Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS
Fra : Peter Nielsen

Dato : 18-10-06 13:29

Hej Alle

Kan jeg bruge optik fra en ældre Canon EOS analog på mit nye Canon EOS 400D
?
har mulighed for at låne nogle til test.. men vil gerne lige være sikker på
at det virker sammen osv...

MVH

Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 18-10-06 13:35

> [...]
400D
> ?
> har mulighed for at låne nogle til test.. men vil gerne lige være sikker

Hvis det er et originalt Canon objektiv er svaret ja!
Hvis det er ældre uoriginale er svaret delvist. Nogle ældre f.eks. Sigma
objektiver virker kun med blænden fuld åben og uden autofokus på de nyeste
"D" huse!

Brian

Fra : Peter Nielsen [6700]

Dato : 18-10-06 13:55

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> objektiver virker kun med blænden fuld åben og uden autofokus på de nyeste

Hej Brian

tak for hurtig svar.
alle sammen er originalle Canon...

/Peter

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-10-06 14:19

"Peter Nielsen" <king_ejner@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 400D
> ?
> har mulighed for at låne nogle til test.. men vil gerne lige være sikker

Hej

Der bør stå "EF" på objektiverne, ældre "FD" og "FL" kan monteres, men vil
virke med en del manglende funktioner!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-10-06 14:24

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> ældre "FD" og "FL" kan monteres,

Med en adapter, selvfølgelig

Fra : Peter Nielsen [6700]

Dato : 19-10-06 08:15

> "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Med en adapter, selvfølgelig

okey

Jeg håber på at det er EF Modeller :)

/Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 19-10-06 12:58

> okey
>
> Jeg håber på at det er EF Modeller :)

Hvis du ved noget om alderen på dem kan du let vide om det er EF eller FD,
jeg mener de skiftede system i 87 vistnok!
(Min EF 50mm er ihvertfald fra 89)

Brian

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-10-06 13:25

> Hvis du ved noget om alderen på dem kan du let vide om det er EF eller FD,
> jeg mener de skiftede system i 87 vistnok!
> (Min EF 50mm er ihvertfald fra 89)

Hej

Første kamera med EF fatning var EOS (Electro Optical System) 650, den kom i
marts 1987!

Men feks. New FD 200mm 1,8 L kom først November 1989, så de to systemer
kørte sideløbende i nogle år!

Fra : E.M.

Dato : 19-10-06 21:01

> [...]
> i marts 1987!
>
> Men feks. New FD 200mm 1,8 L kom først November 1989, så de to systemer

Hvis jeg ikke husker forkert, har EOS altid haft EF-fatning.

Mvh. E.M.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-10-06 22:09

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg ikke husker forkert, har EOS altid haft EF-fatning.

Hej

Ja, helt sikkert, men FD optik udvikledes og produceredes sideløbende med EF
optik i de første år, da mange fotografer var træge til at overgive sig til
autofokusen!

Fra : Brian Lund

Dato : 20-10-06 00:17

> [...]
EF
> optik i de første år, da mange fotografer var træge til at overgive sig

Jeg har faktisk lige søgt igennem "Canon Camera Museum" og den nævnte 200mm
er faktisk den eneste FD jeg umiddelbart kunne finde som er lavet efter 85!
Men ja de er nok blevet ved med at producere nogle af FD'erne nogen år
efter..!

Brian

Fra : MW

Dato : 20-10-06 19:25

> [...]
> 85!
> Men ja de er nok blevet ved med at producere nogle af FD'erne nogen år

Der er en væsenlig forskel på "introducereret efter" og "produceret efter"

Det sidste kamera med FD fatning, Canon T60, blev sendt på markedet i 1990

mvh/mw

Fra : CanonKnud

Dato : 21-10-06 07:01

> Med en adapter, selvfølgelig

Adapter til FL-objektiver skal vist hjemmefremstilles. De har mekanisk
nedblænding ved lysmåling, og den arm der skal påvirkes på objektivet,
sidder i vejen.
Jeg har forsøgt at lime objektiv- og kameradæksel sammen og montere et
85mm/f1,8 på et 300d og 350d kamerahus, og det giver et udmærket
Macroobjektiv, men det er hvad det kan bruges til
mvh Knud

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 08:16

"CanonKnud" <bonke@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 85mm/f1,8 på et 300d og 350d kamerahus, og det giver et udmærket
> Macroobjektiv, men det er hvad det kan bruges til

Hej Knud

Har du prøvet at kigge på den færdige adapter? Der er f.eks. en her:
http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=3&CT=124

Mvh. Claus Petersen

Fra : CanonKnud

Dato : 21-10-06 09:49

> Hej Knud
>
> Har du prøvet at kigge på den færdige adapter? Der er f.eks. en her:
> http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=3&CT=124
>
> Mvh. Claus Petersen

Ja, den fandt jeg også en gang, men FD-objektiver har autofokus, det
har
FL'erne ikke, så den går ikke. :'(

Fra : Leif Langgaard

Dato : 21-10-06 18:52

> Ja, den fandt jeg også en gang, men FD-objektiver har autofokus, det har
> FL'erne ikke, så den går ikke. :'(

Hej

Ikke helt rigtigt, FL og FD har ikke autofokus, du skal op i EF før der står
AF på dem

Og til fluekne......., så er der også lavet FD optik med autofokus:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/nfd/data/nfd_35~70_4_af.html

Fortsat god weekend!

Fra : CanonKnud

Dato : 22-10-06 05:06

Leif Langgaard kom med følgende:

> [...]
> AF på dem
>
> Og til fluekne......., så er der også lavet FD optik med autofokus:

OK, jeg har aldrig haft FD optik, men på den adapter Claus henviste
til, står der AF, derfor min reaktion. Men under alle omstændigheder
bliver der ikke autofokus på en kombination af FL/FD optik, på et
autofokushus
mvh Knud

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 20:17

"CanonKnud" <bonke@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, den fandt jeg også en gang, men FD-objektiver har autofokus, det har
> FL'erne ikke, så den går ikke. :'(

Nej FD objektiverne har ikke autofokus. Der blev lavet et par zooms som
havde en vældig stor hvid madkasse limet på, som kunne stille afstanden, men
ellers ikke noget autofokus. Men måske springblænde? I hvert fald er selve
bajonetfatningen den samme for kameraerne kunne jo både bruge FL og FD.
Autofokus kom først med EF-bajonetten.

Mvh. Claus Petersen

Fra : MW

Dato : 22-10-06 21:19

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selve bajonetfatningen den samme for kameraerne kunne jo både bruge FL og
> FD. Autofokus kom først med EF-bajonetten.

Men der er et FD hus med elektronisk fokusering efter samme princip som de
tidlige EOS huse.
mvh/MW

Fra : MW

Dato : 21-10-06 16:11

> [...]
> 85mm/f1,8 på et 300d og 350d kamerahus, og det giver et udmærket
> Macroobjektiv, men det er hvad det kan bruges til

Canon har tidligere fremstillet 2 forskellige EOS/FD adaptere der selvsagt
også kan bruges til FL objektiver. Uoriginale kan stadig købes. Jeg har
fremstilet en af en FD bajonet fra et hus og en EOS fatning fra et objektiv.
De er skruet sammen med 4 stk. M2 messingskruer og kan bruges til alle FL/FD
objektiver/mellemringe/bælge. FL objektiverne er nemmest i brug da de har en
nedblændingsring på selve objektivet. Adapteren fungerer som en kort
mellemring

mvh/mw