At gøre vægge klare til glasvæv
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-09-06 16:32

Hej!

Jeg er igang med at sætte min "nye" lejlighed istand og er igang med væggene.
Stort set alt andet er fjernet eller skal væk (skabe, lister, døre, køkken,
badeværelse!). Alt tapetet er fjernet med en -afdamper og jeg står tilbage med
de rå betonvægge (huset er fra '68). Dertil kommer tidl. udbedringer af
ujævnheder i form af spartelmasse og puds. Sidstnævnte er faldet af hist og her
pga. tapetafdamperen.
Der mangler også et "middelstort" hjørne gasbeton hvor jeg fjernede een af dørene.

Hvad skal jeg bruge til at få væggene klar til glasvæven? Jeg har fundet guides
i opsætning af væven mht. grunder, væv osv. men ikke rigtig nogen til forarbejdet.

Der skal vel iøvrigt spartles over et ret bredt stykke af gangen idet væggene
visse steder er ret ujævne. Hvad gør man nemmest?

Links eller kommentarer modtages med kyshånd :)

PS: Planen er, at væggene skal være helt glatte når jeg er færdig - så er
glasvæv vel en god idé?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 21-09-06 19:46

sandspartelmasse søg under dette. <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en
meddelelse news:4512b075$0$75034$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Martin Bak

Dato : 21-09-06 20:11

> PS: Planen er, at væggene skal være helt glatte når jeg er færdig - så er
> glasvæv vel en god idé?

En helt glat væg kan du næppe få med glasvæv. -Vævets struktur vil være
synligt, selv hvis du bruger vævfylder.

Glasfilt må være løsningen for dig, -men det kræver et _helt_ glat underlag
for at blive pænt.

Sandspartel påført med en bredspartel (ca. 30 cm.) og efterfølgende slibning
vil kunne gøre det.

Hvor du mangler "et middelstort hjørne" bør du nok vælge at reparere med
mørtel først.

Martin

Fra : Aksel

Dato : 21-09-06 21:17

> PS: Planen er, at væggene skal være helt glatte når jeg er færdig - så er
> glasvæv vel en god idé?
>

> --
> Mvh, Kim Voss Schrader

Letspartel er bedre end sandspartel, lettere at trække ud, og lettere at
slibe, støver også mindre.
Brug en bredspartel, gerne ½ m bred og gå væggene over flere gange,
skiftevis vandret og lodret, slib imellem lagene med korn 100 på en lang
slibeklods.

Kontroller om væggene er jævne med en lang metalskinne (et 1 m.waterpas er
godt)

Hvis væggene skal være helt glatte skal du bruge glasfilt.det kan købes
stivet og ustivet, til fladerne er det lettest at bruge stivet, men det
knækker når man prøver at bukke det ved hjørner, så køb en enkelt rulle
ustivet til det.
Jeg synes det er lettest at overlappe banerne og skære ned i overlapningen,
men andre støder banerne sammen.

Hilsen Aksel

Fra : Morten Hansen

Dato : 23-09-06 16:42

Hej Kim,

brug en sliber til at rengøre vægen - husk at leje en der kan sættes til
støvsuger.

Jævn ud med finpuds - se på www.scokalk.dk eller www.sandkalk.dk.

Læg glasvævet på - og foretag slutbehandling

thats it

MVH
Mikael

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-09-06 22:04

Hej!

Jeg ville bare sige tak for hjælpen. Er i fuld gang med polyfilla, sandspartel
og sandpapir :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader