Foto på rejsemessen i Øksnehallen
Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 20-10-06 15:12

Heureka...
Har lige fundet ud af at mit foto fra USA-turen i marts er kommet med blandt
dem der kan stemmes på i Øksnehallen i weekend'en
http://www.fotokritik.dk/pics/229098
Antelope Canyon ligger i Navajo-ejet land på grænsen mellem Arizona og Utah.
Man skal have særligt tilladelse af Navajoindianerne for at komme derind, og
kun ifølge med guide.
Han vidste til gengæld nøjagtigt hvor og hvornår at sollyset ville "beame"
ned igennem sprækkerne, i denne fantastiske "slot-canyon".
Det var også ham der kastede støv op i luften, for at man tydeligere skulle
kunne se sollyset på billederne.
(men det bør nu ses i den 50x70 cm forstørrelse jeg har fået lavet hos
www.pixum.de )
Med venlig hilsen
Niels Hejnfelt

Fra : Inger

Dato : 20-10-06 17:39

Niels Hejnfelt skrev:
> [...]
> kunne se sollyset på billederne.
> (men det bør nu ses i den 50x70 cm forstørrelse jeg har fået lavet hos

Øøhh.. Dit link viser en side med en jævnt intetsigende boks hvor der
står noget med fotokritik.dk og "vil DU være med". Så er der nogen meget
små billeder man ikke kan se hvad forestiller...

Ville ellers gerne se billedet...

Mvh. Inger

Fra : erectus

Dato : 20-10-06 17:47

Inger wrote:

> [...]
> står noget med fotokritik.dk og "vil DU være med". Så er der nogen
> meget små billeder man ikke kan se hvad forestiller...

De findes her: http://www.fotokritik.dk/ og dette nummer, 229098, i
Billede-ID feltet i venstre spalte. Ganske unikke billeder.

Mvh Jarl

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 20-10-06 18:09

> De findes her: http://www.fotokritik.dk/ og dette nummer, 229098, i
> Billede-ID feltet i venstre spalte. Ganske unikke billeder.
>
> Mvh Jarl

....øhhhhhh, anede ikke at det blev sådan.
Hvis jeg selv klikker på link'et kommer jeg direkte ind på billedet, men det
er nok fordi mine settings på Fotokritik er således, at jeg automatisk
logger ind på min egen konto.
Undskylder miseren, og takker Jarl for at tage affære på mne vegne
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : erectus

Dato : 20-10-06 18:20

Niels Hejnfelt wrote:

> [...]

> automatisk logger ind på min egen konto.
> Undskylder miseren, og takker Jarl for at tage affære på mne vegne

Jeg kunne ikke lade være Ingen skulle vente på at se så flotte billeder

Mvh Jarl

Fra : N/A

Dato : 21-10-06 10:45

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 21-10-06 10:45

> Hvad med et link der virker ??? jeg har ingen box til billed id
>
> --
> Flemming

Hej Flemming.
Der var flere der ikke kunde komme frem til billederne igår, og derfor
lyn-uploadede jeg dette lille galleri, hvilket kan læses længere fremme i
tråden. :
http://www.hejnfelt.dk/Showroom/index.html

Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Inger

Dato : 21-10-06 11:18

Niels Hejnfelt skrev:

> [...]
> Der var flere der ikke kunde komme frem til billederne igår, og derfor
> lyn-uploadede jeg dette lille galleri, hvilket kan læses længere fremme i

Takker, så fik jeg også set dit billede... Det er godt

Mvh. Inger

Fra : mr_tux2005@yahoo.dk

Dato : 20-10-06 18:42

Niels Hejnfelt skrev:
> Heureka...
> Har lige fundet ud af at mit foto fra USA-turen i marts er kommet med blandt
> dem der kan stemmes på i Øksnehallen i weekend'en
> http://www.fotokritik.dk/pics/229098

En meget flot serie, fra et meget specielt sted.

Mvh. Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-10-06 19:24

Niels Hejnfelt wrote:

> Har lige fundet ud af at mit foto fra USA-turen i marts er kommet med blandt
> dem der kan stemmes på i Øksnehallen i weekend'en
> http://www.fotokritik.dk/pics/229098

Hmm... det stikker mig i øjnene, at det område som rammes af solstrålen
er totalt udbrændt, og jeg synes det er en meget stor fejl, da solstrålen
er hovedelemetet i motivet.

Og ja jeg ved godt, at det vil kræve en partiel samkopiering af to
forskellige eksponeringer, at eliminere det udbrændte højlys, og samtidig
bibeholde tegning i grottens vægge, men det er netop en sådan detalje der
kunne ha' hævet det pågældne billede op over at være et jævnt
turistkniseri...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : erectus

Dato : 20-10-06 19:43

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]

> samtidig bibeholde tegning i grottens vægge, men det er netop en
> sådan detalje der kunne ha' hævet det pågældne billede op over at

Er det ikke lige netop det, der gør, at den tipper til (natur)kunstens
hjørne - hvor jorden brænder efter at åbne sig. Uden der går "Den Hellige
Gral" i den. Naturens brændglas, måske?

Mvh Jarl

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-10-06 22:53

erectus wrote:

> Er det ikke lige netop det, der gør, at den tipper til (natur)kunstens
> hjørne - hvor jorden brænder efter at åbne sig. Uden der går "Den Hellige
> Gral" i den. Naturens brændglas, måske?

En antydning af tegning i højlyset ville gøre det pågældne billede meget
bedre, og det ville ikke tabe noget af det du ser i det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 20-10-06 19:26

Beklager alt bøvlet med Fotokritik
Har lyn-lavet et lille album med billederne fra Antelope Canyon :
http://www.hejnfelt.dk/Showroom/index.html
Det er nr. 2 der er med i Øksnehallen.

....og tak for den fine omtale !

Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-10-06 20:57

Niels Hejnfelt skrev:

> Beklager alt bøvlet med Fotokritik
> Har lyn-lavet et lille album med billederne fra Antelope Canyon :
> [...]

[ikke krydspostet] - (gider ikke høre på fotogruppens evindelige
"spielverderber").

Tak for kigget. Flotte billeder. Har du flere/andre billeder fra
Navajo-området. Jeg tænker fx på Shiprock vest for Farmington:
<
http://images.google.dk/images?hl=da&q=shiprock%20farmington&btnG=S%C3%B8g&sa=N&tab=wi

--
Herluf :·)
- som læser alle Tony Hillermans

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 20-10-06 21:39

> [...]
>
> Tak for kigget. Flotte billeder. Har du flere/andre billeder fra
> Navajo-området. Jeg tænker fx på Shiprock vest for Farmington:

Hej Herluf.
Desværre ingen fra Shiprock, men hvis du gider, kan du få et "reduceret"
galleri at kigge på.
http://www.hejnfelt.dk/Showroom2/index.html
Der er flere billeder fra Antelope og en del fra Lake Powell og Rainbow
Bridge som også tilhører Navajo'erne.
Desuden en stribe mere eller mindre interessante fra SW området i USA. Ta'
et kig hvis du vil.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-10-06 21:51

On Fri, 20 Oct 2006 21:56:41 +0200, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [ikke krydspostet]

Det ses. Fint!

> - (gider ikke høre på fotogruppens evindelige "spielverderber").

Mindre fint! Støj! Personangreb, på flere måder i malpalceret gruppe.

Vi har haft den her diskussion før: Usenet er ikke din private
feel-good-gruppe, men et åbent forum, også åbent for dem du ser som
"spielverderber" eller det der er værre. Din OE har et filter der beskytter
dig mod dem du "ikke gider høre på".

x-fut:

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-10-06 19:45

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Antelope Canyon ligger i Navajo-ejet land på grænsen mellem Arizona og
> Utah.

Jeg kom til at tænke på
http://www.luminous-landscape.com/1photo-pages/l/lower_antelope.shtml
http://www.luminous-landscape.com/galleries/southwest/antelope_1.shtml

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : erectus

Dato : 20-10-06 20:05

Mogens Hansen wrote:

> [8<8<8<]

> [...]

De første er flotte, Det sidste ødelægges kunstnerisk af filteret.

Mvh Jarl

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 20-10-06 20:13

> Jeg kom til at tænke på
> [...]
....indrømmet, det var ikke et sted jeg selv opdagede havde læst om det
hjemmefra.
Kan i øvrigt berette, at mine billeder er fra "upper canyon".
Episoden i Lower Canyon i 1997 kostede 13 mennesker livet. nogle af ligene
blev aldrig fundet.
Et voldsomt uvejr medførte en såkaldt flashflood, dvs regnvandet samlede sig
og oversvømmede "kløften" mens en gruppe blev guidet gennem den.
På Mogens' 1. link et det tydeligt at se på billederne, hvorfor flugt var
umuligt.

Til NRE:
Tja, der er ingen tvivl om, at I er mange derude der er meget dygtige til at
efterbehandle jævne knipserier, så de tager sig flottere ud end ellers.
Det er ikke det der optager mig mest. Jeg prioriterer motivet allerhøjest af
alt.
Jeg ville egentlig gerne kunne alt det flotte, som adskillige andre benytter
sig af, men får nok aldrig den fornødne tid til at sætte mig grundigt nok
ind i dette. Med dette udgangspunkt, forsøger jeg at få det bedste ud af mit
kamera.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-10-06 10:02

> [...]

> Det er ikke det der optager mig mest. Jeg prioriterer motivet allerhøjest

Hvordan billedet efterbehandles spiller en stor rolle for hvordan det
opfattes af andre. Sådan har det altid været.

Jeg syntes det er et godt billede, men samtidig kunne det gøres endnu bedre.
Jeg er enig i Niels Riis Ebbesen's kritik af at det er synd at højlysene er
så udbrændte, og jeg kunne også godt tænke mig lidt mere dybde i i
klipperne.

> [...]
> benytter sig af, men får nok aldrig den fornødne tid til at sætte mig
> grundigt nok ind i dette. Med dette udgangspunkt, forsøger jeg at få det

Hvis du har taget billedet som RAW kunne du lægge det ud som "ugens raw" så
flere kunne komme med et bud på efterbehandling.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-10-06 15:07

"Niels Hejnfelt"
> [...]
> benytter sig af, men får nok aldrig den fornødne tid til at sætte mig
> grundigt nok ind i dette. Med dette udgangspunkt, forsøger jeg at få det

Hva er nu det for noget, private kærstebreve i åbent forum..

Uhm - prøv at læs igen hvad du har skrevet. Du ville hvis du
kunne, men du kan ikke så du prioriterer det ikke så højt -
hvor er dine ambitioner mand..!?

Top fotografer bruger top folk til efterbehandling, ikke fordi
de vil have dårlige billeder til at tage sig bedre ud end ellers,
men fordi gode billeder fortjener en god behandling.

I den ene hånd har du et godt motiv, i den anden en god
teknik, nu slår du hænderne sammen - KLASK - et billede
der siger noget - fjern den ene ingrediens og - ingenting..

2 måder at blive bedre på, øve sige meget, eller genvejen
gennem andres erfaringer, et par bøger kan gøre underværker.
-max-

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 21-10-06 18:14

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> teknik, nu slår du hænderne sammen - KLASK - et billede
> der siger noget - fjern den ene ingrediens og - ingenting.......

Hej Max
Jeg er sikker på, at det du siger er vel ment, men...
1.Jo, jeg har ambitioner...og synes selv at jeg tager bedre og bedre
billeder
2.Jo, jeg mener nu nok at jeg har en okay teknik (altså fotomæssigt, og nok
ikke efterbehandlingsmæssigt)...
3. ...ingenting...???.. Billedet hænger i Øksnehallen lige nu...(og er bl.a.
månedens foto i Digitalmagasinet nr. 15 om 8 dage)...ingenting?????

