Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Filtre
Fra : AB

Dato : 13-10-06 10:44

Jeg vil spørge i denne gruppe, om hvilket filter jeg skal bruge, for at få
fremhævet skyer. Skylight måske ?
Kan et sådan også bruges på et videokamera ?

mvh
AB

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-10-06 10:52

AB skrev i DdJXg.22$JJ3.17@news.get2net.dk dette:
> Jeg vil spørge i denne gruppe, om hvilket filter jeg skal bruge, for
> at få fremhævet skyer. Skylight måske ?
> Kan et sådan også bruges på et videokamera ?

Til at skaffe dramatiske himle er et POLfilter uforligneligt. Alle andre
filtre (ND-filtre undtaget) kan imo erstattes af billedbehandling.
Og et polfilter virker også på et videokamera - men kan være svært at bruge,
hvis du panorerer under optagelsen.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : AB

Dato : 13-10-06 14:10

Tak for det hurtige svar.
mvh
AB

Fra : aon

Dato : 13-10-06 16:45

"AB" <a.bruun@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremhævet skyer. Skylight måske ?
> Kan et sådan også bruges på et videokamera ?

Pol filter som Jan skriver,
i sort/hvid er rød filter rigtig godt til skyer !

aon
http://photosbyanders.fotopic.net/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-10-06 18:53

"aon"

> Pol filter som Jan skriver,
> i sort/hvid er rød filter rigtig godt til skyer !
>
> --
> mvh
> aon

Med digital er det måske smartere at konvertere til s/h
på computeren og der bruge feks. rødfilter, eller forskellige
filtreringer på forskellige dele af billedet.

Der findes specielle polfiltre, der gørnoget ved farverne,
effekten kan være effektiv, de er vidst mere udbredt i
usa - tjek evt. bh eller adorama, de har stort udvalg
og vidst en forklaring til hvert filter. -max-