Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskæring med JPEGCrops
Fra : SpookiePower

Dato : 09-11-06 16:00

Jeg benytter det danske program JPEGCrops til at beskære
mine billeder til 10x15cm. Men når de er blevet fremkaldt,
så mangler der lidt af toppen og lidt af bunden, altså de
10 cm er blevet afkortet. Men måler jeg selve det fremkaldte
billedet er det 10.1x15.1cm, så det er faktisk en smule over de 10cm.
Oplever andre også dette problem ?

--
My PhotoGallery
www.photo.box2600.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-11-06 17:17

SpookiePower wrote:

> Jeg benytter det danske program JPEGCrops til at beskære
> mine billeder til 10x15cm. Men når de er blevet fremkaldt,
> så mangler der lidt af toppen og lidt af bunden, [...]

De fleste (alle?) steder tager en anelse af siderne, for at kompensere
for at den fysiske verden ikke er så perfekt som den elektroniske. Jeg
har tænkt på at det kunne være smart med en indikator for dette i
JPEGCrops, men det er ret forskelligt hvor meget de forskellige steder
tager af, så det bliver aldrig mere end et fingerpeg.

> Men måler jeg selve det fremkaldte billedet er det 10.1x15.1cm, så
> det er faktisk en smule over de 10cm.

Mere præcist 10.16cm, altså 4 tommer. Det er ganske normalt - de
fotolommer du evt. køber vil svare til dette mål.

Fra : SpookiePower

Dato : 09-11-06 17:38

Toke Eskildsen wrote:

> Mere præcist 10.16cm, altså 4 tommer. Det er ganske normalt - de
> fotolommer du evt. køber vil svare til dette mål.

Så at beskære det til 10.16cm vil heller ikke hjælpe ?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-11-06 18:13

SpookiePower wrote:

> Så at beskære det til 10.16cm vil heller ikke hjælpe ?

Næh, det ændrer intet. Du kan også beskære til 3x2 cm med præcis samme
resultat, eftersom billederne bliver skaleret af fremkalderen, så de
bliver 10.16cm i højden.

Det eneste du kan gøre er at lave lidt ekstra plads i siderne, så der
er noget at tage af. Men du kan ikke stole på at der fjernes lige meget
hver gang du får fremkaldt - heller ikke selvom du anvender samme
service. Du kan også opleve at der viser sig en ganske tynd hvid linje
i en af siderne, fordi maskinen lige har lagt papiret lidt forskudt i
forhold til det forventede.

Fra : Thomas Christensen

Dato : 11-11-06 08:21

Toke Eskildsen skrev:

> service. Du kan også opleve at der viser sig en ganske tynd hvid linje
> i en af siderne, fordi maskinen lige har lagt papiret lidt forskudt i
> forhold til det forventede.

En skæremaskine er guld værd til den slags - meget nemmere end saks
eller lineal+skalpel.

Hmmm.. coop har en til et par hunderede:

http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=423&pf%5Fid=5655250

Jeg har selv en Linex jeg er ret glad for...

--
TC