|
| Billund-Madrid ny rute fra 22.11 Fra : erectus |
Dato : 31-10-06 09:33 |
| | |
Kent Oldhøj (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 31-10-06 14:42 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in news:45470a53$0$181
$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
> http://www.billund-airport.dk/Home/Udenrigsflyvninger.aspx
Kan du ikke lige forklare mig følgende:
Hvis man hos Ryanair bestiller en rejse BLL-MAD og retur, f.eks. med
udrejse den 22. nov og hjemrejse den 24. nov, så løber billetten op i 433,-
kr.
Hvis man derimod bestiller en enkelt BLL-MAD den 22. nov og en enkelt MAD-
BLL den 24. nov., så koster det kun 169,- + 9,97 euro ialt ~245,- kr?
Tippet er hermed givet videre, bare husk at læs betingelserne grundigt
først:
http://www.ryanair.com/site/DA/conditions.php?view=email
| |
erectus (31-10-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 31-10-06 14:52 |
|
Kent Oldhøj wrote:
>> http://www.billund-airport.dk/Home/Udenrigsflyvninger.aspx
> Kan du ikke lige forklare mig følgende:
> Hvis man hos Ryanair bestiller en rejse BLL-MAD og retur, f.eks. med
> udrejse den 22. nov og hjemrejse den 24. nov, så løber billetten op i
> 433,- kr.
> Hvis man derimod bestiller en enkelt BLL-MAD den 22. nov og en enkelt
> MAD- BLL den 24. nov., så koster det kun 169,- + 9,97 euro ialt
> ~245,- kr?
> Tippet er hermed givet videre, bare husk at læs betingelserne grundigt
> først:
> http://www.ryanair.com/site/DA/conditions.php?view=email
Jeg har hørt, det er noget med databaser -> søgning -> udbud og
efterspørgsel ;)
| |
Kent Oldhøj (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 31-10-06 15:23 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in news:45475510$0$138
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>> Kan du ikke lige forklare mig følgende:
>> Hvis man hos Ryanair bestiller en rejse BLL-MAD og retur, f.eks. med
>> udrejse den 22. nov og hjemrejse den 24. nov, så løber billetten op i
>> 433,- kr.
>> Hvis man derimod bestiller en enkelt BLL-MAD den 22. nov og en enkelt
>> MAD- BLL den 24. nov., så koster det kun 169,- + 9,97 euro ialt ~245,-
>> kr?
> Jeg har hørt, det er noget med databaser -> søgning -> udbud og
> efterspørgsel ;)
Så ingen forklaring på hvorfor i alverden Ryanair sælger 2 enkeltbilletter
væsentligt billigere end den tilsvarende returbillet?
| |
erectus (31-10-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 31-10-06 15:34 |
|
Kent Oldhøj wrote:
>> Jeg har hørt, det er noget med databaser -> søgning -> udbud og
>> efterspørgsel ;)
> Så ingen forklaring på hvorfor i alverden Ryanair sælger 2
> enkeltbilletter væsentligt billigere end den tilsvarende returbillet?
Når man ikke ved noget om udbud, efterspørgsel, marked og hvordan
mekanismerne fungerer, så forstår jeg godt, at det svært og forstå ;)
Mvh Jarl
| |
Martin Højriis Krist~ (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 31-10-06 17:46 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in message
news:45475ed3$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Så ingen forklaring på hvorfor i alverden Ryanair sælger 2
>> enkeltbilletter væsentligt billigere end den tilsvarende returbillet?
> Når man ikke ved noget om udbud, efterspørgsel, marked og hvordan
> mekanismerne fungerer, så forstår jeg godt, at det svært og forstå ;)
Udbuddet af enkeltbilletter er større end udbuddet af returbilletter?
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
erectus (31-10-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 31-10-06 18:24 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
>>> Så ingen forklaring på hvorfor i alverden Ryanair sælger 2
>>> enkeltbilletter væsentligt billigere end den tilsvarende
>>> returbillet?
>> Når man ikke ved noget om udbud, efterspørgsel, marked og hvordan
>> mekanismerne fungerer, så forstår jeg godt, at det svært og forstå ;)
> Udbuddet af enkeltbilletter er større end udbuddet af returbilletter?
