Den mest perfekte lasagne I nogensinde har~
Fra : Peter eller Line

Dato : 24-09-06 04:21

Hejsa alle

I mit hovmod endte jeg i aften i en konkurrence om at kreere den mest
perfekte lasagne. Jeg vil komme med mit forslag, og håber på at mine
kulinariske venner (jer) kan bidrage med ting jeg ikke har set (eller give
mig ret i at det er den mest perfekte :)

Oksekøddet laver jeg først i Kødhakkeren (mørbrad).

Så svitese løg, hvidløg i oliven olie, hvorefter jeg tilsætter min tomatsovs
(som jeg har forberedt et par dage før, bestående af blommetomater, frisk
basilikum og oliven olie i et glas som jeg bagte i ovnen). Så ryger der
rødvin, frisk timian, rosenmarin, gulerødder i gryden. Det får lov til at
simre ved svag varme i 4-5 timer.

Ved siden af laver jeg pastaen på min pasta maskine så det naturligvis er
frisk!

Så skal den i ovnen, og jeg lave min "oste sovs" af frisk æg, ricotta og
piskefølde!

Nogle tilføjelser, rettelser eller andet modtages med mange tak :)

Venligst
Peter

Fra : Brian S

Dato : 24-09-06 08:15

Peter eller Line skrev:

> Oksekøddet laver jeg først i Kødhakkeren (mørbrad).

Jeg synes, du bruger det mindst velegnede stykke kød fra oksen. Brug
noget kød med mere fedt på, så får du mere smag.

Jeg bruger en lille smule chili, men det er jo et emne, som sikkert kan
starte laviner af synspunkter.

Brian

Fra : Thomas Widmann

Dato : 24-09-06 08:50

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> writes:

> Så skal den i ovnen, og jeg lave min "oste sovs" af frisk æg,
> ricotta og piskefølde!

Jeg plejer at lave en normal bechamel af smør, mel og mælk.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 24-09-06 10:04

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> kulinariske venner (jer) kan bidrage med ting jeg ikke har set (eller give
> mig ret i at det er den mest perfekte :)

Den bedste lasagne fås i aldi til 7,95 for 250 g. FROSSET!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-09-06 11:26

"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> wrote in

> Den bedste lasagne fås i aldi til 7,95 for 250 g. FROSSET!

Jeg er sikker på du skifter mening hvis du prøver at tø den op inden du
spiser den.

Spøg tilside, lasagne kan faktisk fås i udemærkede frosne versioner. Kender
dog ikke Aldis.

Men der er stadig flere længder op til en god hjemmelavet af slagsen, hvis
du spørger et bredt udvalg af befolkningen.

Men det er da fedt for dig at Aldi har ramt præcis dine preferencer mht.
lasagne Jeg må jo prøve den ved lejlighed.

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-09-06 10:16

On Sun, 24 Sep 2006 11:03:59 +0200
"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> wrote:

> "Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> wrote in message

> Den bedste lasagne fås i aldi til 7,95 for 250 g. FROSSET!

den smager da af en blanding af pap og gammel ost. Men billig det er
den

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-09-06 11:21

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in news:20060924111614.1b28191f@laptopia:

> den smager da af en blanding af pap og gammel ost. Men billig det er
> den

Det må ha' været noget usandsynligt ringe pap du har smagt

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-09-06 11:20

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> wrote in

> Nogle tilføjelser, rettelser eller andet modtages med mange tak :)

Selve opskriften vil jeg ikke kommentere i detaljer, blot tilføje:

Jeg ville som Brian nævner bruge mere fedtholdigt kød. Dels får du mere
smag, dels undgår du lettere en tør lasagne.

Derimod synes jeg du springer over en meget vigtig del af processen ved
fremstillingen af lasagne: Selve lagdelingen i formen.

I bunden skal der et tyndt lag tomatsauce, kun lige nok til at det første
lag lasagneplader, der ligges i saucen, bliver våde i bunden. Herefter
kan man ligge lagene som man vil, men personligt foretrækker jeg at der
ikke er mere end 1 cm mellem selve lasagnepladerne. Husk at
lasagnepladerne suger vædske.

Denne metode giver en lasagne der kan skæres i skiver. Jeg ved min søster
foretrækker en lasagne der nærmest skal øses med en ske

Jeg kan godt lide at smide lidt revet parmesanost ind i ca. hvert andet
lag, og på toppen ligger jeg tynde skiver af frisk tomat, frisk basilikum
og skiver af bøffel mozzarella ovenpå.

