Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Test dine objektiver og se hvad andre har~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-10-06 01:13

I tråden "Test af optikker" foreslog -max-, at vi afholder en Testdag,
hvor vi tester vore objektiver med diverse tests og holder "mage
til"objektiver op imod hinanden, så vi kan få luget ud i de dårlige
eksemplarer. Altså få dem serviceret fortrinsvis på garantien.
Jeg har selv haft problemet tæt inde på kroppen med min Sigma EX 500/4,5
HSM, der har været to gange i Japan og hjemmefra i hele 7 måneder for at få
rettet alvorlige optiske fejl.

Derfor er jeg igang med se, om ikke jeg kan realisere en sådan "testdag"
Foreløbigt har jeg fundet en sponsor i Århus-området, der "meget
sandsynligt" er villig til at lægge lokaler til.

Der vil i givet fald være mulighed for to testopsætninger med studioflash og
diverse andre tests.
Jeg forventer at testdagen vil forløbe over ca. 4 timer måske 5 en lørdag
eftermiddag.
Deltagelse vil være gratis.

Men før jeg kaster mig helt vildt og voldsomt ud i projektet og begynder at
ofre hjerteblod, den ene nyre eller det, der er værre, så vil jeg gerne
vide, om der er tilstrækkeligt med opbakning om sådan en testdag.

Så her er spørgsmålet:

Vil du deltage i en "testdineobjektiverdag" og se hvad andre har, hvis det
foregår i Århus området.

Foreløbigt har jeg tilsagn fra 3 andre fotografer, og tilsammen kommer vi
med Canon EF-S 10-20/4,0,
EF 24/1,4 L USM, EF 50/1,4, EF 85/1,8 USM, EF 135/2,0 L USM EF 24-70/2,8 L
USM, EF 70-200/2,8 L USM, EF 300/2,8 L IS USM, EF 400/5,6 L USM Nikon AF-S
17-35/2,8 IF ED, AF-S 18-70/3,5-4,5 DX IF ED, AF 50/1,4 D AF 50/1,8, AIS
55/2,8 Macro AF 85/1,4 IF ED D, AF-S 200/2,0 IF ED VR,
AF-S TC 17 II E
Sigma EX 500/4,5 HSM og Sigma EX 150/2,8 HSM Macro Sigma EX TC 1,4 og EX TC
2,0
Frodobag beanbag, Manfrotto monopods og tripods og manfrotto 393 gimbalhead
og diverse kuglehoveder.

Derudover håber jeg på, at der dukker et par Canon Ef 500/4,0 USM L IS op
plus et par andre spændende glas.

I bedes bare melde ud her i tråden om I kunne tænke jer at deltage, så jeg
kan foretage en simpel optælling og drage mine konklusioner heraf.
Hvis der er mange nok parat til at deltage, vil jeg forsøge at få Nikon DK
og Canon DK til at komme og vise lidt frem. Men det kræver altså opbakning,
meget opbakning.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-06 06:50

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis der er mange nok parat til at deltage, vil jeg forsøge at få Nikon DK
> og Canon DK til at komme og vise lidt frem. Men det kræver altså

Hej Jesper

Vi har snakket sammen, og jo, jeg kommer gerne. Jeg har også en EF 200mm
2,8L og et par Canon teleconvertere, som kan komme på "testbænken". Og en
EF-S 17-85mm. Og en 100mm 2,8 Makro. Har du godt nok fået adgang til
kongreshuset i Århus?

Mvh. Claus Petersen

Fra : Kim Norgaard

Dato : 17-10-06 07:59

Hep,

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> at få Nikon DK og Canon DK til at komme og vise lidt frem. Men det
> kræver altså opbakning, meget opbakning.
Afhængigt at datoen det bliver, vil jeg også gerne komme. Jeg har
yderligere 70-200/L IS og 16-35/L at smide i puljen.

--
Kim Nørgaard

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-10-06 10:14

Frodo Nifinger wrote:
> Vil du deltage i en "testdineobjektiverdag" og se hvad andre har, hvis det
> foregår i Århus området.

Jeg kan bidrage med (nikon):

150mm 2.8
85mm 1.4
50mm 1.4
35mm 2.0
20mm 2.8

Manfrotto 055PROB
Manfrotto 029

SB-800
Reflektorskærm

Lowe Pro Stealth Reporter 300
Lowe Pro Toploader 75 AW

+ div WhiBal kort + det løse.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Christopher Stein

Dato : 17-10-06 11:25

Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> HSM, der har været to gange i Japan og hjemmefra i hele 7 måneder for at få

jeg er også interesseret hvis det bliver til noget.. :)

Fra : Klaus Johansen

Dato : 17-10-06 14:09

Hej Jesper

Det lyder som en super ide' du har fundet på.

Jeg har:
Nikon 50mm. 1,8 (Skod modellen i plast)
Nikon AF-D 80-200mm. som gerne skulle testes ved 2,8 mod en 70-200mm. VR.
Sigma EX 28-70 2,8

Håber datoen passer mig.

Hilsen Klaus Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-06 20:36

"Klaus Johansen" <ksdj@johansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nikon 50mm. 1,8 (Skod modellen i plast)
> Nikon AF-D 80-200mm. som gerne skulle testes ved 2,8 mod en 70-200mm. VR.

Det kan jeg hjælpe dig med på forhånd. Centerskarpheden er bedst på 80-200
ved 2,8. Randskarpheden er ens,
Men ved f: 4 skifter billedet, i den lange ende (135-200).
I den korte ende er de meget ens.

Men det er selvfølgelig en test med min 80-200 og min 70-200!
Det er altid sjovt selv at prøve. Måske bliver det muligt.
Gert

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 17-10-06 17:42

> [...]
> Hvis der er mange nok parat til at deltage, vil jeg forsøge at få Nikon DK
> og Canon DK til at komme og vise lidt frem. Men det kræver altså

Count me in, skipper. Jeg er her også, selvom jeg må indrømme, at jeg antog
at være med, da jeg så Nikkor AI-s 55/2,8 Micro, hehe. Så kan du også lige
tilføje en Nikkor AI-s 180/2,8 ED til listen.

MVH
Thomas

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-10-06 18:31

Hej!

> Derfor er jeg igang med se, om ikke jeg kan realisere en sådan "testdag"
> Foreløbigt har jeg fundet en sponsor i Århus-området, der "meget
> sandsynligt" er villig til at lægge lokaler til.

Antaget at dagen ikke er besat med andet, er jeg gerne med - det lyder
som et arrangement med godt potentiale!

Jeg kan evt. bidrage med følgende Sigma-glas (Canon):

Sigma 24-70/2.8
Sigma 70-200/2.8
Sigma 105/2.8 (Macro)

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 17-10-06 18:44

On Tue, 17 Oct 2006 02:12:50 +0200, Frodo Nifinger wrote:

> Vil du deltage i en "testdineobjektiverdag" og se hvad andre har, hvis det
> foregår i Århus området.
Ja:
EF 24-105/4.0 L IS
EF 70-200/2.8 L IS
SIGMA 28-70/2.8 EX Aspherical
EF-S 18-55/3.5-5.6
/hjj

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-10-06 19:26

> [...]

> og Canon DK til at komme og vise lidt frem. Men det kræver altså opbakning,

Ja og hvad har jeg liggede der kan bruges

en Canon 300 f/2.8L USM
canon 50 mm f/1.8 mkII
Canon EF-s 18-55 mk I
sigma 24 - 70 f2.8 EX
+ en canon tc 1.4 mk II

Så hvis datoen passer ind i mine planer. Eller må du/i jo bare låne 300 mm
da det nok er den der er mest interesant.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 300mm f/2.8 L USM

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-06 20:26

> [...]
> Hvis der er mange nok parat til at deltage, vil jeg forsøge at få Nikon DK
> og Canon DK til at komme og vise lidt frem. Men det kræver altså

Jeg har jo svaret en gang - andetsted. Det kunne være sjovt og lærerigt.
Jeg kan da bidrage med 70-200 VR og 17-55 til Nikon + lidt andet..
Så kunne vi krydspøve de to bedste Nikon vidvinkkler og endda zooms
Så tæl bare mig med.

Nogle har jo forbandet mange km, så samkørsel er nok en god ting for os
sjællændere, men en detalje.
Bliver det en succes, kan vi måske finde noget hinsidan Storebælt næste
gang.

Gert

Fra : OLD-CAT

Dato : 17-10-06 22:06

Hej Jesper

Jeg syntes det lyder spændende.

Jeg vil gerne deltage med følgende udstyr til Canon :

Sigma 12-24 f4 -5,6 EX HSM
Tamron 17-35 f2,8 -4
Sigma 20 f1,8 DG EX
Canon EF 24-70 f2,8L
Canon EF 70-200 f4L
Canon EF 100-400 f4-5,6L
Sigma 500 f4,5 EX (er lige bestilt, får den ca 1 Nov.)
Sigma 1,4x Converter

Jeg håber sandelig at jeg ikke får lignende oplevelser med min Sigma 500
f4,5 - men er du ellers blevet glad for den nu efter 2 x Japan?

Jeg ser frem til at deltage

Claus Engfred Olsen
claus@olsen-web.dk

Fra : ksk

Dato : 17-10-06 22:03

LOL nu må frodig ud og leje en hele hal

KsK

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-10-06 22:11

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> Vil du deltage i en "testdineobjektiverdag" og se hvad andre har,
> hvis det foregår i Århus området.

Jepper, men det ved du vel?

Jeg stiller med følgende Canon-optik:

EF 24mm f/1.4L
EF 50mm f/1.4
EF 85mm f/1.8
EF 135mm f/2L
EF 300mm f/2.8L IS
EF 70-200mm f/2.8L IS
1,4x TC
2x TC

Jeg ser meget gerne en eller flere deltagere med Canon EF 400mm f/2.8L IS
dukke op - tak

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-10-06 00:03

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Hvis der er mange nok parat til at deltage, vil jeg forsøge at få
> Nikon DK og Canon DK til at komme og vise lidt frem. Men det kræver

Jamen, det ser jo helt fornuftigt ud. Forløbigt tæller jeg 14, der ønsker at
deltage med udstyr for i omegnen af en halv million kroner.
Bygningerne, vi kan få råderet over, kan sagtens håndtere det dobbelte og
nok flere til endda.
Jeg vil nok få firmaet til at sponsere lidt sødt, så vi ikke går sukkerkolde
under nørderiet.
Blir vi 20, går jeg i gang med at kontakte diverse firmaer.

Så er det spørgsmålet om, hvornår vi skal afholde dagen.
Jeg har en helt klar ide, om at december er nogo. Folks kalendere er nok
også booket op i november, så vi er henne i januar. eller starten af
februar. Der er der heller ikke lys nok til at man kan foretage sig noget
fornuftigt, så det må da være ideelt. F.eks. lørdag d. 24. februar 2007?
Hvad sir I?

Måske man kunne runde dagen af med noget helt andet; For eksempel
Whiskysmagning eller lign.
Det stiller jo godt nok nogle udfordringer til de, der kommer langvejs fra i
eget køretøj.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-10-06 08:56

> Måske man kunne runde dagen af med noget helt andet; For eksempel
> Whiskysmagning eller lign.

Jeg er frisk. Hvad med ølsmagning? I må have en god "ølrestaurant" i
området?

> Det stiller jo godt nok nogle udfordringer til de, der kommer
> langvejs fra i eget køretøj.

Jeg kan i den forbindelse varmt anbefale Molskroen i Femmøller. Rimeligt
billigt for en suite, der nemt napper fire overnattende.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Johansen

Dato : 18-10-06 15:18

He he Jens, Molskroen... det kunne nok godt findes lidt billigere ;)

Hilsen Klaus Johansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-10-06 15:29

"Klaus Johansen" <ksdj@johansen.tdcadsl.dk> wrote in message

> He he Jens, Molskroen... det kunne nok godt findes lidt billigere ;)

1.600 for en stor suite i to etager med plads til mindst fire - det er da
ikke dyrt. Vi skal jo ikke spise på deres gourmetrestaurant (selvom det også
kan anbefales).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Johansen

Dato : 18-10-06 15:45

Hej Jens

Troede det var MEGET dyrere... vildt billigt faktisk.