Ja, helt enkelt. Men man skal lige finde ud af, hvordan det foregår. De har
på deres site en funktion, hvor man kan klikke på datoer (blå pile) for
udrejse og hjemrejse (og pris). Dem kan køre både frem og tilbage i, indtil
man finder det, der passer bedst med ens behov dato og prismæssigt. Priserne
skifter så i forhold til, hvad der er i udbud på hvilke dage. Er der stort
udbud er priserne lave, er der lille udbud er priserne høje (ere). Det er
let og gå ind og prøve på en tilfældig rejse. Det koster ikke noget.
Mvh Jarl
| |
Martin Højriis Krist~ (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 31-10-06 18:31 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in message
news:454786b4$0$147$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Udbuddet af enkeltbilletter er større end udbuddet af returbilletter?
> Ja, helt enkelt.
Hvordan kan summen af delkomponenter være større end totalsummen?
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
erectus (31-10-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 31-10-06 18:36 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
>>> Udbuddet af enkeltbilletter er større end udbuddet af
>>> returbilletter? Ja, helt enkelt.
> Hvordan kan summen af delkomponenter være større end totalsummen?
Det kan ikke forklares med matematik på den måde. Det er økonomisk teori på
begynder niveau. Forholdet mellem køb og salg på et givet tidspunkt. Er der
solgt mere af den ene slags, bliver der mere tilbage at sælge af den anden.
Mvh Jarl
| |
Martin Højriis Krist~ (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 31-10-06 19:05 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in message
news:454789a2$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>> Udbuddet af enkeltbilletter er større end udbuddet af
>>>> returbilletter? Ja, helt enkelt.
>> Hvordan kan summen af delkomponenter være større end totalsummen?
> Det kan ikke forklares med matematik på den måde. Det er økonomisk teori
> på begynder niveau. Forholdet mellem køb og salg på et givet tidspunkt. Er
> der solgt mere af den ene slags, bliver der mere tilbage at sælge af den
> anden.
Så det produkt der indgår i returbilletter er væsensforskelligt fra det der
indgår i enkeltbilletter?
Jeg arbejder med produktionsøkonomi til daglig, så du behøver ikke holde dig
på begynderniveauet...
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
erectus (31-10-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 31-10-06 19:47 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
>>>>> Udbuddet af enkeltbilletter er større end udbuddet af
>>>>> returbilletter? Ja, helt enkelt.
>>> Hvordan kan summen af delkomponenter være større end totalsummen?
>> Det kan ikke forklares med matematik på den måde. Det er økonomisk
>> teori på begynder niveau. Forholdet mellem køb og salg på et givet
>> tidspunkt. Er der solgt mere af den ene slags, bliver der mere
>> tilbage at sælge af den anden.
> Så det produkt der indgår i returbilletter er væsensforskelligt fra
> det der indgår i enkeltbilletter?
> Jeg arbejder med produktionsøkonomi til daglig, så du behøver ikke
> holde dig på begynderniveauet...
Det glæder mig at høre, så har du sikkert mere forstnd på økonomisk teori,
end jeg har
Det enkle statiske princip er, der er x afgange per uge på en strækning med
x antal pladser til rådighed ud og hjem. Man søger efter en rejse (på de blå
pile), og ser eksempelvis på en udrejse x lørdag fra x lufthavn (bestilles i
princippet 14 dage i forvejen). Er der fx 28% pladser bookede på x udrejse,
er prisen lav (hvor lav kan ikke siges med sikkerhed, da man ikke kender
alle forudsætninger for søgekriterier, der er lagt i databasen, men kun kan
vurdere outputtet: flysædet og prisen på et givet tidspunkt). Er 85% af
paldserne bookede, er prisen høj(ere). Hvis man bruger lidt tid på bladre
rundt på i dette tilfælde de blå pile på Ryanair's site, danner der sig
efterhånden klare mønstre for alle de parametre, man behøver for at vurdere,
hvordan det virker. Så kan man tilpasse rejsen så meget som muligt i
forhold til tid og pris. Princippet er, at det er det enkelte sæde på den
enkelte afgang, der er udgangspunkt for resten. Er der mangel på pladser, er
prisen høj. Er der overskud af pladser er prisen lav. Det er skitsen af
grundprincippet for prisfastsættelsen.
Mvh Jarl
| |
Martin Højriis Krist~ (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 31-10-06 19:56 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in message
news:45479a12$0$179$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Det enkle statiske princip er, der er x afgange per uge på en strækning
> med x antal pladser til rådighed ud og hjem. Man søger efter en rejse (på
> de blå pile), og ser eksempelvis på en udrejse x lørdag fra x lufthavn
> (bestilles i princippet 14 dage i forvejen). Er der fx 28% pladser bookede
> på x udrejse, er prisen lav (hvor lav kan ikke siges med sikkerhed, da man
> ikke kender alle forudsætninger for søgekriterier, der er lagt i
> databasen, men kun kan vurdere outputtet: flysædet og prisen på et givet
> tidspunkt). Er 85% af paldserne bookede, er prisen høj(ere). Hvis man
> bruger lidt tid på bladre rundt på i dette tilfælde de blå pile på
> Ryanair's site, danner der sig efterhånden klare mønstre for alle de
> parametre, man behøver for at vurdere, hvordan det virker. Så kan man
> tilpasse rejsen så meget som muligt i forhold til tid og pris. Princippet
> er, at det er det enkelte sæde på den enkelte afgang, der er udgangspunkt
> for resten. Er der mangel på pladser, er prisen høj. Er der overskud af
> pladser er prisen lav. Det er skitsen af grundprincippet for
> prisfastsættelsen.
Der er intet af din unødigt lange (det er ikke Ryanairs bestillings-site der
er interessant) beskrivelse der fornuftigt forklarer hvorfor det er
billigere at købe 2 enkeltbilletter end det er at købe en dobbeltbillet.
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
erectus (31-10-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 31-10-06 20:35 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
>> Det enkle statiske princip er, der er x afgange per uge på en
>> strækning med x antal pladser til rådighed ud og hjem. Man søger
>> efter en rejse (på de blå pile), og ser eksempelvis på en udrejse x
>> lørdag fra x lufthavn (bestilles i princippet 14 dage i forvejen).
>> Er der fx 28% pladser bookede på x udrejse, er prisen lav (hvor lav
>> kan ikke siges med sikkerhed, da man ikke kender alle forudsætninger
>> for søgekriterier, der er lagt i databasen, men kun kan vurdere
>> outputtet: flysædet og prisen på et givet tidspunkt). Er 85% af
>> paldserne bookede, er prisen høj(ere). Hvis man bruger lidt tid på
>> bladre rundt på i dette tilfælde de blå pile på Ryanair's site,
>> danner der sig efterhånden klare mønstre for alle de parametre, man
>> behøver for at vurdere, hvordan det virker. Så kan man tilpasse
>> rejsen så meget som muligt i forhold til tid og pris. Princippet er,
>> at det er det enkelte sæde på den enkelte afgang, der er
>> udgangspunkt for resten. Er der mangel på pladser, er prisen høj. Er
>> der overskud af pladser er prisen lav. Det er skitsen af
>> grundprincippet for prisfastsættelsen.
> Der er intet af din unødigt lange (det er ikke Ryanairs
> bestillings-site der er interessant) beskrivelse der fornuftigt
> forklarer hvorfor det er billigere at købe 2 enkeltbilletter end det
> er at købe en dobbeltbillet.
Hvis du synes, den er unødig lang, kan du prøve selv at forklare det
kortere. Det er jo let nok at kræve ind og som en anden prinsesse sige: dur
ikke!
Nu må du selv til at yde lidt!
Hvis du tænker ovenstående eksempel igennem, så ligger forklaringen på
spørgsmålet deri. Hvis du ved noget om økonomisk teori, som du skrev, så
skulle det være en let sag at gennemgå det og forklare det
Grunden til at det er Ryanair site, der dessikeres, er, at det har en for
mig at se særlig gør-det-selv udformning a la netbank, som giver synlighed
i processen, og hvor vurderingen af tid og pris er op til bestilleren.
Stort set alle andre sites er mere eller mindre ens indrettet, så man kun
kan se outputtet. Det virker mere som en matematisk funktion, hvor udfaldet
er givet på forhånd efter hvilket selskab man søger biletter og priser hos.
Og der kommer næsten altid noget ekstra oveni. Fx at nogen har en speciel
rude til børn på 12-15 år. Når man bruger det og kommer om til prisen, så
står den som en voksenbillet. Og sådan er der så meget.
Mvh Jarl
| |
Martin Højriis Krist~ (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 31-10-06 20:45 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in message
news:4547a570$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Der er intet af din unødigt lange (det er ikke Ryanairs
>> bestillings-site der er interessant) beskrivelse der fornuftigt
>> forklarer hvorfor det er billigere at købe 2 enkeltbilletter end det
>> er at købe en dobbeltbillet.
> Hvis du synes, den er unødig lang, kan du prøve selv at forklare det
> kortere. Det er jo let nok at kræve ind og som en anden prinsesse sige:
> dur ikke!
> Nu må du selv til at yde lidt!
Det er dig der mener at prisstrukturen er forståelig..
> Hvis du tænker ovenstående eksempel igennem, så ligger forklaringen på
> spørgsmålet deri.
Nej, ovenstående viser blot endnu en gang at det forholder sig sådan, ikke
hvorfor det gør det.
> Grunden til at det er Ryanair site, der dessikeres, er, at det har en for
> mig at se særlig gør-det-selv udformning a la netbank, som giver
> synlighed i processen, og hvor vurderingen af tid og pris er op til
> bestilleren.
Det giver en synlighed for hvad prisen er, ikke hvorfor den er som den er.
Der er forskel
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
erectus (31-10-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 31-10-06 20:50 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
<klippe klistre>
Lever så en forklaring, hvis du ved noget om økonomi!
Det er ingen sable at sable andres ned. Det kan en 5-årig med Q-fix gøre.
Dert er straks sværere, når man selv skal yden noget. Og der gør du i stå,
desværre.
Mvh Jarl
| |
Martin Højriis Krist~ (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 31-10-06 21:01 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in message
news:4547a8da$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Dert er straks sværere, når man selv skal yden noget. Og der gør du i stå,
> desværre.
Det er dig der mener at Ryanairs prisstruktur er gennemskuelig, er det ikke?
Så må du jo forklare os der ikke synes den er så nem at gennemskue hvordan
den hænger sammen.
At jeg snildt kan finde priserne gør det ikke nemmere at regne ud hvorfor de
er som de er.
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
erectus (31-10-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 31-10-06 21:04 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
>> Dert er straks sværere, når man selv skal yden noget. Og der gør du
>> i stå, desværre.
> Det er dig der mener at Ryanairs prisstruktur er gennemskuelig, er
> det ikke? Så må du jo forklare os der ikke synes den er så nem at
> gennemskue hvordan den hænger sammen.
> At jeg snildt kan finde priserne gør det ikke nemmere at regne ud
> hvorfor de er som de er.
Du kan kun det tynde Roger over.
Mvh Jarl
| |
Martin Højriis Krist~ (31-10-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 31-10-06 21:16 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in message
news:4547ac2d$0$177$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Det er dig der mener at Ryanairs prisstruktur er gennemskuelig, er
>> det ikke? Så må du jo forklare os der ikke synes den er så nem at
>> gennemskue hvordan den hænger sammen.
> Du kan kun det tynde Roger over.
Skal jeg på den kommentar forstå at du ikke kan gøre os det begribeligt
hvorfor prisstrukturen er gennemskuelig?
På usenet er det nu engang sådan at den der kommer med en påstand skal
underbygge den.
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
erectus (31-10-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 31-10-06 21:28 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
>>> Det er dig der mener at Ryanairs prisstruktur er gennemskuelig, er
>>> det ikke? Så må du jo forklare os der ikke synes den er så nem at
>>> gennemskue hvordan den hænger sammen.
>> Du kan kun det tynde Roger over.
> Skal jeg på den kommentar forstå at du ikke kan gøre os det
> begribeligt hvorfor prisstrukturen er gennemskuelig?
> På usenet er det nu engang sådan at den der kommer med en påstand skal
> underbygge den.
Så lige en sidste kommentar: du glemte kunne ;)
Mvh Jarl
| |
Kent Oldhøj (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 01-11-06 08:06 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in news:4547b1e5$0$179
$157c6196@dreader1.cybercity.dk:
>> På usenet er det nu engang sådan at den der kommer med en påstand skal
>> underbygge den.
> Så lige en sidste kommentar: du glemte kunne ;)
Kan vi deraf konkludere at det kan du ikke?
| |
Kent Oldhøj (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 01-11-06 08:02 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in news:45475ed3$0$143
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>> Så ingen forklaring på hvorfor i alverden Ryanair sælger 2
>> enkeltbilletter væsentligt billigere end den tilsvarende returbillet?
> Når man ikke ved noget om udbud, efterspørgsel, marked og hvordan
> mekanismerne fungerer, så forstår jeg godt, at det svært og forstå ;)
Vi taler i princippet om PRÆCIS det samme sæde i de samme fly på samme
afgange de samme dage til samme destination. Eneste forskel er om turen
bestilles som en returbillet eller 2 enkeltbiletter.
Og du kommer stadig ikke med forklaringen. Tag det dog som en mand og
indrøm at du ikke aner en pind om hvordan flypriser er skruet sammen og
hvad der påvirker dem.
| |
Rune Larsen (01-11-2006)
| Kommentar Fra : Rune Larsen |
Dato : 01-11-06 22:16 |
|
erectus wrote:
> Kent Oldhøj wrote:
>
>> Så ingen forklaring på hvorfor i alverden Ryanair sælger 2
>> enkeltbilletter væsentligt billigere end den tilsvarende returbillet?
>
> Når man ikke ved noget om udbud, efterspørgsel, marked og hvordan
> mekanismerne fungerer, så forstår jeg godt, at det svært og forstå ;)
LOL! Det er da ren Erasmus Montanus logik du kommer med i tråden.
Ryanairs prispolitik svarer jo til at sige at et æble koster 1 kr, en
banan 2 kr, men hvis du køber en af hver sammen koster det 5 kr. Det
giver ganske enkelt ingen mening fra en markedsbetragtning.
Den eneste grund jeg kan komme på er at selskabet måske har nogle ekstra
forpligtelser ifm. en retur-billet - fx evakuering i
katestrofesituationer. Men jeg ved det ikke - det er rent gætværk.
Hvis ikke det er tilfældet vil jeg mene det er en oplagt sag for
forbrugerombudsmanden, for så er det vildledende markedsføring.
Mvh Rune
| |
erectus (02-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 02-11-06 06:18 |
|
Rune Larsen wrote:
>>> Så ingen forklaring på hvorfor i alverden Ryanair sælger 2
>>> enkeltbilletter væsentligt billigere end den tilsvarende
>>> returbillet?
>> Når man ikke ved noget om udbud, efterspørgsel, marked og hvordan
>> mekanismerne fungerer, så forstår jeg godt, at det svært og forstå ;)
> LOL! Det er da ren Erasmus Montanus logik du kommer med i tråden.
> Ryanairs prispolitik svarer jo til at sige at et æble koster 1 kr, en
> banan 2 kr, men hvis du køber en af hver sammen koster det 5 kr. Det
> giver ganske enkelt ingen mening fra en markedsbetragtning.
Ja, og nogle gange koster de kun 1,50 kr. LOL
Det er meningen
Mvh Jarl
| |
erectus (02-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 02-11-06 07:10 |
|
Rune Larsen wrote:
> LOL! Det er da ren Erasmus Montanus logik du kommer med i tråden.
Jo, men selv om Erasmus Montanus og morlil måske begge er lidt tunge bagtil,
kan de jo begge flyve Her er det så en lavprisform for flyvning, der er
tale om.
Alt sådan noget med at alt skal være ens til alle tider og koste det samme
ville jo kræve fuldstændigt statiske tilstande. Det har historien bevist
ikke holder. Og sådan arbejder markedet og prissættelsen ikke nationalt og
internationalt af det simple grund, at alle priser på flyvninger er
forskellige. Det er blandt andet forskelligheden der er med til at give de
lave priser på flyvning, fordi de er udtryk for konkurrence i markedet. Selv
de gamle selskaber som SAS, British Aitways, Lufthansa, Air France osv.
arbejder med forskellige priser hele tiden.
Mvh Jarl
| |
Martin Højriis Krist~ (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 02-11-06 08:23 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in message
news:45498bc7$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Alt sådan noget med at alt skal være ens til alle tider og koste det samme
Det er der vist ingen der har krævet..
--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
| |
erectus (02-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 02-11-06 08:42 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
>> Alt sådan noget med at alt skal være ens til alle tider og koste det
>> samme
> Det er der vist ingen der har krævet..
Indkræveren..
| |
Kent Oldhøj (02-11-2006)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 02-11-06 09:28 |
|
"erectus" <freshair@vip(.)cybercity.dk> wrote in
news:45498bc7$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
> Alt sådan noget med at alt skal være ens til alle tider og koste det
> samme ville jo kræve fuldstændigt statiske tilstande. Det har
> historien bevist ikke holder. Og sådan arbejder markedet og
> prissættelsen ikke nationalt og internationalt af det simple grund, at
> alle priser på flyvninger er forskellige. Det er blandt andet
> forskelligheden der er med til at give de lave priser på flyvning,
> fordi de er udtryk for konkurrence i markedet. Selv de gamle selskaber
> som SAS, British Aitways, Lufthansa, Air France osv. arbejder med
> forskellige priser hele tiden.
Du taler uden om igen-igen. Det simple spørgsmål som du endnu ikke har
besvaret (fordi du ikke kan men ikke gerne indrømmer det) er:
Hvorfor sælger Ryanair præcis de samme sæder, dyrere som en returbillet end
som 2 enkeltbilletter? Din påstand er at flybilletters prissammensætning
kan gennemskues af enhver med en almindelig folkeskole. Så værsgo: At
gennemskue.
Hvis det er for svært er der jo stadig eksemplet med den meget dyre Economy
afgang med SAS CPH-ZRH den 18. december: At gennemskue.
| |
erectus (02-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 02-11-06 10:10 |
| | |
erectus (02-11-2006)
| Kommentar Fra : erectus |
Dato : 02-11-06 09:58 |
| | |
Flemming Poulsen (05-11-2006)
| Kommentar Fra : Flemming Poulsen |
Dato : 05-11-06 21:58 |
|
Prisstrukturen på Ryanairs (eller de fleste andre flyselskaber)
billetter er på ingen måde gennemskuelig eller for den sags skyld
logisk for menigmand. Flyselskaberne gør heller ikke noget for at
gøre det gennemskueligt eller logisk.
I dette tilfælde er det sikkert en vurdering af at der er flere der
bestiller en returbillet på denne rute end en enkeltbillet fra Madrid
til Billund. Det afhænger af konkurrence situationen fra den enkelte
destination. Ryanair vuderer så sikkert i dette tilfælde at der ikke
er mange der vil bestille en enkelt fra Madrid, da der sikkert er flere
danskere der er interesseret i at flyve fra Danmark til Madrid og hjem
end der er spaniere der vil flyve til Billund.
Lige så ofte vil man se eksempler hvor det er omvendt og enkelt
billetten er betydeligt dyrere pr. vej end hvis man bestiller en t/r.
Som jeg tidligere har nævnt i andre indlæg, så er der ingen logik
omkring prissætning af flybilletter - udover at det er efterspørgsel
og konkurrencen i det enkelte marked der har stor indvirkning -
selvfølgelig sammenholdt med hvor mange sæder selskabet selv har
solgt p.t. på den enkelte afgang og hvor mange de regner med at sælge
ialt.
Priserne svinger op og ned hele tiden afhængig af disse (og sikkert
mange andre) parametre. Mit bedste råd er at når du finder en
flybillet til en pris du synes er god, så køb den og lad være med at
kigge mere på hvordan priserne udvikler sig. Nogle gange vil den stige
andre gange falde. Det er rent spil i lotteriet. Som oftest vil
priserne dog stige jo nærmere man kommer på afrejsetidspunktet, men
ingen regel uden undtagelse.
Mht. flyselskabets forpligtelser overfor dig, så er der ikke forskel
på at købe en returbillet fremfor en to enkelte - lige med undtagelse
af at hvis udrejsen bliver aflyst og du skal have pengene tilbage, så
får du det kun for den ene vej hvis det er to enkelte, mens du også
kan få for hjemrejsen hvis det er på samme bookingnummer.
| |
|
|