Lydsvag ventialot til badeværelse
Fra : Kåre

Dato : 31-10-06 15:02

Skal bruge en ventilator (fugtstyret) til mit badeværelse.
Er de generelt altid lydsvage, så jeg bare kan gå i Jem & Fix, eller skal
man ofre lidt mere?

pft
Kåre

Fra : Andersen [3650]

Dato : 31-10-06 19:53

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> Skal bruge en ventilator (fugtstyret) til mit badeværelse.
> Er de generelt altid lydsvage, så jeg bare kan gå i Jem & Fix, eller skal
> man ofre lidt mere?

De gælder for ventilatorer, som for alle andre ting.
Man får hvad man betaler for, længere er den ikke.
Har dog set nogle fancy italienske nogle, som kostede
en krig. De er næppe bedre end de alm. jævne.

Fra : Anders Majland

Dato : 01-11-06 13:32

> De gælder for ventilatorer, som for alle andre ting.
> Man får hvad man betaler for, længere er den ikke.

Tjae - jeg plejer at sige at man sjældent for mere end man betaler for. Guld
kan også købes for dyrt

Men til spørgeren - overvej om ikke det var muligt med en seperat hygrostat.
Det vil du sikkert bliver mere tilfreds med i længden ...

Jeg mangler også stadig at se en hygrostat med 2 følere så man både måler
fugtigheden inde og ude og kun tænder hvis der er en forskel over en sat
tærskel.

Fra : CC

Dato : 01-11-06 21:39

"Kåre" skrev i en meddelelse ...
> Skal bruge en ventilator (fugtstyret) til mit badeværelse.
> Er de generelt altid lydsvage, så jeg bare kan gå i Jem & Fix, eller skal
> [...]
Du må må med tegnebogen - andet kan ikke betale sig. Ventilatoren skal have
en egen hygrostat, fx. LK´s planforsænket i en stikkontakt dåse.

Dåsen må ikke indmures i en ydervæg. Endvidere skal plastrørsenden tætnes,
og en klump isolering bag hygrostaten er godt.
Hermed sidder hygrostaten i et ensartet klima uden træk og fugt, så virke
den bedst,d a der tænder/slukker pga en relativ måling.

Har prøvet at købe en kombineret ventilator, med tidstyring og fugtelement.
Det endte med at fugt elementet blev pillet fra, da den stod og kørte i tide
og utide.

Du får også den mest støjsvage, og kaftigste ventilator - hvis du købe en
ganske almindelig én.

Fra : Mikkel

Dato : 05-11-06 18:41

> [...]
> Skal bruge en ventilator (fugtstyret) til mit badeværelse.
> Er de generelt altid lydsvage, så jeg bare kan gå i Jem & Fix, eller skal

Thermex Silent 100 er markedets mest lydløse på kun 26dB - de fleste andre
ligger typisk over 40dB!

Modellen med hygrostat (altså fugtstyret) hedder Thermex Silent 100 CHZ og
koster ca. 1200 kr. - men kvalitet er det helt sikkert!

http://thermex.inforce.dk/graphics/LUFTFORANDRING/PDF%20Produkter%202006/silent100.pdf

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 09-11-06 22:39

Mikkel wrote:
> [...]
>
> Modellen med hygrostat (altså fugtstyret) hedder Thermex Silent 100
> CHZ og koster ca. 1200 kr. - men kvalitet er det helt sikkert!

Den kan købes hos Clas Ohlson i sverige www.clasohlson.se for 895 sek (ca.
730 kr). Porto til DK er 295 sek, men det er stadig under 1000 dkk. Ellers
har Clas Ohlson også butik i bl.a. Malmø, hvis man kommer på de kanter.

mvh
Jeppe Seidelin Dam