Nem ølforret og øldessert
Fra : Peter eller Line

Dato : 17-09-06 22:16

Hej alle

Skal lave en Trappist-ølaften for mine kollegaer. Jeg forventer omkring 40
personer og vil i den forbindelse høre om nogen har erfaringer med gode
foretter og desserter der ikke tager vildt lang tid at lave til 40 personer.
Hovedretten bliver oksebov brassieret i Chimay Grand Reserve (testede den i
weekenden med persillerødder, kantereller, gremolta og kartoffelmos, og det
var nemt og mums mums).

Vil helst ikke lave pandekager til dessert, da jeg er en skovl til at lave
det, og nok vil tage for lang tid (netop derfor langtidsstegt oksebov = nemt
at lave)

Har googlet lidt, men vil høre om I, mine kulinariske venner, har et par
gode råd.

Venligst Peter

PS: Hvis nogen har et godt powerpoint foredrag om trappistenøl, ville det
modtages med kyshånd :)

Fra : Max

Dato : 17-09-06 22:56

Hej Peter

> Har googlet lidt, men vil høre om I, mine kulinariske venner, har et
> par gode råd.

Ris Al'a Mandel eller budding smager godt med noget Belle-Vue Kriek

Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 18-09-06 09:57

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (testede den i weekenden med persillerødder, kantereller, gremolta og
> kartoffelmos, og det var nemt og mums mums).

I "Øl og Mad fra Nørrebro Bryghus" er der en opskrift på Svedskeblommer
braiseret i Blå Chimay med rosa peber, serveret med vaniljeis. De laves i
ovnen og kan forberedes i god tid, og isen kan man vel købe sig til. Det
anbefales at ledsage den med kriek, belgisk dubbel eller "mørk og sød
trappistøl.

Sig til, hvis jeg skal taste opskriften ind.

/P

/P

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-06 12:11

Peter Westh wrote:

> Sig til, hvis jeg skal taste opskriften ind.

Ikke for at være sur eller noget, men man må ikke taste opskrifter ind
fra kogebøger.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Westh

Dato : 18-09-06 12:37

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Ikke for at være sur eller noget, men man må ikke taste opskrifter ind fra
> kogebøger.

Hvis man nu parafraserer lidt, så er der så vidt jeg kan se ikke noget
problem. Der er hverken patent eller copyright på opskrifter, kun på
publicerede tekster.

/P

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-06 14:30

Peter Westh wrote:

> Hvis man nu parafraserer lidt, så er der så vidt jeg kan se ikke noget
> problem.

Det kan muligvis fjerne problemet, ja.

> Der er hverken patent eller copyright på opskrifter, kun på
> publicerede tekster.

Nej, men der er *ophavsret*. Det er naturligvis mere aktuelt for nogle
opskrifter end for andre. Men lige præcis opskrifter i den omtalte bog
kunne meget vel blive anset for at have "værkshøjde", som vi siger på
jura-sprog, og dermed være beskyttet af ophavsretsloven.

Copyright bruges ikke i dansk ret, og patenter er noget ganske andet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : -V-

Dato : 18-09-06 14:51

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Kevin Borbye Edelvang

'Borbye'?

Gift, jasgu. Tillykke skal han ha'!

For at holde det ontopic: hvad fik I til bryllupsmiddagen?

-V-

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-06 20:33

-V- wrote:

> Gift, jasgu. Tillykke skal han ha'!

Tak skal du ha'. Sådan kan det jo gå :)

> For at holde det ontopic: hvad fik I til bryllupsmiddagen?

Vi fik Tigerrejer og fiskefars i en sprød, forårrulleagtig indpakning
med syltede, friske majs og krydderurtesalat.

Så fik vi kam og kølle af krondyr med en indkogt rødvinssovs, tilbehøret
har jeg helt ærligt glemt.

Til sidst fik kokosis-fragilité med syltede ananas-stykker. Det var en
utrolig dessert.

Vi havde valgt at være lidt utraditionelle med for- og efterret, men til
gengæld en traditionel hovedret. Jeg var godt tilfreds med det, selvom
sammensætningen ved første øjekast måske kan være lidt mystisk.

Og så svigermors hjemmebagte bryllupskage til 160 personer... Men det
tog hende også flere dage :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 18-09-06 15:59

Under mad og øl og omvendt, på mit forum er der lidt om emnet.

Mvh.
Jens Rasmussen
www.haandbrygforum.dk

Fra : Peter eller Line

Dato : 18-09-06 16:27

Peter Westh

Du må meget gerne poste opskriften, da den lyder rigtig lækker :)

Venligst
Peter
"Jens S. Rasmussen" <J1S@Elbaekhus.dk(lav tallet om til ord)> skrev i en
meddelelse news:450eb42f$0$84029$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 18-09-06 19:35

Til dem som måtte ønske at lave en champ porter-ret (nok til 4 madglade
fyre), og sætte drengene i respekt.

