Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysmåler i kamera
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-09-06 11:02

Hej Gruppe,

Jeg var på et Nikon advanced kursus (fulgte med mit kamera) forleden, og
der omtalte underviseren bla. lysmåling. Han sagde at en lysmåler ALTID
måler lyset i midterfeldtet af søgeren (afhængig af lysmålings mode
spot, center og matrix). Med andre ord: man kan ikke selv bestemme hvor
lyset måles i eksempelvis spotmåling, da det er "centrum" der måler
lyset?!!?

Jeg var, og er stadig af den omfattelse, at hvis du vælger et enkelt
fokus punkt og bruger spotnåling, måles lyset i fokuspunktet. Alt andet
er i mine øje ulogisk, da man ellers er nødt re-komponere billedet hver
gang, med mindre man bruger midterste fokuspunkt.

Har jeg misforstået noget, eller talte underviseren mod bedrevidende?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : HKJ

Dato : 30-09-06 11:18

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> gang, med mindre man bruger midterste fokuspunkt.
>
> Har jeg misforstået noget, eller talte underviseren mod bedrevidende?

Du kan hurtigt selv checke det, sæt dig så noget af billedfeltet er på
noget lyst og reste er på noget mørkt. Prøv nu at skifte focus felt og
se om lysmåleren skifter (På D200 og D70 gør den).

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-09-06 11:27

HKJ wrote:
> Du kan hurtigt selv checke det, sæt dig så noget af billedfeltet er på
> noget lyst og reste er på noget mørkt. Prøv nu at skifte focus felt og
> se om lysmåleren skifter (På D200 og D70 gør den).

Jeg har ikke lige mit kam ved hånden, men det kan ikke passe at det ikke
forholder sig som jeg tror det gør. Ellers ville alle mine billeder i
samme serie være af meget forskellig eksponering, og det er de ikke.

Tak

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : waal

Dato : 30-09-06 13:30

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forholder sig som jeg tror det gør. Ellers ville alle mine billeder i
> samme serie være af meget forskellig eksponering, og det er de ikke.

Har du konsulteret manualen ? den burde give dig svaret

mvh
Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-09-06 12:11

Thomas Schreiber skrev:
> [...]
> gang, med mindre man bruger midterste fokuspunkt.
>
> Har jeg misforstået noget, eller talte underviseren mod bedrevidende?

Ved spot- følger det focuspunkt, ikke ved matrix og centervægtet (D70)
Det kan dog skyldes mine indstilleger?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Reidar Solberg

Dato : 30-09-06 12:37

> Ved spot- følger det focuspunkt, ikke ved matrix og centervægtet (D70)

Her har jeg samme erfaring.
Men ifølge Nikon, og erfaringer jeg har gjort, legger matrix målingen i
D70/D200 mer vekt på lyset i det valgte fokusfelt enn i de andre. Dermed har
valgt fokusfelt også stor betydning for hvordan lyset måles.

Reidar

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-06 13:04

Thomas Schreiber skrev i 451e4085$0$75037$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> Har jeg misforstået noget, eller talte underviseren mod bedrevidende?

Der var vel også den mulighed, at underviseren faktisk kunne tage fejl!
Logisk set er der vel ikke grund til at tro at han løj - dvs. talte mod
bedre vidende.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm