Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Konvertering til s/h
Fra : rt

Dato : 23-10-06 21:11

Hej gutter

Jeg har en lille række fotos som jeg skal have konverteret til
sort-hvis fotos. Jeg har kigget lidt rundt omkring ang. hvordan
det kan gøres i photoshop, og jeg synes der er mange muligheder.
Derfor vil jeg høre jer, om I har en eller anden form for fremgangs-
måde, som I kan anbefale, eller evt. et link til en "opskrift"?

Man kan jo "bare" konvertere til grayscale, og man kan give
billedet en desuration, men det er vel ikke den "rigtige" måde
at gribe problemstillingen an på? Og bør man redigere billedet
på forskellige måder inden man konverterer, osv. osv?

Kort sagt - jeg søger en opskrift på den "korrekte" måde at
konvertere et billede til sort-hvid.

Håber I kan hjælpe en photoshop-newbie...

/rt

Fra : s.v.nielsen

Dato : 23-10-06 23:14

rt wrote:
> [...]
> Derfor vil jeg høre jer, om I har en eller anden form for fremgangs-
> måde, som I kan anbefale, eller evt. et link til en "opskrift"?

Sort/hvid og farve er to forskellige ting, for de førstes vedkommende er
billedet komponeret med lys og skygge og i det andet med farver, så man
kan ikke "bare" konvertere et farvebillede til s/h efter en "opskrift".

I det mest ekstreme tilfælde ville et flot farvebillede konverteres til
en grå flade helt uden kontrast.

Om en konvertering er en fordel eller en ulempe for billedet afhænger
helt af billedet og din ambition med det.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : rt

Dato : 24-10-06 08:49

> Sort/hvid og farve er to forskellige ting, for de førstes vedkommende er
> billedet komponeret med lys og skygge og i det andet med farver, så man
> kan ikke "bare" konvertere et farvebillede til s/h efter en "opskrift".

Ok, ordvalget er måske ikke det optimale, men der må alligevel
være en eller flere fremgangsmåder...

> Om en konvertering er en fordel eller en ulempe for billedet afhænger helt
> af billedet og din ambition med det.

Ja, det forstår jeg. Men nu er min ambition at billederne skal være
sort-hvid til dette projekt, så jeg søger stadig lidt hjælp til hvordan
jeg gør?

/rt

Fra : MW

Dato : 24-10-06 09:19

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja, det forstår jeg. Men nu er min ambition at billederne skal være
> sort-hvid til dette projekt, så jeg søger stadig lidt hjælp til hvordan

Du stiller kameraet i s/h inden du går hjemmefra, det er jo ikke anderledes
end med film. Dit problem er nok at du skal "tænke s/h" inden du trykker på
udløseren.

Der er ikke en "rigtig opskrift" lige som der ikke er en "rigtig film" eller
et "rigtig papir"

mvh/mw

Fra : Erik W.

Dato : 24-10-06 09:30

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du trykker på udløseren.
>
> Der er ikke en "rigtig opskrift" lige som der ikke er en "rigtig film"

Det er en dårlig fremgangsmåde. - Ved at sætte kameraet i sorthvid mister
man billeddata og muligheder, som man ellers vil have hvis man konverterer
farve til S/W. Desuden går man glip af muligheden for at bestemme sig om og
vælge at lave billedet som farvefoto.

Mvh Erik W.

Fra :    ab©

Dato : 24-10-06 09:49

"Erik W." <Erik.W@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> farve til S/W. Desuden går man glip af muligheden for at bestemme sig om
> og vælge at lave billedet som farvefoto.

Jeg ved ikke, om det er korrekt opfattet, men som jeg ser det er "rt" ude
efter en opskrift og ikke oplysninger om alle (u)mulige fordele og ulemper
ved det ene eller andet ?

