Hvilken brændeklæver skal jeg vælge ?
Fra : FLEXMAN

Dato : 19-10-06 21:30

Jeg står for at skulle anskaffe mig en brændekløver, jeg bruger ca 4 m3 på
sæson.
Jeg står for at vælge mellem 2

Silvan Toolmate brændekløver 6ton 2200 watt på tilbud 1599,- inkl bord
eller
Power Split 520H med bord 5 ton 1500 watt 1på tilbud 1799,- inkl bord

Skal jeg gå efter specifikationer eller et mærke jeg kender ?
Eller noget helt andeT ?

Nogle der har erfaringer i den retning ?

MVH
Niller

Fra : FLEXMAN

Dato : 19-10-06 21:36

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-10-06 22:13

> [...]
> eller
> Power Split 520H med bord 5 ton 1500 watt 1på tilbud 1799,- inkl bord

Det er billigere at købe brændet kløvet, tror jeg. 4 m2 - lad os sige den
holder 5 sæsoner. Så kommer der strøm og/eller brændstof oveni. Hvad koster
det pr m2 i forhold til at købe det kløvet?

Mvh Maria

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 19-10-06 22:40

> Det er billigere at købe brændet kløvet, tror jeg. 4 m2 - lad os sige den
> holder 5 sæsoner. Så kommer der strøm og/eller brændstof oveni. Hvad
> koster det pr m2 i forhold til at købe det kløvet?

Nej det er slet, slet ikke billigere at købe kløvet brænde. Selv hvis man
køber det "uden regning" (hvilket naturligvis er forkert), bliver det ca.
1-200,- dyrere pr. m3. I øvrigt skulle den da gerne holde til mere end 20 m2
træ?

Jeg selv købte 10 m3 gran for 1.200,- Jeg skulle naturligvis selv save/kløve
det. Jeg købte en Güde kløver i et byggemarked til 1.200,- For 100,- mindre
kunne jeg få en 6 ton kina model. Men fyren i byggemarkedet fortalte, at de
to maskiner ikke tålte sammenligning. Han sammenlignede det med at en Devalt
boremaskine på 12V var klart bedre end Bilkas 18V kina-maskine. Jeg ved ikke
om der er noget om snakken, men kløveren på de 4 ton har været alt rigeligt.
Der har naturligvis været knuder hvor den har måtte opgive, men det samme
sker for min far, der hver gang lejer en kæmpe kløver til 380V.

Men indtil videre har den kløvet mine 10 m3 samt ca. 3 for min svigerfar.
Uden problemer. Nogle gange tror jeg faktisk at det kan betale sig at købe
et anerkendt mærke. Om ikke andet er det altid muligt at skaffe reservedele
til disse, hvilket bestemt ikke er sikkert, hvis man vælger "Silvans" model
som sandsynligvis er en Kina model. Men problemet er bare at man meget let
lader sig narre af, hvor mange ton de kan klare.

Mvh

Jasper

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-10-06 06:26

> [...]
> 1-200,- dyrere pr. m3. I øvrigt skulle den da gerne holde til mere end 20

Har du et præcist regnestykke? Jeg har nemlig ikke muligheden, da jeg ikke
aner hvad en kløver bruger i strøm/benzin pr m3, og det samme gælder sav
mv. Om det kan svare sig at købe dyrt aner jeg ikke på det område. På andre
områder er det nogen gange rigtigt, andre gange ikke.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-10-06 22:45

"FLEXMAN" <sub1@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg står for at skulle anskaffe mig en brændekløver, jeg bruger ca 4 m3 på
> sæson.
> Jeg står for at vælge mellem 2

Nej du skal have dem begge, både kilen og flækøksen......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Q

Dato : 20-10-06 08:03

> [...]
> eller
> Power Split 520H med bord 5 ton 1500 watt 1på tilbud 1799,- inkl bord

Jeg hentede en 4 tons på tilbud for en tusse sidste år, og den har uden
problemer flækket de pind jeg skulle have flækket - knuder er selvfølgelig
et problem, men det er det uanset hvor stor din kløver er..

Jeg har uden problemer flækket gran, fyr og eg optil 40 cm diameter..

> Skal jeg gå efter specifikationer eller et mærke jeg kender ?
> Eller noget helt andeT ?

Til de penge en kinamaskine med 2 års reklamationsret koster er det da
tåbeligt at bruge mere på det - den skal nok holde til de 4 rummeter, og om
ikke andet kan du sku ombytte maskinen på de 2 års reklamationsret...

> Nogle der har erfaringer i den retning ?

Jeg ville nok vælge at droppe bordet - det passer ihvertfald ikke ind i min
måde at ordne brænde og bliver til noget akavet gymnastik..
/peter

Fra : jenny og søren

Dato : 20-10-06 10:35

> [...]

> Skal jeg gå efter specifikationer eller et mærke jeg kender ?
> Eller noget helt andeT ?
>
> Nogle der har erfaringer i den retning ?

Hej

Coop har på nettorvet en kina model med 5 tons tryk til kun 999.-kr det er
da vist det billigste lige nu...også med 2 års garanti..
(køb den brug den går den i stykker inden for 2 år så får man vel bare en ny
))

jeg har iøvrigt selv en herkules 5 tons brændekløver fra bauhaus og den
kører noget så fint den giver ikke sådan lige op

mvh

Søren brix nielsen

Fra : Lasse

Dato : 20-10-06 21:01

Jeg købte en brændekløver (6 Tons) hos SILVAN denne sommer...
Samme kløver sælges under flere navne, og flere farver.... !

Positivt:
1. Kløvede uden problemer 12 m3 på en weekend... Den åd det hele råt !!!
2. Nem at håndtere.
3. Let at betjene (Efter ombygning af kontakt)
4. Robust til brændestykker op til 60-70 cm i dia.

Negativt:

1. Dårlig kontakt.
2. Kan ikke justeres på slaglængde.

Problemet var den "billige" start kontakt, som efter kort brug
nærmest gav krampe i pegefingeren.....
Men efter en tur på værkstedet blev den skiftet til en paddehatte-tryk fra
Telemecanique !
Ligeledes lavede jeg et fast stop, så den næsten fik halveret sin vandring,
grundet de korte stykker jeg skulle kløve...

Mvh.
Lasse