Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop elements 5
Fra : JDD

Dato : 04-11-06 11:25

hej

er der nogen der har elements 5, hvad er der af nyt...

er der macro / action funktion ?
kan man slå den organiser fra ?
kan man selv bestemme jpg kompresion ved processing multiple files osv.

--
mvh.
Jan Dahl Damkjær

Fra : emj

Dato : 04-11-06 13:03

JDD skrev:

>er der nogen der har elements 5,

Jada.

>hvad er der af nyt...

Det kan du se her
http://www.adobe.com/products/psprelements/pdfs/comparison_chart.pdf

Hilsen emj

Fra : JDD

Dato : 04-11-06 14:33

> Jada.

> Det kan du se her
> http://www.adobe.com/products/psprelements/pdfs/comparison_chart.pdf

Den siger ikke ret meget

Fra : Alex W

Dato : 04-11-06 13:59

> kan man slå den organiser fra ?

Det kan du da i alle versioner...

Jeg starter PS elements op uden.

"C:\Programmer\Adobe\Photoshop Elements 4.0\PhotoshopElementsEditor.exe"

/Alex W

Fra : njesp

Dato : 04-11-06 14:12

Alex W wrote:

> Det kan du da i alle versioner...
>
> Jeg starter PS elements op uden.
>
> "C:\Programmer\Adobe\Photoshop Elements 4.0\PhotoshopElementsEditor.exe"
>
> /Alex W

Både i Elements 4 og 5 kan man i velkomstvinduet markere (nederst til
venstre), hvor man starter (i organiser eller editor). Velkomstvinduet
fås via menuen Window, Welcome.

--Niels

Fra : JDD

Dato : 04-11-06 14:31

> Både i Elements 4 og 5 kan man i velkomstvinduet markere (nederst til
> venstre), hvor man starter (i organiser eller editor). Velkomstvinduet fås
> via menuen Window, Welcome.
>
> --Niels

Jo jo det ved jeg godt, men når du vil gemme en fil er der et flueben der
siger noget med gem i organiser, den syntes jeg er iriterende at skulle slå
fra hver gang. Det er selvfølgelig kun linket til billedet den gemmer men
alligevel.

Fra : JDD

Dato : 04-11-06 14:37

har også lagt mærke til en anden ting. Bruger version 4

hvis man f.eks opskalere sit billede til f.eks. dobbelt størrelse, så fylder
billedet self. mere. men hvis man efter følgende bruger funktionen " Process
Multiple Files" og ligger et vandmærke ind. Så fylder billederne bagefter
meget mindre. sikkert fordi man ikke kan vælge jpg komprimereings faktor.
hvor jeg altid kører med den største, så er der ved denne funktion sikkert
valgt en lavere. surt.

har i andre prøvet dette.

Fra : emj

Dato : 04-11-06 15:15

JDD skrev:

>hvis man f.eks opskalere sit billede til f.eks. dobbelt størrelse,

Det gør man sørme da ikke. Det er jo vandalisme

Hilsen emj

Fra : JDD

Dato : 04-11-06 17:32

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Det gør man sørme da ikke. Det er jo vandalisme
>
> Hilsen emj

Ja man slipper jo ikke. Hvis man har et billede taget med et 8.2mill pixel,
så giver det ca. 20x30cm print i 300dpi. Så hvis man vil printe størrer end
det skal man resample billedet på den ene eller anden måde. Man kan self.
også udprinte med mindre dpi men...
Det kan foregå i PS eller i udprint fasen, hvad der er bedst må komme an på
en prøve. Det er noget andet med en professionel rip "software eller
hardware" den vil da uden tvivl gøre det bedre.

Fra : emj

Dato : 05-11-06 01:14

JDD skrev:

> [...]
>det skal man resample billedet på den ene eller anden måde. Man kan self.

Man behøver ikke foretage sig andet end at ændre DPI, hvis man ønsker
en udskrift på 40 x 50 cm og har 8.2 mill pixels til rådighed.

Hilsen emj

Fra : JDD

Dato : 05-11-06 02:07

> Man behøver ikke foretage sig andet end at ændre DPI, hvis man ønsker
> en udskrift på 40 x 50 cm og har 8.2 mill pixels til rådighed.
>
> Hilsen emj

Det er da rigitgt, men så klarer printfunktionen upscaleringen uden man
tænker over det