DK Penge med eller brug VISA i Thailand ?
Fra : Tissetrolden

Dato : 24-06-01 17:15

Gør det nogen forskel om man tager x antal danske kroner med i kontanter,

eller om man hæver over sit VISA ?

Her tænker jeg på om man får samme kurs ?

Er der ikke også et gebyr hver gang man hæver på visa ?

Mvh. Kim

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 24-06-01 17:28

"Tissetrolden"
> [...]
>
> eller om man hæver over sit VISA ?
>
> Her tænker jeg på om man får samme kurs ?
>
> Er der ikke også et gebyr hver gang man hæver på visa ?

**************************
Jeg tror faktisk at det er lidt billigere at bruge visakortet, da bankerne
jo skal have x kr. for at ligge inde med udenlandsk valuta idet man jo her
mister en renteindtægt.

Tjek bagest i "regler for dankort- og visakort", som du har fået udleveret i
forb. med kortet, hvilken kurs der omregnes til. Det er noget med
Nationalbankens middelkurs + et par procent ell. lign.

Som hovedregel kan du dog sagtens klare dig i hele verden med danske 100 kr.
sedler (aldrig større) men der er jo også mulighed for at tage THB med
hjemmefra.

Det koster 30 kr. hver gang du hæver kontanter i udlandet på dit visakort -
så brug det til at betale med i stedet.

Husk dog - især i de fjernøstlige lande, ALDRIG at lade dit visakort ude af
syne. Smarte svindlere kan på kort tid lave en kopi af kortet i baglokalet,
og det giver en masse besvær bagefter.

--

/Jens S., Esbjerg

Fra : Kim Offenberg

Dato : 24-06-01 18:41

Hej Kim
Har brugt Master/Euro card samt Diners hver gang jeg har været afsted. Du
kan sagtens medbringe kontanter (DKR.) men din forsikring dækker ikke
kontanter. Der er et gebyr på 4% af det du hæver på Diners, medens der for
de andre kort enten er en fast MINIMUMS pris på mellem 30 og 50 kr. og
derudover 2-3% af beløb over 2000,- dkk. spørg din bank.
Kim

Fra : Sune Krøll

Dato : 24-06-01 19:18

Som en anden også har nævnt: køb lidt bath hjemmefra.
Derefter får du langt den bedste kurs ved at hæve penge dernede.
Du vil kunne få tæt på de 10000bath ved en hævning og det er et fornuftigt
beløb (husk 30kr i gebyr pr hævning)
Du skal have rede penge til ALT dernede, da de kun ganske få steder kan tage
imod kreditkort.

Mvh Sune

Fra : Finn V. Rasmussen

Dato : 07-07-01 23:41

Glem alt om at købe mere end en smule valuta hjemmefra. Der er
kontantautomater allerede i lufthavnen og kursen er en anelse bedre end
hjemme.
Vær opmærksom på at der på et VISA/Dankort er en maximum grænse for hvor
meget man kan hæve kontant pr. dag og gebyret er kr. 30,- pr. transaktion
uanset beløbets størrelse. Gebyret kan du spare hvis du bruger kortet ved
betaling, men så vil de fleste restauranter, hoteller m.v. beregne sig et
gebyr på op til 5%. De er jo gode forretningsfolk de thailændere.
Mvh Finn