Kartofler med brune pletter/plamager
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-09-06 18:25

Hej

Jeg har lige skrællet kartofler, noget der ikke sker så tit. Men de
hersens kartofler har altså brune plamager, som ikke forsvinder ved
første lags skrælning, men først ved andet eller tredje. Man kan ikke
se noget før man har skrællet kartoflen.

Nogen der ved hvad det er og om man bør fjerne alt det "misfarvede"?

Jeg har smidt dem alle sammen til kogning, så de er klar til kamstegen
og rødkålen.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-09-06 00:08

> [...]
> se noget før man har skrællet kartoflen.
>
> Nogen der ved hvad det er og om man bør fjerne alt det "misfarvede"?

Det kunne lyde som stødpletter pga for hård håndtering undervejs fra
marken - eller begyndende råd pga for fugtig og varm opbevaring (kondensvand
i plasticpose?) - evt. skimmel.

Ja, alt det misfarvede bør fjernes. Hvis der er mange pletter, bør
kartoflerne kasseres.
Hvis det er skimmel, smager og lugter de dårligt og er uspiselige.
- men alt det her er jo for sent for denne gang

Hilsen Inger