Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse af gamle S/H film
Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-10-06 17:32

Hej,

efter gennemgang af et dødsbo, har jeg fundet en hel del film, der har
udløb i ca 1995. De er taget og spolet ind i kassetten. FP4 og HP4

Er der nogen at I gamle kemikere, der kan forklare mig noget om
ældningen, og komme med gde råd om fremkaldelse ?

p.f.h. tak
Bo //

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-10-06 18:50

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udløb i ca 1995. De er taget og spolet ind i kassetten. FP4 og HP4
>
> Er der nogen at I gamle kemikere, der kan forklare mig noget om ældningen,

Hej

Jeg ville ofre den ene film, måske dele den i flere stykker,og fremkald med
den fremkalder som Ilford anbefaler til filmtypen.
Jeg fremkaldte en 120 Agfapan 100, den var eksponeret og udløbet 15 år
tidligere, jeg fulgte den procedure som jeg brugte til fremkaldning af nye
friske Agfapan, den stod lidt blødt, men var ellers helt ok!

Jeg kender ikke HP4 og FP4, men ville nok alligevel prøve en ID11 lige efter
bogen dog med 50-75% øgning af tiden.

Jeg har nok en ID11 på lager, hvis andre ikke kan skaffe den

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : magnus.rohde@gmail.c~

Dato : 25-10-06 14:33

Bo Bjerre wrote:

> [...]
>
> Er der nogen at I gamle kemikere, der kan forklare mig noget om
> ældningen, og komme med gde råd om fremkaldelse ?

Jeg har for nylig fremkaldt en FP4 som jeg havde optaget i ca. 1993.
Jeg brugte Agfa Rodinal fremkalder og resultatet blev ganske nydeligt.
Jeg brugte bare de fremkalde-tider som der stod på pakken.

Så umiddelbart tror jeg ikke du skal tage hensyn til filmens alder
når du fremkalder den. Hvis filmene har været opbevaret varmt og
fugtigt kan de måske knække eller krakelere, men ellers tror jeg ikke
du skulle løbe ind i nogle problemer.

mvh
Magnus