Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spm. om gamle fotos
Fra : O. Skjold

Dato : 01-10-06 20:55

Hej NG

Under oprydning i et dødsbo har jeg fundet en del s/h-fotos der
er lavet på glasplader.

Type nr. 1 måler 12 x 9 cm og er som negativer. Det ser ud til at
være danske fotos af arbejdere på landet.

Type nr. 2 måler 8 x 8 cm og er ikke negativer. For mig ligner
det købe-fotos, da der bla. er der fotos af pave Pius XI
(1857-1939).

Hvad hedder sådanne billeder og hvordan blev de fremvist?

Er det i øvrigt noget der bare er til losseren?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : John Larsson

Dato : 01-10-06 21:20

"O. Skjold" <5260.odense@gmail.com> writes:
>Er det i øvrigt noget der bare er til losseren?

Gamle fotografier - aldrig "losseren"! Gå til egnsmuséer/lokale arkiver og
sikr dig at du får dem afleveret til en person der er
interesseret/engageret, ellers gå videre til næste!

John

Fra : HCS [4000]

Dato : 01-10-06 21:37

Billederne har da uden tvivl interesse (type 1). Prøv at henvende dig til en
lokal historisk forening. Specielt billeder fra arbejdspladser vil have
interesse, men også andet. Glaspladerne lavede man s/h billeder af, som man
også gør af negativer, og jeg tror de er ret gamle.

--
Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk

Fra : waal

Dato : 01-10-06 21:54

> [...]
> (1857-1939).
>
> Hvad hedder sådanne billeder og hvordan blev de fremvist?
>
> Er det i øvrigt noget der bare er til losseren?

Ej ej, du kan altid henvende dig til fotomuseet http://www.fotomuseum.dk/
eller Dansk Fotohistorisk Selskab, kontaktpersoner kan findes her
http://www.objektiv.dk/ eller en lokalhistorisk forening hvis en sådan
findes.

mvh
Michael

mvh
Michael

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-10-06 09:00

O. Skjold skrev:
> Under oprydning i et dødsbo har jeg fundet en del s/h-fotos der
> er lavet på glasplader.
>
> Type nr. 1 måler 12 x 9 cm og er som negativer. Det ser ud til at
> være danske fotos af arbejdere på landet.

Hvis ikke du har et lokalhistorisk arkiv eller fotografisk museum der er
nærmere, er jeg ret sikker på at Møntergården modtager begge typer fotos
med tak.

> Hvad hedder sådanne billeder og hvordan blev de fremvist?

på photo-gallery.dk er der en fotografihistorie, omend jeg må indrømme
at jeg ikke lige har kunnet finde noget om glas, så er det meget muligt
at grundigere søgning kan afsløre noget.

På Google fandt jeg den her:
<http://www.fylkesfoto.no/kommuner/sunndal/brv2005%20001-rapport.pdf#search=%20glassplater>

Hvis vi går til engelske sider er det noget lettere, et par hits:
<http://photo.net/history/timeline> som ledte mig til
<http://www.rleggat.com/photohistory/index.html>

Søg på glass - der er en masse hits. Bla.
<http://www.rleggat.com/photohistory/history/collodio.htm>

Dér fandt jeg også ud af at det muligvis er "Ambrotypes" der er tale om
<http://www.rleggat.com/photohistory/history/ambrotyp.htm>

Jeg har dog ikke fundet noget videre om hvordan fremvisning har
foregået, måske fordi det simpelt hen er foregået ved at kigge på
billedet. Hvis der er en del der er tæt-på-men-ikke-helt-ens, kan det
også være at der er tale om dem som skulle sættes i en boks med to
kighuller så man fik et 3D billede ud af det.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : O. Skjold

Dato : 02-10-06 22:04

O. Skjold skrev i

<klip>

Tak til alle for svarene.

Jeg finder et arkiv der vil overtage det materiale der kan være
af historisk interesse, det andet forsøger jeg at typebestemme og
se om der er nogen der samler på sådan noget.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)