Marinade - skal stå et døgn i køleskab:
1,5 liter porter og 1 liter guldøl
1,5 kg oksekød skåret i tern
3 pressede fed hvidløg
salt peber og andre krydderier efter eget ønske

Marinaden koges op og der kan med fordel tilføjes rodfrugter (pastinak,
gulerødder osv) hvis man ønsker dette, da det står godt til den mørke og
tunge smag. 4 grofthakkede løg og lidt hvidløg svitses i smør og soya, og
tilsættes kødgryden.

Når det er kogt ind og konsitensen er tyk og kødet mørt (der går måske 2-3
timer), tilsættes champignoner og 1/4 liter fløde, og smages til med div.
krydderier.

Ovi ´s mad/øl opskrift.

Mvh.
Jens

Serveres til kartofler og rødbeder - og en røvfuld øl.

Fra : Peter Westh

Dato : 18-09-06 19:32

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Peter Westh
>
> Du må meget gerne poste opskriften, da den lyder rigtig lækker :)

Lad da dette være en hyldest og en anbefaling af kilden:

Øl & mad fra Nørrebro Bryghus / Anders Evald ... [et al.] ; redaktion:
Henrik Kerrn-Jespersen ; fotograf: Henrik Freek Christensen
1. udgave. - [Kbh.] : Politiken Bøger, 2004. - 203 sider : ill. i farver
Opskrifter hvori øllet optræder dels som kilde til inspiration dels som
krydderi i maden samt om ølbrygningen i Nørrebro Bryghus.
ISBN 87-567-7389-7 : ib. : kr. 269,00.

Til fire personer. Jeg parafraserer.

1 kg modne blommer skylles og halveres. Stenene fjernes og frugten lægges i
en bradepande. 200 gram rørsukker, 1/2 spsk rosa peberkorn og revet skal af
en citron og en appelsin drysses over, og der lægges en hel kanelstang ved.
Derefter dryppes saften fra citrusfrugterne over, og en lille flaske blå
chimay hældes ved.

Bradepanden sættes i ovnen ved 100 grader (100, det er ikke en fejl) hvor
blommerne braiseres "til de er skrumpet lidt ind og ligner en saftig
svedske". Der er ingen tidsangivelse, men mon ikke det er 2-3 timer? Den
lave temperatur sikrer, at frugten bevarer sit bid. På samme tidspunkt
skulle lagen gerne være tæt og hænge let ved blommerne.

Blommerne stilles på køl til de skal bruges.

Blommerne anrettes dybe tallerkener med lidt af lagen, som evt. kan
tilsmages med mere Chimay. Der skal gerne nogle peberkorn med hver portion.
Ovenpå lægges en kugle vanillieis, som er helt ordinær, den opskrift
gengiver jeg ikke.

Det anbefales som sagt at servere Kriek, belgisk dubbel eller mørk og sød
trappistøl til.

Lur mig om ikke denne dessert vil passe perfekt til din hovedret, og den
kunne dårligt passe bedre til årstiden.

/P

Fra : Peter eller Line

Dato : 18-09-06 20:16

Af hjertet tak....har nu den sublime dessert :)

Så hvis ikke der er nogle invendinger vil jeg servere en salat af rucola,
frisk basilikum, honningristede brødtern, stegt brød med gedeost og
trøffelolie samt roqefort trappist øl marineret italiensk galbanipølse :)

Tak for hjælpen.

Selvfølgelig er forslag til forretten stadigt velkommen :)

Venligst
Peter

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-09-06 20:40

Peter eller Line wrote:

> [...]
> frisk basilikum, honningristede brødtern, stegt brød med gedeost og
> trøffelolie samt roqefort trappist øl marineret italiensk galbanipølse :)

Det lyder alt sammen lækkert, omend der "sker lidt meget" til min smag.

Og så lyder Galbani altså væsentlig mere eksotisk på disse breddegrader,
end i Italien... Arla-pølse... Uhmmmm ;-p

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-09-06 08:55

Kevin Borbye Edelvang skrev i 450ef625$0$75029$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> Og så lyder Galbani altså væsentlig mere eksotisk på disse
> breddegrader, end i Italien... Arla-pølse... Uhmmmm ;-p

LOL!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-09-06 11:35

> [...]

> Og så lyder Galbani altså væsentlig mere eksotisk på disse
> breddegrader, end i Italien... Arla-pølse... Uhmmmm ;-p

Den kan forresten også vende den anden vej - selvom jeg umiddelbart vil tro
at italienerne er mindre tilbøjelig til at falde i svime over produkter fra
det store udland. Jeg har i en ostehandel i Perugia (svjh) oplevet, da jeg
spurgte efter den bedste Gorgonzolatype, de kunne byde på, at få
tilbudt.........Blå Castello!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-09-06 22:31

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> on mandag 18. september 2006 at
13:37 +0100 wrote:
>Hvis man nu parafraserer lidt, så er der så vidt jeg kan se ikke noget
>problem. Der er hverken patent eller copyright på opskrifter, kun på
>publicerede tekster.

Ophavsret handler ikke om emnet, men om, ja, ophavsret

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311