Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 70-200 f/2.8 IS USM m/ converter ?
Fra : condrup.eu

Dato : 05-10-06 12:01

Hej gruppe.

Nogle herinde som har erfaring med subj. og 2x converter ? Evt. med 1.4x
ligeså ?

Her tænker jeg, lysmæssigt, AF m.m... Jeg spørger da jeg aldrig har anvendt
disse og ikke er helt klar over hvad man skal være obs på..

Er jeg bedre tjent med 300 f/4.0 IS USM ? og evt 1.4x eller 2x.. ?

Det er primært til dyrefotos.

Mvh Ole C

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-10-06 13:06

"condrup.eu" <kontakt@FJERNCAPScondrup.eu> wrote in message

> Nogle herinde som har erfaring med subj. og 2x converter ? Evt. med
> 1.4x ligeså ?

Ja, og det holder ikke.

> Her tænker jeg, lysmæssigt, AF m.m... Jeg spørger da jeg aldrig har
> anvendt disse og ikke er helt klar over hvad man skal være obs på..

> Er jeg bedre tjent med 300 f/4.0 IS USM ?

JA!

> og evt 1.4x eller 2x.. ?

Glem 2x TC. Du får bedre resultat ved at "croppe". 300/4 med 1.4x TC fungere
ganske godt. 300/4 uden TC er simpelthen et fund til prisen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 05-10-06 13:44

"condrup.eu" <kontakt@FJERNCAPScondrup.eu> skrev i en meddelelse
> [...]
> anvendt disse og ikke er helt klar over hvad man skal være obs på..
>
> Er jeg bedre tjent med 300 f/4.0 IS USM ? og evt 1.4x eller 2x.. ?

Jeg har ovennævnte og en 1.4x converter, og var meget i tvivl om jeg skulle
købe dette eller 100-400mm'eren, og endte med at vælge det første pga
alsidigheden, men også fordi 100-400 mm'eren (også kaldet sugerøret) mange
steder får dårlige reviews.
Det er efterfølgende min erfaring, at hvis det udelukkende er til f.eks.
fugle, er du bedre tjent med en "fast" 300, 400 eller 500 mm.
Med anvendelse af TC på 70-200 mm'eren, mister men både en blænde, men også
AF (dog kun med 2x TC) på de yderste mm.Dette fordi AF ikke virker ved
blænde over 5.6 tror jeg nok.
Når alt dette så er sagt, skal jeg sige at det er en rigtig god optik, og
jeg har taget nogle meget skarpe skud også med 1.4x TC'en på.
Jeg vurderer, at det ofte handler om, om man har fået et 110 % korrekt
justeret objektiv, eller om det lige mangler det sidste "crisp"-hed.
Der er mange reviews på www.fredmiranda.com skrevet af brugere af
obejktiverne, og også sammenligningstests.
Håber du kan bruge det til noget.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-10-06 17:11

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Med anvendelse af TC på 70-200 mm'eren, mister men både en blænde, men
> også
> AF (dog kun med 2x TC) på de yderste mm.Dette fordi AF ikke virker ved
> blænde over 5.6 tror jeg nok.

Sådan burde det ikke være.
Med en 2x TC har man en 140-400/5.6, hvilket burde virke på alle kameraer.
Ydermere virker AF ved f/8.0 på serie 1D kameraerne (som Ole Condrup har).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-10-06 17:10

"condrup.eu" <kontakt@FJERNCAPScondrup.eu> wrote in message

> Nogle herinde som har erfaring med subj. og 2x converter ? Evt. med 1.4x
> ligeså ?

Jeg har 70-200/2.8L IS og Canon TC 1.4x mkII, som bliver brugt på en 1D
mkII.
Brugt er måske så meget sagt, for jeg har kun brugt det få gange.

> Her tænker jeg, lysmæssigt, AF m.m... Jeg spørger da jeg aldrig har
> anvendt
> disse og ikke er helt klar over hvad man skal være obs på..

Jeg syntes AF bliver væsentligt langsommere - det er generende.
Jeg har ikke lagt mærke til at billedkvaliteten bliver voldsomt dårligt -
men som sagt bruger jeg det heller ikke meget.

> Er jeg bedre tjent med 300 f/4.0 IS USM ? og evt 1.4x eller 2x.. ?

Der er jeg endt indtil videre. Det er en "lille" guldklump - selvom det ikke
er f/2.8 og tætnet som nyere L objektiver.
Iøvrigt syntes jeg at 1.4x TC virker væsentligt bedre med 300/4.0L IS end
med 70-200/2.8L IS.

Kig eventuelt på
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/400v400.shtml

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : condrup.eu

Dato : 06-10-06 10:47

Tak alle sammen :)

Jeg tror jeg lader min 70-200 være 70-200 uden TC og så finder en 300 f/4.0
i stedet, evt med TC 1.4 :)

Med venlig hilsen
Ole C.
www.condrup.eu

Fra : Nicolai

Dato : 06-10-06 21:24

> Jeg tror jeg lader min 70-200 være 70-200 uden TC og så finder en 300 f/4.0
> i stedet, evt med TC 1.4 :)

Hvad koster sådan en 300 egentlig

Ellers er der jo "The forgotten 400mm" som dog kun er f/5.6 men lækker skarp.

Fra : condrup.eu

Dato : 07-10-06 16:00

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad koster sådan en 300 egentlig
>
> Ellers er der jo "The forgotten 400mm" som dog kun er f/5.6 men lækker
> skarp.
og uden IS desværre.. Den anden løsning med TC er 420mm f/5.6 med IS ;)

Fra : Nicolai

Dato : 07-10-06 18:20

> og uden IS desværre.. Den anden løsning med TC er 420mm f/5.6 med IS ;)

Enig - Dog bruger jeg jo kun 400mm når det er lyst, så mangler det aldrig.

Oh nej, rører ikke TC med en ildtang.

Fra : condrup.eu

Dato : 07-10-06 20:57

> Enig - Dog bruger jeg jo kun 400mm når det er lyst, så mangler det aldrig.
>
> Oh nej, rører ikke TC med en ildtang.
Jeg bruger IS 24/7, det er guld! Mht TC, så er der jo som nævnt i tråden
intet i vejen for den combo med 300eren.. :)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-10-06 00:45

condrup.eu wrote:
> "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger IS 24/7, det er guld! Mht TC, så er der jo som nævnt i
> tråden intet i vejen for den combo med 300eren.. :)

Der skal lige siges, at AF 400/5,6L USM tæver EF 300/4,0 L USM IS+ 1,4 TC
langt ud af banen, når det kommer til skarphed, kontrast og bokeh.
EF400/5,6 L USM er en rigtig perle, faktisk en smule bedre end lillebror
EF300/4,0 L USM IS alene.

Jeg ved, at Jens Bruun har haft den kombo med 300/4,0 L IS USM og TC'er på
et 1D Mk II, og han var bare ikke tilfreds, især ikke på afstand. Det har
hans nye EF 300/2,8 IS USM L så rådet bod på.

En TC er til næsten hver en tid en nødløsning. Det må man bare erkende. Kun
enkelte objektiver håndteres fint med en TC. Oftest går det ud over kontrast
og især bokeh.
Af Canonobjektiver, jeg kender, er der kun 300/2,8 IS 400/5,6 og 500/4,0 IS,
der klarer det godt.
Tror også, at 200/2,8 ter sig fornuftigt, men jeg ved det ikke.
Andre er velkomne til at føje på listen

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-06 21:21

"Frodo Nifinger"

> [...]
> langt ud af banen, når det kommer til skarphed, kontrast og bokeh.
> EF400/5,6 L USM er en rigtig perle, faktisk en smule bedre end lillebror

Det er noget forkvaklet sludder, Jesper - du kan ikke blande æbler og appelsiner
på den måde og forvente at blive taget alvorligt - det er garanteret noget du har
læst et eller andet sted på nettet - lad vær med at gentag den slags latterligheder,
en mand som dig der basserer dine indkøb på råd fra Bjørn Rørslet (han er ikke
min helt) men i det mindste ville han ikke skrive den slags volapyk. Du springer
op og falder ned på om det er væsentligt for een at have en blænde mere og om
en 300 måske er mere hensigtsmæssig i en given situation - fugle, man kan næsten
ikke få for meget tele, men dyr er en anden historie. Hvornår er det bedst at tage
billeder af dyr og fugle, Jesper - Ja rigtigt, tidlig morgen og sen eftermiddag, under
de omstændigheder, vil jeg nok mene en blænde mere i glasset er mere værd en
2 linier mere på test kortet, og for de fleste af os (Thomas Sass undtaget) er IS
en ret brugbar feature, men er man indstillet på at gøre arbejdet godt og rigtigt
med stativ og tålmodighed, kan man droppe IS. Og så sku man måske overveje
den Sigma 500/4,5 både du og Thomas bruger, en halv blænde mere og 20%
mere tele - Jeg har svært ved at se 400'erns fortræffeligheder i forhold til
alternativerne.

> Jeg ved, at Jens Bruun har haft den kombo med 300/4,0 L IS USM og TC'er på
> et 1D Mk II, og han var bare ikke tilfreds, især ikke på afstand. Det har
> hans nye EF 300/2,8 IS USM L så rådet bod på.

Øh - hvis jeg forstår dig rigtigt er 300/2,8 med konverter væsentligt bedre end
300/4 med konverter, phew jeg er sku glad for at høre at de 20k kr ekstra ikke
bare er penge ud af vinduet, ellers vill Jens sku da også se ret fjollet ud, hva
Og nu vi er igang med nonsence, 400/2,8 skulle være endnu bedre.. )

> En TC er til næsten hver en tid en nødløsning. Det må man bare erkende. Kun
> enkelte objektiver håndteres fint med en TC. Oftest går det ud over kontrast
> og især bokeh.

TC er altid et kompromis..

> Af Canonobjektiver, jeg kender, er der kun 300/2,8 IS 400/5,6 og 500/4,0 IS,
> der klarer det godt.

Jeg kender ikke 300'ern eller 400'ern, men at påstå at 500'ern ikke lider kvalitets-
tab med en TC er ihvertfald ikke sandt - og mit bedste gæt er at 400'ern med TC
vil være ret træg i AF, blænde 8 fy for faen det lyder skummelt, men måske tager
jeg fejl, den 400'er er åbentbart et vidunder, som ikke forhandles ret mange steder,
fordi den er bare for go'..

> Tror også, at 200/2,8 ter sig fornuftigt, men jeg ved det ikke.
> Andre er velkomne til at føje på listen

Go' optik med stor lys styrke, tjoe det burde være en go' kombo..

> Mvh
>
> --
> Jesper Nielsen

Vedr.emnet - jeg har ikke goe erfaringer med zoom objektiver i forbindelse med TC,
andre har påstået, her og andre steder, at den fantastikse 70-200'er klarer det helt
perfekt, så der er delte meninger - Jeg kan anbefale 300/4'ern af flere grunde som
samlet gør den til et fornuftigt køb. Den er handy, den er hurtig, den laver flotte
billeder og den fungerer godt med TC, i de situationer det er nødvendigt, det er ikke
en kombo man skal satse på hvis det er en 400mm man skal bruge mest. TC'ere koster
altid AF hastighed, kontrast og skarphed , specielt ved fuld blænde... -max-

Fra : condrup.eu

Dato : 11-10-06 22:20

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> TC'ere koster
> altid AF hastighed, kontrast og skarphed , specielt ved fuld blænde...

Tak!