Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto på vandet - gode råd ønskes
Fra : Bjørn Thorup

Dato : 12-10-06 20:53

ej

Jeg skal på lørdag tage nogle billeder af en Matchrace båd - mine
kammerater skal have lavet en hjemmeside (som jeg også laver) og i den
forbindelse skal jeg have taget nogle billeder.

http://www.team-awlgrip.dk/billeder.htm (noget i denne stil)

Det bliver en kombination af at jeg følger dem i en båd samt jeg kommer
ombord for at tage nogle action billeder. Mit kamera er et Canon EOS
400D med EF-S 18-55.

Har i nogen gode råd/erfaringer som i kunne dele med mig?(er relativ ny
med kameraet)

Nu er saltvand og følsom mekanik vel ikke en god kombi, men sørger man
for at tørre kameraet af undervejs med klud og ellers sørger for det
ikke bliver drivvådt så går det vel nok? Ved godt der findes såkaldte
regnfrakker til kameraet men så vidt vil jeg heller ikke gå.

Jeg takker på forhånd.

Bjørn

Fra : Mju

Dato : 12-10-06 22:39

"Bjørn Thorup" <asd@asd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver drivvådt så går det vel nok? Ved godt der findes såkaldte
> regnfrakker til kameraet men så vidt vil jeg heller ikke gå.

Prøv www.fotokritik.dk

/Michal

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-10-06 01:35

Mju wrote:

> Prøv www.fotokritik.dk

Hvad i alverden mener du?

Manden spør om råd til, hvordan han bedst får gode billeder i kassen af en
matchracebåd, og du henviser ham til rygklappersitet fotokritik.dk?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 06:50

"Mju" <Ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Bjørn Thorup" <asd@asd.dk> skrev i en meddelelse

Du kan lave en midlertidig "regnfrakke" med en kraftig plastpose, som du
trækker over kameraet bagfra og op til modlysblænden. Så kan et godt stykke
gaffatape sørge for tætning mellem modlysblænde og kamera. Og hvis du så
lukker så meget luft som muligt ud af posen, så kan du betjene de fleste
ting alligevel. Og husk at indsætte dit største hukommelseskort. Fronten kan
du passe på med et neutralt filter, et UV-filter eller i dette tilfælde et
polfilter, som vil kunne fjerne nogle af de værste reflekser fra vandet.
Hvis du også vil kunne se, hvad du fotograferer, så kan du tage
øje-gummi-tingen af, skære et lile firkantet hul i posen, klemme den ned
over søgeren og så sætte øje-gummi-dimsen på igen.

God tur

Mvh. Claus Petersen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 13-10-06 13:06

Strøgtanker om fotografering i og omkring en DS Matchracer:

Det hele afhænger af hvor meget tid og materiel du har tilrådighed. Noget af
det vigtigste er at tale med sejlerne de ved som regel hvad de synes virker
godt. Får dem til at vise dig hvad de mener og find selv ud af hvad der skal
til for at få det i kassen.

Inden du starter med at tage billeder er det vigtig at du kender båden.
F.eks. hvor kan du sidde, hvor kommer bommen, hvilke skøder/fald bevæger sig
.... Gennemgå med besætningen en manøvre flere gange og se hvad der sker,
for så at gentage det hele hvor du tager billeder.

UV eller polarisations filter er vigtigt, der er generelt meget lys ude på
vandet.

Matchraceren er kun våd i søgang eller ved passage af eventuel
opmands/træner båds hæhbølge.

Horisonten er det jeg selv tænker på til sidst ... nogen gange er det bare
for sent.

I en duel kan du få nogle kanon billeder fra pushpitten ... af den anden båd

steder der virker godt:
* Billeder fra læ side ved vantet, taget op imod luv
* billeder fra kahytsnedgangen ind i hovedet på skødegasterne - pas på
hovedet det er i vendingerne at der er aktivitet og en bom der passere!
* Billeder pushpitten af storskødegasten
* Fra rib pladseret lidt foran tværs i luv hvor gasteren hænger - han tages
fra fordækket også.
* forfra af spilersejlads ... fra cockpittet under spiler sejlads (logo
inverteret)
* baggrund og forgrund giver perspektiv ... de billeder der ligger på den
side du refere til viser bare båden/teamet
* ...

Ellers tal med sejlerne de ved som regel hvornår de synes noget virker godt
og find så ud af hvordan du får det i kassen.

/Henrik (har billeder på fotokritik.dk og har stor respekt for de mange
seriøse deltagere på sitet)

Fra : Bjørn Thorup

Dato : 13-10-06 20:07

Hej Claus og Henrik

Jeg takker mange gange for de gode ideer - både med regnfrækken og
inspiration til gode placeringer på båden / følgebåd.

Dem som sejler er det par gode kammerater, så som du nævner Henrik lyder
det som en god ide at spørge dem til råds om hvad de tror der vil virke
godt.

Men synes de steder som du nævner ang. placering af mig - lyder rigtige
fornuftige. Det er jo rart at at vide (og være forberedt) når jeg nu
skal ud på vandet i morgen.

Men ellers må jeg jo bare fyre løs - mon ikke der kommer et par gode
shots i kassen.

Filter har jeg dog ikke skaffet - jeg har næsten lige købt mit kamera og
første nye investering må være en taske. Det er pænt træls ikke at have
en! Har i forresten nogle gode bud? Jeg går i gymnasiet så fotografering
er en hobby og ergo er budgettet lidt begrænset. Men fik da solgt et par
billeder her den anden dag som gerne skulle betale for en taske

Igen tak

Bjørn

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 20-10-06 14:54

Hej Bjørn, må vi se hvad der kom ud af din øvelse?

/Henrik