Jeg erkender, at jeg er ren amatør, og glæder mig derfor over, at opnå
anerkendelse af resultatet, som det er sket her.
Efterbehandling af billedet er foretaget, ja, med de hurtige "skydere" i PS
Elements4, og det bliver nu nok derved, med mine billeder.
Også selv om du og andre sikkert kunne få mere ud af det.
....men sætter da pris på din velmenenhed
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-06 23:01

Niels Hejnfelt wrote:

> 3. ...ingenting...???.. Billedet hænger i Øksnehallen lige nu...(og er bl.a.
> månedens foto i Digitalmagasinet nr. 15 om 8 dage)...ingenting?????

Hmm... -max- og undertegnet har jo ikke sagt at billedet er dårligt,
vi har tværvtimod ærgert os over, at et så godt motiv lige mangler den
allersidste finesse.

Og så er æren ved at få bragt et billede i Digitalmagasinet da til at
overse, de trykker alle nogenlunde gode billeder, så længe de ikke skal
betale et honorar ti fotografen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Inger

Dato : 22-10-06 12:37

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> Og så er æren ved at få bragt et billede i Digitalmagasinet da til at
> overse, de trykker alle nogenlunde gode billeder, så længe de ikke skal

Mener I Digital Foto???

Inger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-10-06 10:37

Niels Hejnfelt skrev i 453a55b2$0$13985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
dette:

> 2.Jo, jeg mener nu nok at jeg har en okay teknik (altså fotomæssigt,
> og nok ikke efterbehandlingsmæssigt)...

Det er vel lidt som at opdrætte noget pragtfuldt kødkvæg og så lade Anna
Larsen tilberede det.

> 3. ...ingenting...???.. Billedet hænger i Øksnehallen lige nu...(og
> er bl.a. månedens foto i Digitalmagasinet nr. 15 om 8
> dage)...ingenting?????

Målestokken er selvfølgelig variabel.
Men jeg synes dog at det er tankevækkende at netop dit motiv findes i et hav
af udgaver - og i den sammenligning kommer din manglende tekniske
færdiggørelse tydeligt frem. Om dety hænger i Øksnehallen eller ej betyder
måske nok noget for dig - men det ændrer ikke ved at billedet ikke er
ordentlig færdiggjort. Det er et flot billede - ingen tvivl om det, men det
kunne have været bedre. Og i en billedsnakgruppe handler det vel om at
stræbe efter det bedste og ikke bare 'godt nok'.

Det er vel netop dette, der gør at usenet er sjovere end fotokritik, pbase,
flickr eller photo.net og alle de andre fremvisningssteder.

> ...men sætter da pris på din velmenenhed

Er det det, det handler om?

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-10-06 11:06

Jan Bøgh skrev i 453b3bb0$0$12695$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:
> [...]
> Det er vel netop dette, der gør at usenet er sjovere end fotokritik,
> pbase, flickr eller photo.net og alle de andre fremvisningssteder.

Sorry - havde ikke set, at der var krydspostet uden FUT. Mit indlæg er kun
relevant for dk.fritid.foto.billedsnak.

vh

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-10-06 14:58

> [...]
> Også selv om du og andre sikkert kunne få mere ud af det.
> ...men sætter da pris på din velmenenhed

Høhø - jeg har ikke kommenteret på dine billeder, men på dit
uhm, lettere provokerende udsagn

[...]

Tillykke med udstillingen og udnævnelsen - Det er da bare for fedt..!

Jeg har anmeldt en hulens masse billeder og ikke helt sjældent er jeg
blevet ramt af billeder, lige i mellemgulvet, hvor det tekniske var helt i
skoven, og omvendt tekniske perler, der er kedsommelige som et helt
glas stesolider, men det er ikke det der er pointen. Og det ved du.!

