Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
350D og flash problem?
Fra : Thomas

Dato : 27-10-06 16:11

Hey.

Kommenter lige det her, med henblik på en løsning.

Jeg har et 350D Canon. Alt sat på manuel. Blænde 16, lukker 1/60. Jeg
tager billede A som så er belyst på én måde. Jeg rykker mine 2 eksterne
flash helt tæt motivet, og tager billede B. Belysningen ser 100%
identisk ud. Det er som om kameraet kompenserer automatisk, til trods
for at alt er på auto.

Hvad går mon galt?

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 27-10-06 16:13

Sorry... alt er ikke på auto - alt er på manuelt.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-06 16:17

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud. Det er som om kameraet kompenserer automatisk, til trods for at alt er

Hej Thomas

Hvis du har Canon-flash, så kører du nok e-ttl2, og det vil sige at flashene
bliver tilpasset afstand og eksponering, så de bliver skruet ned fra
kameraet, så eksponeringen passer igen. Hvis du vil have mere eller mindre
lys, skal du kompensere med FEC, flash eksponerings kompensation.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Thomas

Dato : 27-10-06 16:19

Jeg bruger den indbyggede til at udløse to eksterne med.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-06 16:35

> Jeg bruger den indbyggede til at udløse to eksterne med.

Nååh ok. Jamen så sker der det at canon affyrer en preflash for at måle
lyset. Den fyrer samtidigt de to andre flash af. Derefter går der kun
brøkdele af et sekund, og så fyres den egentlige flash af, hvor billedet
tages. Men dine hjælpeflash er allerede affyret, så de kommer ikke med på
billedet. Prøv at vende dem mod kameraet og se om deres blink kommer med på
dit billede

Mvh. Claus Petersen

Fra : Thomas

Dato : 27-10-06 17:02

Mystisk er, et tager jeg billedet fra højde A, så kan jeg nå at se de
eksterne flash i søgeren. Når jeg tager billede fra højde B kan jeg ikke
se dem. Samme indstillinger, afstand, blænde og lukker. Mystisk.

Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 28-10-06 10:41

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg bruger den indbyggede til at udløse to eksterne med.

Hmm, hvordan gør man det?

Fra : Brian Lund

Dato : 30-10-06 15:31

> Hmm, hvordan gør man det?

Hvis den eksterne flash kan trigge på lyset fra en anden blitz, ja så bruger
man den funktion! ;)
Min Sigma 500 Super kan f.eks...

Brian

Fra : Thomas H.

Dato : 31-10-06 17:18

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den eksterne flash kan trigge på lyset fra en anden blitz, ja så
> bruger
> man den funktion! ;)
> Min Sigma 500 Super kan f.eks...

ok det kan 580EX ikke...

Fra : Thomas

Dato : 27-10-06 16:26

Update:

Med et stykke papir foran kameraets flash, kan et billede svinge mellem
at være total lyst og total mørkt, til trods for samme motiv, afstand,
blænde og lukker. Hvad går mon galt?

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-06 16:37

> [...]
> være total lyst og total mørkt, til trods for samme motiv, afstand, blænde

Svært at sige. Hvis du ikke lader dem lade helt op mellem hver eksponering,
går det jo galt. Og hvis du har sat dem på computerstyring, hvor "øjet"
måler på papiret, så vil flashen jo slukkets meget hurtigt, når papiret er
belyst rigtigt. Kør dem på manuel.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-06 17:58

> [...]
> ud. Det er som om kameraet kompenserer automatisk, til trods for at alt er

Jeg gætter på, at det som allerede omtalt er fordi den flash du har på
cameraet skyder en pre-flash af.
Prøv at bruge samme opstilling, men ret cameraet mod den ene flash.

Kommer lyset fra flashen så med på billedet ?

Når du skriver, at du kan nå at se de eksterne lamper i søgeren, er det jo
netop fordi de skyder af, inden spejlet vipper - og derfor kommer deres lys
ikke med på billedet.

Jeg bruger en infrarød trigger oven på cameraet, til at udløse mine lamper
med - så virker det

Hilsen Palle

Fra : analog fotografen

Dato : 28-10-06 10:47

> Jeg gætter på, at det som allerede omtalt er fordi den flash du har på
> cameraet skyder en pre-flash af.

Jeg er nysgerrig kan dette ikke fravælges?

Jeg bruger en infrarød trigger oven på cameraet, til at udløse mine lamper
> med - så virker det

Et kabel påsat en hotshoe, kan vel også klare det, det fungere da fint før i
tiden.

> Hilsen Palle

Per

Fra : HKJ

Dato : 28-10-06 10:56

analog fotografen wrote:

> Jeg er nysgerrig kan dette ikke fravælges?

På Nikon bliver det fravlagt ved at vælge manuel indstilling af flash power.

> Et kabel påsat en hotshoe, kan vel også klare det, det fungere da fint før i
> tiden.

Lige indtil en snubler i ledningen.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-06 11:25

"analog fotografen" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er nysgerrig kan dette ikke fravælges?

Jeg ved det faktisk ikke - men for mig giver det ingen mening at bruge den
indbyggede flash sammen med studielamper, da denne flash ofte vil ødelægge
lyset fra studielamperne.
Før jeg købte den infrarøde brugte jeg en 430ex som trigger - men selv om
den bliver drejet helt væk fra motivet, giver den så meget lys, at det kan
forstyrre den lyslægning jeg laver med studielamperne (jeg er i et lille
lokale).

> Jeg bruger en infrarød trigger oven på cameraet, til at udløse mine lamper
>
> Et kabel påsat en hotshoe, kan vel også klare det, det fungere da fint før
> tiden.

- og det gør da også stadigvæk Jeg synes dog, at den infrarøde er nr.
1 - måske lige indtil jeg skal udendørs og tage billeder i solskin - her
kommer den til kort.

Hilsen Palle

Fra : Pepe

Dato : 30-10-06 09:25

"Palle Johansen" <invalid> skrev i meddelandet

> [...]
>
> - og det gør da også stadigvæk Jeg synes dog, at den infrarøde er
> nr. 1 - måske lige indtil jeg skal udendørs og tage billeder i solskin -

Ett bättre sätt at utlösa blixtarna: Fungerar även utomhus i solsken!
http://cgi.ebay.co.uk/FM-Wireless-Radio-Remote-Flash-Trigger-for-Studio-T1B_W0QQitemZ200042209486QQihZ010QQcategoryZ30086QQtcZphotoQQcmdZViewItem#ebayphotohosting

Pepe

Fra : Thomas

Dato : 29-10-06 14:36

Tak for jeres input.

Det er helt korrekt, at anvende den indbyggede flash er noget skrammel,
da det påvirker lyset på motivet.

Løsning er fundet. Havde desværre ikke en infrarød trigger ved hånden og
var lidt under tidspres.

Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 30-10-06 15:33

> [...]
> da det påvirker lyset på motivet.
>
> Løsning er fundet. Havde desværre ikke en infrarød trigger ved hånden og

Hvad var løsningen? - Fandt du den "rigtige" løsning eller brugte du en
flash monteret på kameraet sat på manuel?

Du kan nemlig selv styre pre-flash ved at trykke på *-knappen, og så vente
med at tage billedet til dine eksterne flash er klar igen, således fyrer
kameraet IKKE pre-flash af, når du selv har gjort det lige forinden...

Brian

Fra : Steen Rasmussen

Dato : 30-10-06 18:05

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in

> [...]
> vente med at tage billedet til dine eksterne flash er klar igen,
> således fyrer kameraet IKKE pre-flash af, når du selv har gjort det

Tak Brian, den løsning har jeg savnet. Det virker bare!

Venlig hilsen Steen Rasmussen

Fra : Thomas

Dato : 31-10-06 11:28

Brian Lund wrote:

> [...]
> med at tage billedet til dine eksterne flash er klar igen, således fyrer
> kameraet IKKE pre-flash af, når du selv har gjort det lige forinden...

Det skulle jeg have vidst noget før!
Jeg tror netop pre-flash var mit problem.

Løsningen var at bruge en ekstern flash monteret på kameraet, men
pegende væk fra motivet, så den kun blev brugt til at udløse de to
ønskede eksterne flash med.

Optimalt ville jo være at have husket at tage en infrarød udløser med.

Thomas