/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Advarsel: 'Pearl Harbor' - dettte års film~
Fra : Zeki


Dato : 24-06-01 23:31

(indeholder spoilere):

Scene 1: 1999, Hollywood, møde mellem filmproducenterne, Jerry Bruckheimer
og Michael Bay:

Bay: "Har du nogen idéer til vores næste projekt?"
B.H.: "Udover at filmen skal indeholde en masse eksplosioner?...hmm...nej"
Bay: "Hvad med 'Con Air- part 2', denne gang med Nick Cage som fange i et
tog?"
B.H. :"Duer ikke, men vi kan selvfølgelig altid lave en 'Armageddon 2'- bare
med en endnu større meteor"
Bay:" Du glemmer at protagonisten døde i filmen"
B.H.:"Mener du meteoren eller Bruce Willis? Nå ja, men måske kan vi få
Afleck til at være den ledende rolle denne gang?"
Bay: "Hmm"
B.H.:"Hmmmmm, jeg har det!"
Bay:" Hvad nu?"
B.H.:"Øhm, forestil dig en actionscene der varer over en halv time, med
skibe, bygninger og fly der eksploderer"
Bay:"Hvad mener du?"
B.H.: "Nu da vi jo altid selv har svært ved at finde på en original idé,
hvorfor så ikke tage udgangspunkt i en historisk begivenhed. Jeg tænker
selvfølgelig på Pearl Harbor. Vi kunne også lave en film om USA's mislykkede
landgang i Somalia, hvor amerikanske helte blev slået ihjel"
Bay:"Er der ikke allerede lavet en film om Pearl Harbor- den der 'Tora Tora
Tora' fra 1970?"
B.H.:" Jo, men den var jo alt for kedelig- al det med at skildre hvad der
foregik før, under og efter, strategi og realisme og sådan noget. Det var jo
stort set kun modne mænd, og folk der var interesseret i hvad der foregik
under 2. Verdenskrig, der så filmen."
Bay: "Du har ret. Vi finder et par skuespillere med lækkert hår og
tandpasta-smil, lægger en kærlighedshistorie ind for at tiltrække det
kvindelige publikum, og sørger selvfølgelig for at vi, som amerikanere,
alligevel til sidst i filmen er dem der fremstår som sejrherrene"
B.H.: "Ja, og vi udelukker naturligvis alt blod og unødig vold i filmen så
vi får en PG-13 rating- vi kan jo ikke udelukke vores primære målgruppe - de
13-18 årige, det er jo dem vi tjener penge på."
Bay: "Jeg lugter Oscar, vi skal bare huske at gøre filmen rigtig lang"
B.H.:" Ja, episke film gør det altid godt, det er også på tide at vi får
kredit for vores mange blockbusters, men vi mangler jo ligesom én til at
skrive historien."
Bay: "Hmmm"
B.H.: "Hmmmmmm"
Bay: "Jeg har det: Randall Wallace"
B.H. :" Selvfølgelig, det var ham der skrev 'Braveheart'- han kan helt
sikkert gøre det igen!"

Scene 2: 1999, Hollywood, møde mellem Bay, Bruckheimer og Randall Wallace

Bay: "Randall, hvis du ser her på layoutet for filmen, vil du bemærke at vi
har nogle eksplosioner her, her og der"
Wallace:" Hmm, okay"
Bay:" Her, det er tidligere i filmen, skulle vores helt gerne være
involveret i en dogfight, og her skal der ligge noget romantik. Her har vi
en scene hvor den kvindelige hovedrolle med det britiske accent tuder, og
her en scene med et skib der synker, og her er der noget med noget panik
under havoverfladen".
Wallace: "Jeg er altså ikke helt med"
B.H. (rejser sig og henter 3 filmkassetter fra skabet med mærkaten 'gode
idéer' udenpå).: "Her har du 'Top Gun', 'Titanic' og 'Saving Private Ryan,
se eller gensé dem, og du vil forstå hvad vi mener."

Scene 25: Juni 2001, København:
En filmelsker fik, efter at have set filmen 'Pearl Harbor' uger forinden i
London, desværre ret i sine forestillinger om filmen. Hvad han dog ikke
forventede var, at denne film ikke er én som man umiddelbart glemmer, så han
besluttede sig senere for at skrive følgende:

Jeg elsker historiske film. Jeg synes at det er godt at der findes
instruktører som bl.a Cameron, Spielberg og Oliver Stone - alle fascineret
af historien, til at minde os om begivenheder i fortiden, hvad enten det
drejer sin om skibsforlis, verdenskrige, gamle riger eller geo-politik.
Desværre er 'Pearl Harbor' mere lavet ud fra fascination for penge, end for
den historiske fortælling.

Filmen prøver at følge en dramaturgisk model, med at introducere alle
rollerne i starten af filmen, for derefter langsomt at opbygge et (eller
flere) klimakspunkter. Men først efter 'starten' - en halvanden times 90210
Beverly Hills-episode - er det tid til det som det hele i virkligheden
drejer sig om: Japanernes angreb på den amerikanske flådestation, Pearl
Harbor. På dette tidpunkt i filmen har man mødt de potientelle idolplakater,
i form af piloten Rafe McCawley (Ben Affeck) og sygeplejersken Evelyn
Johnson (Beckinsale). Vi har også fulgt et tæt venskab mellem Danny Walker
(Hartnett) og Rafe (begge involveret i det trekantsdrama, som skulle være
filmens hjerte), som i filmen både figurerer som medlem af R.A.F,
fighterpilot over Pearl Harbor og, senere, som pilot på bombeeskadrillien
over Tokyo (!). Hvis filmen havde kørt hele vejen ud til 2. Verdenskrigs
slutning havde man sikkert også kunne se Rafe som pilot på Enola Gay-
bombeflyet der smed atombomben. "Danny, let's play some chicken with these
jap suckers." Vor herre bevares!

Selvfølgelig er hele filmen gennemsyret af "USA = number one"-eufori a la
'Independence day'. Selvom amerikanerne led et nederlag ved Pearl Harbor,
kan man da ikke lave en film hvor de ikke ender med at blive sejrherrer og
fremtræder som ægte amerikanske helte, vel? Drengeheltene i filmen virker
nærmest uovervindelige i luften (angrebet på Pearl Harbor bestod af over 100
japanske fly- kun 2 amerikanske fly med piloter klædt i Hawaii-skjorter
nåede at lette fra jorden for at tage kampen op, go figure!) , og filmen
slutter da heller ikke efter selve angrebet på Pearl Harbor. Næj nej, efter
endnu en 90210/'Love harbor'-episode, bliver der skam lige tilføjet et
bombeangreb på Tokyo, for at de kan hævne sig mod det slemme japanske
emperie. Og så ikke et ord i filmen om hverken Midway eller Hiroshima. Helt
ærligt!

'Pearl Harbor' er en elendig film. Jeg vil så gerne skrive noget positivt om
filmen også, men kan ikke komme på noget som helst, udover det, at Cuba
Gooding har en lille glimrende birolle hvor han bl.a skyder CGI-kugler
afsted mod CGI-fly. Rollen virker dog mere som om at den er placeret der af
marketingsmæssige hensyn, for at den afro-amerikanske befolkning også kan få
deres del af high-five kagen.

Udover at være ufrivillig morsom, er de følelsesmæssige følger af de mere
end tusinde mennesker der døde ikke-eksisterende. Instruktøren Michael Bay,
mere bekymret med at sørge for at der bliver klippet hvert tredie sekund,
samt at vise store amerikanske og japanske flag (så publikum ikke er i tvivl
om hvem der er hvem) samt flotte solopgange, har ingen idé om præcist hvad
det er at han foretager sig. I 'Titanic' (en film som jeg så absolut ikke er
vild med) fik instruktøren, James Cameron, i det mindste hæftet følelser på
de ledende roller, så det store klimaks blev spændende. Bay har, desværre,
ingen følelser eller identitet påhængt på sine stereotypiske roller
overhovedet. Formen er vigtigere end indholdet, og selve angrebet på Pearl
Harbor i filmen, ligner da også mere et velkoreograferet videospil, end
noget der kunne have foregået i virkligheden.
Problemet med Bay's stil er at han ikke lader kameraet fokusere længe nok på
en person, for at publikum kan danne sig et indtryk af rollens gennem
han/hendes reaktioner. I stedet bliver der klippet frem og tilbage, så kun
dem der siger noget er i focus. Verdens dyreste film i hænderne på et
legebarn der nok ville have godt af at læse i instruktørvejledningens ABC.

Men ikke al skylden for dette års filmflop, kan pålægges instruktøren.
Producenten, Jerry Bruckheimer, kendt for at give Hollywood et dårligt ry
via sine formularfilm der mere ligner lange reklamefilm end biograffilm, har
efterhånden gjort det til en tradition at lave film hvor biografgængerne
bliver behandlet som om at de alle har fået det hvide snit. Men manden er
skam smart nok: Han ved at hans produktionsselskab, Touchstone (Disney),
ikke vil tjene penge på filmen længere ude i fremtiden. Til forskel fra fx
Hitchcock- eller Steven Spielberg-film, som alle har en høj 'genbrugsværdi'
i form af genudgivelser, speciel editions osv, er det eneste 'Pearl Harbor'
har med sig de digitale effekter. Effekter som med tiden bliver forældede og
overgået. Det er derfor at filmen bliver markedsført på den største skala
nogensinde set fra Hollywood. Tænk hvis den eneste reklame der var for
filmen kom fra filmanmeldere og fra 'mund-til-mund'-metoden. Sæt to folk
sammen og diskutér filmen. Filmselskabet ville aldrig tillade dette! De ved
at filmen er dårlig, en wannabe-epic. Men med alle deres ressourcer, sætter
de markedsføringsmaskinen i gang, så de er sikker på at alle får at se
hvordan det ser ud når torpedo-bomben rammer skibet. De er endda så
ynkelige (nogle vil sige 'smarte') at den version der bliver vist på det
internationale marked har fået klippet flere scener ud fra filmen (Dollitles
patriotiske tale til sit bombecrew), af fare for, at især de tyske og
japanske distributører/anmeldere ville få antisymapti over for filmen, og at
det dermed vil skade indtjeningen. Sådan manipulerer man markedet!

'Pearl Harbor' vil helt sikkert blive en box-office succes (er det vidst
allerede) pga al hypen. MTV-generationen og dem som syntes at 'Armageddon'
var et mesterværk, vil da sikkert også elske den og tage den til sig som en
'2.Verdenskrig for dummies', hvad der så senere vil føre til endnu et
ulideligt Bruckheimer/Bay-produkt. Selvom deres film er fordummende, ved de
hvordan man tjener penge. Som Bay udtalte, efter at han var blevet mødt med
massiv kritik efter 'Armageddon': "I know that my movies are good, because
they are making a lot of money". Hvilken logik! .

'Pearl Harbor' er en af de værste film jeg har set i årevis. Jeg undrer mig
over at en historisk begivenhed der er fyldt med enormt meget spændende
plotmateriale kan blive lavet som en film der mangler netop dette: En god
historie. Til sammenligning formår en anden af årets film om 2.Verdenskrig,
'Enemy at the gates' (om slaget ved Stalingrad), at skildre en spændende
historie, endda blande lidt kærlighed ind uden at det udgør hovedtemaet,
samt ganske vellykket, i stil med 'Saving Private Ryan', at give et indblik
i hvad krig er for noget - en meget flot, velspillet og undervurderet film.
'Pearl Harbor' er derimod som en lang sæbeopera, kun afbrudt af en halv
times CGI-effekter.

Jeg regnede ikke med at jeg ville hade denne film, så meget som jeg gør. Men
den har efterladt en dårlig eftersmag. Jeg troede at jeg ville glemme den,
men Bay/Bruckheimer har gjort noget helt unikt: De har lavet en elendig film
som jeg ikke kan ryste af mig. Jo mere jeg tænker på den, jo mere fornærmet
bliver jeg.

Jeg er fornærmet, ikke kun som biografgænger, men også som filmelsker. Jeg
bryder mig simpelthen ikke om Michael Bay's kommercielle musikvideo-stil ,
hvor han bruger en masse celluid, og klipper det rigtigt hurtigt sammen til
én stor kliché. 'Pearl Harbor' virker som én lang reklamefilm med masser af
soft focus, slow motion og "because I'm worth it"-appel : Intet i den virker
ægte, hverken forholdet mellem personerne, eller selve det Star
Wars-lignende angreb, Der bliver ikke engang gjort forsøg på at skildre
realisme. Alt er set før- bare bedre, selv noget af musikken er genbrug
(Hans Zimmer's 'The village' fra 'Thin Red Line').

Jeg kan til en hvis grad godt tilgive de mange historiske unøjagtigheder (og
der er en del, da Hollywood som regel har mere travlt med at tilpasse
historien til manuskriptet end omvendt). Men det er en hån imod folk der
deltog, eller var i familie med nogle der deltog, under 2. Verdenskrig, at
portrætere soldater og sygeplejersker, som nogle mennesker hvis eneste
bekymring under krigen, var at få noget på den dumme - det er i virkligheden
dét som filmen handler om. Lad jer derfor ikke narre af det falske prædikat.
Som den kendte amerikanske filmanmelder, Roger Ebert, skriver: "this movie
is about how the bombing of Pearl Harbor interupted a love story". Tak for
historietimen!

Zeki Sadic

Juli 2001, Marokko. Møde mellem producenten Jerry Bruckheimer og
instruktøren Ridley Scott:

B.H.: "Hvordan står det til med vores projekt, 'Black Hawk Down'?"
Scott: "Masser af eksplosioner som lovet. Vi har lige skudt en scene med
Josh Hartnett hvor han løber ind i en bygning med nogle andre
marine-soldater, og modigt kæmper sig tilbage selvom de er udmanøvreret fem
til én."
B.H.: "Udemærket. Men kan vi ikke skyde nogle flere scener med det
amerikanske flag"
Scott: "Jeg skal se på det."



 
 
nikolaj borg (24-06-2001)
Kommentar
Fra : nikolaj borg


Dato : 24-06-01 23:57

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> wrote in message
news:HTtZ6.2004$lf5.364588@news010.worldonline.dk...
[snippe-snippe-snippe]

> 'Pearl Harbor' vil helt sikkert blive en box-office succes (er det vidst
> allerede) pga al hypen.

Ikke så vidt jeg har hørt. For leden blev det offentliggjort, at en
Disney-chef trak sig tilbage pga. manglende indtjening. Filmen har indtil nu
indtjent $172 mio (http://us.imdb.com/Charts/), og kun $7 mio i den seneste
uge, så den er stadig ikke kommet ind på top 50
(http://us.imdb.com/Charts/usatopmovies) og ligger i øvrigt et stykke efter
Shrek. Så jeg er bange for, at du ikke kan kalde den en box-office succes
endnu - ihvertfald ikke i betragtning af, hvor dyr filmen har været. Titanic
er iøvrigt den hidtil størst box office succes med $600 mio. (Og The Jar-Jar
Menace er nummer 3, hvilket siger en hel del om, hvor langt du kommer med
lidt CGI og masser af rekvalme-kroner)

[snippe-di-snip]

Py-ha, det var en længere omgang, du der har skrevet. Den må sandelig være
dårlig

/Nikolaj



Christian Andersen (25-06-2001)
Kommentar
Fra : Christian Andersen


Dato : 25-06-01 00:06

Zeki wrote:

>Som den kendte amerikanske filmanmelder, Roger Ebert, skriver: "this movie
>is about how the bombing of Pearl Harbor interupted a love story". Tak for
>historietimen!
>
>Zeki Sadic

Respekt, Zeki!

--
Mvh, Christian
My e-mail address will stop working after a while.
Visit www.sneakemail.com to learn more and use Google to
find my current SneakEmail-address.

Ghengis (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Ghengis


Dato : 30-06-01 15:40

Zeki er også Brøndbyfan. Kan huske ham for nogle glimrende fodbold
indlæg.




On Mon, 25 Jun 2001 01:05:47 +0200, Christian Andersen
<4qo7nv001@sneakemail.com> wrote:

>Zeki wrote:
>
>>Som den kendte amerikanske filmanmelder, Roger Ebert, skriver: "this movie
>>is about how the bombing of Pearl Harbor interupted a love story". Tak for
>>historietimen!
>>
>>Zeki Sadic
>
>Respekt, Zeki!



Kim Frandsen (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Kim Frandsen


Dato : 30-06-01 18:19

On Sat, 30 Jun 2001 16:39:57 +0200, Ghengis <alibaba@post.tele.dk>
wrote:

>Zeki er også Brøndbyfan. Kan huske ham for nogle glimrende fodbold
>indlæg.

Du husker tydeligvis forkert.
Jeg er forundret over det er samme person.
--
Live Long And Prosper,
Kim Frandsen - kim-frandsen@fabel.dk - ICQ# 9569527
"You can't appreciate Shakespeare until you've read him in the original
Klingon" - General Chang

Kenneth Olsen (25-06-2001)
Kommentar
Fra : Kenneth Olsen


Dato : 25-06-01 00:23

Zeki skrev:
>

*LOL*
Respekt til dig Zeki...


--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags
ting, og det er genier der derved får ideen til revolutionerende
opfindelser eller opdagelser"

Limén (25-06-2001)
Kommentar
Fra : Limén


Dato : 25-06-01 00:22

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> wrote in
news:HTtZ6.2004$lf5.364588@news010.worldonline.dk:

>En hel masse...

Hvis den er så dårlig som du siger den er, glæder jeg mig faktisk til at se
den!!

VH MIKKEL

Jesper Winding (25-06-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Winding


Dato : 25-06-01 06:49

Det lyder fand'me ik' lovende...
Flot anmeldelse - ville sku gerne læse én fra en film du var vild med

-=JESPER=-

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> skrev i en meddelelse
news:HTtZ6.2004$lf5.364588@news010.worldonline.dk...
> (indeholder spoilere):
>
> Scene 1: 1999, Hollywood, møde mellem filmproducenterne, Jerry Bruckheimer
> og Michael Bay:
>
> Bay: "Har du nogen idéer til vores næste projekt?"
> B.H.: "Udover at filmen skal indeholde en masse eksplosioner?...hmm...nej"
> Bay: "Hvad med 'Con Air- part 2', denne gang med Nick Cage som fange i et
> tog?"
> B.H. :"Duer ikke, men vi kan selvfølgelig altid lave en 'Armageddon 2'-
bare
> med en endnu større meteor"
> Bay:" Du glemmer at protagonisten døde i filmen"
> B.H.:"Mener du meteoren eller Bruce Willis? Nå ja, men måske kan vi få
> Afleck til at være den ledende rolle denne gang?"
> Bay: "Hmm"
> B.H.:"Hmmmmm, jeg har det!"
> Bay:" Hvad nu?"
> B.H.:"Øhm, forestil dig en actionscene der varer over en halv time, med
> skibe, bygninger og fly der eksploderer"
> Bay:"Hvad mener du?"
> B.H.: "Nu da vi jo altid selv har svært ved at finde på en original idé,
> hvorfor så ikke tage udgangspunkt i en historisk begivenhed. Jeg tænker
> selvfølgelig på Pearl Harbor. Vi kunne også lave en film om USA's
mislykkede
> landgang i Somalia, hvor amerikanske helte blev slået ihjel"
> Bay:"Er der ikke allerede lavet en film om Pearl Harbor- den der 'Tora
Tora
> Tora' fra 1970?"
> B.H.:" Jo, men den var jo alt for kedelig- al det med at skildre hvad der
> foregik før, under og efter, strategi og realisme og sådan noget. Det var
jo
> stort set kun modne mænd, og folk der var interesseret i hvad der foregik
> under 2. Verdenskrig, der så filmen."
> Bay: "Du har ret. Vi finder et par skuespillere med lækkert hår og
> tandpasta-smil, lægger en kærlighedshistorie ind for at tiltrække det
> kvindelige publikum, og sørger selvfølgelig for at vi, som amerikanere,
> alligevel til sidst i filmen er dem der fremstår som sejrherrene"
> B.H.: "Ja, og vi udelukker naturligvis alt blod og unødig vold i filmen så
> vi får en PG-13 rating- vi kan jo ikke udelukke vores primære målgruppe -
de
> 13-18 årige, det er jo dem vi tjener penge på."
> Bay: "Jeg lugter Oscar, vi skal bare huske at gøre filmen rigtig lang"
> B.H.:" Ja, episke film gør det altid godt, det er også på tide at vi får
> kredit for vores mange blockbusters, men vi mangler jo ligesom én til at
> skrive historien."
> Bay: "Hmmm"
> B.H.: "Hmmmmmm"
> Bay: "Jeg har det: Randall Wallace"
> B.H. :" Selvfølgelig, det var ham der skrev 'Braveheart'- han kan helt
> sikkert gøre det igen!"
>
> Scene 2: 1999, Hollywood, møde mellem Bay, Bruckheimer og Randall Wallace
>
> Bay: "Randall, hvis du ser her på layoutet for filmen, vil du bemærke at
vi
> har nogle eksplosioner her, her og der"
> Wallace:" Hmm, okay"
> Bay:" Her, det er tidligere i filmen, skulle vores helt gerne være
> involveret i en dogfight, og her skal der ligge noget romantik. Her har vi
> en scene hvor den kvindelige hovedrolle med det britiske accent tuder, og
> her en scene med et skib der synker, og her er der noget med noget panik
> under havoverfladen".
> Wallace: "Jeg er altså ikke helt med"
> B.H. (rejser sig og henter 3 filmkassetter fra skabet med mærkaten 'gode
> idéer' udenpå).: "Her har du 'Top Gun', 'Titanic' og 'Saving Private Ryan,
> se eller gensé dem, og du vil forstå hvad vi mener."
>
> Scene 25: Juni 2001, København:
> En filmelsker fik, efter at have set filmen 'Pearl Harbor' uger forinden i
> London, desværre ret i sine forestillinger om filmen. Hvad han dog ikke
> forventede var, at denne film ikke er én som man umiddelbart glemmer, så
han
> besluttede sig senere for at skrive følgende:
>
> Jeg elsker historiske film. Jeg synes at det er godt at der findes
> instruktører som bl.a Cameron, Spielberg og Oliver Stone - alle fascineret
> af historien, til at minde os om begivenheder i fortiden, hvad enten det
> drejer sin om skibsforlis, verdenskrige, gamle riger eller geo-politik.
> Desværre er 'Pearl Harbor' mere lavet ud fra fascination for penge, end
for
> den historiske fortælling.
>
> Filmen prøver at følge en dramaturgisk model, med at introducere alle
> rollerne i starten af filmen, for derefter langsomt at opbygge et (eller
> flere) klimakspunkter. Men først efter 'starten' - en halvanden times
90210
> Beverly Hills-episode - er det tid til det som det hele i virkligheden
> drejer sig om: Japanernes angreb på den amerikanske flådestation, Pearl
> Harbor. På dette tidpunkt i filmen har man mødt de potientelle
idolplakater,
> i form af piloten Rafe McCawley (Ben Affeck) og sygeplejersken Evelyn
> Johnson (Beckinsale). Vi har også fulgt et tæt venskab mellem Danny Walker
> (Hartnett) og Rafe (begge involveret i det trekantsdrama, som skulle være
> filmens hjerte), som i filmen både figurerer som medlem af R.A.F,
> fighterpilot over Pearl Harbor og, senere, som pilot på bombeeskadrillien
> over Tokyo (!). Hvis filmen havde kørt hele vejen ud til 2. Verdenskrigs
> slutning havde man sikkert også kunne se Rafe som pilot på Enola Gay-
> bombeflyet der smed atombomben. "Danny, let's play some chicken with these
> jap suckers." Vor herre bevares!
>
> Selvfølgelig er hele filmen gennemsyret af "USA = number one"-eufori a la
> 'Independence day'. Selvom amerikanerne led et nederlag ved Pearl Harbor,
> kan man da ikke lave en film hvor de ikke ender med at blive sejrherrer og
> fremtræder som ægte amerikanske helte, vel? Drengeheltene i filmen virker
> nærmest uovervindelige i luften (angrebet på Pearl Harbor bestod af over
100
> japanske fly- kun 2 amerikanske fly med piloter klædt i Hawaii-skjorter
> nåede at lette fra jorden for at tage kampen op, go figure!) , og filmen
> slutter da heller ikke efter selve angrebet på Pearl Harbor. Næj nej,
efter
> endnu en 90210/'Love harbor'-episode, bliver der skam lige tilføjet et
> bombeangreb på Tokyo, for at de kan hævne sig mod det slemme japanske
> emperie. Og så ikke et ord i filmen om hverken Midway eller Hiroshima.
Helt
> ærligt!
>
> 'Pearl Harbor' er en elendig film. Jeg vil så gerne skrive noget positivt
om
> filmen også, men kan ikke komme på noget som helst, udover det, at Cuba
> Gooding har en lille glimrende birolle hvor han bl.a skyder CGI-kugler
> afsted mod CGI-fly. Rollen virker dog mere som om at den er placeret der
af
> marketingsmæssige hensyn, for at den afro-amerikanske befolkning også kan

> deres del af high-five kagen.
>
> Udover at være ufrivillig morsom, er de følelsesmæssige følger af de mere
> end tusinde mennesker der døde ikke-eksisterende. Instruktøren Michael
Bay,
> mere bekymret med at sørge for at der bliver klippet hvert tredie sekund,
> samt at vise store amerikanske og japanske flag (så publikum ikke er i
tvivl
> om hvem der er hvem) samt flotte solopgange, har ingen idé om præcist hvad
> det er at han foretager sig. I 'Titanic' (en film som jeg så absolut ikke
er
> vild med) fik instruktøren, James Cameron, i det mindste hæftet følelser

> de ledende roller, så det store klimaks blev spændende. Bay har, desværre,
> ingen følelser eller identitet påhængt på sine stereotypiske roller
> overhovedet. Formen er vigtigere end indholdet, og selve angrebet på Pearl
> Harbor i filmen, ligner da også mere et velkoreograferet videospil, end
> noget der kunne have foregået i virkligheden.
> Problemet med Bay's stil er at han ikke lader kameraet fokusere længe nok

> en person, for at publikum kan danne sig et indtryk af rollens gennem
> han/hendes reaktioner. I stedet bliver der klippet frem og tilbage, så kun
> dem der siger noget er i focus. Verdens dyreste film i hænderne på et
> legebarn der nok ville have godt af at læse i instruktørvejledningens ABC.
>
> Men ikke al skylden for dette års filmflop, kan pålægges instruktøren.
> Producenten, Jerry Bruckheimer, kendt for at give Hollywood et dårligt ry
> via sine formularfilm der mere ligner lange reklamefilm end biograffilm,
har
> efterhånden gjort det til en tradition at lave film hvor biografgængerne
> bliver behandlet som om at de alle har fået det hvide snit. Men manden er
> skam smart nok: Han ved at hans produktionsselskab, Touchstone (Disney),
> ikke vil tjene penge på filmen længere ude i fremtiden. Til forskel fra fx
> Hitchcock- eller Steven Spielberg-film, som alle har en høj
'genbrugsværdi'
> i form af genudgivelser, speciel editions osv, er det eneste 'Pearl
Harbor'
> har med sig de digitale effekter. Effekter som med tiden bliver forældede
og
> overgået. Det er derfor at filmen bliver markedsført på den største skala
> nogensinde set fra Hollywood. Tænk hvis den eneste reklame der var for
> filmen kom fra filmanmeldere og fra 'mund-til-mund'-metoden. Sæt to folk
> sammen og diskutér filmen. Filmselskabet ville aldrig tillade dette! De
ved
> at filmen er dårlig, en wannabe-epic. Men med alle deres ressourcer,
sætter
> de markedsføringsmaskinen i gang, så de er sikker på at alle får at se
> hvordan det ser ud når torpedo-bomben rammer skibet. De er endda så
> ynkelige (nogle vil sige 'smarte') at den version der bliver vist på det
> internationale marked har fået klippet flere scener ud fra filmen
(Dollitles
> patriotiske tale til sit bombecrew), af fare for, at især de tyske og
> japanske distributører/anmeldere ville få antisymapti over for filmen, og
at
> det dermed vil skade indtjeningen. Sådan manipulerer man markedet!
>
> 'Pearl Harbor' vil helt sikkert blive en box-office succes (er det vidst
> allerede) pga al hypen. MTV-generationen og dem som syntes at 'Armageddon'
> var et mesterværk, vil da sikkert også elske den og tage den til sig som
en
> '2.Verdenskrig for dummies', hvad der så senere vil føre til endnu et
> ulideligt Bruckheimer/Bay-produkt. Selvom deres film er fordummende, ved
de
> hvordan man tjener penge. Som Bay udtalte, efter at han var blevet mødt
med
> massiv kritik efter 'Armageddon': "I know that my movies are good, because
> they are making a lot of money". Hvilken logik! .
>
> 'Pearl Harbor' er en af de værste film jeg har set i årevis. Jeg undrer
mig
> over at en historisk begivenhed der er fyldt med enormt meget spændende
> plotmateriale kan blive lavet som en film der mangler netop dette: En god
> historie. Til sammenligning formår en anden af årets film om
2.Verdenskrig,
> 'Enemy at the gates' (om slaget ved Stalingrad), at skildre en spændende
> historie, endda blande lidt kærlighed ind uden at det udgør hovedtemaet,
> samt ganske vellykket, i stil med 'Saving Private Ryan', at give et
indblik
> i hvad krig er for noget - en meget flot, velspillet og undervurderet
film.
> 'Pearl Harbor' er derimod som en lang sæbeopera, kun afbrudt af en halv
> times CGI-effekter.
>
> Jeg regnede ikke med at jeg ville hade denne film, så meget som jeg gør.
Men
> den har efterladt en dårlig eftersmag. Jeg troede at jeg ville glemme den,
> men Bay/Bruckheimer har gjort noget helt unikt: De har lavet en elendig
film
> som jeg ikke kan ryste af mig. Jo mere jeg tænker på den, jo mere
fornærmet
> bliver jeg.
>
> Jeg er fornærmet, ikke kun som biografgænger, men også som filmelsker. Jeg
> bryder mig simpelthen ikke om Michael Bay's kommercielle musikvideo-stil ,
> hvor han bruger en masse celluid, og klipper det rigtigt hurtigt sammen
til
> én stor kliché. 'Pearl Harbor' virker som én lang reklamefilm med masser
af
> soft focus, slow motion og "because I'm worth it"-appel : Intet i den
virker
> ægte, hverken forholdet mellem personerne, eller selve det Star
> Wars-lignende angreb, Der bliver ikke engang gjort forsøg på at skildre
> realisme. Alt er set før- bare bedre, selv noget af musikken er genbrug
> (Hans Zimmer's 'The village' fra 'Thin Red Line').
>
> Jeg kan til en hvis grad godt tilgive de mange historiske unøjagtigheder
(og
> der er en del, da Hollywood som regel har mere travlt med at tilpasse
> historien til manuskriptet end omvendt). Men det er en hån imod folk der
> deltog, eller var i familie med nogle der deltog, under 2. Verdenskrig, at
> portrætere soldater og sygeplejersker, som nogle mennesker hvis eneste
> bekymring under krigen, var at få noget på den dumme - det er i
virkligheden
> dét som filmen handler om. Lad jer derfor ikke narre af det falske
prædikat.
> Som den kendte amerikanske filmanmelder, Roger Ebert, skriver: "this movie
> is about how the bombing of Pearl Harbor interupted a love story". Tak for
> historietimen!
>
> Zeki Sadic
>
> Juli 2001, Marokko. Møde mellem producenten Jerry Bruckheimer og
> instruktøren Ridley Scott:
>
> B.H.: "Hvordan står det til med vores projekt, 'Black Hawk Down'?"
> Scott: "Masser af eksplosioner som lovet. Vi har lige skudt en scene med
> Josh Hartnett hvor han løber ind i en bygning med nogle andre
> marine-soldater, og modigt kæmper sig tilbage selvom de er udmanøvreret
fem
> til én."
> B.H.: "Udemærket. Men kan vi ikke skyde nogle flere scener med det
> amerikanske flag"
> Scott: "Jeg skal se på det."
>
>



Daniel Overby Hansen (25-06-2001)
Kommentar
Fra : Daniel Overby Hansen


Dato : 25-06-01 19:41

Prøv lige at quote ordentligt



Kalle Palle Hanbjerg (25-06-2001)
Kommentar
Fra : Kalle Palle Hanbjerg


Dato : 25-06-01 20:09


Daniel Overby Hansen <support@NOTsport.dk> skrev i
news:9h80f2$kp0$1@news.inet.tele.dk
> Prøv lige at quote ordentligt

"Hello, Kettle? This is Pot... You're black!"



Jens Thomsen (25-06-2001)
Kommentar
Fra : Jens Thomsen


Dato : 25-06-01 09:27


Zeki <sinners.inn@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:HTtZ6.2004$lf5.364588@news010.worldonline.dk...

[SNIP anmeldelse]

Jeg undgår normalt Bay/BUCKheimers udgydelser, men dit indlæg pirrer min
interesse. Måske en krigsfilmenes konkurrent til Ed Woods Plan 9 From Outer
Space?

Jeg blev fornærmet allerede, da jeg lejede Armageddon på video. Den var ikke
engang 35kr værd. Men man må da give de to herrer, at de forstår at skabe
stemningen af event omkring deres film. Der sidder sikkert tusinder af
teenagere lige nu med fornemmelsen af, de vil være fuldstændigt udenfor,
hvis de ikke får set det seneste makværk.

MVH
Jens



Karsten S. Jørgensen (25-06-2001)
Kommentar
Fra : Karsten S. Jørgensen


Dato : 25-06-01 14:15

Zeki wrote:
>
> Scene 1: 1999, Hollywood, møde mellem filmproducenterne, Jerry Bruckheimer
> og Michael Bay:
>
> Bay: "Har du nogen idéer til vores næste projekt?"
> B.H.: "Udover at filmen skal indeholde en masse eksplosioner?...hmm...nej"
> Bay: "Hvad med 'Con Air- part 2', denne gang med Nick Cage som fange i et
> tog?"
> B.H. :"Duer ikke, men vi kan selvfølgelig altid lave en 'Armageddon 2'- bare
> med en endnu større meteor"
> Bay:" Du glemmer at protagonisten døde i filmen"
> B.H.:"Mener du meteoren eller Bruce Willis? Nå ja, men måske kan vi få
> Afleck til at være den ledende rolle denne gang?"
[SNIP]

Har du overvejet at bidrage til The Editing Room?
(http://ter.air0day.com/)

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.surf.to/hammerich - crazy dansk humor

Casio (26-06-2001)
Kommentar
Fra : Casio


Dato : 26-06-01 12:38


"Zeki" <sinners.inn@image.dk> skrev i en meddelelse
news:HTtZ6.2004$lf5.364588@news010.worldonline.dk...

Juli 2001, Danmark. Zeki får sin filmanmeldelse bedømt af sin dansklærer:

Det er fandeme en god anmeldelse. Du begrunder alt hvad du siger, i stedet
for, som mange ville gøre, bare at slynge påstande ud. Har du overvejet at
blive filmanmelder et sted? Jeg får næsten også lyst til at se filmen,
selvom du siger den er så dårlig :)

- 11



Peter G. (26-06-2001)
Kommentar
Fra : Peter G.


Dato : 26-06-01 18:37

X-No-Archive: Yes



"Casio" <kena@mail.dk> wrote in message
news:9h9s7r$rgq$1@news.inet.tele.dk...
>

SNIP

> blive filmanmelder et sted? Jeg får næsten også lyst til at se filmen,
> selvom du siger den er så dårlig :)
>
Det er næsten det der er det mest ærgelige, ikke? Man har sådan en lyst til
at se den fordi man vil opleve hvor ringe den er. Jeg mangler stadig at se
"Battlefield Earth". Zeki's anmeldelse er den bedste reklame "Pear Harbour"
nogensinde har kunnet få udfra devisen "Notority is hell of a lot better
than obscurity"


--
M.v.h. / Kind regards, Peter
"Cause Power Is Just Another One Of Those Things,
That Is Pointless If You Ain't Gonna Use It"



Zeki (26-06-2001)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 26-06-01 20:10

>... Zeki's anmeldelse er den bedste reklame "Pear Harbour"
> nogensinde har kunnet få udfra devisen "Notority is hell of a lot better
> than obscurity"

Interessant perspektiv, men det var nu ikke intentionen. Sjovt at se hvordan
en anmeldelse, nærmest skrevet i vrede, kan være med til at skærpe appetiten
for filmen hos folk. "Er den nu virkelig så dårlig?", bliver der sikkkert
tænkt, og vupti -det er ikke gode anmeldelser, men nysgerrighed der får folk
til at gå ind og se den.

Hvor er det sørgeligt hvis filmen udvikler sig til et fænomen, som man på en
eller anden måde er nødt til at have et forhold til. lidt ligesom serien
'Dallas' i 80'erne, hvor man nærmest var sat uden for samfundet hvis man
ikke havde set, og kunne diskutere det seneste afsnit.

Pearl Harbor fortjener overhovedet ikke al den opmærksomhed. Men det er
svært at tie filmen ihjel, eller komme uden om den, når man konstant bliver
bombarderet af tv og radioreklamer for filmen og store plakater der hænger
overalt. Det er bestemt ikke morsomt at den eneste udsigt man de seneste
uger har haft fra sit stuevindue, er et nyt gigantisk 'Pearl
Harbor'-billboard med den åh så dejlige flyboy Affleck, fra den modsatte
side af vejen. Joseph Goebbels propagandamaskine var vand i forhold til
Disneys massive
se-nu-filmen-med-det-samme-for-pokker-inden-rygtet-spredes-om-hvor-dårlig-fi
lmen-er kampagne.

Zeki











Anders Houmark (29-06-2001)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 29-06-01 02:35


Zeki skrev i meddelelsen ...
>(indeholder spoilere):

Vvirkelig velskrevet! Både morsom (i starten ) og også lidt trist at læse
hvor dårlig den er.

Er du filmanmelder eller freelance journalist ?

--
Anders Houmark
Man skal ikke kassere den gamle spand,
før man ved, om den nye holder vand



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408878
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste