Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om brug af Nikon D 70 og SB 600 ~
Fra : Jesper

Dato : 19-11-06 10:59

Hej.

Jeg har bl.a. et Nikon D 70 med tilhørende SB 600 flash.

Jeg har ikke haft så meget tid til at studere brugsanvisningerne siden jeg
for efterhånden noget tid siden købte udstyret - men nu har jeg lidt tid.

Derfor et par spørgsmål:

Nikon D70:

Hvad er forskellen ved at tage et billede med motivprogrammet "Auto" og tage
et foto med eksponeringsmetoden "P", hvor kameraet jo bestemmer lukketid og
blænde? Gør det ikke også det i motivprogrammet "Auto"?

SB 600 Flash:

Spørgsmål til valg af flash-indstilling:

Hvad er forskellen mellem hhv. indstillingen " TLL BL" og bare TLL?

Så vidt jeg kan læse mig frem til er den første indstilling med afbalanceres
udfyldningsflash og den anden indstilling er standardindstilling.

Er det nogenlunde korrekt forstået, at den første indstilling med
afbalanceres udfyldningsflash sørger for, at både hovedmotiv og baggrund
oplyses korrekt, mens ved standardindstillingen TLL, så er det kun
hovedmotivet, som belyses?

Håber på mange spændende svar/indlæg - der er godt nok meget at sætte sig
ind i, så det kan da ikke udelukkes, at der kommer flere spørgsmål.

Mvh

Jesper.

Fra : HKJ

Dato : 19-11-06 11:42

Jesper wrote:
> [...]
> et foto med eksponeringsmetoden "P", hvor kameraet jo bestemmer lukketid og
> blænde? Gør det ikke også det i motivprogrammet "Auto"?

Jo, men Auto har lidt flere frihedsgrader, den kan bl.a. selv tænde for
flashen.

> SB 600 Flash:
> Spørgsmål til valg af flash-indstilling:
> Hvad er forskellen mellem hhv. indstillingen " TLL BL" og bare TLL?

BL betyder at den skal balancere lyset, dvs. hvis omgivelserne er mørke
skal den også skrue ned for flashen, så det passer sammen.

Hvis du skal skyde rene flash billeder, så brug TTL og sæt kameraet på
M, vælg lukkertid på f.eks. 250 og blænde f/5.6.
M betyder ikke at flashen er manuel, kun at blænde og lukkertid er
manuel, flashen vil stadig blive styret, så lang tid den er sat på TTL.

> [...]
> afbalanceres udfyldningsflash sørger for, at både hovedmotiv og baggrund
> oplyses korrekt, mens ved standardindstillingen TLL, så er det kun

Det er sådan kameraet prøver at gøre det, men om det lykkedes afhænger
af dine lysforhold.