Gulvlægning og lille udbulning på underlag
Fra : Jens H

Dato : 31-10-06 14:39

Jeg har et gulv på 6x6 m som tidligere var med fald, men som siden blev
gjort vandret ved at jeg gav det et lag beton.
Desværre fik jeg lavet mig en afrundet bjergkæde hen over midten. Den er ca
15 cm bred og 5mm høj. Det er altså en ret lille opbulning, men hvis man
læger en retskinne hen over den, så er det jo alligevel en vis forskel i
højde over en afstand på 3 meter...

Min plan var at lægge 5cm polystyrenplader på gulvet, så et 3mm skumlag til
gulvunderlag og til sidst 22mm spånplader i formatet 2.42mx0,62m. Nu er jeg
nervøs for om jeg med rimelighed kan stole på at, når pladerne er sat sammen
til en rimeligt stiv flade, og ligger på polystyrenpladerne og skum, så
"vipper" gulvet ikke. Kan man forvente at sådan et design kan håndtere
udbulningen, eller skal jeg begynde at græde med det samme? Det er en ret
stor flade at genbehandle for at fjerne så lokal en ujævnhed. Jeg er også
helst fri for at hakke den op og glatte ud... men... når først pladerne er
lagt og limet, så er der ikke rigtig noget at gøre ved det...... :-/
Vil det evt være en fordel at lægge to lag af det 3mm skumlag, eller får jeg
bare et flydende gulv som har for let ved at glide rundt?

Fra : Martin Bak

Dato : 31-10-06 16:07

"Jens H" <jh@no.no> skrev i en meddelelse

> Min plan var at lægge 5cm polystyrenplader på gulvet,

Er den nærliggende løsning så ikke at passe polysterenpladerne til så de
matcher bjergryggen?

Martin

Fra : Jens H

Dato : 31-10-06 16:28

> Er den nærliggende løsning så ikke at passe polysterenpladerne til så de
> matcher bjergryggen?

Højderyggen blev beskrevet i runde tal. Den har ikke en helt så simpel form,
og selv hvis den havde, så ville det være vanskeligt at lave en fordybning i
pladen som præcis matchede. Det er en afrundet højderyg "afrundet
bjergkæde".

Fra : Ralph

Dato : 31-10-06 18:18

> [...]
> 15 cm bred og 5mm høj. Det er altså en ret lille opbulning, men hvis man
> læger en retskinne hen over den, så er det jo alligevel en vis forskel i

En murermester eller en maskinudlejer har sikkert en diamantafretter du kan
leje for få penge(et par timer for en tusse), den ligner lidt en
gulvpolermaskine, men så har den 10-15 Ø10cm. cirkler besat med diamanter.
Jeg har ikke set den i brug, men jeg vil gætte på det støver.

--
Ralph

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 01-11-06 10:17

> [...]
> man læger en retskinne hen over den, så er det jo alligevel en vis forskel

kunne du ikke med en varmepistol passe pladen til så den ikke vipper , hvis
det er så centralt tror jeg ikke det gør noget der er 2- 3 mm luft mellem
gulv og plade

--
Hilsen Gilbert