Der findes flere små programmer, der konverterer med et "snup-taw" - f.eks.
Irfanview (der er også et DK-plugin)

http://www.downloadshome.com/irfanview/?gclid=CKWt-bSpkYgCFQVGMAodOgcKAA

- og det er da rigtigt, at resultatet meget afhænger af, hvordan billedet
evt. er blevet behandlet som farvefoto

ab©

Fra : rt

Dato : 25-10-06 09:09

> [...]
>
> - og det er da rigtigt, at resultatet meget afhænger af, hvordan billedet

Hej abc

Tak for tippet. Jeg vil forsøge om jeg kan blive gode venner med photoshop,
så jeg springer lige i første omgang irfanview over. Men tak alligevel

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : MW

Dato : 24-10-06 10:14

> [...]
> farve til S/W. Desuden går man glip af muligheden for at bestemme sig om
> og vælge at lave billedet som farvefoto.

Han har ikke noget at bruge farverne til beslutningen er jo taget, men hvis
billederne er optaget i RAW mistes intet og billderene kan konverteres
tilbage til farver uden tab

Fidusen ved at sætte kontakten på s/h inden man går hjemmfra er at man
tvinger sig selv til at se og tænke i s/h, ellers bliver resultatet alt for
tilfældigt, især hvis man ikke har s/h indbygget som en rygsmarvsrefleks.

mvh/mw

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 10:26

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> tvinger sig selv til at se og tænke i s/h, ellers bliver resultatet alt
> for tilfældigt, især hvis man ikke har s/h indbygget som en

Hvad mener du? Det du ser i søgeren er jo stadig i farver, uanset hvad du
har stillet kameraet på.
Hvordan skulle det kunne give bedre S/H-billeder, at kameraet ikke
registrerer farver?

/Alex

Fra : MW

Dato : 24-10-06 10:52

> [...]
> har stillet kameraet på.
> Hvordan skulle det kunne give bedre S/H-billeder, at kameraet ikke

Du overser pointen, det drejer sig om at tilnærme sig vikårene for
"gammeldags s/h fotografi/tænkning" og samtidigt vises billederne på skærmen
i s/h så den umiddelbare bedømmelse sker i samme "format" som det tiltænkte
slutprodukt.

Hvis man for forhånd ved at billederne skal være i s/h så er det da fjollet
ikke at udnytte muligheden for at førstehåndsvurdere billedet på stedet, i
s/h

Optager man i RAW kan man jo stadig vende tilbage til farver senere hvis man
fortryder

mvh/mw

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 20:16

On Tue, 24 Oct 2006 11:51:41 +0200, "MW" <sletmwwaal@post.tele.dk>
wrote:

>Du overser pointen, det drejer sig om at tilnærme sig vikårene for
>"gammeldags s/h fotografi/tænkning"

Der kunne du jo ikke se billederne før lang tid bagefter, så for at
genskabe dette skal du slå "Instant preview" fra, og så er det ét fedt
om du tager i S/H eller i farve.

>og samtidigt vises billederne på skærmen
>i s/h så den umiddelbare bedømmelse sker i samme "format" som det tiltænkte
>slutprodukt.

Tjo, jeg kan bare ikke se hvorfor det skulle give bedre billeder.
S/H-algoritmerne på de fleste kameraer er faktisk ret elendige, så
alene af den grund ville jeg aldrig overlade dette til et stykke
elektronik.

>Hvis man for forhånd ved at billederne skal være i s/h så er det da fjollet
>ikke at udnytte muligheden for at førstehåndsvurdere billedet på stedet, i
>s/h

Afhænger af abstraktionsniveau og rutine tror jeg.

/Alex

Fra : MW

Dato : 24-10-06 21:41

> [...]
> elektronik.

> Afhænger af abstraktionsniveau og rutine tror jeg.

og du har års rutine i s/h fotografi ? mon ikke troen hører til andet steds

mvh/mw

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 22:04

On Tue, 24 Oct 2006 22:40:52 +0200, "MW" <sletmwwaal@post.tele.dk>
wrote:

>og du har års rutine i s/h fotografi ? mon ikke troen hører til andet steds

Hvem snakkede om hvad jeg kunne eller ikke kunne?
Men siden du ikke har andet end personligheder tilbage i en diskussion
hvor du tydeligvis er løbet tør for argumenter, så ha' det.

EOD fra min side, og tag endelig det sidste ord, så vi lissom får det
på plads også.

Fra : MW

Dato : 24-10-06 23:06

> [...]
> hvor du tydeligvis er løbet tør for argumenter, så ha' det.
>
> EOD fra min side, og tag endelig det sidste ord, så vi lissom får det

Alex Linaa skrev : > Afhænger af abstraktionsniveau og rutine tror jeg.

mvh/mw

Fra : s.v.nielsen

Dato : 24-10-06 11:16

rt wrote:

> Ja, det forstår jeg. Men nu er min ambition at billederne skal være
> sort-hvid til dette projekt, så jeg søger stadig lidt hjælp til hvordan
> jeg gør?

Jeg kender ikke PS men ville gøre følgende i PaintShopPro:

1. Hvis billedet ser fladt ud ville jeg anvende "Levels" for at
udvlæge det dynamikområde i billedet der skal anvendes og udvide
det til (næsten) hele farvedybden.
2. Konvertere til sort/hvid med en funktion der tillader vægtning af
en bestemt farve: rød, gul, orange, grøn eller blå. Jeg ville
anvende den vægtning der giver det resultat jeg synes bedst om.
(Picasa har også denne konverteringsmulighed)
3. Jeg ville anvende "Histogram Stretch" for at få den mørkeste
billeddel til at blive sort og den lyseste billeddel til at blive hvid
4. Endelig ville jeg anvende "Adjust Gamma" for at få gråtonerne til
at fordele sig pænt mellem sort og hvid

Alternativt til 3.og 4. ville jeg anvend "Levels". Med "Levels" kan
man selv bestemme "hvormeget histogrammet skal strækkes" og man kan
også foretage gamma justeringen

Søren Videbæk Nielsen

Fra : rt

Dato : 25-10-06 09:11

> [...]
>
> Alternativt til 3.og 4. ville jeg anvend "Levels". Med "Levels" kan
> man selv bestemme "hvormeget histogrammet skal strækkes" og man kan

Hej s. v. nielsen

Tak for din "opskrift". Jeg vil forsøge om jeg i PS kan finde ud af
at gøre lidt af det samme...og så ellers prøve mig frem.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 09:40

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Kort sagt - jeg søger en opskrift på den "korrekte" måde at
> konvertere et billede til sort-hvid.

Der er ingen "korrekt" måde at konvertere til sort-hvid på, det afhænger
både af motiv og eksponering.
En ting er dog sikkert, og det er at den ringeste måde er de indbyggede
konverteringsalgoritmer i diverse fotoprogrammer. De vil oftest give et
fladt og gråt billede uden liv.

Én af de andre måder kan du læse om her:
http://asp.fotobasen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=24

/Alex

Fra : rt

Dato : 25-10-06 09:14

> [...]
> En ting er dog sikkert, og det er at den ringeste måde er de indbyggede
> konverteringsalgoritmer i diverse fotoprogrammer. De vil oftest give et

Med "indbyggede konverteringsalgoritmer" mener du så bl.a. blot at
vælge "greyscale" uden at gøre noget andet?

> Én af de andre måder kan du læse om her:
> http://asp.fotobasen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=24

Tak for det! Den vil jeg læse snarest...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 24-10-06 11:10

Den "rigtige" måde at konvertere et billede til sort hvid i photoshop er at
bruge channel mixer og vælge monochrome. Så kan du rykke rundt på skyderne
og lave den vægtning af hvilke farver der skal have hvilken lyshed. Det vil
være individuelt for hvert billede.

Du skal undgå at optage billederne i sort/hvid mode da du derved ikke kan
mixe farverne bagefter. Fordelen ved dette er at du ikke behøver at benytte
rødfiltre eller andre filtre som var gode at bruge i de gode gamle ilford
dage.

/Marten

Fra : rt

Dato : 25-10-06 09:17

> [...]
> skyderne > og lave den vægtning af hvilke farver der skal have hvilken
> lyshed. Det vil være individuelt for hvert billede.

Det lyder som en god måde at gøre det på.
Bør man gøre noget ved billedet inden man mixer kanalerne? Altså
jeg tænker på om man bør justere levels, kontrast, farver, klone ting væk
osv.
inden man begynder på sort-hvid-konverteringen?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Ole Bøgelund

Dato : 24-10-06 11:28

det er ikke helt rigtigt hvis man bruger S/H i RAW ligger alle fave
data der stadig dette er tilfælder me Canon 400D og 350D

MVH
Ole Bøgelund

Fra : Erik W.

Dato : 24-10-06 11:38

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kort sagt - jeg søger en opskrift på den "korrekte" måde at
> konvertere et billede til sort-hvid.
>
> Håber I kan hjælpe en photoshop-newbie...

Der findes vel ikke nogen korrekt måde, folk har hver deres måde at gøre
tingene på.
Jeg har førhen brugt channelmixeren, som jeg har været rimeligt tilfreds
med.
Jeg har dog lige haft et billede, som jeg har haft svært ved at give det
rigtige S/H look.
Derfor gik jeg på jagt efter en god plug-in til photoshop. Jeg fandt en
gratis plug-in på http://www.photo-plugins.com/ og den er helt okay. Det er
en zippet fil, som skal lægges ind i \plug-ins\effects. Efter genstart vil
den ligge i filtermenuen under photo-plugins.
Jeg oplevede dog stadig at jeg var nødt til at give billedet en masse ekstra
kontrast for at det skulle se rigtigt ud, det var alt for blødt og fladt i
udtrykket. Jeg startede derfor forfra med farvebilledet. Først fik den
Autolevels for at brede toneskalaen ud så der kommer både top og bund i
billedet, - alene det giver en forbring af kontrasten. Den fik et skud LCE
med unsharp mask med indstillingerne på 50,50,0, og til sidst en anelse
smartsharpen. Først derefter blev den "fremkaldt" med B/W conversion med
T-Max indstillinger.

Her er det færdige resultat:
http://img180.imageshack.us/img180/9725/viktoramandaparaplyfinalbw578x800rr4.jpg

Her er udgangspunktet i henholdsvis farver og konverteret til sorthvid i B/W
conversion

http://img82.imageshack.us/img82/6698/viktoramandaparaplydefault578x800ut5.jpg
http://img213.imageshack.us/img213/149/viktoramandaparaplydefaultbw578x800ju5.jpg

Det er lidt misvisende for jeg kunne normalt aldrig finde på at publicere
billeder uden at behandle dem for kontrast/skarphed først. Her gør jeg det
for at vise hvormeget kontrast betyder for sorthvid konverteringen. Man kan
også tillade sig at gå meget hårdere til værks med et sorthvid billede end
med et farvebillede.

Mvh Erik W.

PS. Da mit svar indeholder billeder til diskussion, har jeg XFUT'et tråden
til news:dk.fritid.foto.billedsnak Diskussionen vil fortsætte derovre,
medmindre du manuelt sætter den til at fortsætte i news:dk.fritid.foto
Diskussion af forskellige plugins bør fortsætte i news:dk.fritid.foto

Fra : Peter T.

Dato : 24-10-06 13:34

rt udviste en rettidig omhu og skrev:

> Derfor vil jeg høre jer, om I har en eller anden form for fremgangs-
> måde, som I kan anbefale, eller evt. et link til en "opskrift"?

Der er mange muligheder, som der også er nævnt i tråden her, og det kommer
i høj grad an på motivet. Men skal jeg lavet noget hurtigt, så bruger jeg
channel mixer med hak i monokrom og derefter curves, hvor jeg justerer
kurven i RGB-mode (selv om fotoet ved dette trin er i sort/hvid). Det
giver ofte et spiseligt resultat.
En gammel pressefotograf, jeg kender, bruger en anden metode. Har bruger
han faktisk udelukkende curves, hvor han fifler med rød, grøn og blå hver
for sig, inden han desaturerer fotoet 100%.

Men ellers er det træning og atter træning af øjet og fornemmelsen for
hvilke justeringer et billede skal have. For der findes ingen eksakt
fremgangsmåde til sort/hvid-konvertering. Og den ene "rigtige"
fremgangsmåde kan ofte være bedre end den anden "rigtige", da det kommer an
på hvad du vil have billedet skal udtrykke og hvad der er at arbejde med.

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 9. oktober 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 183/61 (75%). Streaks: wins/losses/current 18/5/3 win

Fra : rt

Dato : 25-10-06 09:24

> [...]
> an
> på hvad du vil have billedet skal udtrykke og hvad der er at arbejde med.

Hej Peter T

Tak for dit gode svar. Metoden med channel mixer'en er nu nævnt nogle
gange, så det lyder jo som en god metode, og jeg kan da godt se pointen
i at kunne styre de forskellige farver og tilpasse disse til det enkelte
billede.

Jeg går straks i gang med at træne mit øje

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 25-10-06 12:17

> En gammel pressefotograf, jeg kender, bruger en anden metode. Har bruger
> han faktisk udelukkende curves, hvor han fifler med rød, grøn og blå hver
> for sig, inden han desaturerer fotoet 100%.

Hvis man vil benytte sig af denne fremgangsmåde, vil jeg foreslå at oprette
to adjustmentlayers. Et med Hus/Saturation/lightness, som man bruger til at
fjerne farven (skru helt ned for saturation) og et med curves til at
indstille kontrast og lyshed for hver kanal. På den måde kan man se
resultatet undervejs.

Metode giver bedre kontrol over detaljerne, men er noget sværere at
gennemskue.

/Marten

Fra : rt

Dato : 24-10-06 13:59

Hej alle

Tak for de mange gode svar.
Jeg forstår godt at der ikke er en "rigtig" måde at gøre det på,
men der er helt sikkert nogle metoder der er bedre end andre,
naturligvis afhængigt af motiv, komposition, eksponering osv.

Men nu har jeg fået lidt ideer.

/rt

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-10-06 06:18

"rt" <
> [...]
>
> Kort sagt - jeg søger en opskrift på den "korrekte" måde at
> konvertere et billede til sort-hvid.
>
> Håber I kan hjælpe en photoshop-newbie...

Har du tiden til at prøve dig frem med layer/new adjustment layer/
channelmixer/greyscale og justere sliders til det resultat der passer
bedst til dit billede så er det en udemærket, men måske tidskrævende
metode. - bevar billedet i rgb mode, selvom det er s/h, og giv evt. en
anelse toning. en google søgning på b/w conversion burde give nogle
brugbare tutorial link. -max-

Fra : rt

Dato : 25-10-06 09:12

> [...]
> metode. - bevar billedet i rgb mode, selvom det er s/h, og giv evt. en
> anelse toning. en google søgning på b/w conversion burde give nogle

Tak for det, Max.
Jeg vil forsøge mig med det du beskriver, når jeg lige har lidt tid.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : HCS [4000]

Dato : 24-10-06 15:08

I fotobladet 'digitalfoto, nr. 15, som udkommer den 26. okt. er der
beskrevet flere metoder til s/h konvertering.

--
Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk

www.pbase.com/hcstune

Fra : rt

Dato : 25-10-06 09:26

>I fotobladet 'digitalfoto, nr. 15, som udkommer den 26. okt. er der
>beskrevet flere metoder til s/h konvertering.

Super! Det køber jeg!

Tak for tippet...hvordan er bladet i øvrigt, kan det anbefales, eller
er der et andet blad der er bedre?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 25-10-06 19:18

Blander mig lige her:
Synes, at "Digital Foto" bruger ALT for meget spalteplads på tutorials til
diverse betalings- og 30-dages-demo-programmer til Photoshop (som vi altså
ER nogle, der synes er tidskrævende overkill til det mere basale), og alt
for lidt til artikler.
Holder af samme grund selv det svenske "Foto", der altid har gode artikler
om forskellige (selvfølgelig overvejende svenske) fotografer, som jeg
ihvertfald
har fået en del ideer fra.
Jeg er selv "bare" amatør, leveringsdygtig i kaskader af de her så ofte
nævnte talentløse knipserier; og har derfor mere brug for inspiration til at
tage gode billeder end til at redigere i noget uvedkommedne og ligegyldigt
lort, og har i øvrigt den holdning, at hvis der skal redigeres ret meget
andet andet end beskæring, kontrast og farvebalance, er billedet sgu ikke
godt nok fra starten, og jeg bryder mig af samme grund heller ikke om
billedmanipulation (selv om jeg da godt kan se, at det kan være flot til
nogle ting -bare ikke til det, JEG gerne vil).
Deres tests af kameraer og andet udstyr virker i øvrigt også mere seriøse
end dem i "Digital Foto", som IMHO virker mest målrettet til
førstegangskøbere af digitalt udstyr.
Henrik l. Sørensen (2630)

Fra : rt

Dato : 26-10-06 07:10

> [...]
> Deres tests af kameraer og andet udstyr virker i øvrigt også mere seriøse
> end dem i "Digital Foto", som IMHO virker mest målrettet til

Hej Henrik

Tak for dit input. Jeg tror jeg vil prøve denne måneds Digital Foto
og så se hvad jeg synes...så kan jeg jo prøve et af de andre efterfølgende.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-10-06 16:15

> [...]
>
> Kort sagt - jeg søger en opskrift på den "korrekte" måde at
> konvertere et billede til sort-hvid.
>
> Håber I kan hjælpe en photoshop-newbie...

Hej.

Her er nogle gratis actions du kan downloade til Photoshop
http://www.knl-dtp.dk/index.asp der er faktisk flere gode i mellem. Så kan
du også få nogle idéer ud af det

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : rt

Dato : 25-10-06 09:26

> Her er nogle gratis actions du kan downloade til Photoshop
> http://www.knl-dtp.dk/index.asp der er faktisk flere gode i mellem. Så kan
> du også få nogle idéer ud af det

Perfekt...

Nu har jeg i hvert fald noget at tage mig til

Tak for linket.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-10-06 17:55

> Perfekt...
>
> Nu har jeg i hvert fald noget at tage mig til
>
> Tak for linket.

Var da så lidt

Fra : Grethe

Dato : 25-10-06 14:06

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gutter
Her er ikke alle gutter!!!!!

> [...]
>
> Kort sagt - jeg søger en opskrift på den "korrekte" måde at
> konvertere et billede til sort-hvid.
>
> Håber I kan hjælpe en photoshop-newbie...

Min erfaring: Arbeid alltid på en dublikat, gjør så billede litt skarpere,
ikke bruk greyscale, men black/white. Jeg antar den også finnes i Photoshop.
Selv anvender jeg PhotoImpact.
Uansett, det er prøve og feile du lærer meget av.

--
Grethe, norwegian in Denmark
www.cegredesign.com/foto/foto.htm

Fra : rt

Dato : 25-10-06 14:38

> [...]
> Photoshop. Selv anvender jeg PhotoImpact.
> Uansett, det er prøve og feile du lærer meget av.

Tak for det, Grethe - og velkommen til DK

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Grethe

Dato : 25-10-06 17:23

> Tak for det, Grethe - og velkommen til DK
Takk for det, rt!

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-10-06 18:57

> [...]
>
> Kort sagt - jeg søger en opskrift på den "korrekte" måde at
> konvertere et billede til sort-hvid.
>
> Håber I kan hjælpe en photoshop-newbie...

Hvis du skyder Canon og i RAW, så kan Canons DPP konvertere til s/h ved at
sætte picture style til monochrome under raw konvertering. Den gør det
ganske flot. Det gælder alle Canon modeller og ikke kun dem, der har picture
style i kameraet. Ellers er channel mixer vel standarden og nogle PS
plugins.

Mvh,
Hans

Fra : MW

Dato : 25-10-06 19:46

> [...]
> ganske flot. Det gælder alle Canon modeller og ikke kun dem, der har
> picture style i kameraet. Ellers er channel mixer vel standarden og nogle

Og man kan stadig bruge gul/orange/rød/grøn filterfunktionen plus de
almindelige reguleringsværktøjer i DPP, ja man kan klare sig helt uden PS

mvh/mw