granatæblejuice - hvor købes det?
Fra : TK

Dato : 17-09-06 16:21

Er der nogen, der ved, hvor man i eller omkring København kan købe saft
eller juice lavet på granatæbler?
Den lokale kiosk har et blandingsprodukt på granatæbler, blåbær og
tranebær - det er det nærmeste, jeg hidtil er kommet.
vh. Tommy

Fra : Søren

Dato : 17-09-06 16:40

"TK" <nogen@noget.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den lokale kiosk har et blandingsprodukt på granatæbler, blåbær og
> tranebær - det er det nærmeste, jeg hidtil er kommet.
Hvad vil du med det?

Det er hammer surt, og smager ikke særligt godt.

Jeg arbejder bl.a. med udvikling af nye type juice, og har derfor smagt ren
granatæblejuice - det var ikke nogen fornøjelse.

Søren

Fra : TK

Dato : 17-09-06 17:03

> Hvad vil du med det?
>
> Det er hammer surt, og smager ikke særligt godt.

Jeg fik en absolut velsmagende signature drink på Rosa Mexicana - en
Pomegranate Margarita. Den kunne jeg godt tænke mig at eksperimentere lidt
med. Jeg har fundet opskriften på nettet, og den kunne man da bruge som
udgangspunkt.
http://www.thatsthespirit.com/en/drinks/recipe.asp?recipe_id=1956
Jeg kan naturligvis presse lidt saft ud af nogle granatæbler selv - men
kunne man købe det, var det jo lettere.

vh. Tommy

Fra : Thomas Widmann

Dato : 17-09-06 18:30

"ufo" <ufo.danmark@hotmail.com> writes:

> Ellers er der som sagt kun den mulighed at presse selv. Husk som
> sagt at fjerne hver eneste - og jeg mener hver eneste - lille stykke
> gul hinde rundt om kernerne. Det nemmeste derefter er nok at mose
> dem gennem en sigte, hvis du ikke har en saftcentrifuge.

Man kan også ælte en moden frugt og pille et lille hul i skallen og
lade saften løbe ud.

I øvrigt er granatæblekerner gode sammen med mange kødretter - lidt
ligesom ribsgelé.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : -V-

Dato : 17-09-06 16:51

Søren skrev:
> Jeg arbejder bl.a. med udvikling af nye type juice, og har derfor smagt ren
> granatæblejuice - det var ikke nogen fornøjelse.

Det lyder spændende.

Hvor, hvordan og hvad? Fortæl, fortæl.

-V-

Fra : ufo

Dato : 17-09-06 18:17

TK wrote:

> [...]
> med. Jeg har fundet opskriften på nettet, og den kunne man da bruge som

(svar på flere indlæg):
Det der med at det skulle være surt, forstår jeg ikke rigtigt.
Granatæblesaft er meget sødt, forudsat naturligvis granatæblerne er
modne. Det, der kan være sket, er at nogen har presset
granatæblekernerne UDEN at fjerne de hinder der sidder rundt om
kernerne. De er meget bitre og vil virke snerpende, det er måske det
der blir opfattet som surt?
Den opskrift du henviser til har kun brug for 1 spsk granatæblesaft.
Så med mindre du skal fremstille drinksen i rå mængder, kan du
faktisk godt presse selv, hvis det ikke lige lykkes at finde noget.
Prøv i helsekostforretninger, de har de særeste ting i saftform,
eller prøv den lokale indvandrergrønthandler.
[...]
Og hvis du ikke kan finde, og ikke gider presse, så overvej en anden
frugtsaft som alternativ.
Umiddelbart vil jeg tro at rød druesaft er det som smagsmæssigt
kommer tættest på. Og det kan i hvert fald fås hos enhver
helsekostforretning.

Hilsen Esther

Fra : ufo

Dato : 17-09-06 18:38

Thomas Widmann wrote:
> [...]

> lade saften løbe ud.
>
> I øvrigt er granatæblekerner gode sammen med mange kødretter - lidt

smart trick! Har så lige opdaget at der findes to slags granatæbler,
søde og sure.
De søde, er dem vi køber i supermarkedet, dem med de røde kerner. De
sure bruges til fremstilling af granatæblesirup, også kaldet
Grenadine. Her skal man så lige tjekke varedeklarationen, der sælges
osse grenadiner som er lavet af et mix af frugter.
Hilsen Esther