Forskel på kaffe i stempelkande?
Fra : Johs32

Dato : 16-09-06 09:27

Nu har jeg prøvet forskellige typer kaffe til min stempelkande og har
observeret at det er meget forskellige hvor nemt filteret presses i bund. Fx
så behøver jeg næsten ikke at røre filteret med BKI kaffe, det suser lige
igennem.

Med noget andet kaffe som jeg ikke kan huske hvad hedder var det næste
umuligt at mase det i bund og der var meget mere konsistens og skum.

Hvad er det som afgører denne konsistens forskel i kaffe? Går udfra at det
ikke nødvendigvis er et kvalitetstegn bortset fra at det finere kornet kaffe
vel efterlader mere grums i kaffen?

Mvh
Johs

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-06 10:10

Johs32 skrev:

> Nu har jeg prøvet forskellige typer kaffe til min stempelkande
> og har observeret at det er meget forskellige hvor nemt filteret
> presses i bund.

Hvis man rører rundt med en ske inden stemplet sættes på, og hvis
man derefter lader kanden stå nogle minutter inden stemplet presses
i bund, glider stemplet let med de allerfleste - hvis ikke alle -
kaffer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Johs32

Dato : 16-09-06 11:53

Det gør jeg hver gang men der er stadig meget stor forskel på hvor svært det
er og konsistensen af de forskellige type kaffe.

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-09-06 12:11

On Sat, 16 Sep 2006 12:52:52 +0200
"Johs32" <dfgdg@dsf.com> wrote:

> Det gør jeg hver gang men der er stadig meget stor forskel på hvor
> svært det er og konsistensen af de forskellige type kaffe.

Jeg gætter på at du bruger kaffe der er kværnet i forskellige finheder.
Hvis kaffen er finkværnet så pakker "kornene" tættere sammen og vandet
har derfor sværere ved at blive presset igennem når du trykker stemplet
ned. Det grovkværnet er ikke så tæt pakket og vandet slipper derfor
lettere igennem.

Nogle kaffe produkter har fjernet kaffe "støv" og andre har ikke.
Derfor kan to kaffer som er kværnet ens godt pakke sig forskelligt i
stempel filteret da "støvet" hjælper til med at lave en tættere
pakning.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-09-06 16:40

On Sat, 16 Sep 2006 16:01:33 +0200
"Johs32" <dfgdg@dsf.com> wrote:

> Ok troede bare der var en betegnelse for dette. At man fx kunne læse
> på pakke kaffe om den var særligt fin eller grov.

Der er da specielle kaffe kværninger du kan købe der er specielt til
stempelkande, men i den sidste ende har det lige så meget noget at gøre
kvaliteten.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 18-09-06 20:45

.. Fx
> så behøver jeg næsten ikke at røre filteret med BKI kaffe, det suser lige
> igennem.

Var der ikke noget med, at man endelig ikke må bruge alm. "fintmalet" kaffe
til stempel? Mener jeg engang læste, at grumset skulle være
kræftfremkaldende. Men det er da meget muligt at der i mellemtiden, er
kommet mange andre meninger

/Jasper

Fra : Johs32

Dato : 21-09-06 10:17

"Johs32" <dfgdg@dsf.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke nødvendigvis er et kvalitetstegn bortset fra at det finere kornet
> kaffe vel efterlader mere grums i kaffen?

Det jeg ledte efter var "formalet: grov, mellem, fin". Jeg har kun kunne
finde fint formalet kaffe i forretninger, hvis man vil have noget der
formalet grovt så skal man vist male det selv i forretningerne.