Sushi-holdbarhed
Fra : pinkfloydhomer@gmail~

Dato : 22-09-06 17:37

Vi lavede sushi i går ved 17-18-tiden, og sushien var herefter i
stuetemperatur i et nogle timer og kom derefter i køleskabet. Kan det
spises her til aften eller er det bedst at lade være? :)

/David

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-09-06 20:36

<pinkfloydhomer@gmail.com> skrev i en meddelelse
Vi lavede sushi i går ved 17-18-tiden, og sushien var herefter i
stuetemperatur i et nogle timer og kom derefter i køleskabet. Kan det
spises her til aften eller er det bedst at lade være? :)

Det kan man da sagtens hvis man godt kan lide smagen af gammel fisk.

Steen.

Fra : Peter eller Line

Dato : 22-09-06 22:10

Det kommer så også lige an på om man definerer fisk der er to dage gammel
som gammelt....mener ikke at det er muligt at smage forskel!

Og hvis det endeligt skal være så forfærdeligt manøvredimensionerende...så
smid noget mere wasabipasta i soyaen :)

Venligst
Peter

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 22-09-06 22:33

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> wrote in message
> Det kommer så også lige an på om man definerer fisk der er to dage gammel
> som gammelt....mener ikke at det er muligt at smage forskel!

Mon ikke BW vil være med til et dobbelt bildtest-væddemål.

Fra : Peter eller Line

Dato : 22-09-06 22:39

Det tror jeg nok de vil, men det må de også gerne. Smag er heldigvis en
subjektiv ting, så har svært ved at se formålet med det :=)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-09-06 23:51

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> wrote in

> Det kommer så også lige an på om man definerer fisk der er to dage
> gammel som gammelt....mener ikke at det er muligt at smage forskel!

Jeg kan så afsløre at det er muligt.

Har haft fornøjelsen af at smage frisk sushi lavet af fisk der var fanget
samme dag (tilberedt til Singapore Airlines First Class), og smage den
samme sushi da den havde stået 12 timer på køl (og skulle kasseres).

Markant forskel.

Sushi bør absolut spises så friskt som muligt. Når det er sagt, er der
ingen sundhedsmæssig risiko forbundet med at spise daggammel sushi der er
opbevaret korrekt. Et par timer ved stuetemperatur kunne godt bekymre mig.

Fra : Bo Warming

Dato : 23-09-06 21:34

> [...]
>
> Og hvis det endeligt skal være så forfærdeligt
> manøvredimensionerende...så smid noget mere wasabipasta i soyaen :)

HVIS TORSK ELLER BLÆKSPRUTTE så kan råd_smag efter en uge ikke
overdøves af wasabien;

men laks; sværdisk _ og sildfilet som jeg bruger_
kan sagtens spises efer

Fra : Bo Warming

Dato : 23-09-06 21:36

oVERSÆT DET LANGE ORD

> smid noget mere wasabipasta i soyaen :)

hVIS IKKE LUGT, SÅ SPIS, SELV EFTER EN UGE
JEG HAR PRØVET

Fra : Hauge

Dato : 23-09-06 22:49

Bo Warming wrote:
> hVIS IKKE LUGT, SÅ SPIS, SELV EFTER EN UGE
> JEG HAR PRØVET

Og har du taget skade?

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060923214851@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Kent

Dato : 24-09-06 20:38

> Og har du taget skade?
>
> /Hauge

Døm selv

Kent.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-09-06 15:17

Peter eller Line skrev i 45145125$0$145$157c6196@dreader1.cybercity.dk
dette:
> Det kommer så også lige an på om man definerer fisk der er to dage
> gammel som gammelt....mener ikke at det er muligt at smage forskel!

Hvis det drejer sig om forskellen på frisk og på to dage gammel fisk - jo,
så kam man smage forskel. Jeg siger ikke dermed at den 2 dage gamle er
dårlig - blot at man kan smage forskellen temmeligt tydeligt.

> Og hvis det endeligt skal være så forfærdeligt
> manøvredimensionerende

Hvad dælen betyder 'manøvredimensionerende'?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : hedelyngen@gmail.com

Dato : 22-09-06 23:00

pinkfloydhomer@gmail.com wrote:
> [...]
> stuetemperatur i et nogle timer og kom derefter i køleskabet. Kan det
> spises her til aften eller er det bedst at lade være? :)

Hej.
Sushi skal spises absolut frisk.
Og har den stået i stuetemperatur - skal den ikke spises.
Som med alt andet mad. Har det først været på bordet, skal det ikke
bruges mere!
Jeg ville smide det ud...!

Jeg ved det er øv.

Hilsen Jørgen
www.fiskeopskrift.dk

Fra : ASKF

Dato : 24-09-06 07:39

pinkfloydhomer@gmail.com ytrede sig i
<1158943023.970227.42320@b28g2000cwb.googlegroups.com> med dette:

>Vi lavede sushi i går ved 17-18-tiden, og sushien var herefter i
>stuetemperatur i et nogle timer og kom derefter i køleskabet. Kan det
>spises her til aften eller er det bedst at lade være? :)

Der er det gode gamle huskeråd: Hvis fisk lugter af fisk er det for
gammelt og bør kasseres.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-06 17:14

"ASKF" <nospam@askf.dk> wrote in message
> pinkfloydhomer@gmail.com ytrede sig i
> <1158943023.970227.42320@b28g2000cwb.googlegroups.com> med dette:

> Der er det gode gamle huskeråd: Hvis fisk lugter af fisk er det for
> gammelt og bør kasseres.

Et dumt snobberåd.
Jeg elsker makrelguf fra nyåbnet dåse
Men efter et halvt døgn er der grim harskhedsmag. Hvad ikke hindrer
mig i at spise op , hvis sulten og det er det eneste ved hånden

Det er videnskabeligt UTÆNKELIGT at dette giver sundhedproblemer, selv
efter en uge

Harskhedens aldehyder er ufarlige - og forsvinder ved hård stegning.

Jeg er aldrig blevet syg af at spise fisk der havde en tanke - ja selv
hornfisk med maddiker

Visse sushi er ikke i top efter et døgn, fx blæksprutte og torsk

At laks, tun, sværdfisk skulle tage skade så en dansker kan smage
forskel indenfor et døgn er tvivlsomt - men min kone kan - og er
ligeglad Fare er der ikke, ved hun.

Japanere kan skelne 200 slags fisk - og er ret ligeglade med
forskellene, hvis ikke de er snobber, udover at selvhadere betaler
dyrt for kuglefisk, hvor der er risiko for at dø, hvis kok har
fejlet.Det er pikant russisk roulette - og smager ret trist synes jeg.

Fra : -V-

Dato : 24-09-06 21:00

Bo Warming skrev:

> Harskhedens aldehyder er ufarlige - og forsvinder ved hård stegning.

Smider du ikke lige for min nysgerrigheds skyld et link med en
henvisning til relevante forsøgsresultater?

-V-