Apropos sushi
Fra : Kurt Lund

Dato : 24-09-06 12:48

For et par måneder siden skulle konen og jeg for første gang prøve
sushi. Vi ville ikke selv indkøbe alskens ting og sager, før vi havde
smagt det, så vi købte nogle frisklavede portioner i Bilka.

Hvis det er sådan sushi er, så er det efter min mening meget
opreklameret. Det smagte nærmest af kold risengrød med fisk og rejer.

Selve seafooden smagte fortrinligt, og det endte med, at vi pillede al
fisk og rejer af den kogte risengrød og spiste det sammen med en masse
ciabattabrød. Vi blev ikke overmætte den dag ...

Kan det være rigtigt at det skal smage sådan? Hvis det er, så kan jeg
sagtens finde på andet til at stille min sult med.

--
Kurt Lund

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-09-06 12:59

On Sun, 24 Sep 2006 13:48:03 +0200
Kurt Lund <lund@fabel.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan det være rigtigt at det skal smage sådan? Hvis det er, så kan jeg
> sagtens finde på andet til at stille min sult med.

dyp dem i diverse dips/soya/wasabi og risene vil være fortrinelige til
at suge det op og få smag. Men ja uden noget at dyppe det i, så er
sushi sgu en kedelig klat.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Misty

Dato : 24-09-06 15:13

Nej Kurt...

Det er ikke sådan sushi er - kold-klamme risboller med indtørret fisk
på, har intet med "rigtig" sushi at gøre - så døm det ikke på
jeres Bilka-fund.

Men hvis i godt kunne lide smag og konsistens af fisken, så er der
stor chance for at i vil elske rigtig friskfremstillet sushi!?!!

Sushi ris skal være friskkogte og absolut ikke kolde! De skal desuden
være blandet med sushi-zu, en let sukker/eddike-blanding, der giver
smag til risene.

Mht. fiskens friskhed, er dette allerede debateret i en tidligere
tråd... Men jeg er sikker på at den dag du og konen prøver rigtig
(prof.) frisklavet sushi, vil i kunne lide det... Vil næsten vove at
påstå at hvis ikke, så er det ikke tilberedt korrekt...

Og når i så har smagt hvordan det skal være, så kan i begynde at
lave det selv... Det er faktisk ganske nemt...!

:) Misty-madøre

Fra : MrsKrabappel

Dato : 24-09-06 21:05

"Misty" <mistymiss@gmail.com> wrote in message
>Det er ikke sådan sushi er - kold-klamme risboller med indtørret fisk
>på, har intet med "rigtig" sushi at gøre - så døm det ikke på
>jeres Bilka-fund.

JA!

>Sushi ris skal være friskkogte og absolut ikke kolde! De skal desuden
>være blandet med sushi-zu, en let sukker/eddike-blanding, der giver
>smag til risene.

....det er bl.a. det der mangler i de fleste sushi steder - og ikke Bilka,
Føtex...
og wasabi mellem fisk og risen!
Og ja, vi er vandt til kolde sushi fordi de kommer fra køleren... i Japan
får man direkte fra kokkens hænderne på sin tallerken (og nogle steder i
CPH)

>Og når i så har smagt hvordan det skal være, så kan i begynde at
>lave det selv... Det er faktisk ganske nemt...!

og JA! jeg investerede i går i 82 kr frisk tunfisk + tang til maki osv....
lavede det hele fra scratch, dog var wasabi ikke den bedste jeg fandt, men
hjemmelavet sushi slår alle de andre (undtaget San Shin og Selvfish) 2-0

Sandra-san

Fra : Kurt Lund

Dato : 25-09-06 16:06

Misty skrev:
> Nej Kurt...
>
> Det er ikke sådan sushi er - kold-klamme risboller med indtørret fisk
> på, har intet med "rigtig" sushi at gøre - så døm det ikke på
> jeres Bilka-fund.

Tak til Misty og MrsKrbappel.

Så kunne det da godt være, at man skulle gøre et forsøg selv. Jeg har
faktisk tidligere investeret i en bog med opskrifter.
Desværre er Horsens ikke en by, hvor sushirestauranter hænger på træerne ...

--
Kurt Lund

Fra : Misty

Dato : 25-09-06 18:04

Nej, nu er jeg jo selv så heldig (hvad angår udbud af restauranter)
at bo i hovedstaden, så jeg kan nærmest vælge og vrage imellem
sushi-udbyderne... Jeg aner faktisk ikke hvad der er i nærheden af
Horsens.

Det eneste jeg ved, er at da min mad-ven boede i Give, var han nødt
til at tage til Århus for at få frisklavet sushi og det han fik der
var ganske okay. -Jeg har lige ringet til ham for at få navnet på
stedet, men han kunne ikke huske det, så du får i stedet de her 2
links, som jeg har fundet på nettet... Jeg var lidt i tvivl om det ene
sted stadig fandtes (da det var en anmeldelse fra 2003), så jeg
ringede lige og tjekkede - De findes stadig, men det er en take-away...
Der kan kun lige sidde 2 der inde, hvis man vil sidder ned og spise
(der):

http://www.hoerup.dk/restaurant/archives/sushi.php

Jeg har ikke tjekket op på den anden, da deres hjemmeside så rimelig
opdateret ud, men efter billedet at dømme, kan man da minimum sidde 4
der:

http://www.thesushicompany.dk/index.html

God fornøjelse... Jeg håber at den "rigtige" sushi falder i god...
mavse!

:) Misty

PS. Ang. fisken, så er det vigtigt at fisken fryses til minus 20
grader i 24 timer, for at slå evt. parasitter ihjel (specielt
marine-rundorm)... Det er dog værst i fisk der både bevæger sig i
fersk- OG saltvand, som f.eks. laks.

Det er et lovkrav til restauranter, at fisk der skal spises rå (eller
gravad) forbehandles på ovenstående måde.

Fiskehandleren i min lokale ISO, sagde dog at jeg ikke behøvede gøre
det med hans laks da den var opdrættet, samt at han ville kunne se evt
parasitter i kødet, da han skar det ud til lakse-carpaccio...
meeeeeen... Det er en risiko man tager, hvis man ikke fryser det - just
so you know it! :)