Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Heldig i Parken FCK-FCM?
Fra : Lindkold

Dato : 17-11-06 14:10

Hej alle,

Har brug for alle gode råd i kan tilbyde:

Jeg er så heldig at få presseadgang til ovennævnte kamp i Parken i morgen
for at tage
mine egne private skud. Det er formentlig en engangsforteelse for mig, så
jeg vil være bedst
muligt forberedt for at få taget så mange gode skud som muligt når jeg
sidder bag målet og ellers render rundt.

Jeg render rundt med et Canon 30D (m. 4GB ExtremeIII) med batterigrep (og
selvfølgelig 2 fuldt opladte batt.)
og har idag indkøbt en monopod.
Obj.: Canon 100-400mm L, F4.5 IS samt Canon 24-70mm L F2.8.

Jeg vil selvklart bruge lavest mulige ISO, og skyde med AF i Servo-mode og
Drive sat på hurtig-mode.

Men hvad foreslår I at jeg skal satse på mht. lukketider for at fange skarpe
billeder i nærkampene (er 1/250 hurtigt nok)?

Andre gode råd mht. placering, brug af objektiverne, anderledes motiver etc.
modtages meget gerne fra jer erfarne og andre med gode tips og tricks?

mvh.
--
Lindkold

www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign

Fra : Lindkold

Dato : 17-11-06 14:17

PS: glemte at nævne at jeg selvfølgelig skyder i RAW og er erfaren
PS-bruger, så jeg har mulighed for at behandle billederne efterflg.

mvh.

Fra : John Larsson

Dato : 17-11-06 14:53

"Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> writes:
>Men hvad foreslår I at jeg skal satse på mht. lukketider for at fange
>skarpe
>billeder i nærkampene (er 1/250 hurtigt nok)?

Ja mht til dine egne bevægelser bure det være godt nok, selv om du bruger
400 mm, men det er ikke nok, hvis du vl have spillerne skarptegnet fx i
luftdueller. Der skal du ned på halvdelen eller mindre, men så kan det vel
knibe med lyset!

John

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-11-06 15:09

Lindkold skrev i 455db4b0$0$49200$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
>
> Men hvad foreslår I at jeg skal satse på mht. lukketider for at fange
> skarpe billeder i nærkampene (er 1/250 hurtigt nok)?

Nu er jeg ikke belastet af viden om sportsfotografering - men umiddelbart
ville jeg antage at 1/250 er alt for lidt, hvis der er tale om action. Jeg
er ikke klar over hvor hurtig en fodbold er i skudøjeblikket, men er den
omkring 75 km/t (min udokumenterede antagelse) vil den bevæge sig en 8-9 cm
på den tid, du foreslår. Og foden, der sparker ikke mindre.
Jeg tror jeg ville gå efter ikke at komme under 1/1000 til action.

Til gengæld synes jeg ikke det er et godt valg at køre med laveste ISO. Jeg
ville nok uden dikkedarer bevæge mig op på i hvert fald ISO 800 - og hvis
der stadigvæk er for lidt lys ville jeg hellere skrue op for iso end bruge
langsommere lukketider. Men der er faste deltagere i gruppen, der har egne
erfaringer at øse af.

Min eneste øvelse udi sportsfotografering er fra ishockey og det får jo
nærmest fodbold til at ligne noget der foregår i slowmotion.

vh
Jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-11-06 15:14

Lindkold wrote:

> Men hvad foreslår I at jeg skal satse på mht. lukketider for at fange
> skarpe billeder i nærkampene (er 1/250 hurtigt nok)?

Ja, 1/250 sek. funker, men kan du ramme 1/500 sek., er det bedre. Tag en
stribe testskud under opvarmingen, og tjek dine histogrammer. Stil derefter
tid og blænde manuelt og hold dig til det. Jeg vil tro, du skal op på 1600
ISO for at få noget, der kan hænge sammen med dit noget lyssvage objektiv.
Kan du opnå 1/500 ved f/5.6 er du kommet langt. Allerhelst skal du ramme
1/500 f/8 med din 100-400mm, der er meget blød fuldt åben. Din 24-70 får du
ikke brugt med mindre, du kan montere dit kamera med fjernudløsning bag
målet. Du kommer til at bruge din zoom på 300-400mm - ikke mindre. Kan du
opnå 1/500 sek., bør du ikke aktivere IS. Hvis du aktiverer IS, skal du
benytte Mode-2.

Hav nu et ekstra hukommelseskort i baglommen. Monopod er et must. Og sidst,
men ikke mindst: Kryds fingre for FCM.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lindkold

Dato : 17-11-06 15:32

> [...]
> lyssvage objektiv. Kan du opnå 1/500 ved f/5.6 er du kommet langt.
> Allerhelst skal du ramme 1/500 f/8 med din 100-400mm, der er meget blød

det lyder som gode råd - tak...

Din 24-70 får du ikke brugt med mindre, du kan montere dit kamera med
fjernudløsning bag
> målet.

Det var nu mere til brug før kampen og evt. i pausen, holdopstilling,
cheerleaders , stemnings-billeder etc.

>Du kommer til at bruge din zoom på 300-400mm - ikke mindre.

Det regnede jeg også med under kampen..

> Hav nu et ekstra hukommelseskort i baglommen. Monopod er et must.

>Og sidst, men ikke mindst: Kryds fingre for FCM.

Det kan jeg ikke love Jeg satser på masser er billeder med fyre i hvide
trøjer der jubler ,-)

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Lindkold

Dato : 17-11-06 15:37

Hvilken form for lysmåling vil du umiddelbart anbefale - centervægtet?

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-11-06 15:50

"Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken form for lysmåling vil du umiddelbart anbefale - centervægtet?

En håndfuld testskud under opvarming med nøje inspicering af histogrammer -
derefter fast tid og blænde sat manuelt (som jeg skrev). Ingen grund til at
bruge lysmåling til en fodboldkamp i kunstlys, hvor lyset ikke ændres en
tøddel i løbet af kampen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-11-06 16:09

"Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> wrote in message
> Hvilken form for lysmåling vil du umiddelbart anbefale - centervægtet?

http://www.danskesportsjournalister.dk/section/stadion/visstadion.asp?id=199

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-11-06 16:18

> http://www.danskesportsjournalister.dk/section/stadion/visstadion.asp?id=199

Genialt. Dén har jeg aldrig set før. Endnu en grund til at se fodbold på
Brøndby Stadion

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben

Dato : 20-11-06 20:24

> Genialt. Dén har jeg aldrig set før. Endnu en grund til at se fodbold på
> Brøndby Stadion

Hmm, der er nu ellers ikke meget ved at se Brøndby i disse tider

mvh
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-11-06 21:01

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm, der er nu ellers ikke meget ved at se Brøndby i disse tider

Vi har dem lige dér, hvor vi vil have dem. Alle tror, BIF er ude, men vi
kommer igen...

(tror og håber jeg)

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lindkold

Dato : 17-11-06 18:04

> "Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> wrote in message
>
> http://www.danskesportsjournalister.dk/section/stadion/visstadion.asp?id=199

Tak for linket - Den er god at kende...

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Lars Troels

Dato : 22-11-06 08:39

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse

> Lindkold
> --
> www.lindkold.dk

Hej

Skal vi ikke se nogle billeder. Gik det godt.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-11-06 17:47

Lars Troels skrev i 4563fe8b$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
dette:

> Skal vi ikke se nogle billeder. Gik det godt.

Vi så rigeligt billeder af FCK i går. Og det var ikke godt!

vh
jan

Fra : Torben

Dato : 22-11-06 18:13

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Vi så rigeligt billeder af FCK i går. Og det var ikke godt!
>
> vh
> jan

Ja, det var sgu direkte sørgeligt

mvh