Imo gør du dig selv en bjørnetjeneste, ved på det nærmeste at fravælge
"teknikken" - som brugt klogt og godt altid understreger motivet. Det er
desuden en tovejs vej (bedre på engelsk), de erfaringer du gør dig i efter-
arbejdet blir en del af den erfarings base du bruger ude i felten

Min velmenenhed har ingen grænser og det gælder for stort set alle
dem der skriver her i ng, hehe, uforudsigelige kemiske reaktioner sker
når mennesker mødes, nårh ja måske ikke altid uforudsigelig )-max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-10-06 22:43

Niels Hejnfelt wrote:

> [...]
> ind i dette. Med dette udgangspunkt, forsøger jeg at få det bedste ud af mit

Hvis du ikke sætter dig ind i brugen af det "digitale mørkekammer", så
vil du hele tiden støde ind i dit kameras begrænsninger.

Og dit kameras billedchip har et begrænset dynamisk omfang, og de fleste
motiver har et væssentligt større omfang, og det problem kan du kun klare
ved at skyde i RAW, og lave en seriøs billedbehandling.

De fleste kameraer, formentlig også dit, kan vise histogram, og om der er
udbrændt højlys, så hvis du lige havde tjekket, så kunne du ha' lavet en
bracket eksponering...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-10-06 20:29

Mogens Hansen wrote:

> Jeg kom til at tænke på
> http://www.luminous-landscape.com/1photo-pages/l/lower_antelope.shtml

De tre sidste billeder på siden er virkelig flotte kompositioner, og de
er væssentlig bedre end dem som Niels Hejnfelt har lavet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : erectus

Dato : 20-10-06 20:54

Niels Riis Ebbesen wrote:

> De tre sidste billeder på siden er virkelig flotte kompositioner, og
> de er væssentlig bedre end dem som Niels Hejnfelt har lavet...

Den smagsdom er jeg også uenig i

Mvh Jarl

Fra : BA

Dato : 20-10-06 22:26

Ros: De virker meget erotiske.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-10-06 22:47

erectus wrote:

> Den smagsdom er jeg også uenig i

Tja... det handler vel om, at jeg ytrer min egen personlige mening om de
pågældne billeder, og det står naturligvis dig og andre frit for, at ha'
og ytre en helt anden mening.

Men det er lavmålet, hvis du kun evner at reflektere på, om du er ening
eller uenig i andres synspunkter, dit synspunkt ville stå væssentligt
stærkere, hvis du skrev et selvstændigt indlæg, hvor du tilkengav dit
synspunkt, og måske begrundede hvorfor du synes som du nu gør...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hafnia

Dato : 21-10-06 17:01

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle kunne se sollyset på billederne.
> (men det bør nu ses i den 50x70 cm forstørrelse jeg har fået lavet hos

Hvornår blev corksrew canyon åbnet igen?, jeg har været en del gange i AZ,
og kan huske at der var lukket pga flashfloods,-men der er så meget at se i
den region.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 21-10-06 18:19

> Hvornår blev corksrew canyon åbnet igen?, jeg har været en del gange i AZ,
> og kan huske at der var lukket pga flashfloods,-men der er så meget at se
> i den region.
Dette er Antelope Canyon, navnet Corkscrew har jeg ikke hørt før, men lower
canyon lukkede efter flashflood-ulykken i 1997, hvor 11 eller 13 personer
druknede, da de ikke kunne nå at komme ud.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-10-06 20:48

> http://www.fotokritik.dk/pics/229098

Glem det. Klikker ikke længere på links fra fotokritik.dk.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ksk

Dato : 21-10-06 21:30

> "Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> wrote in message

> Glem det. Klikker ikke længere på links fra fotokritik.dk.

> [...]

Af hjertet tak for denne for gruppens liv helt essentielle information.

KsK

dum som du plejer