Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedstørrelse til tv
Fra : Bo Hellum

Dato : 28-09-06 06:40

Hej alle

Jeg har noget jeg simpelthen ikke fatter, og så håber jeg i kan hjælpe.

Jeg tager billeder for den lokale informationskanal som kører på tv'et, og
til det har jeg et program som hedder scala. Det minder meget om powerpoint,
hvor man laver et slideshow. Man sætter så en generel størrelse for alle
billederne og det er her jeg står af. Hvis jeg sætter størrelsen til 800 x
600 så bliver der en bred venstre margin på ca 5 cm når det fremvises på
tv'et. Men gør jeg det mindre til 640x480 så fylder det hele tv billedet.

Da jeg tager billederne med mit D200, så vil jeg jo gerne have dem så store
som muligt.

1. Hvorfor fylder billedet mere på tv skærmen når det visuelt bliver mindre?

2. Hvad er den optimale opløsning til et tv?

Venligst

Bo

Fra : Jakob

Dato : 28-09-06 06:57

In article <451b602c$0$12648$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
sofus@post1.tele.dk says...

> 1. Hvorfor fylder billedet mere på tv skærmen når det visuelt bliver mindre?

Det er nok umuligt at svare på, det er nok en funktion der ligger i det
Scala program du bruger. Det er nok noget med at det automatisk bliver
rezised til mindre størrelse hvis det er over en vis størrelse vil jeg
tro.

> 2. Hvad er den optimale opløsning til et tv?

PAL som bruges i DK er 768x576 punkter. Prøv at skær et til i den
størrelse og se hvad der sker. Så du bliver nok nødt til at have dem
over et billedbehandlingsprogram. Formatet er jo også anderledes en det
3:2 dit d200 bruger.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Holm

Dato : 28-09-06 06:54

> 1. Hvorfor fylder billedet mere på tv skærmen når det visuelt bliver mindre?

Fordi programmet scalerer det ned.

> 2. Hvad er den optimale opløsning til et tv?

NTSC, den amerikanske standard opløsning er 640x486.
PAL - den europæiske standard er 720x576, med ikke kvardradiske pixels.
Det vil sige at hver pixel bliver scaleret til 1.022x1 pixel, så du skal
lave dine billeder 768x576 og så skalere dem til 720x576, og finde ud af
at sætte dit program til at kører i PAL mode.

--Michael

Fra : Niels H

Dato : 28-09-06 06:59

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre?
>
> 2. Hvad er den optimale opløsning til et tv?

Som udgangspunkt sendes alle tv-signaler i DK i opløsningen 640x480 og
apparaterne er derfor konstrueret til denne opløsning.
Nogle apparater som f.eks mit eget Phillips 42" plasma-tv kan fremvise
inputs via DVI/VGA-indgangen (= fra pc'en) i opløsningen 800x600 dpi, mens
50"-modellen kan fremvise i 1024x1024dpi.
At dit TV scalerer til bredformat ved 640x480 må have noget at gøre med, at
det er indstillet til autoformat, dvs bedste "performance".
Det er det bedste svar jeg kan give på dit spørgsmål.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Bo Hellum

Dato : 28-09-06 07:20

Tak for jeres hurtige svar, det var lige det jeg havde brug for.

Bo

Fra : Jakob

Dato : 28-09-06 08:19

In article <451b64a8$0$825$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
firma@hejnfelt.dk says...

> Som udgangspunkt sendes alle tv-signaler i DK i opløsningen 640x480 og
> apparaterne er derfor konstrueret til denne opløsning.

Det mener jeg helt klart er faktuelt forkert. 640 x 480 er en pc skærm
standard.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels H

Dato : 28-09-06 08:57

> Det mener jeg helt klart er faktuelt forkert. 640 x 480 er en pc skærm
> standard.

> Venlig hilsen
>
> Jakob

Du har sikkert ret.
Kan se at der er flere der ved væsentligt mere end jeg, men det er hvad jeg
i sin tid har fået fortalt, og mente at det måtte være svaret.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : rAnders

Dato : 01-10-06 16:55

"Niels H" <firma@hejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

> Som udgangspunkt sendes alle tv-signaler i DK i opløsningen 640x480 og
> apparaterne er derfor konstrueret til denne opløsning.

forkert: 720 x 576 er rigtige svar.

> Nogle apparater som f.eks mit eget Phillips 42" plasma-tv kan fremvise
> inputs via DVI/VGA-indgangen (= fra pc'en) i opløsningen 800x600 dpi, mens
> 50"-modellen kan fremvise i 1024x1024dpi.

forkert: dit plasma tv kan fremvise 800x600 pixels eller dots, ikke
800x600 dpi (dots per inches)
Hvis det du skriver skulle være sandt var opløsningen på dit tv: 33600 x
25200 pixels

Søren.

Fra : per f andersen

Dato : 28-09-06 10:38

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> skrev i
> 2. Hvad er den optimale opløsning til et tv?

På mit plasmatv er der i brugsforvirringen et skema, der viser hvorledes
konvertering af fotos sker, herunder opløsning. Det kan bruges både med den
indbyggede kortlæser og i forhold til visning af fotos via cd/dvd.

mvh per

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-09-06 12:36

Bo Hellum wrote:
> [...]
> tv'et. Men gør jeg det mindre til 640x480 så fylder det hele tv billedet.

Ja det giver jo ikke meget mening. Måske er de to billeder importeret
på forskellige måder, måske af to personer, som bruger systemet lidt
forskelligt.

> 2. Hvad er den optimale opløsning til et tv?

Teknisk set: Helt præcist skal selve billedet være 720x576 pixels.
PAL-signalet indeholder 720x576, men de yderste 18 pixels er
"overscan", og skal normalt ikke vises. Derfor er de typisk sorte, og
selve billedet i 4:3-format er 702x576 pixels stort.

Faktisk ryger der ca. 5% hele vejen rundt af de 702x576 til overscan, i
hvert fald på de gamle CRT-skærme. Se prøvebilledet på DR eller
TV2, der er skak-tern i de yderste 5%, dem ser man normalt ikke. Men
nogle gør, så billedet skal fylde det hele, men man skal ikke placere
noget vigtigt i de yderste godt 5%.

Men de pixels er ikke kvadratiske, på en EDB-skærm skal de 702x576
skaleres til 768x576 for at give 4:3-formatet.

På en DVD er billedet 720x576, de yderste ca. 18 pixels er sorte, så
billedet er ca. 702x576. Skulle du lave en DVD, burde dine billeder
være opbygget på samme måde.

Men...

Praktisk set: Den computer som styrer slide-showet kører nok ikke med
en opløsning på hverken 720 eller 768 gange 576 pixels. Den bruger
formentlig 800x600, for at ramme en standard PC-opløsning. Hvis du
afleverer et billede på 720x576 pixels bliver der nok perspektiv-fejl,
for den slags steder forventes det ikke at man ikke har forstand på
den slags. Kan softwaren finde ud af det kan brugeren nok ikke.

Afleverer du i 768x576 bliver billedet formentligt skaleret til 800x600
i softwaren, og så tilbage til 720x576 i grafikkortet.

I den sidste ende er det bedste du kan gøre, at ramme samme opløsning
som slideshowet kører i. Hvis du er heldig kan de fortælle dig det.
Men hvis de kører overgangseffekter på billedet (fx. zoom) er det
pænest hvis billedet er i højere opløsning (afhængig af softwaren),
så måske skal du bare aflevere i rigelig opløsning, og lade deres
software skalere.

--
Mvh.

Niels Andersen