Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kamera udefra og ind
Fra : TomJones

Dato : 19-11-06 12:25

Hej

Hvad er den mest korrekte måde?

Komme udefra kulde og ind?

(lidt svært, hvis man kun har valget:
ude (kulde) og inde i huset hvor det er varmt)

-Mener svært at lave en ordentlig temp. overgang?

Mvh
Tom

Fra : s.v.nielsen

Dato : 19-11-06 12:34

TomJones wrote:
> [...]
>
> (lidt svært, hvis man kun har valget:
> ude (kulde) og inde i huset hvor det er varmt)
>
> -Mener svært at lave en ordentlig temp. overgang?

Put kaneraet i en plastpose udenfor, gå ind og hold posen lukket indtil
kameraet har nået stuetemperatur, Således undgår du kondenseret vand på
og i dit kamera

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-11-06 12:34

TomJones wrote:

> Hvad er den mest korrekte måde?
>
> Komme udefra kulde og ind?

Smæk det i en tæt plasticpose og luk først op når kameraet er blevet
varmt igen.

Temperaturskiftet bevirker kondensering af vand i luften. Når kameraet
er i en tæt pose, kan der kun trækkes vand ud af den luftmængde, der er
i posen, og det er så lidt at det ikke gør noget.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-11-06 12:44

Toke Eskildsen wrote:
> Temperaturskiftet bevirker kondensering af vand i luften. Når kameraet
> er i en tæt pose, kan der kun trækkes vand ud af den luftmængde, der er
> i posen, og det er så lidt at det ikke gør noget.

Reelt skal der så rimeligt meget fugt til før der sker noget med et
digitalkamera, mit D-SLR + optikker har ofte været udsat for
kondensering når jeg er væltet udefra om vinteren og direkte ind i
en punkkoncert med 200 svedende folk, og det er altså aldrig kommet
varigt til skade. Selv om det naturligvis er skide belastende at man
ikke kan fotografere før udstyret har nået en fornuftig temperatur
efter en 4-6 minutter ;)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-11-06 15:29

Hans Joergensen wrote:
<blappeblab>

Er der nogle her der rent faktisk har oplevet at få et kamera
ødelagt af fugt opstået ved kondensering? eller har hørt om andre
der har oplevet det?

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : TomJones

Dato : 20-11-06 10:07

Ikke kameraet, -men stod under en storm-flod
agtig koncert forrige år, - smuttede ind i bilen
- tænkte mig ikke om..

Dèt kostede linsen -den var aldrig som ny igen!

Mvh
Tom

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-11-06 11:39

TomJones wrote:
> Ikke kameraet, -men stod under en storm-flod
> agtig koncert forrige år, - smuttede ind i bilen
> - tænkte mig ikke om..
> Dèt kostede linsen -den var aldrig som ny igen!

Meeen, var det så ikke bare pga. regnvand og ikke pga. kondens?

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : TomJones

Dato : 21-11-06 00:41

Nope..kondens i min arme sigma

billederne blev aldrig de samme igen...

/Tom

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-11-06 13:59

"TomJones" <Nono@honny.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> (lidt svært, hvis man kun har valget:
> ude (kulde) og inde i huset hvor det er varmt)
>
> -Mener svært at lave en ordentlig temp. overgang?

Du har allerede fået to korrekte svar, altså i en pose, og alt det der med
at fugten så opstår i posen, holder ikke.
Men du kan også lade kameraet blive i en fototaske i en times tid, så sker
der heller ikke noget med det.
Kortet har du jo selvfølgelig taget i lommen da du pakkede kameraet ned,
ellers kan du jo ikke få billederne at se så snart du kommer hjem

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : John Larsson

Dato : 19-11-06 14:09

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> writes:
>Temperaturskiftet bevirker kondensering af vand i luften. Når kameraet
>er i en tæt pose, kan der kun trækkes vand ud af den luftmængde, der er
>i posen, og det er så lidt at det ikke gør noget.

Nej luften i posen vil netop ikke konensere. Selv om luften ude har en høj
relativ fugtighed, vil den blive tørrere (målt i relaltiv fugtighed!), jo
mere den varmes op. Den kondenserede fugtihed kommer altid fra den varme
luft!

John