Kläppen
Fra : Ulla-Pia

Dato : 22-10-06 11:24

Jeg skal på skiferie til Kläppen, som ligger ved Sälen i Sverige. Jeg vil
gerne have min gps tomtom go 910 til at vise hele vejen til Kläppen, men den
kan kun finde til Sälen, er der nogle der kender den nøjagtige adresse på
ski området.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bjarne

Dato : 22-10-06 12:33

In article <453b46ac$0$4169$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
   "Ulla-Pia" <UP@virkerej.dk> writes:
> [...]
> kan kun finde til Sälen, er der nogle der kender den nøjagtige adresse på

http://www.klappen.se/

Ca. 15.km før Kläppen, direkte på vejen(297) til Sälen.

mvh,
Bjarne

Fra : Sten Schou

Dato : 22-10-06 14:36

"Ulla-Pia" <UP@virkerej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den kan kun finde til Sälen, er der nogle der kender den nøjagtige adresse

Brug et vejkort, følg vejskiltene, så kan du lade Tom blive hjemme.

Hilsen Sten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-10-06 16:18

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i en meddelelse

> "Ulla-Pia" <UP@virkerej.dk> skrev i en meddelelse
>
> Brug et vejkort, følg vejskiltene, så kan du lade Tom blive hjemme.
>
> Hilsen Sten

Har du selv været deroppe ad Sten ?
Når du når deropad efter 8-9-10 timers kørsel er du så skeløjet af at sidde
og tælle grantræer at du ikke ka læse vejskilte mere...
Men du er måske bedre til at tælle i farten ?

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Sten Schou

Dato : 22-10-06 21:03

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> Har du selv været deroppe ad Sten ?
> Når du når deropad efter 8-9-10 timers kørsel er du så skeløjet af at
> sidde og tælle grantræer at du ikke ka læse vejskilte mere...
> Men du er måske bedre til at tælle i farten ?

Hvis du er så skeløjet efter 8-9 timer, var det måske bedre med et lille
hvil?

Hilsen Sten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-10-06 21:11

> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> Hvis du er så skeløjet efter 8-9 timer, var det måske bedre med et lille
> hvil?
>
> Hilsen Sten

Sagt på en anden måde Sten; hvorfor blande dig med et fjoget svar ?
Fordi du ikke har tilstrækkeligt indblik i emnet til at svare fornuftigt ?

Fra : Sten Schou

Dato : 23-10-06 12:27

> Sagt på en anden måde Sten; hvorfor blande dig med et fjoget svar ?
> Fordi du ikke har tilstrækkeligt indblik i emnet til at svare fornuftigt ?

Hvis begrundelsen for at have en gps er, at det er det eneste der kan holde
en vågen, så synes jeg ikke det er særligt betryggende at bevæge sig rundt i
trafikken. Måske skulle du så komme med en mere fornuftig begrundelse for at
bruge en gps på et stykke vej, hvor der er > 50 km mellem hver afkørsel.

Hilsen Sten

Fra : Kent Friis

Dato : 23-10-06 17:28

Den Mon, 23 Oct 2006 13:26:48 +0200 skrev Sten Schou:

> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> Hvis begrundelsen for at have en gps er, at det er det eneste der kan holde
> en vågen,

Som om en GPS holder en vågen... Det var ikke det der blev sagt.

> så synes jeg ikke det er særligt betryggende at bevæge sig rundt i
> trafikken.

Hellere en der kigger ud af vinduet, og lader GPS'en om at dirigere,
end en der sidder og kigger i kortet.

Der var faktisk noget om lige netop det emne på Sat1 automagasin i
lørdags, det er aldeles livsfarligt at kigge kort imens man kører.
Jeg kan desværre ikke huske hvor mange hundrede meter det var
forsøgspersonerne nåede at køre imens de kiggede væk.

Mvh
Kent

Fra : Sten Schou

Dato : 24-10-06 10:10

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Som om en GPS holder en vågen... Det var ikke det der blev sagt.

Han blev ihvertfald skeløjet af at kigge på alle træerne, hvorfor jeg
formoder, at han så kigger på GPS'en i stedet.

> Hellere en der kigger ud af vinduet, og lader GPS'en om at dirigere,
> end en der sidder og kigger i kortet.

Jeg kigger på kortet inden jeg kører, men problemet er velsagtens, at mange
folk i dag ikke evner at læse et kort, hvorfor man så investerer i en gps i
stedet. Derudover findes der stadig vejskilte.

> [...]
> Jeg kan desværre ikke huske hvor mange hundrede meter det var
> forsøgspersonerne nåede at køre imens de kiggede væk.

Se ovenstående....hvordan er det forøvrigt med en gps, så vidt jeg ved skal
man også kigge på den indimellem, men der skal man måske ikke kigge så længe
ad gangen?

Hilsen Sten

Fra : Knud Gjøl

Dato : 24-10-06 10:49

> [...]
>

> Se ovenstående....hvordan er det forøvrigt med en gps, så vidt jeg ved
> skal man også kigge på den indimellem, men der skal man måske ikke kigge

Det er jo ikke noget problem, man kigger jo på så meget medens man kører,
klokken, spedometeret, silden på fortovet f.eks.

Det er værre at man også kan blive søvning af at køre bil, det tror jeg er
den store forbryder i dette spil.

Det tager kun et splitsekund at kiggge i en GPS, som man jo alligevel har i
forruden eller i radioen, man skal jo ikke sidde og lede efter den med
øjnene.

Fra : Sten Schou

Dato : 24-10-06 15:11

"Knud Gjøl" <knud@sig-hotel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i forruden eller i radioen, man skal jo ikke sidde og lede efter den med

Hvad er det man skal lede efter, når man ikke har en
gps?...vejskiltene?...ruten har man som bekendt studeret inden man kørte
hjemmefra, eller også kan en af passagererne vel læse et kort, sådan kommer
vi da rundt. Min kone og jeg kørte i foråret fra New Jersey (Newark) til San
Francisco. Vi havde medbragt RandMcNallys Roadatlas, og klarede os fint med
det, men sådan er folk naturligvis så forskellige.

Det kan jo gå helt galt, hvis man gør som ham her:
http://www.jp.dk/timeout/artikel:aid=4038238/

Hilsen Sten

Fra : erectus

Dato : 24-10-06 15:14

Sten Schou wrote:

> [...]
> så forskellige.

> Det kan jo gå helt galt, hvis man gør som ham her:

Jeg har godt nok læst kritik af autopilot-funktionen i GPS.

Mvh Jarl

Fra : Kent Friis

Dato : 24-10-06 17:21

Den Tue, 24 Oct 2006 16:11:15 +0200 skrev Sten Schou:

> "Knud Gjøl" <knud@sig-hotel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det man skal lede efter, når man ikke har en
> gps?...vejskiltene?...ruten har man som bekendt studeret inden man kørte
> hjemmefra,

Hvor lang en rute kan du have i hovedet? Sidst jeg skulle på langtur
gik det fint indtil Randers, men så glippede den og jeg drejede til
højre i første lyskryds i stedet for nummer to.

> eller også kan en af passagererne vel læse et kort,

Passagerer? Det må være ekstra-udstyr.

> [...]
> Francisco. Vi havde medbragt RandMcNallys Roadatlas, og klarede os fint med
> det, men sådan er folk naturligvis så forskellige.

En GPS er billigere i drift end en kone.

Mvh
Kent

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 27-10-06 19:30

Såeeh Sten - hvorfor læser du så i denne gruppe?

/tue

Fra : Deaster

Dato : 27-10-06 19:46

Nygaard (4330) skrev:
> Såeeh Sten - hvorfor læser du så i denne gruppe?
>
> /tue

Han kan vel ikke finde vej til nogen anden

--
NY godbid fra Knud Thomsen: Pjat med dig
- at udfylde en pasanmodning,aflevere et billede

Fra : Kent Friis

Dato : 24-10-06 17:28

["Followup-To:" header set to dk.teknik.satellit.navigation.]
Den Tue, 24 Oct 2006 11:10:20 +0200 skrev Sten Schou:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Han blev ihvertfald skeløjet af at kigge på alle træerne, hvorfor jeg
> formoder, at han så kigger på GPS'en i stedet.

Jeg læste det som at han netop kigger på træerne - ellers blev han
vel ikke skeløjet af det - og IKKE i kortet.

> Jeg kigger på kortet inden jeg kører, men problemet er velsagtens, at mange
> folk i dag ikke evner at læse et kort, hvorfor man så investerer i en gps i
> stedet. Derudover findes der stadig vejskilte.

Jeg har lige købt GPS, og jeg kan særdeles udemærket finde ud af at
kigge på et kort. Jeg anser det bare som særdeles livsfarligt at
gøre det imens man kører, og der er sjældent plads til at standse
lige der hvor man har brug for at checke kortet. Fx når man kommer
til et lyskryds: "Er det her jeg skal til højre, eller først næste
gang?" - der er sjældent plads til at standse.

> Se ovenstående....hvordan er det forøvrigt med en gps, så vidt jeg ved skal
> man også kigge på den indimellem, men der skal man måske ikke kigge så længe
> ad gangen?

De fleste GPS'er siger "drej til højre om... 2... hundrede... meter",
så der er i princippet slet ikke brug for at kigge.

Min siger dog kun bip, men tager ikke længere tid at kigge på end
speedometeret. GPS'en viser nemlig kun et lille udsnit af kortet,
med de ting man har brug for - den vej man kører på, den vej man
skal ned af, og en pil.

Mvh
Kent

Fra : Eliasen

Dato : 22-10-06 15:15

"Ulla-Pia" <UP@virkerej.dk> wrote in message
> [...]
> vil gerne have min gps tomtom go 910 til at vise hele vejen til
> Kläppen, men den kan kun finde til Sälen, er der nogle der kender den

Hvis du beder den navigere til:

By: Transtrand
Vej: Gusjövägen

- lander du lige ved indskrivningsområdet i Kläppen.

--
Eliasen
www.tomtom-user.dk - Europas største TomTom-forum.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 22-10-06 16:22

Hej Ulla Pia!
Jeg fandt denne hjemmeside
http://www.fjeldferie.dk/sommer/klappen.php?Kat=sommer&page=210 som
fortæller om hvor Kläppen ligger nemlig 14 km før Sälen.
Mvh. Jesper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-10-06 20:55

> [...]

> vil gerne have min gps tomtom go 910 til at vise hele vejen til
> Kläppen, men den kan kun finde til Sälen, er der nogle der kender den

Sæt du bare GPS'en til at pege på Sälen. Ca. 14 km før Sälen kører i lige
forbi Kläppen Ski Resort på højre side. I kan ikke undgå at se det.

Alternativt kan du forsøge med denne vejviser, der desværre var nede da jeg
tjekkede:

http://www.klappen.se/klappen_templates/ExpressNavigator.aspx?id=246

Det nærmeste man kommer en postadresse er:

Kläppen Ski Resort AB
780 67 Sälen
Sverige

Tel +46 (0)280-96 200