Den bedste kakao?
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 20:38

Hvilket firma fremstiller den bedste kakao? Jeg har hørt, at hollandsk kakao
skulle være bladt de bedste.

MVH Peter

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-10-06 20:45

On Sun, 15 Oct 2006 21:37:56 +0200
"Peter" <-> wrote:

> Hvilket firma fremstiller den bedste kakao? Jeg har hørt, at
> hollandsk kakao skulle være bladt de bedste.
>
> MVH Peter

Valrhona laver en fantastisk kakao som er rund i smagen og meget
fyldig.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Koeffe

Dato : 15-10-06 22:33

"Peter" <-> skrev i en meddelelse

| Hvilket firma fremstiller den bedste kakao? Jeg har hørt,
at hollandsk kakao
| skulle være bladt de bedste.

Snakker vi færdig Kakao, eller pulver kakao?

Færdig kakao, der er jeg total vild med Cocio. Jeg er selv
ved at eksperimentere i hvordan man selv fremstiller den.
Indtil videre er jeg kommet frem til: alm. pulverkakao,
tilsat sukker, og et lille skvis quickkaffe (nescafe
o.lign,). Det er kun ti "korn" eller lign. det drejer sig om
til ½ liter.

Er der andre der har eksperimenteret med at ramme Cocios
smag??

--
Koeffe

Fra : Mona og Kim

Dato : 16-10-06 16:55

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til ½ liter.
>
> Er der andre der har eksperimenteret med at ramme Cocios

Noget af smagen i Cocio kommer ved at den opvarmes til 110-120 grader så
noget af sukkert karameliserer.
Mon det kan lade sig gøre der hjemme?

Kim

Fra : Mona og Kim

Dato : 16-10-06 17:04

"Mona og Kim" <no@mail.dot> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Noget af smagen i Cocio kommer ved at den opvarmes til 110-120 grader så

Lige et link om produktion af cocio
http://www.tvsyd.dk/page/13?article_id=16553#

Kim

Fra : Emilsen

Dato : 16-10-06 21:02

Mona og Kim sendte dette med sin computer:

> Noget af smagen i Cocio kommer ved at den opvarmes til 110-120
> grader så noget af sukkert karameliserer.
> Mon det kan lade sig gøre der hjemme?

Ja, hvis du har en alm. trykkoger. Det er vel det nærmeste du
kommer autoklaven. Den kan nok ikke gøre tricket med
karamelliseringen, da den måske ikke kan blive varm nok.
Nogen som véd, hvor høj en temp. der kan opnåes?
Tiden (varigheden) har også betydning.

Bolcherfolket kan vel fortælle, hvilken temp. der kræves til
karamelliseringen.

Alternativt kan du tilsærre lidt 'condensed mælk', som var været
kogt i den lukkede dåse i et par timer, hvorved der opstår en
karamelagtig smag. Jeg mener at kunne huske noget med 'doubbel
cream', har aldrig selv prøvet!
Du må selv lige kontrollere stavningen. Hvis du søger tilbage i
gruppen, finder du nogle indspark fra vidende personer.

Projektet lyder spændende, og jeg hører gerne nærmere.
God fornøjelse

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 16-10-06 21:21

Hej Emil

> Alternativt kan du tilsærre lidt 'condensed mælk', som var været
> kogt i den lukkede dåse i et par timer, hvorved der opstår en
> karamelagtig smag. Jeg mener at kunne huske noget med 'doubbel

Nestle kondenseret mælk med sukker kogt i 3 timer i den
lukkede dåse giver den lækreste bløde karamel man
kan tænke sig.

Mvh Max

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 16-10-06 21:30

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Emil

> Nestle kondenseret mælk med sukker kogt i 3 timer i den
> lukkede dåse giver den lækreste bløde karamel man
> kan tænke sig.

Konservesdåsen i kogende vandbad i 3 timer?

Fra : Max

Dato : 16-10-06 21:51

Hej Peter

> Konservesdåsen i kogende vandbad i 3 timer?

Ja, bare i en gryde med kogende vand i 3 timer..

Mvh Max

Fra : Koeffe

Dato : 17-10-06 17:04

| Nestle kondenseret mælk med sukker kogt i 3 timer i den
| lukkede dåse giver den lækreste bløde karamel man
| kan tænke sig.

Altså jeg køber Nestle mælk på dåse, og så koger jeg det i 3
timer - i dåsen, køler det ned, og laver mig en kop kold
kakaomælk?

Hvilke butikker sælger den mælk?

--
Koeffe

Fra : Max

Dato : 17-10-06 19:55

Hej Koeffe

> Altså jeg køber Nestle mælk på dåse, og så koger jeg det i 3
> timer - i dåsen, køler det ned, og laver mig en kop kold
> kakaomælk?

Ja, du har så karamelen til at søde og tilsmage din kakaomælk med.

> Hvilke butikker sælger den mælk?

Jeg køber det i en butik hvor ejeren kommer fra mellemøsten
et sted, de har jo så mange sjove ting.

Hvis du vil prøve karamelen og ikke kan finde den kondenserede
mælk, så send mig en mail, så finder vi ud af noget.

Mvh Max

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-10-06 23:00

Peter wrote:
> Hvilket firma fremstiller den bedste kakao? Jeg har hørt, at
> hollandsk kakao skulle være bladt de bedste.

Man dyrker ikke kakao i Holland. :) Der findes dog sikkert firmaer i Holland
som processerer kakao. Som regel dækker begrebet "hollandsk kakao" dog over
den metode som kakaoen er fremstillet efter, hvor man neutraliserer den
naturlige syre i kakaoen. Det giver en ret mørk kakao. Jeg vil dog anbefale
en kakao som ikke er fremstillet efter denne metode, nemlig Valrhonas
fremragende kakao, som blandt andet kan købes i Irma. Den er ikke billig,
til gengæld smager den himmelsk. Følgende fremgangsmåde giver en guddommelig
kop kakao:

1 pænt stor spsk. Valrhona kakao
1 knap så pænt stor spsk. uraffineret rørsukker
1 kop mælk
En lille knivspids salt
En bette smule vand
1 terning Valrhona Guanaja chokolade (1/10 af en 70 grams plade)

Smæk vandet i en gryde, og hæld kakaopulver og salt deri. Rør det godt og
grundigt rundt. Lad det koge ca. 1 minut ved god varme, under stadig
omrøring. Skru ned for varmen og hæld mælken i. Bring den langsomt i kog,
under jævnlig omrøring. Lad den koge 4-5 minutter (ikke noget med at snyde -
der er en årsag til at den skal koge så længe). Tag gryden af pladen, og
tilsæt Guanaja chokoladen - rør rundt til den er opløst. Nyd.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou