Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pris på 4000 billeder
Fra : Bo Hellum

Dato : 12-10-06 11:48

Hej alle

Der er før snakket priser når man sælger billeder, men hvordan dælen sætter
man en pris når kunden ønsker 4000 billeder til et katalog?

Bo

Fra : John Sahl

Dato : 12-10-06 11:57

Bo Hellum wrote:
> Der er før snakket priser når man sælger billeder, men hvordan dælen
> sætter man en pris når kunden ønsker 4000 billeder til et katalog?

Din timepris x antal timer det vil tage dig at løse opgaven?

--
John Sahl

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-10-06 13:00

"Bo Hellum"
> Hej alle
>
> Der er før snakket priser når man sælger billeder, men hvordan dælen sætter
> man en pris når kunden ønsker 4000 billeder til et katalog?
>
> Bo

50kr pr stk, mindre må du fanme ikke tage.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-10-06 14:40

-max- wrote:

> 50kr pr stk, mindre må du fanme ikke tage.. -max-

Halvtres kroner pr. billede, det er fandme for billigt...

Produkterne er med garanti ikke ens, de har forskellig størrelse, farve
og overflade, så man er nødt til at lave en grundopstilling, der
tilrettes for hvert enkelt produkt.

Lyslægningen skal også justeres, så der ikke er uheldige reflekser og
skygger.

Det kan også være nødvendigt at skifte baggrund, så den danner en vis
kontrast til det enkelte produkt.

Der skal vel også ta's et par billeder af hvet produkt, som så skal
RAW-konverteres og billedbehandles.

Billederne skal vel også arkiveres ned på noget DVD. Og man kan jo ikke
bare hælde 4000 billeder på nogle DVD'er og smide dem i nakken på kunden,
der skal også laves et system, så kunden kan finde rundt i billederne.

Så hvis det ikke skal være en omgang regulært amatørknips, så kan der max
laves 4-8 billeder i timen, og med en lavt sat timepris på 5-600,-
kroner, så er det minimum 100,- kr. pr. billede excl. moms.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-10-06 19:06

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> laves 4-8 billeder i timen, og med en lavt sat timepris på 5-600,- kroner,
> så er det minimum 100,- kr. pr. billede excl. moms.

Hehe - jamen en halv mill er da klart bedre end 200k. Men ok med
din måde at gøre tingene på vil det også tage adskillige måneder..
Jeg ville nok klaske en stor softbox og en neutral horisontløs baggrund,
det ser næsten altid nogenlunde pænt og proff ud - lyset er konstant så
hvorfor ikke skyde i jpg, med de mest passende parametre, så der ikke
er noget efter arbejde - 40-50 stk i timen, og resultatet vil blive
nydeligt.
En assistent til at skifte produkt og tørre sveden af panden..-max-

Fra : emj

Dato : 19-10-06 15:53

-max- skrev:

>40-50 stk i timen, og resultatet vil blive
>nydeligt.

Du må være bidt af en kugleskør pegefingervirus ))
Hvordan vil du nå at sætte de elementer op, som skal fotograferes på
den tid?
Hilsen emj

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-10-06 16:55

emj skrev:

> Du må være bidt af en kugleskør pegefingervirus ))
> Hvordan vil du nå at sætte de elementer op, som skal fotograferes på
> den tid?
> Hilsen emj

Er der nogen, der ved om det er 4000 kopier af samme billede?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-10-06 15:40

"emj" <emj@>

> Du må være bidt af en kugleskør pegefingervirus ))
> Hvordan vil du nå at sætte de elementer op, som skal fotograferes på
> den tid?
> Hilsen emj

Uhm - lad det komme an på en prøve, det lader til i ikke tror på
det kan lade sig gøre - det er lige ud a landevejen.. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-10-06 22:29

-max- wrote:
> "emj" <emj@>

> Uhm - lad det komme an på en prøve, det lader til i ikke tror på
> det kan lade sig gøre - det er lige ud a landevejen.. -max-

Det kan da sagtens lade sig gøre, hvis varene har nogenlunde samme
håndterbare størrelse.

Jeg husker tydeligt historien om den professionelle fotograf, der skulle
skyde reklamefotos af en Viking 16 personers redningsflåde - og rykkede i
udløsersnoren på den i sit 20 m2 store atelier Han troede vist, at de
hevde sendt ham en 4 personers.

Men jo, hvis det er småting, kan man vist godt komme ud over stepperne med
en fast opstilling.
Et lystelt er vist glimrende til det. Og så en costummade action til
efterbehandlingen, så kører det.
Det skal vel lige ha det sidste Umph.
Men husk lige en ting - Det kommer til at ride en som en mare, inden man er
færdig.

Kender en, der har lavet billederne til et Termas interne personaleportal af
reklameting til personalesalget. Det kom til at hænge hende ud af halsen.
Jeg tvivler på, at hun gør det igen.
Sådan et arbejde er kedeligt og ensformigt. Og man påtager sig det, fordi
man synes, det kunne være spændende It's NOT! Jo de første 10, men så er
det vist sket.

Det minder mig om, at jeg stadig har 1500 motorcykelbilleder at skulle
igennem. Godt det i det mindste er Jpgs .

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-10-06 17:53

-max- wrote:

> [...]
> nydeligt.
> En assistent til at skifte produkt og tørre sveden af panden..-max-

Tilbage i 80'erne og 90'erne har jeg lavet meget store mængder vare- og
produktfotos til bl.a. Dansk Supermarked, og ja, når det handler om mange
billeder, så kan man lave et "samlebånd", og man giver en meget stor
mængderabat.

Men dit forslag med en fast opstilling holder ikke i praksis, det
fungerer ikke særligt godt med en hvid eller meget lys vare på en hvid
eller sort baggrund, og på samme måde er det også næsten umuligt med en
sort eller meget mørk vare på en sort eller hvid baggrund, for enten får
man for lidt eller for meget kontrast, og en lys vare skal heller ikke
ha' lige så meget lys som en mørk vare.

Og din kalkyle tager slet ikke højde for alt udenomsarbejdet, der kan
hurtigt gå lige så meget tid med det, som med selve fotograferingen.

Jeg kan iøvrigt oplyse, at jeg dengang havde kontrakter med Dansk
Supermarked, hvor de på årsbasis købte for ca. 1,5 mill. kroner
fotografering, og mængderabatprisen for et varefotos var 350,- kroner
excl. moms pr. billede, og prisen for varefotos er forhåbenlig ikke
faldet til en syvendedel på knap 20 år...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-10-06 15:34

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> fotografering, og mængderabatprisen for et varefotos var 350,- kroner
> excl. moms pr. billede, og prisen for varefotos er forhåbenlig ikke faldet

Ja det må jeg indrømme der har du mere erfaring en mig, vi havde
mere eksklusive kunder og et par dage til en ny serie B&O med
lidt detalje billeder, en dag til en enkel ølflaske - resultatet var sku
imponerende, men vi er helt tilbage i 70'erne. Vi lavede også
fritskrabede billeder, de blev leveret så der ikke var noget efter-
arbejde, enten var det perfekt eller også kom det ikke ud af døren.

Lys eller mørk vare - vi lavede vores opsætning - poppede flashne
og målte med en incident lysmåler, lavede en pol eller 10 og ventede
et par timer på transparenten, sad den i skabet eller sku det laves om.

Jeg vil påstå jeg kan lave de billeder i rimelig kvalitet med en stor
softbox, et par flamingo plader og ville nok vælge en musegrå bg,
der tonede mørk i baggrunden, sødmælk eller sort kaffe de vil stå
vidunderligt, jeg ville ikke begynde at ændre lys eller eksponering,
da baggrunden så ville se forskellig ud fra billede til billede, i sammen-
hæng ser det ikke godt ud. 40-50 stk i timen easy peasy.. -max-