Hilsen Klaus Johansen

Fra : Karsten

Dato : 18-10-06 14:49

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk>skrev:
-snip-
>februar. Der er der heller ikke lys nok til at man kan foretage sig noget
>fornuftigt, så det må da være ideelt. F.eks. lørdag d. 24. februar 2007?
>Hvad sir I?
-snip-

>Mvh

bare et lille ? herfra,
jeg har ikke rigtig noget top grej at bidrage med, men
hvis det bliver afholdt, kunne det så evt. lægges på
nettet et sted, så man får en idè om hvad man skal gå
efter næste gang?

mvh. Karsten

ps. godt initiativ!

Fra : rt

Dato : 19-10-06 07:36

> [...]
> hvis det bliver afholdt, kunne det så evt. lægges på
> nettet et sted, så man får en idè om hvad man skal gå

Virkelig en god ide.
Jeg har heller ikke noget top-gear, men er da meget interesseret i
resultaterne. Et website vil være superfedt!

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-10-06 13:16

"Karsten" <no@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis det bliver afholdt, kunne det så evt. lægges på
> nettet et sted, så man får en idè om hvad man skal gå

Nu behøver det slet ikke at være topnotchudstyr vi tester.
Hele ideen er jo, at vi vil undersøge om vore respektive optikker lever op
til, det firmaerne lover.
Problemer for os alle er jo, at vi ikke selv så let kan afgøre det uden at
have noget at sammenligne med..
Det er det, der er hele idegrundlaget. Hvilke objektiver der er bedst, kan
vi nok ikke afgøre, og har heller ikke tænkt os.
en faxitliste over hvilke mærker i hvilke brændvidder, du skal købe, vil du
ikke få ud af den dag.- men sikkert en masse goe råd.
Umiddelbart ser det ud til at der kommer så meget fantastisk isenkram, at
der så rigeligt blir mulighed for at rørt misundelsesfølelsen nede i maven.

> ps. godt initiativ!

Jamen tak da
Ideen er nu ikke engang min - Max står faktisk fadder til Ideen.
Jeg har bare sat det lidt i system

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-10-06 21:29

Karsten skrev:
> bare et lille ? herfra,
> jeg har ikke rigtig noget top grej at bidrage med

Altså, personligt vil jeg også gerne høre om kit-objektivernes
performance, hvis nogen gider teste lidt seriøst på den

> , men
> hvis det bliver afholdt, kunne det så evt. lægges på
> nettet et sted, så man får en idè om hvad man skal gå
> efter næste gang?

Ikke nogen dårlig idé. Problemet er nok (om noget) at det er der faktisk
en hel del arbejde i.
Selv om jeg fx. hjertens gerne ville se på resultatet, og jeg har en vis
kompetence i at producere web, så skal jeg nok holde snitterne langt væk
fra flere opgaver lige pt. (da jeg allerede har dårlig samvittighed over
den ufærdige status af et par projekter).

Hvis det kunne laves, så man kunne lave en objektivsamling, uploade
test-crops pr objektiv-eksemplar (eller fra det bedste fremmødte?), og
tilføjet et par kommentarer, kunne selve inddateringen sikkert blive så
overkommelig så data faktisk kommer op på nettet...

Et alternativ kunne være at bruge et eksisterende system som nødløsning,
ved ikke om der findes noget der er tæt nok på, til at det kan bruges?

Man _kunne_ lægge ratings med kommentarer og links til crop-serier op på
fx. http://www.photodo.com/ eller lignende.

Jeg holder i øvrigt med alle hepperne: skide godt initiativ!

mvh

Jesper Brunholm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-10-06 18:44

"Frodo Nifinger"
> [...]
> Whiskysmagning eller lign.
> Det stiller jo godt nok nogle udfordringer til de, der kommer langvejs fra

Øv - det ville jeg også gerne have været med til, men jeg
vil glæde mig til at se resultaterne, og måske en festlig
beskrivelse fra dagen - men med alle de tilmeldinger mon
ikke 4-5 timer er for lidt..?
Jeg ville godt have testet mine objektiver mod Jens' vi har
en del af de samme.En anden gang måske - efter juni..
Whisky smagning, nu er du bare for ond Jesper..
-max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-10-06 13:14

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en del af de samme.En anden gang måske - efter juni..
> Whisky smagning, nu er du bare for ond Jesper..
Jamen Max!

Hvornår er du tilbage i Danmark?
Ku jeg få dig og Hans Kruse til at dukke op, var vi jo ikke færre end 5
folkens med 500 mm optikker
Og Jens vil da stensikkert gerne teste sine optikker op i mod dine, og jeg
kunne da svært godt tænke mig at kigge nærmere på den Sigmonster, du har
stående og prøve om Kenko telekonverten også fungerer på min Sigma 500/4,5

Tror du ikke, at seancen var noget for Jakob? Peter Rongsted kommer forbi
med sin AF-S 200-400/4,0 VR
Og jeg har da min AF-S 200/2,0 VR at vise frem.

Skal vi rykke datoen en smule for at få dig med? Så er jeg frisk - så længe
vi ikke snakker halve år.
Foreløbigt ligger det jo hen som uden at være konkret. Lokalerne har jeg for
så vidt sikret mig - uanset tidspunktet!
Og det er jo det vigtigste.
Jeg er sikker på at de fleste gerne vil rykke arangementet en smule bare for
at få dig med. Dine 35 + års erfaringer med fotografi og objektiver er ret
uvurderlige.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-11-06 16:28

> [...]
> Jamen Max!
>
> Hvornår er du tilbage i Danmark?
> Ku jeg få dig og Hans Kruse til at dukke op, var vi jo ikke færre end 5

Jeg fik ikke læst denne tråd. Vi havde jo e-mail'et lidt om det. Jeg vil
ikke udelukke deltagelse, men umiddelbart så har jeg ikke noget at udsætte
på min 500'er. Tværtimod er den på alle måde så god som forventet efter at
have lånt Max'es et antal gange. Den er superskarp og fokuserer perfekt så
vidt jeg kan se. Har dog ikke testet den.

Har du gennemtænkt logistikken og testmetoden? Det er jo en frygtelig masse
tests, der skal brændes af på kort tid. Jeg må tilstå at jeg er lidt
splittet om det her. Jeg føler egentlig ikke jeg har brug for en testdag for
mine optikker, da jeg jo allerede har testet i et vist omfang og godt kender
problembarnet (Sigma 15-30). Alle mine Canon optikker performer så vidt jeg
har oplevet perfekt. På den anden side kunne det være sjovt og hyggeligt at
se en masse af gutterne igen, men ville da egentlig hellere bruge en
egentlig fotosession på det.

Mvh,
Hans

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-11-06 17:47

> [...]
> vidt jeg har oplevet perfekt. På den anden side kunne det være sjovt og
> hyggeligt at se en masse af gutterne igen, men ville da egentlig hellere

Jamen jeg er så vidt enig med dig, Hans. Det er mere for hyggens skyld jeg
tager med. Jeg ved godt, at kameraet jeg har er aldrende, slidt og hvad man
ellers kan finde på, 18-70'eren er problembarnet og så videre. Men hvad med,
at vi fandt et eller andet sted man kunne tage hen og fotografere, mens folk
der har brug for at teste deres optik gjorde det. Så blev det en fotosession
og en testdag, så er der noget for nørderne og brugerne

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-06 18:35

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdett'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så blev det en fotosession og en testdag, så er der noget for nørderne og

Det er egentlig også min holdning til dagen. Jeg har ikke noget at brokke
mig over med mine objektiver, så jeg er da gerne med på fototur
Man kan så måske sige at de der har et "problemobjektiv" så ikke har noget
at sammenligne med, men...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-11-06 18:47

Claus Petersen wrote:

> [...]
> mig over med mine objektiver, så jeg er da gerne med på fototur
> Man kan så måske sige at de der har et "problemobjektiv" så ikke har noget

Forkert årstid. Men hvis nogen arrangerer noget, vil jeg gerne
invitteres med

Jeg har desværre et stramt arbejdsliv, der til tider overtager
weekenderne, men sig til

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-11-06 19:57

> [...]
> Så blev det en fotosession og en testdag, så er der noget for nørderne og

Har du et forslag til en fototur?
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-11-06 22:36

> Har du et forslag til en fototur?
> Mvh,
> Hans

Hmm, det afhænger jo af, hvornår det er det finder sted, jeg kan ikke lige
huske det jo (24. Februar var den dato jeg lige hurtigt så i diverse
indlæg). Men der er jo den gamle by hvis man har de lyster, botanisk have
(nok ikke så spændende i Februar) eller også skulle man se, om man kunne
komme en tur på Ceres eller noget i den stil.
Hvis vi snakker natur, så er der jo Årslev Engsø, man kunne køre til
Silkeborg, længere mod nord/syd/øst/vest. Endvidere er der Marselisskovene,
selvom det er svært at konkurrere med Dyrehaven Det afhænger af hvad man
vil. Lad os høre fra nogle lokale, der må være nogle der kender mere til
stedet end jeg gør, jeg nåede kun at bo deroppe et års tid

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-06 15:12

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdett'mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> der kender mere til stedet end jeg gør, jeg nåede kun at bo deroppe et års

Ja, dyrehaven på søndag (altså her i Kbh) er der Hubertusjagt og vandgang i
magasindammen. Det er sjovt nok som fotoobjekt synes jeg, men om det er nok
til at trække folk til Kbh. er jo en anden sag. Jesper er åbenbart fristet.
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 02-11-06 18:28

> [...]
> i magasindammen. Det er sjovt nok som fotoobjekt synes jeg, men om det er
> nok til at trække folk til Kbh. er jo en anden sag. Jesper er åbenbart

Ja, det kunne også være spændende. Jeg skal bare med på den årlige fisketur
til Årø i denne weekend, så desværre må jeg melde pas. Men vi må da hellere
snart få arrangeret en tur (og det behøver jo ikke lige være Namibia eller
noget i den stil )

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-06 18:45

> [...]
> fisketur til Årø i denne weekend, så desværre må jeg melde pas. Men vi må
> da hellere snart få arrangeret en tur (og det behøver jo ikke lige være

Ja, vi må komme tilbage til det. Jeg rejser på mandag.
Mvh,
Hans

Fra : Jacob Ask

Dato : 18-10-06 06:59

Frodo Nifinger wrote:
> Vil du deltage i en "testdineobjektiverdag" og se hvad andre har, hvis det
> [...]

Vil da meget gerne komme og være med på en kigger (har dog ikke
rigtigt noget at bidrage med....)

Mvh
Jacob ask

Fra : Morten Storm

Dato : 18-10-06 10:07

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Vil du deltage i en "testdineobjektiverdag" og se hvad andre har, hvis det
> foregår i Århus området.

Det lyder rigtig spændende, og jeg er helt sikkert med (hvis datoen kan
passes sammen med andre arrangementer).

Jeg deltager i givet fald med følgende grej (Canon):

EF 50 mm f/1.4
EF 17-40 mm f/4L
EF 70-200 mm f/4L

--
Venlig hilsen
Morten Storm

Fra : P. Rongsted

Dato : 18-10-06 13:48

<jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:
>Vil du deltage i en "testdineobjektiverdag" og se hvad andre har, hvis det
>foregår i Århus området.

Ja, jeg vil gerne deltage. Du har andetsteds i tråden foreslået 24
feb. Det passer fint med mig. Det vil være bedst hvis jeg kan få
kørelejlighed. Jeg har ikke noget imod toget, men hvis jeg skal have
det hele med, så bliver der en del at slæbe på:

Nikon
AF 10,5mm f/2,8G DX fish eye
AF-S 17-35mm f/2,8D
AF-S VR 24-120mm f/3,5-5,6G
AF 28-105mm f/3,5-4,5D
AF 50mm f/1,8D
AF-S VR 70-200 f/2,8G
Micro AF-S VR 105mm f/2,8G
AF-S 80-200 f/2,8
AF 180mm f/2,8 (kan ikke huske om det er D)
AF-S VR 200-400 f/4G

Tokina 12-24mm f/4
Sigma 30mm f/1,4
Sigma 50-500 f/4-6,3 EX DG HSM (Bigma)
Carl Zeiss Planar 50mm f/1,4 ZF

Huse
F100
D70
D200
D1X
D2X

Desuden har jeg også nogle Ai-S objektiver. Og jeg har nok glemt
nogle. Hvem ved, måske har jeg købt nogle flere inden dagen.

Fra : Kim Andersen

Dato : 18-10-06 20:24

Hej Alle

Der er godt nok overtal af Canon folk iblandt tilbagemeldingerne, så jeg må
da hellere bidrage med lidt Nikon

D100
D200

Sigma 18-50 F2.8 EX DC
Sigma 70-200 F2.8 EX APO HSM

Crumpler Brians Hottub

MVH
Kim Andersen

Fra : news.stofanet.dk

Dato : 18-10-06 23:06

> [...]
> Foreløbigt har jeg fundet en sponsor i Århus-området, der "meget
> sandsynligt" er villig til at lægge lokaler til.

Lyder spændende, vil gerne deltage og har reserveret 24/2 indtil videre.

Kan bidrage med:

Canon 70-200 F4 L
Canon EF-S 60 2.8 macro
Canon 28-135 F3.5-5.6 IS USM
Sigma 10-20 F4-5.6 EX DC HSM

Walimex 350 Ws lampe + softbox

mvh
René Krogh

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-10-06 15:06

> [...]
>
> Så her er spørgsmålet:
>
> Vil du deltage i en "testdineobjektiverdag" og se hvad andre har, hvis det

Det ser ud til at der ikke kommer flere udmeldinger om tilstedeværelse under
sådan en dag.
Nuvel!
Jeg tæller sammenlagt 20 personer med udstyr for over en ½ million kr, så
det må vi hellere få sat på skinner.

Jeg har ikke hørt fra Max, så jeg fastholder den foreslåede dato, med mindre
I alle simultant melder afbud igen

Dvs. Slå kryds i kalenderen d. 24 februar 2007. Afvis alle invitationer fra
venner og familie den dag og hold den fri til grænseløst nørderi med den
elskede hobby.
Jeg vil i mellemtiden sikre mig, at jeg rent faktisk har lokalerne til
rådighed den pågældende dag, sætte mig ind i MFTtests og finde ud, hvor der
kan arrangeres noget whiskysmagning efterfølgende.

Foreløbigt ser det ud til at selve testdagen blir afholdt i Erhvervsparken
på Stationsvangen 5, 8541 Skødstrup (buslinier 119, 121 123 og Grenåbanen
lige til døren - næsten da)

Jeg vil melde tilbage, hvis der blir ændringer i planerne og iøvrigt udsende
reminders i takt med at dagen nærmer sig.

Vel mødt - Til den tid!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Allan

Dato : 21-10-06 15:46

> [...]
> det må vi hellere få sat på skinner.
>
> Jeg har ikke hørt fra Max, så jeg fastholder den foreslåede dato, med

Så bliver det 21 personer.

Medbringer:
350D
430EX
18-55 mm kit
55-200 mm kit
50mm 1,8 II
70-300mm IS
Manfrotto stativ

mvh
Allan

PS: Ankommer ned tog fra København, hvis der er andre der skal samme vej.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 21-10-06 17:52

> [...]

>rådighed den pågældende dag, sætte mig ind i MFTtests og finde ud, hvor der
>kan arrangeres noget whiskysmagning efterfølgende.

Jeg kommer også - og har lidt Canon grej med:

EOS 350D
EF-S 10-22 mm 1:3,5-4,5 USM
EF-S 17-85 mm 1:4,0-5,6 IS USM
EF 20-35 mm 1:3,5-4,5 USM
EF 35-135 mm 1:4,0-5,6 USM
EF 100-300 mm 1:4,5-5,6 USM
EF 50 mm 1:1,4 USM
Speedlite 580EX

Velbon PK-256 stativ
Kabeludløser (egen konstruktion)

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 19:15

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg kommer ikke- og har så ikke noget Nikon grej med:. Vist pt. kun en
17-55, der mangler-

For mig ikke den bedste dato, men jeg deltager gerne på et andet tidspunkt.
Næste gang

Gert

Fra : Peter Rongsted

Dato : 22-10-06 01:48

On Sat, 21 Oct 2006 20:14:45 +0200, "Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk>
wrote:

>"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse

> Jeg kommer ikke- og har så ikke noget Nikon grej med:. Vist pt. kun en
>17-55, der mangler-

Den klarer jeg nok. Jeg har endnu ikke helt overbevist mig selv om at
jer har behovet, da jeg allerede har AF-S 17-35 f/2,8 - og vidvinkel
er ikke mit helst store behov. Men med lidt held lykkedes det mig
inden 24/2

Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-10-06 18:50

> [...]
>
> Jeg vil melde tilbage, hvis der blir ændringer i planerne og iøvrigt
> udsende reminders i takt med at dagen nærmer sig.

Har jeg ikke skrevet et indlæg - gammel og senil er man blevet )
Jeg er ikke hjemme før langt henne i foråret - men jeg vil med
spænding læse om jeres oplevelser - også kan sådan en happening
vel gentages, måske halvårligt.. Det har ikke været nævnt, men måske
ku man spytte lidt penge i en fælles kasse til en (2) oksemørbrad, en skål
salat, noget ovnbagt katoffel værk - quick food der plejer at glide ned.
-max-

Fra : Tommy Obitsø

Dato : 22-10-06 08:15

Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> og Canon DK til at komme og vise lidt frem. Men det kræver altså opbakning,

Hej Frodo

Super ide, jeg kommer også til denne dag med lidt grej.

Kamera:

1Dmk2N

Obejtiver:

Canon 16-35 f/2.8 L
Canon 24-105 f/4 L IS
Canon 70-200 f/2.8 L IS
Canon 300 f/2.8 L IS
Canon 500 f/4.0 L IS

Stativ:

Manfrotto 055B med Dietmar Nill hoved.

Mvh. Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-10-06 14:00

"Tommy Obitsø"
> Super ide, jeg kommer også til denne dag med lidt grej.
>

> Kamera:
>
> 1Dmk2N
>

> Obejtiver:
>
> Canon 16-35 f/2.8 L
> Canon 24-105 f/4 L IS
> Canon 70-200 f/2.8 L IS
> Canon 300 f/2.8 L IS
> Canon 500 f/4.0 L IS
>
> Stativ:
>
> Manfrotto 055B med Dietmar Nill hoved.
>

> Mvh. Tommy

Hvis jeg må være så fræk OT.
Hvor glad er du for Dietmar Nill hovedet, det er vidst en del
lettere end de amerikanske, har du sammenlignet dem. -max-

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 23-10-06 21:51

-max- skrev:
> "Tommy Obitsø"

> Hvis jeg må være så fræk OT.

Hej Max

Det er ok. at du er lidt ot da jeg forstår at du ikke kommer til Århus
til test dagen.

Jeg er meget godt tilfreds med mit Dietmar Nill hoved, den er godt 1
kilo lettere end wimberleyen, og er virklig stabil og med fortrinlig
panorerings mulighed, kuglelejet går som en drøm horisontalt. Og gyngen
som objektivet står på er stabil og meget let at balancerer, desuden har
den jo mulighed for at montere 2 kameraer samtidig.

Jeg har endnu ikke haft mulighed for at samligne med wimberleyen, men da
Gerner Majlandt lige har købt en wimberley og jeg skal være sammen med
ham torsdag vil jeg prøve at samligne de 2 og vende tilbage med mere.

Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-10-06 14:10

"Tommy Hjorth"
> [...]
> Gerner Majlandt lige har købt en wimberley og jeg skal være sammen med ham
> torsdag vil jeg prøve at samligne de 2 og vende tilbage med mere.

Tak for det - det ene kilo vejer tungt - og wimberly er ikke en option,
men hører alligevel gerne din sammenligning af de to - der findes vidst
også en Canadisk letvægts udgave af wimberly, den kender du vel ikke
tilfældigvis noget til. -max-

Fra : Tommy Obitsø

Dato : 27-10-06 23:20

-max- skrev:
> [...]
> men hører alligevel gerne din sammenligning af de to - der findes vidst
> også en Canadisk letvægts udgave af wimberly, den kender du vel ikke

Så er jeg her igen med en opdatering omkring Dietmar Nill/wimberley.

Vedr. stabilitet:

Her står den uafgjort, de føles begge stabile og håndtere fint vægten af
kamera og tungt glas samtidig med at de ar nemme at navigere
horisontalt/vertikalt. Blæreeffekten går til Wimberley men dens buede
design.

Vedr. Alsidighed:

Her er det Dietmar Nill der løber med sejren, Wimberleyen er kun
beregnet til tungt grej med mindre man kan få ekstra udstyr som gør at
man kan monterer kamerahuset med en vidvinkel, jeg tror ikke det findes
og for mig at se vil det også ødelægge balancenpunktet på hovedet.

Dietmar Nill vinder fordi det er muligt dels at monterer 2 kamera
samtidig ved at vende gyngen, og dels ved at man med vent gynge kan
monterer kamerahuset direkte derpå så man umiddelbart kan bruge den til
små objektiver.

Vedr. vægt og rejse komfort:

Igen er det Dietmar Nill der løber med sejren da den i kraft af sit
gynge design er nemmere at pakke og ikke mindst at den vejer ca. 1 kilo
mindre end Wimberleyen.

Vedr: Pris

Wimberleyen koster i USA 4208,34 + told og moms ved import til Danmark.
Der er i denne pris indregnet 2 stk arca swiss plates til montering af
objektiv på Wimberleyen. Man skal regne med ca. 30% tillæg for told og
moms ved import til Danmark, så den samlede pris bliver små 6000 kr, da
transporten kommer oven i.

Dietmar Nill koster i Tyskland 600,00 € hvilket omregnet giver 4500 kr.
denne pris er inklusiv 3 stk arca swiss plates til montering af
objektiv. Der kommer dertil fragt men ingen told og moms da det er inden
for EU.

Håber du kan bruge det.

Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-10-06 05:29

"Tommy Obitsø"
> [...]
> denne pris er inklusiv 3 stk arca swiss plates til montering af objektiv.
> Der kommer dertil fragt men ingen told og moms da det er inden for EU.

Tak for det Tommy - brugbar info. Mener Isar foto i Tyskland
forhandler Wimberly'en, men har ikk tjekket deres pris. -max-

Fra : Tommy Obitsø

Dato : 28-10-06 07:48

-max- skrev:
> "Tommy Obitsø"

> Tak for det Tommy - brugbar info. Mener Isar foto i Tyskland
> forhandler Wimberly'en, men har ikk tjekket deres pris. -max-

Ok, jeg vidste ikke at Isarfoto solgte wimberley men det ved jeg nu, men
prisen bliver ca det samme som ved import fra Usa, de tager 699€ for den
hvilket er = 5242,5 + plates til montering af objektiv, dertil kommer fragt.

Tommy

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-10-06 09:27

"Tommy Obitsø"
> [...]

> prisen bliver ca det samme som ved import fra Usa, de tager 699€ for den
> hvilket er = 5242,5 + plates til montering af objektiv, dertil kommer

Ja den er sku pebret - vil tjekke Dietmar hovedet ved lejlighed,
håber at støde på nogle seriøse wildlife knippsere på den næste
tur, som måske har den, i Okawango skulle vi efter sigende støde
på en del tyskere, mon ikke der er een imellem..

Endnu engang tak for det, den er bestemt på listen, at den tager
alm opsat kamera og 2 stk a gangen, lyder meget cool. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-10-06 09:06

> Hvis jeg må være så fræk OT.
> Hvor glad er du for Dietmar Nill hovedet, det er vidst en del
> lettere end de amerikanske, har du sammenlignet dem. -max-
Max!

Har du overvejet at købe en panoramaplade til din Manfrotto 393 gimbalhead?
Så burde det virke lige så godt!

Feks: den her:
http://www.technikdirekt.de/main/en/foto/fotodigital/stative-zubehoer/zubehoer-stative/826487/-/Article.html?fillspace=1&viewmode=search

Jeg overvejer det seriøst. Et hoved fylder jo mindre end 2! og 800 kr er da
billigere end et wimberley

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-10-06 15:29

"Frodo Nifinger"
> [...]
>
> Jeg overvejer det seriøst. Et hoved fylder jo mindre end 2! og 800 kr er

Jeg svarer uden at være online, så jeg må tjekke linket senere -
men hvorfor skulle det være nødvendigt med en pano plade,
som det er har jeg fri bevægelse i alle retninger. Jeg er helt
tilfreds med Manfrottoen, den er super cool til action.

Wimberly er forlængst strøget af listen - prøvede en sidekick
i sin tid, den røg retur - jeg er altid på udkig efter alternativer,
så den tyske og kanadiske variation af Wimberly er lidt
interessante, de er lettere og de er "billigere"..

Det er så enkel et koncept at det for mig er helt gak at Wimberly
næsten har monopol status på området. Den kanadiske at dømme
fra billeder er formet efter samme techno byggesæt koncepte, de
har bare formået at spare et kg (så vidt jeg husker) - Dietmar Nill
har jeg også kun set på billede, men fik indtryk af der var tænkt
lidt anderledes. Og vores Manfrotto er så grovsmedens direkte
no nonsence approach, med måske et par småfejl i design og
materiale valg, men jeg er glad for mit, skal bare lige have strammet,
panorama basen - tro det eller ej, men en alm umbrako nøgle er
ikke sådan lige til at opdrive her i den Sydafrikanske hovedstad,
men det skal nok lykkes.

Og ellers får jeg vel ikke brug for det på den store expedition
om 14 dage, da jeg så vil have en Frodo Bag, efter sigende
forbejdning og materialevalg i verdensklasse - en anmeldelse
kan forventes, skrap som altid )-max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-10-06 23:52

> [...]
> som det er har jeg fri bevægelse i alle retninger. Jeg er helt
> tilfreds med Manfrottoen, den er super cool til action.

Manfrotto MA393 er jo beregnet til montering på et monopod, og du bruger den
vist også på den måde.
Dvs du drejer hele stativet rundt. Monteret på et tripod kan du ikke dreje
rundt horisontalt uden langsomt at skrue hovedet af. En panorama Festplatte
vil gi dig rotationen i det horisontale plan og på den måde forvandle
Manftottoen til en art Dietmar Nill, hvor du får fuld bevægelighed på et
treben.

Jeg troede, du var på jagt efter et sidekick/Dietmar Nill ting til et
treben, og så var det jo billigere med sådan en Novoflex panorama drejeskive
til det hoved, du allerede har. Det fylder heller ikke så meget i bagagen.

> [...]
> så den tyske og kanadiske variation af Wimberly er lidt
> interessante, de er lettere og de er "billigere"..
Der kan man bare se.

> [...]
> panorama basen - tro det eller ej, men en alm umbrako nøgle er
> ikke sådan lige til at opdrive her i den Sydafrikanske hovedstad,

Hvis ikke så sig til, jeg kan da lægge en passende umbraconøgle ned i
Frodobag'en.

> [...]
> om 14 dage, da jeg så vil have en Frodo Bag, efter sigende
> forbejdning og materialevalg i verdensklasse - en anmeldelse

Den er i produktion. Jeg kan berette, at alle delene til alle fire bags er
klippet ud og syningen af Bag'sene er i gang. Jeg forsøger at svinge pisken
forsigtigt, men må passe på - Min enmands sweatshop skulle jo nødigt gå på
bagbenene. Diplomati er vigtigt
Jeg glæder mig til at høre feedbacken, når Frodobag'sene er leveret.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-10-06 23:53

> [...]
> bagbenene. Diplomati er vigtigt
> Jeg glæder mig til at høre feedbacken, når Frodobag'sene er leveret.

Ja, kritikken bliver uden tvivl hård, men uretfærdig Jeg skal gøre mit

Tiden nærmer sig til afrejsen, så må tænke på, hvornår tonen bliver lidt
anderledes i det lille hjem

Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-10-06 00:23

Hans Kruse wrote:

> Ja, kritikken bliver uden tvivl hård, men uretfærdig Jeg skal
> gøre mit
> Tiden nærmer sig til afrejsen, så må tænke på, hvornår tonen bliver
> lidt anderledes i det lille hjem

Jeg går sofort i gang med at stimulere fruens sy-gen.
De FrodoBags(Tm skal nok være færdig i god tid før afrejsen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-10-06 12:11

"Frodo Nifinger"
> [...]
> bagbenene. Diplomati er vigtigt
> Jeg glæder mig til at høre feedbacken, når Frodobag'sene er leveret.

- LOL -

Måske er min Manfrotto anderledes end din, for den har da så bestemt
pano bevægelse i bunden - jeg bruger den på 3-fod efter jeg har fået mit
superletvægts.Så kan jeg sidde med hænderne fri og alligevel være skudklar,
jeg oplevede på Færøerne, hvor Jakob havde 3-fod og jeg skulle sidde og
styre et-benenern at det ikke lige var det mest optimale, på den anden side
gider jeg heller ikke slæbe rundt på en 3kg's sag som jeg gjorde tidligere.
mit nye stativ er en konstrutions perle. Håber Frodobag blir et ligså kært
stykke værktøj. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-06 02:25

-max- wrote:

> [...]
> 3kg's sag som jeg gjorde tidligere. mit nye stativ er en konstrutions
> perle. Håber Frodobag blir et ligså kært stykke værktøj. -max-

Og straks måtte jeg undersøge sagen. Fat i umbrako sættet og så i gang med
at skille ad

Jeg kan fortælle følgende:
Manfrotto MA 393 bøjlen består af yderbøjlen med den tilhørende gynge, og
selve foden, som stativet skrues fast i, består af en stor nedre bolt, der
går op igennem et hul i bøjlen. Oven på den er der en stor riflet møtrik med
en pinolskrue indvendigt.
Både boltens inderside og møtrikkens underside er beklædt med nylonskive og
smurt med noget fedt af en art. Boltens aksel eller det, der stikkes gennem
bøjlens hul har ikke gevind på det nederste stykke og i toppen er den drejet
lidt tyndere og er uden gevind (Det er der pinolskruen skrues ind.)
Min var spændt helt sammen og kunne derfor ikke bevæges. (Nok det bedste til
et monopod) men det kan altså justeres, så bøjlen kan drejes med den
modstand man ønsker. Det vidste jeg ikke, så jeg fik lært lidt nyt. Det
virker, men virker ikke vildt overbevisende. Måske man alligevel skulle
runde op med den panoramaplatte Nuvel, nu haster den i hvert fald ikke
så meget

Du skal forresten bruge en 2½ mm umbrakonøgle. Grunden til, at du har svært
ved at få fat i en i Joburg, skyldes måske, at det ikke hedder en
umbrakonøgle på engelsk, men en Hex Key eller Hex L key.
Husk det skal være metric, ikke tommer, og størrelsen er altså 2½ mm. køb et
godt sæt i stedet for en billig nøgle. Det er godt værktøj, der hører til i
rodetasken.
Du skal altså løsne pinolskruen i møtrikken og spænde møtrikken lidt til og
spænde pinolskruen til.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-10-06 15:13

"Frodo Nifinger"

)

> [...]
> virker, men virker ikke vildt overbevisende. Måske man alligevel skulle
> runde op med den panoramaplatte Nuvel, nu haster den i hvert fald ikke

Det var meget teknisk, men fik nogenlunde forstået det meste )
Pano platte tror jeg ikke kommer på tale.

> [...]
> ved at få fat i en i Joburg, skyldes måske, at det ikke hedder en
> umbrakonøgle på engelsk, men en Hex Key eller Hex L key.

Kanon info, syns heller ikke umbrako ligger så godt i munden..

> [...]
> hører
> til i rodetasken.
> Du skal altså løsne pinolskruen i møtrikken og spænde møtrikken lidt til

Jeg har gennem årene haft mange mange sæt, og der mangler altid lige
den jeg har brug for, så man køber et sæt mere - men jeg ser hvad jeg
kan finde 2,5mm eller et helt sæt, teknikken havde jeg næsten regnet
mig frem til.

> Mvh
>
> --
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger

Som altid meget hjælpsom, mange tak Jesper. -max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-10-06 17:47

-max- skrev i 4540c4e5$0$49204$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]

Og mig bekendt heller ikke på dansk. Det hedder en unbraconøgle.

vh

jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-10-06 19:25

-max- wrote:

> Kanon info, syns heller ikke umbrako ligger så godt i munden..

Spydt ud, og kald den uNbraco istedet. Det gør vi andre.

Umbra betyder skygge op latin (umbrella..)
Unbraco er sammentrukket for en skrue, der ikke er til at bryde (un-brake..)

Googler man på det, er der rigtigt mange, der hitter på umbraco, fordi
det er stavet forkert uendeligt mange gange

ca halvdelen staver det på hver måde...

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-10-06 00:02

Bo Bjerre wrote:

> [...]
>
> Googler man på det, er der rigtigt mange, der hitter på umbraco, fordi
> det er stavet forkert uendeligt mange gange

Det fandt jeg også ud af, da jeg ledte efter det engelske ord for
unbrako/umbrako. For sjovt nok hedder det altså hex key for hexagon -
sekskant.
Jeg havde faktisk et herremas med at finde det engelske ord, da min ellers
så voluminøse engelsk ordbog ikke havde taget højde for unbrako. Jeg vidte i
forvejen, at unbrako hed noget andet på engelsk, men ikke hvad.
Jeg løste det til sidst ved at gå ind på en amerikansk hardwarestore site og
lede efter værktøjet under det rette katalog , og minsanten jo, der var de -
Hex key

Med fare for at demonstere mig som en ordkløver, så betyder "brake" altså
bremse ikke bryde.
"Break" er bryde. Så din sammentrækning holder ikke. Og på engelsk hedder de
altså hex keys

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-10-06 17:46

Frodo Nifinger skrev i 45413d8d$0$49203$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Med fare for at demonstere mig som en ordkløver, så betyder "brake"
> altså bremse ikke bryde.
> "Break" er bryde. Så din sammentrækning holder ikke.

Etymologien angiver faktisk at ordet 'brake' har relationer til 'break' så
måske alligevel?

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-10-06 12:22

"Frodo Nifinger"

..
> "Break" er bryde. Så din sammentrækning holder ikke. Og på engelsk hedder
> [...]

Ok - vi fandt en unbra nøgle der passede, og nu kører det helt
perfekt, tak for hjælpen.. -max-

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-11-06 12:15

> [...]

>ved at få fat i en i Joburg, skyldes måske, at det ikke hedder en
>umbrakonøgle på engelsk, men en Hex Key eller Hex L key.

Der er en del andre engelske navne på unbrakonøglen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Allen_wrench

Artiklen nævner også stavemåden umbrako.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-11-06 12:34

> Der er en del andre engelske navne på unbrakonøglen:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Allen_wrench
>
> Artiklen nævner også stavemåden umbrako.

Allen Wrench! Det var det, jeg ikke kunne huske. Jeg vidste, at den hed
noget andet på engelsk.
Det er godt nok uhyggeligt, at det dyr har så mange navne, og så endda flere
afledt af fejlstavning.

Jeg synes, vi skal kyle alle de navne væk og nøjes med Hexagon nøgle eller
Hex key. Det gir i det mindste mening.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger - -der fremover kalder sine Unbrakonøgler for Hexagon nøgler