask betyder lidet og andre diætændringer end varig
væsentlig slankekur er nok også uden effekt. Men skidt pyt - kun
sipper går op i lugt

Anden lugt fra personer, der har spist noget særlig, er 1. hvidløg der
svedes ud gennem porer

1.. alkohol 3. lugt fra mad, man stadig har rester af i munden og
som fortager sig når man har sunket et antal gange den næste time
Er der noget jeg har glemt.?