Pepsi Max kontra andre light sodavand?
Fra : Rikke og Per

Dato : 28-09-06 12:42

Jeg har diskuteret med en daibetespatient og dennes pårørende, hvorvidt
Pepsi Max er sødet med et for diabetespatienter bedre sødestof end andre
sukkerfrie sodavand.
Jeg påstår, at man stort set anvender samme sødestof i de forskellige light
sodavand og forskellen derfor stort set er ens.
Har jeg ret??

m.v.h.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-09-06 14:43

"Rikke og Per" <prikke@mail.dk> wrote in

> [...]
> Jeg påstår, at man stort set anvender samme sødestof i de forskellige
> light sodavand og forskellen derfor stort set er ens.

Ja, men...

De sødestoffer der ikke påvirker blodsukkeret har en let kemisk/metallisk
bismag som ikke alle synes om. Tidens trend til mindre sukker har betydet
at flere varer der tidligere var sukkersødet, nu sødes med andre stoffer og
kaldes "light" eller "sukkerfri". Desværre vælges der oftest stoffer der
ganskevist smager mere som sukker, men desværre også påvirker blodsukkeret.
Dermed er de ikke diabetikervenlige, selvom de ikke indeholder sukker.

Jeg forudser at disse ikke diabetervenlige sødemidler snart indtager
sodavandsmarkedet også

Vær iøvrigt opmærksom på at ikke al light sodavand er sukkerfri.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-09-06 14:47

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote in message

> Vær iøvrigt opmærksom på at ikke al light sodavand er sukkerfri.

Det er da vist kun Faxe kondi light?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-09-06 16:33

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in

> Det er da vist kun Faxe kondi light?

Muligt. Det gør ikke udsagnet mindre rigtigt.

Fra : Mikey78

Dato : 28-09-06 15:40

> Jeg påstår, at man stort set anvender samme sødestof i de forskellige
> light sodavand og forskellen derfor stort set er ens.
> Har jeg ret??

Jeg skulle mene at du har ret.
Vi drikker altid Pepsi light indkøbt i Tyskland, jeg er type 2 nemlig, og
den er sødet med aspartam og Acesulfam-K, hvilket bliver brugt til langt de
fleste sodavand i dag.
Du skulle i øvrigt prøve Pepsi light - den smager rigtig godt.
Jeg kan ikke huske hvad Pepsi Max er sødet med, men det er muligt at der
også er andet i, da den smager lidt sødere, men jeg mener nu ellers at det
ihvertfald er Aspartam.

Mikey

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 28-09-06 17:23

Mikey78 wrote:

> [...]
> også er andet i, da den smager lidt sødere, men jeg mener nu ellers at det

Jeg sidder her med en dåse Pepsi Max fra Tyskland. Den er sødet med
Aspartam og acesulfam-K. Det er Pepis Max'en Cool Lemon også. Og Harboes
Cola Light er også.

Så E250 og E951 er populære.
http://da.wikipedia.org/wiki/E-nummer#E950_-_E967_S.C3.B8destoffer

--
Mvh. Lars

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 28-09-06 17:30

Lars Jørgensen wrote:

> Så E250 og E951 er populære.

E950 og E951 skulle der selvfølgelig stå :)

--
Mvh. Lars

Fra : Peter Westh

Dato : 28-09-06 16:03

"Rikke og Per" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg påstår, at man stort set anvender samme sødestof i de forskellige
> light sodavand og forskellen derfor stort set er ens.
> Har jeg ret??

Ja, der er mig bekendt ikke nogen læsekdrikke på markedet der indeholder
energigivende sødestoffer. De bruges mest i slik og lignende steder, hvor
sukkerets substans og konsistens også spiller en rolle.

/P