Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gode familieportrætter - hjælp ønskes
Fra : rt

Dato : 27-09-06 19:22

Lidt i stil med Martin Petersens indlæg om svigermekanikken der skal giftes,
søger jeg nu også lidt hjælp. Håber der er plads til at hjælpe en amatør.

Jeg skal have taget nogle gode billeder - portrætter - af noget familie. Det
drejer sig om to piger, hvoraf den yngste er 13 år, og to fyre, der er
ældre.
Et billede af hver og et fælles.

Jeg har endnu ikke besluttet mig om jeg ønsker billederne i farver eller
sort-hvid - så jeg tror jeg skyder begge dele. Billederne skal forstørres og
ind i én ramme med plads til netop fem billeder.

Jeg har et Canon EOS 20D og en 17-85 mm USM IS. Jeg har endnu ingen
ekstern flash (regner dog med snart at købe en 430 EX), men satser dog også
på at finde en udendørs lokation.

Jeg vil meget gerne høre alle de tips og gode råd, som I eksperter kan komme
med, så jeg kan give forældrene en god gave.

/rt

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-09-06 20:42

rt wrote:
> Jeg har endnu ikke besluttet mig om jeg ønsker billederne i farver eller
> sort-hvid - så jeg tror jeg skyder begge dele. Billederne skal forstørres og
> ind i én ramme med plads til netop fem billeder.

?!?!!? Snakker vi om film eller hvad? Hvorfor tage billeder i s/h, når
du kan konv. farvebilleder til s/h?

> Jeg har et Canon EOS 20D og en 17-85 mm USM IS. Jeg har endnu ingen
> ekstern flash (regner dog med snart at købe en 430 EX), men satser dog også
> på at finde en udendørs lokation.

Køb den dyreste blitz du har råd til. Du vil fortryde andet hvis dit
fotografering bliver seriøs med tiden.

> Jeg vil meget gerne høre alle de tips og gode råd, som I eksperter kan komme
> med, så jeg kan give forældrene en god gave.

Jeg skyder som regel ved f/1.4 eller f/1.8 ved portrætter. Men det er en
smagssag. Jeg er (lav)DOF-o-holic

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : s.v.nielsen

Dato : 27-09-06 22:10

rt wrote:
> [...]
>
> Jeg har et Canon EOS 20D og en 17-85 mm USM IS. Jeg har endnu ingen
> ekstern flash (regner dog med snart at købe en 430 EX), men satser dog også

1. Ved enkeltportrætterne skal du bruge en optageafstand på 1 til
1,5m. Når du har fundet afstanden zoomer du så udsnttet passer
2. Dags lys er langt det bedste og nemmeste at have med at gøre, men
undgå direkte sollys.
3. Tænk på baggrunden. Den må ikke tage opmærksomheden fra ansigtet.
Hvis du sørger for at der er langt fra model til baggrund kan du
benytte en lille dybdeskarphed til at sløre baggrunden
4. Eksponer efter lyset fra ansigtet (spotmåling). Det er uvæsentligt
om baggrunden er under- eller overbelyst.
5. Få modellen til at være naturlig, hun skal ikke tænke på noget
andet end fotograferingen
6. Brug dine øjne

Søren Videbæk Nielsen

Fra : s.v.nielsen

Dato : 27-09-06 22:17

s.v.nielsen wrote:

> [...]
> om baggrunden er under- eller overbelyst.
> 5. Få modellen til at være naturlig, hun skal ikke tænke på noget

Rettelse: hun SKAL tænke på noget andet end fotograferingen

Søren Videbæk Nielsen

Fra : rt

Dato : 28-09-06 20:48

> [...]
> om baggrunden er under- eller overbelyst.
> 5. Få modellen til at være naturlig, hun skal ikke tænke på noget

Tak for dine gode tips.

Forklar lige det med spotmåling for en nybegynder?
Og hvad med hvidbalancen og andre tekniske ting?

/rt

Fra : s.v.nielsen

Dato : 28-09-06 23:00

rt wrote:
> Forklar lige det med spotmåling for en nybegynder?
> Og hvad med hvidbalancen og andre tekniske ting?

Spotmåling er bare engelsk for pletmåling og betyder at kameraet måler
kun lyset fra en del af motivet der markeres med et felt ("spot" eller
"plet") i søgerens midte.

Jeg ved det ikke men gætter stærkt på at dit kamera kan indstilles til
"Average", "Center Weighted" og "Spot" måling.(Se i din manual)

Ideen med spotmålingen er naturligvis at du kan måle lyset fra modellens
ansigt uden at flytte dig fra det sted du vil optage billedet fra.

Hvidbalancen sætter du bare til "Daylight" i klart solskin, "Cloudy" i
overskyet vejr og "Flash" ved flashoptagelse. Undgå at bruge "Auto white
balance" Lige hvad indstillingerne hedder på dit kamera ved jeg ikke
kig i manualen.

Angående afstandsindstillingen er det vigtigste at øjnene er skarpe på
billedet, så foluser på øjnene

Søren Videbæk Nielsen

Fra : rt

Dato : 29-09-06 16:36

> [...]
> kig i manualen.
>
> Angående afstandsindstillingen er det vigtigste at øjnene er skarpe på

Mange tak for tippet! Det kan helt sikkert bruges.

/rt

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-09-06 17:03

"rt"
> [...]
>
> Jeg vil meget gerne høre alle de tips og gode råd, som I eksperter kan komme
> med, så jeg kan give forældrene en god gave.

Ignorer Thomas ignorante indlæg.. )

Brug for guds skyld naturligt lys, det lys der kommer ind gennem vinduet
er noget af det smukkeste du kan opleve, jeg ved godt det lyder alt for
enkelt, men alverden dyre flash og fancy baggrunde kan ikke gøre det
bedre end det lys naturen gir dig hver eneste dag, åbn dine øjne og bliv
hehehe "oplyst".. -max-

Fra : rt

Dato : 28-09-06 20:53

> [...]
> enkelt, men alverden dyre flash og fancy baggrunde kan ikke gøre det
> bedre end det lys naturen gir dig hver eneste dag, åbn dine øjne og bliv

Hvor dybt!

Jeg satser da også på naturligt lys.
Jeg vil prøve at åbne mine øjne og blive oplyst, men har du ikke nogle
tekniske fifs, som en nybegynder som mig kan tage med mig?

/rt

Fra : Erik W.

Dato : 28-09-06 22:33

"rt" <ostekongenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor dybt!
>
> Jeg satser da også på naturligt lys.
> Jeg vil prøve at åbne mine øjne og blive oplyst, men har du ikke nogle
> tekniske fifs, som en nybegynder som mig kan tage med mig?

Nu giver Max dig jo faktisk et vigtigt teknisk fif, - nemlig at bruge
øjnene. Hvis du er sammen med dine familiemedlemmer, så vær sammen med dem i
det naturlige lys, som eksempelvis vindueslys indendøre eller sollys
udendørs. Hold øje med hvordan lyset falder i ansigterne - især reflekser i
øjnene er vigtige. Hav kameraet lige ved hånden.

Jeg plejer at gøre det at jeg simpelhen lejer paprazzo i de par timer jeg er
sammen med dem - Jeg tager billeder hele tiden og efterhånden vænner
hovedpersonerne sig til kameraet. Senere sidder vi og hyggesnakker og jeg
har kameraet ved hånden. Pludselig begynder jeg at skyde løs og så ved jeg
bingo! at billedet er der. Det rigtige smil det rigtige lys det hele er der.
Efter min mening meget bedre end at bruge tid på at stille studielys op.

Jeg har selv eksperimenteret med fillflash og kraftigt modlys, og det har
givet et par gode billeder. Men langt de fleste gode billeder er taget i
naturligt lys. Jeg foretrækker en kort tele 85 mm eller 100 mm makro min
24-70 kan dog også bruges. Sørg for at stille skapt på nærmeste øje med
øjenvipperne, resten af ansigtet må gerne stå lidt uskarpt på grund af lav
DOF.
Nu ved jeg ikke om du arbejder digitalt, men jeg gør og jeg forsøger mig
frem i Photoshop om det skal forblive i farver eller om det skal
konverteres til sorthvid. Sorthvid har den fordel at man kan lægge
farvefiltre på og at man kan arbejde mere intenst med det grafiske udtryk
uden at bekymre sig om farverne. Deuden kan billeder der er blevet lidt
skæve eller fesne i farverne ind imellem reddes af en hård konvertering til
sorthvid.

Mvh Erik W.

Fra : rt

Dato : 29-09-06 16:41

> [...]
> udendørs. Hold øje med hvordan lyset falder i ansigterne - især reflekser
> i øjnene er vigtige. Hav kameraet lige ved hånden.

Det vil jeg forsøge...

> [...]
> øjenvipperne, resten af ansigtet må gerne stå lidt uskarpt på grund af lav

Jeg har kun min 17-85 mm. Vil det så give de bedste resultater støreste
blænde? Hvad er det nu DOF er?

> [...]
> uden at bekymre sig om farverne. Deuden kan billeder der er blevet lidt
> skæve eller fesne i farverne ind imellem reddes af en hård konvertering

Nok et dumt spørgsmål, men med Photoshops mulighed for konvertering
til sort-hvis, er kameraets mulighed for at skyde i sort-hvid så ubrugelig?

/rt

Fra : Jakob

Dato : 29-09-06 19:51

In article <451d3e9b$0$75032$14726298@news.sunsite.dk>,
ostekongenFJERN@hotmail.com says...
> eg har kun min 17-85 mm. Vil det så give de bedste resultater støreste
> blænde? Hvad er det nu DOF er?

Depth of field aka dybdeskarphed :0). Hvis du vil have lav dybdeskarphed
skal du bruge tæt på 85 mm, være så tæt på motivet som muligt og bruge
så stor blænde (lille tal) som muligt. Du skal dog lige tænke over at de
fleste objektiver tegner lidt dårligere ved allerstørste blænde så det
kan måsek godt betale sig at vælge et nummer mindre.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik W.

Dato : 29-09-06 21:38

> Nok et dumt spørgsmål, men med Photoshops mulighed for konvertering
> til sort-hvis, er kameraets mulighed for at skyde i sort-hvid så
> ubrugelig?

Ja!

Mvh Erik W.