Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Svigermekanikken skal giftes....
Fra : Martin Petersen

Dato : 25-09-06 20:57

Hejsa.

Jeg fotograferer lidt på amatørbasis, og svigerforældrene har det med at
falde i svime når det ser nogle af mine knipserier. :)

Nu har de så bestemt sig for at bruge mig som fotograf til deres bryllup
(kan ikke overbevise dem om at bruge en prof), og jeg er da frisk på
forsøget. Brylluppet skal ikke være så sk... højtideligt (forlovet i 20 år),
så hvis det kun bliver til talentløse knipserier, er det jo ikke værre end
hvis de selv havde taget dem.

Jeg er indehaver af et Nikon D50, et 18-70 (kitobj. fra D70), og den famøse
50 mm 1.8. Hvordan vil i anbefale mig at føre mig frem? Havde forestillet
mig at bruge 50 mm, hen på aftenen for at undgå blitzen, men den ville måske
være det rigtige valg hele dagen?

Nogen guldkorn?

- Martin

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 25-09-06 21:23

> Nogen guldkorn?
>
> - Martin
- gå tæt på personerne .Det kræver en vidvinkel til fuldfigur, men din 50mm
vil være formidabel til "torso-bryllupsbillede".
- brug fill-flash uden for kirken, og tænk over baggrunden.Se stedet igennem
først og aftal evt. på forhånd et godt sted at tage billeder efter
ceremonien. Hvis du har solen i ryggen, vil brudeparret knibe øjnene sammen.
- Tænk alternativt.Det giver ofte anderledes billeder som modtageren bliver
gladere for. Lad evt. bruden sidde ned på en sten med gommen stående
bagved/ved siden af eller lign.
- pas på skarp sol kombineret med hvid brudekjole.Reguler hvidbalancen i
kameraet.
- tag flash'en med om aftenen, og prøv dig frem afhængigt af
indendørsbelysningen (jeg ville bruge flash).
- Husk extra batteri (løb selv engang tør allerede i kirken, doh...)

Well, held og lykke med skyderiet.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-06 21:52

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote in message

> Nogen guldkorn?

Lad være med at drikke dig alt for stiv alt for tidligt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jakob

Dato : 26-09-06 11:14

In article <z8Gdndzgz-bB3IXYRVnyvw@giganews.com>, bruun_jens@hotmail.com
says...
> "Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote in message

> Lad være med at drikke dig alt for stiv alt for tidligt.

Ha ha ha det er da godt for kreativiteten :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik W.

Dato : 25-09-06 22:24

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> Havde forestillet mig at bruge 50 mm, hen på aftenen for at undgå blitzen,
> men den ville måske være det rigtige valg hele dagen?

En 50mm giver gode billeder, brug den evt til at tage gode nærbilleder af
par og enkeltpersoner når du har tid. Især gode portrætter af familiens
ældste medlemmer kan blive meget betydningsfulde. Brug gerne en blænde 2.8,
så du får lav dybdeskarphed og undgår altfor rodet baggrund.
Om aftenen skal du have en ekstern Blitz og øve dig i at bruge den. Det er
et absolut must IMHO. Hvis der er lave hvide lofter kan du bounce mod
loftet - ellers brug en Stofen Diffuser.

Mvh Erik W.

Fra : F.Larsen

Dato : 25-09-06 22:34

> [...]
> forestillet mig at bruge 50 mm, hen på aftenen for at undgå blitzen, men
> den ville måske være det rigtige valg hele dagen?

Flash er også fordel udendørs. Brug fill-flash f.eks. med flash på -1 EV.
Lige efter bryllup går det stærkt så her ville jeg nok bruge 18-70 mm og om
aftenen 50mm pga af lysfølsomheden men også her med fill-flash evt med
softbox på. Iøvrigt er det en god ide at tjekke på hvilke blænder dine
objektiver performer bedst inden du tager hjemmefra. Har ikke selv 50mm men
har f.eks. læst at den ikke er så god på de lave blændetal... og så husk at
tjekke hvidbalancen :=)

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/denmark/album.asp?Cmd=Next&Idx=0&Album=EYJ.Bryllup (alle

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-09-06 06:59

F.Larsen wrote:

> og så husk at tjekke hvidbalancen :=)

Optag altid i rå format, så betyder hvidbalancen ikke noget. Det ordner
man hjemme ved computeren.

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 26-09-06 11:14

In article <cf5ac$45183470$5293e405$28966@news.arrownet.dk>, usenet@
[FJERN]nakskovnet.dk says...

> [...]
> mig at bruge 50 mm, hen på aftenen for at undgå blitzen, men den ville måske

Jeg synes bestemt du skal overveje at leje en sb800 hos photografica.
Jeg har lige skudt lidt bryllups billeder og det var midt på dagen men
alligevel ville jeg MEGET gerne have haft sådan en.

Det vil give dig LANGT bedre billeder om aftenen. Det med en 50 mm 1.8
rykker altså ikke rigtigt noget til selskabsbilleder. Den kan du måske
bruge til at fange stemninger osv, men som generelt våben er den ikke ok
i den sammenhæng synes jeg. 18-70 er et meget bedre bud, hvis du altså
får fingre i den blitz.

Og så skal du da også lige overveje at det udelukker dig fra festen at
skulle være officiel fotograf, men selvfølgelig bestemmer du sikkert
selv omfanget.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mark Schiller

Dato : 27-09-06 14:12

Tue, 26 Sep 2006 12:13:36 +0200, berigede Jakob
<nomail@invalid_still.invalid> dk.fritid.foto med:

>Jeg synes bestemt du skal overveje at leje en sb800 hos photografica.
>Jeg har lige skudt lidt bryllups billeder og det var midt på dagen men
>alligevel ville jeg MEGET gerne have haft sådan en.

Har du fået klager? Det kan da i så fald kun skyldes det store antal
billeder ................... såvidt jeg har hørt på vandrørene, så er
der kun 1 (skriver ét) billede som stinker for vildt og det er af
brudgommens ældste fætter!

/Mark

--
Mark Schiller
Email : ms (a) definitivt.dk

"Technology - No place for wimps"

Fra : JJ

Dato : 26-09-06 12:49

Martin Petersen wrote:
> [...]
> mig at bruge 50 mm, hen på aftenen for at undgå blitzen, men den ville måske

Ud over det der er blevet sagt så tag masser af billeder. Og varier dem.
Tæt på/langt fra, flash / uden flash/ osv osv. Tjek dem undervejs. Og
tag så flere. Det har den fordel at du nok skal være heldig med nogle af
dem. Og gæsterne vender sig til at du er tossen der stikker objektivet
op i næsen på dem.
Samtidig overvinder man måske lidt af den generthed man selv kan have.
Efter billed nr. 200 tænker man ikke mere over det. Og det er her de
gode billeder så pludselig dukker op...

God fornøjelse.

Mvh
Jan J.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-09-06 14:13

Martin Petersen skrev:
> Nu har de så bestemt sig for at bruge mig som fotograf til deres bryllup
> (kan ikke overbevise dem om at bruge en prof)

Det næsten-uafviselige argument er at du meget gerne vil være med som
almindelig gæst, og det føler du ikke du kan samtidig med at du skal
være fotograf.

Jeg mener ikke argumentet er overdrevet - hvis du først er fotograf og
har grejet med, har din kone/kæreste ingen eller meget lidt fornøjelse
af dig den dag.

> [...]
> så hvis det kun bliver til talentløse knipserier, er det jo ikke værre end

Njaeh - men sørg for at tilpasse forventningerne. Jeg har ret dårlige
erfaringer fra et bryllup, hvor man forventede en del mere end _jeg_ i
hvert fald kunne levere, og når først det går løs, har parret selv ingen
som helst fornemmelse af tid og fotobehov (og det skal de heller ikke
have - det er ikke det).

Endelig vil jeg kraftigt anbefale et reservekamera (evt. bare et
filmkamera og en uåbnet rulle eller to), og gerne en amatør mere på
selve brudebilleds-opgaven, en vinkel mere er sjældent af vejen

> [...]
> mig at bruge 50 mm, hen på aftenen for at undgå blitzen, men den ville måske

Jeg kan også godt lide blitzløse billeder, men pas på, 50 mm er meget
indendørs, som flere andre vil jeg også foreslå at have en ekstern blitz
til rådighed

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Max

Dato : 26-09-06 14:19

Hej Jesper

> Jeg mener ikke argumentet er overdrevet - hvis du først er fotograf og
> har grejet med, har din kone/kæreste ingen eller meget lidt fornøjelse
> af dig den dag.

Ja, fotografen skal være som en flue på vægen, og det er
svært at være som svigersøn. Som gæst får man sikker
intet ud af festen hvis man skal fotografere det hele.
Min mening er at man ikke kan være bekendt over for
sine gæste at forlange at de skal tage billeder, det henter
man en fremmed ind til at gøre.

Mvh Max

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-09-06 16:14

Tak for nogle gode besvarelser. Det har da sat nogle tanker igang. :)

Regner med jeg kan få lov at poste et par billeder, så i kan se om det er
helt i skoven... ;)

- Martin