Endelig synes jeg en lasagne skal bages af 2 gange for at blive ekstra
lækker: 30 min dagen før, overdækket. Og 30 min lige inden servering.

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-06 12:04

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Oksekøddet laver jeg først i Kødhakkeren (mørbrad).

Se.det er hærværk! Det er absolut noget lækkert kød, men lige til svitset
hakket kød, er det altså ikke det bedste. Du skal have noget med fedt i /på.
Og spis så din mørbrad som hel steg eller bøffer...!

Husk forresten endelig at lade være med at koge kødet. Det skal svitses ved
meget høj varme og med kraftig omrøring så det ikke brænder fast. Men det
der med at det afgiver saft, for så at give sig til at koge duer ikke. Svits
det i mindre portioner, så damper sadften ind i stedet for at stå og koge
kødet.

God fornøjelse
Tommy

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-09-06 16:05

Peter eller Line skrev i 4515f991$0$139$157c6196@dreader1.cybercity.dk
dette:

> Oksekøddet laver jeg først i Kødhakkeren (mørbrad).

Hvorfor mørbrad. Jeg ville bruge noget kød med mere saft og kraft (og gerne
lidt fedt). Mørbradens fremmeste kvalitet er vel at den er mør - og det er
næppe nogen stor fordel, når det skal hakkes.
Og skulle man være rigtig ond, så hakker man ikke mørbrad i sådan en
vævsknuser, men med en stor tung køkkenkniv.

> [...]
> i ovnen). Så ryger der rødvin, frisk timian, rosenmarin, gulerødder i
> gryden. Det får lov til at simre ved svag varme i 4-5 timer.

Giv den lige en enkelt stilk bladselleri.

> Så skal den i ovnen, og jeg lave min "oste sovs" af frisk æg, ricotta
> og piskefølde!

Af reel uvidenhed: Bliver den cremet på samme måde som en bechamel?
Min yndlingsbechamel til lasagner bliver så beriget med en klump Gorgonzola
(hvilket iflg. en italiensk bekendt er helt hen i vejret - men han er også
sicilianer, så han er nok upålidelig ).

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : MrsKrabappel

Dato : 24-09-06 21:08

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Giv den lige en enkelt stilk bladselleri.

....og gulerød = battuto

mamma mia...

> [...]
> Gorgonzola (hvilket iflg. en italiensk bekendt er helt hen i vejret - men
> han er også sicilianer, så han er nok upålidelig ).

eh eh, men ARGH!
jeg kan ikke holde den ud og er faktisk allergisk for skimmelost, men har
set lasagne som vi kender dem (bechamel, sauce, osv) med ricotta og
mozzarella - måske provola også, de smager super.

Sandra

Fra : S.Simonsen

Dato : 25-09-06 21:48

Altid huske aldrig glemme: Bacon og muskatnød......

Det er sgu da meget vigtigt...... ellers er det da ikke "rigtig" lasagne

Husk det nu!!!!!

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 25-09-06 21:57

"S.Simonsen" <sigurd-simonsen@mail.dk> wrote in message
> Altid huske aldrig glemme: Bacon og muskatnød......
>
> Det er sgu da meget vigtigt...... ellers er det da ikke "rigtig" lasagne

Der skal sgu ikke bacon i lasagne. FY FOR HELVED.

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-09-06 22:04

On Mon, 25 Sep 2006 22:57:14 +0200

> Der skal sgu ikke bacon i lasagne. FY FOR HELVED.

smager ok, men ret sikkert ikke noget du ser i en italiensk lasagne.

Fra : HanneL

Dato : 30-09-06 14:27

Uhmmm nu får jeg da helt lyst til en rigtig hjemmelavet lasange.

Rigtig Hjemmelavet fordi JEG plejer at bruge knorrs men så tilsætter jeg
selv mere tomat, hvidløg og hvad jeg nu har hjemme af kryderier.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-10-06 10:26

Peter Wing Larsen wrote:
> "Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> wrote in message

> Den bedste lasagne fås i aldi til 7,95 for 250 g. FROSSET!

Hvis smag kunne vises med et tal fra 0-100, hvor 0 er ingen smag og 100
er himmelsk, så får Aldis lasagne 1.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk