Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom beta - erfaringer?
Fra : Nicolai

Dato : 12-11-06 22:58

2 Hurtige:

Hvor besværer man?
Er det ikke rystende langsomt i forhold til rawshooter?

Ellers synes jeg det ser meget lovende ud. Hvad mener i?

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

Fra : Kim Norgaard

Dato : 13-11-06 09:22

Hej Nicolai,

Nicolai wrote:
> Hvor besværer man?
Hvis du mener "beskærer", så gør du det under Develop-modulet i højre
side ved dine værktøjer under punktet "Crop & Straighten" (det befinder
sig lige under ToneCurve). Du skal huske at vælge Show Crop Overlay.

> Er det ikke rystende langsomt i forhold til rawshooter?
Ja og nej. For nogen kører det (beta4.1) helt fint, mens det for andre
(de fleste, tror jeg) kører lige fra halvsløvt men brugbart til
ubrugeligt. I følge deres fora er der et par ting, man kan prøve for at
få det til at køre bedre:

1) afinstallér eventuelt gamle versioner før du installerer beta4.1
2) slet alle key words (det hjalp uhyggeligt meget her)
3) generér previews (Under library, vælg library / render standard
previews)
4) sørg for at opfylde minimumkravene :)
5) Når du importerer, så sørg for at referere til eksisterende filer i
stedet for at importere filerne til databasen - det har de vist ikke
fået styr på endnu.

Jeg selv bruger windows-udgaven på en Athlon64 X2 4400+ med 2 GB RAM.
Det kører udemærket af en beta at være nu, hvor jeg har slettet
keywords, men der mangler stadigvæk lidt før jeg er helt tilfreds.

Man skal også lige huske på, at det er en beta, og at der kan ske mange
ting endnu, før den endelige udgave. Jeg kunne forestille mig, at der
foregår en del debugging, som endnu ikke er slået fra, men som måske
kunne have indflydelse på performance.

> Ellers synes jeg det ser meget lovende ud. Hvad mener i?
Helt bestemt. Der er rygter om at beta5 muligvis snart kommer ud. Der
skulle de vist have tilføjet en almindelig biblioteksstruktur ved siden
af shoots, så folk, der bruger den slags, også bliver glade. Dem er jeg
helt sikkert en af.

Jeg er ret imponeret over Develop-modulet. Her kan jeg kun se, at de
mangler versions og stacks i stedet for det history-halløj, de har nu.
Det ville naturligvis også være rart med lidt bedre sharpening og
noice-reduction, men det tvivler jeg nu på, at vi får. De skal jo også
kunne sælge photoshop :) Til gengæld går der rygter om, at der kommer et
healing-brush tool med, så man ved jo aldrig, hvad vi får.

I library-modulet mangler der color-tags, men det kommer vist også.
DAM-funktionalitet er heller ikke fantastisk endnu, men jeg har på
fornemmelsen, at det nok skal komme.

Nu har jeg ikke prøve RSP/RSE særligt meget, men det ser helt sikkert ud
til at være og blive bedre end både ACR og C1, som de er på deres
nuværende stadie.

--
Kim Nørgaard

Fra : Nicolai

Dato : 13-11-06 11:04

> Hvis du mener "beskærer", så gør du det under Develop-modulet i højre
> side ved dine værktøjer under punktet "Crop & Straighten" (det befinder
> sig lige under ToneCurve). Du skal huske at vælge Show Crop Overlay.

Hehe ja mener beskærer ;)

Savner i den grad at kunne trække og slippe over billedet?

> [...]
> 5) Når du importerer, så sørg for at referere til eksisterende filer i
> stedet for at importere filerne til databasen - det har de vist ikke

Prøver.

> Jeg selv bruger windows-udgaven på en Athlon64 X2 4400+ med 2 GB RAM.
> Det kører udemærket af en beta at være nu, hvor jeg har slettet
> keywords, men der mangler stadigvæk lidt før jeg er helt tilfreds.

3Ghz P4HT - 2GB ram.

> [...]
> ting endnu, før den endelige udgave. Jeg kunne forestille mig, at der
> foregår en del debugging, som endnu ikke er slået fra, men som måske

Forhåbentlig - indtil nu er det som du siger ej brugbart :|

Samme her.